Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rulleomkrets på hjul - har dette betydning for strømforbruk (rekkevidde)?

Startet av E_S, mandag 04. august 2014, klokken 21:17

« forrige - neste »

E_S

Har prøvd å tenke, lese og finne ut av om rulleomkrets på hjulene på en elbil har noen innvirkning på rekkevidde. Jeg vet at det blir annen (mindre) misvisning av større rulleomkrets slik at ikke bilen på tripteller ser ut som den har rullet flere kilometer enn den egentlig har, så det vil jeg se bort fra.

Om man setter på hjul som har større rulleomkrets (innen rimelighetens grenser) enn originalt, vil dette ha positiv, negativ eller ingen innvirkning på rekkevidden? Gå for enkelhets skyld ut fra at dekkbredde samt vekt på hjulene er identisk. Et større hjul vil jo kreve noe mer krefter for å rulle en runde, men vil samtidig komme lengre på den ene runden..
:)

KjellG

Min gjetning: nær ingen virkning.

Hvis vi antar at største delen av tapet er at bilen møter en gitt luftmotstand ved en gitt fart, så vil dette tapet være gitt og uavhengig av hjuldiameter.

Hjuldiameter kan ha noe å si for rullemotstand. Videre er jeg usikker på om det finnes punkter på turtallskurven for en motor som optimaliserer virkningsgraden. Nå er virkningsgraden generelt høy for elektromotorer, så effekten av en annen hjuldiameter anas liten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA