Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Øggen

Tja, kan ikkje sei alt, men Trafohus e ikkje der og det har dei venta på ei stund.....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

cra

Sitat fra: Øggen på torsdag 28. juni 2018, klokken 14:22
Tja, kan ikkje sei alt, men Trafohus e ikkje der og det har dei venta på ei stund.....

Blir det dugnad? :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman


Muffinman

Ørskogfjellet: Ferdig asfaltert, stolper og trafohus på plass. Arbeid pågår, demonterte deksler på noen av  stolpene. Tipper denne er ferdig om ikke lenge.

Muffinman

Går jo ikke an å redigere tekst når det er vedlegg i innlegget  >:(

Graving foregår ved trafohuset, så da er kanskje ikke strømtilførselen klar enda.

cstromme

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 14:44
Går jo ikke an å redigere tekst når det er vedlegg i innlegget  >:(

Graving foregår ved trafohuset, så da er kanskje ikke strømtilførselen klar enda.

Åpner mest sannsynlig på tirsdag, i følge graveentreprenør og nettselskapet.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Muffinman

Flotte greier. Ikke så dumt at den ligger litt i høyden heller (ca 300moh). Da får man flyttet litt juice fra batteriet til potensiell energi slik at ladestoppet blir bittelitt kortere pga lavere soc ved start, så får man det igjen på nedturen. Neppe merkbart, men nerding er jo kult...

Simen1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:22Flotte greier. Ikke så dumt at den ligger litt i høyden heller (ca 300moh). Da får man flyttet litt juice fra batteriet til potensiell energi slik at ladestoppet blir bittelitt kortere pga lavere soc ved start, så får man det igjen på nedturen. Neppe merkbart, men nerding er jo kult...
For å nerde litt videre på den. Hvis man lader lavt i terenget så får man ladet energien man trenger til å komme opp bakken. Når man skal ned på andre siden er det ønskelig med lavere SoC slik at man får full regenerering. Lader man opp til f.eks 80% på toppen får man kanskje redusert regenerering og må dermed kaste bort energi til bremseskiver i stedet for å få 60% tilbake til batteriet.

For å lage en litt rar analogi, tenk deg om fly kunne fylle tanken i 10 km høyde i stedet for ved havnivå. Da ville de kanskje ikke hatt nok til hele stigninga og de ville hatt mer enn nødvendig energi til masjhøyde + nedfart.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Horsenose

Regen er ikke noe problem. Du får solid regen ved 80% også. Må godt opp på 90-tallet for å få noe som gjør at bremser må brukes i bakker.
90-tallet er tidkrevende og ineffektivt å lade til.
Model X reservasjon

Simen1

Det kommer vel helt an på temperaturen. Jeg opplever i hvert fall med P85 at regen begrenses ved kombinasjonen 80% og litt kjølig i været. Jo kaldere det er desto lengre ned i SoC flyttes regen-begrensninga.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Horsenose

Sitat fra: Simen1 på fredag 06. juli 2018, klokken 12:13
Det kommer vel helt an på temperaturen. Jeg opplever i hvert fall med P85 at regen begrenses ved kombinasjonen 80% og litt kjølig i været. Jo kaldere det er desto lengre ned i SoC flyttes regen-begrensninga.
Kaldt batteri trekker regen ned ja. Men batteriet er normalt ikke kaldt etter langkjøring og påfølgende hurtiglading.

Ut over det er mitt poeng at bakken skal være rimelig bratt før regen du får ved 80% ikke er tilstrekkelig for å bremse bra.

Når det gjelder plassering av SuC høyt eller lavt er ikke det for meg et enkelt bra/dårlig svar. Jeg må påregne mer strøm for å nå frem jo høyere den ligger. Samtidig er forbruket høyere noe som gir bedre batteritemp, antakelig noe lavere SOC ved ankomst og dermed raskere lading.
Men det er gi og ta.
Model X reservasjon

Muffinman

Ehm, Ørskogfjellet folkens :)  Der er det ikke mye regen som skal til for å holde hastigheten nede. Og man lader jo i praksis svært sjelden til såpass høy soc på supercharger at man får begrensning. Selv synes jeg det er greit å stoppe på 60% eller lavere om det er nok når jeg skal langt. 85 trapper effekten ned ganske raskt.

For øvrig ikke overraskende at det var Simen1 som reagerte på nerde-pitchen min :)

Simen1

Hehe :) Jeg lar sjelden en sjanse for å nerde litt gå fra meg.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

fonberg

Sitat fra: Simen1 på fredag 06. juli 2018, klokken 10:55
Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:22Flotte greier. Ikke så dumt at den ligger litt i høyden heller (ca 300moh). Da får man flyttet litt juice fra batteriet til potensiell energi slik at ladestoppet blir bittelitt kortere pga lavere soc ved start, så får man det igjen på nedturen. Neppe merkbart, men nerding er jo kult...
For å nerde litt videre på den. Hvis man lader lavt i terenget så får man ladet energien man trenger til å komme opp bakken. Når man skal ned på andre siden er det ønskelig med lavere SoC slik at man får full regenerering. Lader man opp til f.eks 80% på toppen får man kanskje redusert regenerering og må dermed kaste bort energi til bremseskiver i stedet for å få 60% tilbake til batteriet.

For å lage en litt rar analogi, tenk deg om fly kunne fylle tanken i 10 km høyde i stedet for ved havnivå. Da ville de kanskje ikke hatt nok til hele stigninga og de ville hatt mer enn nødvendig energi til masjhøyde + nedfart.

Ingen urealistisk analogi det; for jagerpiloter er tankfylling i 10 km høyde en vanlig dag på kontoret.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Vhagar

Trenger ikke høy SOC for å ha begrensning på regen på min X75D hvertfall. Strandafjellet, på begge sider, får jeg opp gul varseltrekant og stiplalinjer etter relativt kort tid med regen på batteri som i følge energi app'en i insturmentpanelet ikke har begrensninger hverken på uttak av energi eller regen før nedstigning. Og det med SOC på alt fra 30% til 80% La merke til at regen gir meg 5 prosentpoeng i følge batteribaren i insturmentpanelet, likt for begge sider av det fjellet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA