Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei Elbilforeningen - er dere her? Og leser trådene om hurtiglader status?

Startet av goggo, mandag 28. juli 2014, klokken 11:33

« forrige - neste »

goggo


Jeg tillater meg å linke til en melding fra @gatlas i en annen tråd.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14598.msg240938.html#msg240938

Jeg håper dere kan ta dere tid til å lese gjennom hele denne tråden, og så svare på noen enkle spørsmål:

1) Leser dere i Elbilforeningen disse trådene angående hurtigladerproblematikken?

2) Hvis ja på 1), hvorfor er det ingen tilbakemeldinger fra dere, hverken i forumet her eller som direkte meldig til medlemmer av foreningen?

3) Er dere i dialog med Fortum angående status på drift av deres ladere?

4) Er dere i dialog med Ishavsveien angående status på utbygging av deres ladere?

5) Er dere i dialog med Transnova angående denne problematikken?

6) Har dere noen konkrete forslag eller planer for hvordan vi kan komme oss videre fra den låste situasjonen vi nå har hatt i lengre tid?

Min påstand er at pr idag så er problemene rundt drift og utbygging av hurtigladernettverket til stort hinder for salg av mindre elbiler i Norge, og at en løsning av disse problemene vil ha direkte innvirkning på dette markedet i lang tid fremover.

Det ser ut til å være en utbredt mening både her på forumet og blant folk flest nå, at mindre elbiler er best egnet for lokalkjøring og jobb-pendling men totalt uegnet for feriekjøring og langdistanse kjøring. Dette er etter min mening fullstendig feil. For mange av oss som ikke ønsker å bruke en halv million eller mer på bil så er de mindre elbilene som kan hurtiglades et flott alternativ dersom det er et fungerende og godt utbygget nettverk av ladestasjoner.   

Mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rav4_EV

Er kun "fylkesleder" i Vestfold, men tillater meg å svare på ditt innlegg.
Tror ingen sentralt tør å svare før det eventuelt blir styrebehandlet.
Jeg mener foreningen har brukt for mye tid på Schuko fremfor hurtiglading.

Selv benytter jeg ikke Schuko lading lenger da jeg kjører fort 30-40 mil i løpet av en dag på østlandet.

De fleste nye elbilister kjører fortsatt etter hva jeg kaller "navlestrengen".
Bilens bruk er halvparten av bilens rekkevidde i radius fra hjemmet.
Eventuelt oppretter man to overlappende sirkler der man lader på jobben også.

Var veldig fornøyd da vi kjøpte Leaf for 2,5 år siden.
Så for meg at lengre turer i Norge kunne utføres med korte ladepauser.

Mangel på hurtigladere, høy nedetid og ikke minst tomsinger som skal lade helt fullt når hurtigladerne stod i gratislading har gjort det til et mareritt å bruke elbil på langtur.

Hadde Nissan lagt penger på bordet når de kom på markedet for 3 år siden og lanserte Leaf kunne situasjonen vært andeledes.
Med x antall millioner ville vi hatt et nett av Chademo ladere.
Da kunne tyskerne glemme å forvirre markedet med en annen plugg.
De måtte bite i det sure eplet og installert chademo slik du får BMW i3 med i Japan.
Men i mellomtiden hadde Nissan solgt enda flere biler og således tjent inn igjen investeringen.
Med mange nok Chademo ville kvalitet gått opp og pris ned.

Når tyskerne forsøker å hindre en Chademo standard ville det være plausibelt å tro at de ville rulle ut Combo ladere i stort antall for å vinne markedet.
Istedet gidder de ikke engang sette opp Combo lader utenfor sin egen butikk i Tønsberg som jeg anser som en meget viktig forhandler i året som kommer. (Bomring i Tønsberg og nye bomstasjonener på E18 mellom Vestfoldbyene).

Har selv sett på muligheten for å starte opp med hurtiglading.
Dessverre er det meste av det du kan kjøpe av slikt utstyr rene prototyper.
Hyppige feil, lang leveringstid på deler og overpriset utstyr gjør at jeg har kastet kortene.
Når etablering koster fra 0,5 til 1,2 millioner, everkene skal ha betalt for strømmen som om du hadde hurtigladet konstant og betalingsviljen er et rundt 50 kroner per lading er dette dødfødt selv med 50 % statstøtte gjennom Transnova.

Verden vil bedras.
Først har Nissan tjent gode penger på Leaf uten å sørge for at kundene sine har noe stor glede av Chademo kontakten.
Så forhåndselger VW e-golf i bøtter og spann med en hutigladerkontakt som ikke er ferdig utviklet og ladepunkter for denne finnes knapt.
Motorjournalister skryter av interiøret uten å stille spørsmål om hvordan du kommer deg hjem.

Selv driver forumadministator utstrakt informativ virksomhet om Renault Zoes få muligheter til Schukolading, fremfor å se på på de store mulighetene.

Når jeg ikke rekker hjem fordi pakka er tom er jeg overhodet ikke interessert å stå mange timer i en schuko kontakt.
Regn med en mil i timen i påfyll.
Helt latterlig!


Har kjørt Zoe i en måned nå, og for første gang har jeg ikke redsel for å måtte overnatte for å komme hjem.
Med innebygget hurtiglader og ladepunkt som koster 5-10% av chademo og comboløsningene er troen på likestrømslading i fremtiden pulverisert.

Helt overbevist at foreningen fullstendig mangler visjoner om hvordan elbilen vil bli brukt de neste år.
Bruken dreies fra kortdistanse "navlestrengbil" til også å omfatte langtur og feriebil.




Arne Magnus Berge
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

EV - Driver

Heldige dere på Øst, Sør og Vestlandet! Der finnes det i alle fall CCS-hurtigladere.. Her i Midt-Norge finnes det ikke en eneste. Nærmeste lader finner vi på Storlien i Sverige. Kun to CCS-hurtigladere er planlagt så vidt jeg kan se. Begge i Trondheim der de fleste EL-bilene hører hjemme, det vil si der hvor det strengt tatt er minst bruk for dem. Vi har vel normalt ikke behov for hurtiglading tre kilometer hjemmefra? Har gjentatte ganger forsøkt å sende en forespørsel til EV-Power som er den største aktøren her omkring, men stillheten er rungende. Både BMW i3 og VW E-Up og E-Golf observeres i større og større mengder, men det er og blir bil for nærområdet når ingen ladeinfrastruktur finnes.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Elmo

Linker til er svar Hans H.K la inn i våres ifm problemer med Ishavsveien. Han er ikke i styre og stell i elbilforeningen nå lenger, men han var det tidligere.

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 17. mars 2014, klokken 16:28
Mitt inntrykk er at Elbilforeningen har hakka løs på alle som det kan hakkes på.

For Ishavsveien biter ingenting på. Ikke informerer de, ikke handler de på en slik måte at de framstår som noen som har tenkt til å forbli i dette markedet. Jeg fatter heller ikke at de har fått tilsagn om mer støtte.

Grønn Kontakt har virkelig tatt seg sammen. Joda, frustrasjonen over dem har vært til stede fordi de brukte lang tid på å få en ordning for tilfeldig lading på plass. De har nå et helt OK opplegg med SMS, Easy Park app, klippekort og varierende abonnementsløsninger. Om jeg ikke helt liker maksprisen på 100 kr ved SMS, har de i det minste gode og fleksible løsninger inkl et rimelig klippekort. Nettverket deres begynner også å se lovende ut - sånn at det er verdt å investere i klippene. Kommer ikke så aller verst ut i denne artikkelen: http://ladestasjoner.no/nyheter/148-hvem-er-billigst-pa-hurtiglading-for-elbil
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cito13

Forbauses spesielt over de fantasifulle betalingsløsningene for hurtiglading. De ulike aktører oppfører seg som om man ble med i en  eksklusiv klubb og fikk allernådigst koble seg til. Et stort antall innlegg i elbilforum som omtaler lite hyggelige opplevelser med f.eks. Ishavsveien eller EVPower viser at forretningskonseptet er best egnet for å skape irriterte kunder.

Å hurtiglade er som å fylle bensin og betalingen bør være tilsvarende enkel, nemlig med vanlig bankkort. Alt annet vil være dødfødt når hurtigladere begynner å bli vanlig.

Rav4_EV

Var på Transnovas søkerseminar i våres der de la frem sin ladestrategi.
Jeg var den eneste som tydelig ga uttrykk for galskapen å bygge en regnesentral og betaling med et lukket rfid kort system. Det ser ut som flere i foreningen faktisk har støttet Transnovas syn der uten at dette syn er forankret i medlemsmassen.

Jeg er ikke fornøyd uten at man kan benytte ordinære betalingkort for lading.

Men hvem skal man skylde på når hurtigladerne ikke dukker opp?

Er det kjøper av bil som ukritisk kjøper noe uten å forsikre seg om at det finnes lademuligheter?

Er det de private hurtigladeutbyggerne? De som drøyer med å bygge ladepunkt selv om støttepengene fra Transnova er reservert?
Hadde de nølt med utbyggingen dersom hurtiglading var god butikk?

Er det Transnova? Som har gitt tilsagn om støtte tidligere, og når utbygger nøler ikke har laget regelverk der de kan tilbakekalle tilsagn som ikke har blitt brukt. Eller et Transnova som ikke kan gi støtte til ny aktør i samme område der et ubrukt tilsagn finnes fordi det bryter mot deres regler om at ladepunkt ikke skal konkurrere?

Er det riktig å bruke offentlige midler på tre ulike ladestandarder når erfaring fra andre områder viser at kun en standard vil ha fremtidens rett?

Skal man skjære igjennom og velge en standard, og bruke alle pengene på den?
Så får markedet selv utvikle adaptere slik at dagens biler kan brukes.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Leon

Mange gode betrakninger her, som jeg i stor grad kan slutte meg til.  :)

I det store og det hele må jeg vel kunne si at dette har vært en skuffende sommer, der store forventninger ikke har innfridd. Nei, jeg mener ikke været, det har vært over all forventing, jeg mener sommerens muligheter for hurtiglading. Hovedgrunnene til at forventningene ikke har innfridd har vært Ishavsveiens "forsvinning", og de store driftsproblemene Fortum har hatt med laderne sine de siste par måneder. I tillegg har det blitt veldig stille når det gjelder det store løftet som ble varslet med de såkalte Kiwi-laderne. Riktignok har det kommet noen få, men de har så vidt jeg har sett kun vært type 2 (Rødberg og Hemsedal). I tillegg har det kommet noen planlagte på hurtigladekartet, men disse har stort sett vært plassert i områder der dekningen allerede har vært god.

At vi har flere forskjellige standarder for lading er selvfølgelig heller ikke gunstig for utbyggingstempoet.
Tesla kjører jo sitt eget løp, og de virker heller ikke særlig interessert i å "blande seg med allmuen".
Den forsøkt innførte felles standarden Combo er det foreløpig få biler som bruker, siden de første bilene som bruker denne først ble levert for ca et halvt år siden. Andelen vil nok øke, ikke minst når leveringen av eGolf tar av, men så langt er det likevel disse som har det desidert dårligste hurtigladetilbudet, rekkevidden tatt i betraktning.
Det virker også meningsløst å slutte å ruste opp standarden som anslagsvis 3/4 av dagens elbilflåte benytter seg av, nemlig CHAdeMO, særlig nå når dekningen i Sør-Norge begynner å nærme seg et akseptabelt nivå.
Type 2 er vel det nærmeste vi kommer en felles standard, og her er også ladestasjonene relativt sett billige å sette opp, så kanskje løsningen er at alle biler etterhvert gis mulighet for hurtiglading via type 2 (22kW eventuelt høyere)?  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

goggo


Jeg har vært bort fra forumet noen dager, så det er godt å se mange informative tilbakemeldinger her på denne tråden som jeg startet.

Men jeg synes fremdeles det er merkelig at ikke Elbilforeningen velger å overvåke forumet og gi tilbakemeldinger på det som sies her.
Jeg håper jo inderlig at de fleste brukerne av forumet er medlemmer av foreningen, og at det ikke stort sett er freeloaders på elbil bølgen. I såfall kan jeg jo forstå bedre hvorfor det ikke kommer noen tilbakemeldinger.

Nåja, det skal jo være et "Landsråd" for ansatte og tillitsvalgte i elbil foreningen tidlig i september - jeg håper at hurtiglade problematikken vil få høyeste prioritet under denne seansen, og at berørte aktører som Transnova og gjerne hurtiglade-leverandører og utstyrs-leverandører også blir invitert hit. Ikke for at det skal deles ut mere kjeft, men for å forsøke å komme fram til måter for å hurtig komme seg ut av det uføret man er i nå.


HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ganton

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. juli 2014, klokken 19:32
Var på Transnovas søkerseminar i våres der de la frem sin ladestrategi.
Jeg var den eneste som tydelig ga uttrykk for galskapen å bygge en regnesentral og betaling med et lukket rfid kort system. Det ser ut som flere i foreningen faktisk har støttet Transnovas syn der uten at dette syn er forankret i medlemsmassen.

Jeg er ikke fornøyd uten at man kan benytte ordinære betalingkort for lading.


Ser at Transnova ikke lenger ser det som sin oppgave å samordne betalingsløsninger:
"På bakgrunn av at det nå ser ut som om markedet evner å tilby en slik ønsket løsning på egen hånd, har Transnova overfor Samferdselsdepartementet foreslått at man likevel ikke tar rollen som samordningsorgan for betalingsløsning. I så fall betyr det at man kan se bort fra kapittel 5 i forslag til nasjonal strategi og finansieringsplan for ladeinfrastruktur (http://www.transnova.no/Ladestrategi/)"
http://www.transnova.no/om-transnova-og-betalingslosninger-for-lading-av-elbil/
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Balrog

Eneste alternativ om man skal langt av gårde er Tesla Model S. Oslo - Halmstad i dag, totalt 45 minutters lading på én av 3 superladerlokasjoner (Sarpsborg/Uddevalla/Falkenberg) som alle fungerte og på hver ladestasjon var det 8 fungerende hurtigladere som lader mer enn dobbelt så fort som Chademo/CSS.

Veldig enig i betraktningene rundt Nissan som har klart å spolere tidenes mulighet til å erobre et enormt elbilmarked, men i stedet lot seg friste av høy profitt og ekstrem latskap.

For meg ser det klinkeklart ut som den eneste farbare vei er å etablere et statlig selskap som står for utbyggingen av hurtigladere og står for både betalingsløsninger og oppfølging av underleverandører. Mange dyktige folk mista jobben da samtlige kommuner solgte sine everk til private monopolister utelukkende på jakt etter maksimal profitt, så det er definitivt mulig om viljen er til stede. Dessverre er samtlige politiske partier til høyre for Rødt opptatt av at alt tenkelig skal skje i privat regi, uavhengig av om det fungerer eller ikke, så vi kan se langt etter noe slikt initiativ.

Jeg må si at hurtigladetilbudet til vår Leaf i dag er VESENTLIG dårligere enn da vi kjøpte den for et drøyt år siden, og ingen har lyst på "langtur" i den.. Det er helt ubegripelig.

Hva om Elbilforeningen selv etablerte hurtigladere? Det må jo være mulig å få lånt penger med sikkerhet i ladestasjonene?

Hva JEG gjør med dette? venter utålmodig på Model X eller Model E så Leafen kan få nye eiere som klarer seg uten hurtiglading.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Rav4_EV

SitatSer at Transnova ikke lenger ser det som sin oppgave å samordne betalingsløsninger:
Hadde ikke fått med meg den enda.

Da hjelper det å påvirke.  ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Jeg er kjempefornøyd med Leafen som bil og skulle gjerne brukt den til praktisk talt alle turer jeg skal på - men sånn det er pr. i dag hvor hurtigladerne enten mangler eller er så ustabile at det er en bonus om de i det hele tatt virker, og hvor eneste alternativet i beste fall er en 16A-kontakt som gjør at man blir sittende i timesvis for å komme seg litt videre, da er det ikke fristende som noe annet enn ekspedisjoner av typen "hvor enkelt/vanskelig/tidkrevende er det å kjøre el-bil til xxxx".

I Tyskland er det i det minste ganske god dekning på 32A type 2-kontakter som er et lite plaster på såret siden det tross alt ikke tar halve dagen å lade brukbart opp på en sånn om man har bil som kan nyttiggjøre seg den.

Ellers er selve utbyggingsopplegget av hurtigladere i Norge nærmest en skandale. Ikke noe system på plassering, ikke noe system på betalingsordninger, små uproffe leverandører som er dårligere til å drive butikk enn en kebabsjappe etc.

For å få det til å virke ser jeg for meg følgende:
1. Laderne må plasseres minst parvis sånn som Tesla gjør. Bedre kapasitet og redundans.
2. Laderne må plasseres ut slik at de muliggjør at de "vanlige" el-bilene (alt unntatt Tesla) kan brukes mellom de største byene uten å måtte regne dobbel eller trippel kjøretid i forhold til fossilbil pga. saktelading.
3. Betalingsmetoden må være enkel, praktisk og lik på alle laderne uten systemer hvor man må abonnere/forhåndsbetale/forhåndsplanlegge for å slippe avsindige priser. (les: bankkort/kredittkort)
4. Laderne må være åpne 24/7 og plassert på steder det faktisk går an å oppholde seg en halvtime uten å fly på veggen. Glem øde industriområder og avkroker, plassér dem sammen med veikroer/bensinstasjoner langs de store veiene.
5. Laderne må (inntil videre) støtte både CHAdeMO og CCS all den tid elbilparken består av biler med begge disse systemene. Når så du sist en bensinstasjon som kun selger bensin eller kun selger diesel?

Hva med om noen kunne "fri" til en bensinstasjonkjede? De er overalt, de kan å drive butikk, de har allerede fasilitetene rundt på plass og trenger rett og slett bare å montere opp en hurtiglader, that's it. Statoil har allerede noen ladere og det ser ut som de fortsetter satsningen, det ser bra ut.
:)

Leon

Sitat fra: ganton på fredag 01. august 2014, klokken 14:22
Ser at Transnova ikke lenger ser det som sin oppgave å samordne betalingsløsninger:
"På bakgrunn av at det nå ser ut som om markedet evner å tilby en slik ønsket løsning på egen hånd, har Transnova overfor Samferdselsdepartementet foreslått at man likevel ikke tar rollen som samordningsorgan for betalingsløsning. I så fall betyr det at man kan se bort fra kapittel 5 i forslag til nasjonal strategi og finansieringsplan for ladeinfrastruktur (http://www.transnova.no/Ladestrategi/)"
http://www.transnova.no/om-transnova-og-betalingslosninger-for-lading-av-elbil/

Og i avsnittet før står det:
"Det viser seg nå at det har kommet en markedsaktør som tilbyr en slik løsning, og som flere av de større hurtigladeoperatørene har inngått avtale med".

Nå ble jeg nysgjerrig. Er det noen som vet hvilken markedsaktør det her siktes til, og hva slags løsning det er snakk om?

Bare løsningen er god, og kommer med det første, spiller det vel mindre rolle om Transnova er inne i bildet eller ikke, men det gjenstår å se...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på lørdag 02. august 2014, klokken 02:36
Sitat fra: ganton på fredag 01. august 2014, klokken 14:22
Ser at Transnova ikke lenger ser det som sin oppgave å samordne betalingsløsninger:
"På bakgrunn av at det nå ser ut som om markedet evner å tilby en slik ønsket løsning på egen hånd, har Transnova overfor Samferdselsdepartementet foreslått at man likevel ikke tar rollen som samordningsorgan for betalingsløsning. I så fall betyr det at man kan se bort fra kapittel 5 i forslag til nasjonal strategi og finansieringsplan for ladeinfrastruktur (http://www.transnova.no/Ladestrategi/)"
http://www.transnova.no/om-transnova-og-betalingslosninger-for-lading-av-elbil/

Og i avsnittet før står det:
"Det viser seg nå at det har kommet en markedsaktør som tilbyr en slik løsning, og som flere av de større hurtigladeoperatørene har inngått avtale med".

Nå ble jeg nysgjerrig. Er det noen som vet hvilken markedsaktør det her siktes til, og hva slags løsning det er snakk om?

Bare løsningen er god, og kommer med det første, spiller det vel mindre rolle om Transnova er inne i bildet eller ikke, men det gjenstår å se...

Vil tippe det er EasyPark sin løsning. Ser at denne går igjen på flere forskjellige ladeplasser/operatører. Men etter min mening ubrukelig. Jeg vil ha vanlig kortbetaling på lader basert på ladetid+forbruk, alternativt betaling i kassen på pølsestasjonen hvis de blir flinke å bygge ut ladere.

el-snorre

Her er det mye å svare på.
Det er på ingen måte slik Arne Magnus hevder behov for styrebehandling for å svare på spørsmål.  :)

Schuko kommentaren til Arne Magnus har ingen ting med de grunnleggende spørsmål som her har blitt stilt. Når jeg først er inne på det; Elbilforeningen har vært pådriver for overgang til type2 med fleksibel ladefart. Vi har kun dog bemerket at type2 med schuko støtte der man har 16A enfas ladefart i overgang vil være nødvendig. Videre at alle singel hurtigladepunkt med DC også må ha reserve AC-løsning. Nok om det.

1 + 2 Leser Elbilforeningen inlegg på elbilforum?
Ja, men vi leser ikke alle innlegg eller tråder av kapasitetsgrunner. Videre har det vært ferie for mange på kontoret, meg inkludert, og da følger man mindre med.
Er det noen man vil spørre oss om og i tillegg ha et raskt svar på, send oss en epost med lenke til innlegget. Eller sende spørsmål direkte på epost. :)
Elbilforeningen har elbil.no som offisiell kommunikasjonskanal og relevante artilker samles opp og sendes ut i nyhetsbrev til medlemmene vi har epostadresse på. Merk at forumdeltaker ikke er det samme som å være elbilforeningmedlem.

Er Foreningen i kontakt med Fortum og de øvrige hurtigladeopperatørene?
Ja. Vi er rett som det er i kontakt med alle operatørene.
Problemene til Fortum har vi vært i kontakt med dem fortløpende på. Problemet Fortum kan vel sies å være todelt: 1 De sliter med er 3. parts leverandør av reservedeler til laderne fra DBT. DBT sin underleverandør klarer rett og slett ikke levere raskt nok. 2 De er kundeoperatør av laderne til Nissan-forhandlerne, men ikke teknisk ansvarlige for dem. Problemet er her dog det samme; Nissanforhandlerne må vente på deler som ikke kommer fort nok.

(Min egen oppfatning er at bytte til annen lade-leverandør heller ikke så enkelt, da det fort er mange ukers leveringstid på nye ladere....)

Ishavsveien og Transnova
Vi missliker de stadige utsettelsene Ishavsveien kommer med, fordi vi vet at det er behov for laderne. Dette vet både Ishavsveien og Transnova. Ishavsveien kommer med mange forklaringer på utsettelser som Transnova har godtatt.
Jeg tror ikke Transnova vil godta ytterligere utsettelser, en den utsettelsen de har fått på bygging til ut november(??), opprinnelig 30. august av hensyn til likebehandling med andre operatører.

Hva gjør vi?
Fortsette å være utålmodig, forlanger at frister som blir gitt overholdes, stimulere at flere bidrar til at ladere kommer, med mer.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA