Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf lader ikke

Startet av chaos, søndag 27. juli 2014, klokken 20:52

« forrige - neste »

Knotten

TorC, du forstår vel at du får ikke en 'dråpe strøm' ut av et batteri når den ene polen, f.eks minuspolen er frakoplet?

Om du vil 'hurtigutlade' evnt. kapasiteter i systemet kan du legge den frakoblede 'minuskabelen' bort på den framdeles påkoblede 'plusskabelen'..

Det du skriver er imidlertid at du skal koble fra begge polene, du skriver ikke noe sted (som jeg har fått med meg) at du skal kortslutte kablene..?

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Elbilpettersen

Jeg hiver meg på. Fant du feilen på ladeproblemet?


Powerflux

Dagens hendelse får meg virkelig til å stusse :o :o
Bilen ble i dag satt på lading på en 22KW Salto ladeboks der den lades 70% av tiden dag ut, dag inn!
Jeg hørte det vante pipet mens jeg var på vei vekk fra bilen og antok at alt var som vanlig. Det var det ikke for 5 timer senere var det forsatt kun 1 strek på den og de tre blå lampene rullet en og en frem og tilbake.
Gjentatte forsøk ga samme resultat og LeaSpy ble koblet til og viste en haug med feilkoder relatert til ladesystemet og bremsesystemet.
Fra tidligere problemer med hurtiglading der feilkoder hindrer hurtiglading har sletting av koder løst problemet uten unntak. Med dette i bakhodet ble samtlige koder slettet og bilen viste alt ok. Men akk, lading ville fremdeles ikke starte, de blå lampene rullerte jevnt og trutt.
12V batteri ble koblet fra i 20 minutter men fortsatt no joy. LeafSpy leste ingen feilkoder men lading ville fortsatt ikke starte til tross for forsøk på 5 forskjellige ladere og ytterligere 3 forsøk med 12V frakoblet i 15 minutter eller mer hver gang.
Begynte så smått å bli nervøs for at noe realt bedritent var under oppseiling :(

Har en hurtiglader svært nær meg så prøvde der og lading startet umiddelbart og ga 45 kW input.

Hjemme igjen og fortsatt samme problem.

Så kommer det virkelig pussige i dette, i tråd med TorC sitt forslag om å koble vekk begge poler fra 12V. Jeg skjønner ikke hvordan det kan ha noen effekt da kretsen er brutt men valgte likevel å prøve dette.
20 minutter senere ble batteriet målt i frakoblet modus og ingenting skulle tilsi lav tomganspenning.
Alt ble koblet på plass og ladekabel satt inn. De vante pip ble registrert og bilen lader som om ingenting hadde hendt??
Dette er helt enkelt helt merkelig.
Litt spent på om dette er begynnelsen på noe driiit eller om et eller annet relè eller kondensator eller hva som helst har hengt seg opp....aner ikke.
Men summa sumarum, kjerra virker igjen :+1:.....jeg er både lettet, overasket men også altså litt små nervøs.
En snart 8 år gammel Leaf med 150000 km er jo verdiløs hvis den ikke lader så da er det vel bare å hive den. Litt synd da da den har fått status som traktoren Leif så synd åm den må skrotes ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

RJK

Sitat fra: Powerflux på torsdag 23. juli 2020, klokken 23:44
Dagens hendelse får meg virkelig til å stusse :o :o
Bilen ble i dag satt på lading på en 22KW Salto ladeboks der den lades 70% av tiden dag ut, dag inn!
Jeg hørte det vante pipet mens jeg var på vei vekk fra bilen og antok at alt var som vanlig. Det var det ikke for 5 timer senere var det forsatt kun 1 strek på den og de tre blå lampene rullet en og en frem og tilbake.
Gjentatte forsøk ga samme resultat og LeaSpy ble koblet til og viste en haug med feilkoder relatert til ladesystemet og bremsesystemet.
Fra tidligere problemer med hurtiglading der feilkoder hindrer hurtiglading har sletting av koder løst problemet uten unntak. Med dette i bakhodet ble samtlige koder slettet og bilen viste alt ok. Men akk, lading ville fremdeles ikke starte, de blå lampene rullerte jevnt og trutt.
12V batteri ble koblet fra i 20 minutter men fortsatt no joy. LeafSpy leste ingen feilkoder men lading ville fortsatt ikke starte til tross for forsøk på 5 forskjellige ladere og ytterligere 3 forsøk med 12V frakoblet i 15 minutter eller mer hver gang.
Begynte så smått å bli nervøs for at noe realt bedritent var under oppseiling :(

Har en hurtiglader svært nær meg så prøvde der og lading startet umiddelbart og ga 45 kW input.

Hjemme igjen og fortsatt samme problem.

Så kommer det virkelig pussige i dette, i tråd med TorC sitt forslag om å koble vekk begge poler fra 12V. Jeg skjønner ikke hvordan det kan ha noen effekt da kretsen er brutt men valgte likevel å prøve dette.
20 minutter senere ble batteriet målt i frakoblet modus og ingenting skulle tilsi lav tomganspenning.
Alt ble koblet på plass og ladekabel satt inn. De vante pip ble registrert og bilen lader som om ingenting hadde hendt??
Dette er helt enkelt helt merkelig.
Litt spent på om dette er begynnelsen på noe driiit eller om et eller annet relè eller kondensator eller hva som helst har hengt seg opp....aner ikke.
Men summa sumarum, kjerra virker igjen :+1:.....jeg er både lettet, overasket men også altså litt små nervøs.
En snart 8 år gammel Leaf med 150000 km er jo verdiløs hvis den ikke lader så da er det vel bare å hive den. Litt synd da da den har fått status som traktoren Leif så synd åm den må skrotes ::)

Det hele høres ut som et velkjent problem og løsning fra IT-verdenen. For å ta et eksempel fra virkelige verden, året er vel ca 1994 eller 1995 tror jeg.

Kompis av meg var innom Cinet (tidligere norsk produsent av PCer), i forbindelse med innlevering av PC for bedriften han var ansatt i. Han legger merke til en laptop som ligger litt for seg selv, og spør tekniker om den.

Tekniker forteller at det er en PC som de har tatt i retur fra kunde, for de fikk rett og slett ikke liv i PC i det hele tatt. Kompisen min spør og graver litt, og lurer på om han kan få prøve seg på PCen. Tekniker sier han bare kan ta den, om han tror han liksom får liv i den.

Kompisen min løser ut batteriet slik at det ikke er spenning på systemet (lader er ikke koblet til nå), setter det inn i PC igjen, og trykker på powerknappen, så fyrer PC opp som om ingenting hadde skjedd. Voila, der satt han plutselig som eier av en stykk laptop.

Har forøvrig løst masse feil av denne typen på problemPCer opp gjennom årene, på i realiteten samme måten.

Og som med bilen din, når du kobler fra batteriet og spenningen ikke lengre holder liv i feilen som sikkert satt fast i minnet på "computeren, så vil bilen ikke bli hindret av dette, og nå virker som den skal.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Powerflux

#35
Hehe, Svenske knappen fungerer overaskende ofte :laugh:
Det som virkelig fikk meg til å lure var at jeg koblet fra 12V mange ganger uten at det løste noe dom helst men da jeg også koblet vekk minus polen også, altså 12V batteriet fullstendig frakoblet! Først da løste det seg. I min bok burde ikke akkurat det å koble vekk også minus polen ha noen betydning men merkelig nok var det da det løste seg :o
Jeg begynner å mistenke lav 12V spenning på batteriet og fra tidligere tråder finner jeg at et 12V batteri som begynner å gå bonkers kan gi de merkeligste utslag.

Jeg sjekket 12V batteriet  igjen i dag og det var helt nede på 11,9 V. Det tyder vel på at 12V batteriet ikke lenger er helt i støtet.
Bilen satt på 12V lading bare for å holde spenningen oppe til jeg får byttet 12V batteriet. Tar dette på purmistanke men har ikke tid eller lyst til å sende kjerra til BNH for svindyr feilsøking og mest sannsynlig en 2 mil lang liste over ting som burde byttes på ren gjetning.
Antagelig de konkludere med at onboard lader er kaputt, hovedsikring til lader er kjøret etc. så 35000 kr senere ville muligens problemet forsatt vært et litt dårlig 12V batteri til 400 kr fra Biltema.....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

RJK

Sitat fra: Powerflux på fredag 24. juli 2020, klokken 23:15
Hehe, Svenske knappen fungerer overaskende ofte :laugh:
Det som virkelig fikk meg til å lure var at jeg koblet fra 12V mange ganger uten at det løste noe dom helst men da jeg også koblet vekk minus polen også, altså 12V batteriet fullstendig frakoblet! Først da løste det seg. I min bok burde ikke akkurat det å koble vekk også minus polen ha noen betydning men merkelig nok var det da det løste seg :o
Jeg begynner å mistenke lav 12V spenning på batteriet og fra tidligere tråder finner jeg at et 12V batteri som begynner å gå bonkers kan gi de merkeligste utslag.

Jeg sjekket 12V batteriet  igjen i dag og det var helt nede på 11,9 V. Det tyder vel på at 12V batteriet ikke lenger er helt i støtet.
Bilen satt på 12V lading bare for å holde spenningen oppe til jeg får byttet 12V batteriet. Tar dette på purmistanke men har ikke tid eller lyst til å sende kjerra til BNH for svindyr feilsøking og mest sannsynlig en 2 mil lang liste over ting som burde byttes på ren gjetning.
Antagelig de konkludere med at onboard lader er kaputt, hovedsikring til lader er kjøret etc. så 35000 kr senere ville muligens problemet forsatt vært et litt dårlig 12V batteri til 400 kr fra Biltema.....

Mistenker at som ved hovedkort, så er det noe batteri ett eller annet sted som likevel holder litt spenning opp, og det kan nok relateres til dårlig 12V-batteri hos deg.

Hadde en PC (selvbygd, selvsagt), som virket helt død bortsett fra at jeg merket at den tok i mot strøm. Men PC bootet ikke opp likevel. Selv ikke etter å ha tatt BIOS-batteriet. Måtte ut med alt av kabler, minnekort, skjermkort og til og med løfte ut CPU (samtidig), før den plutselig ville fyre i gang igjen.

Oppdaterte BIOS etter den hendelsen, og hadde ikke mere problemer med den før jeg handlet ny innmat, og dermed hadde helt ny PC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

leafnor

Strøm, elektro, er noe merkelige greier ja.
Men gjerne ta det noe enkelt først, som å sette i et friskt 12V batteri. Byttet nylig på min 2012 nylig, da spenning ofte var under 12V og jeg til sist fikk en "start-stopp".

At alle poler må av batteriet synes merkelig. Men har batteriet litt smuss/skitt på seg leder det strøm. (Konduktivitet). Det kan være nok til å holde oppe en logisk enhets status så den vil henge. Derfor av med begge poler.

Kanskje gjør det seg med en "motorvask" i ny og ned også på en Leaf, nettopp for å holde krypstrømmer borte?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

rekorden

Når de blå lysene ruller frem og tilbake, betyr ikke bare det at ladetimeren aktivert og bilen venter på å starte lading?
Ved å koble bort 12-volts batteriet ble bilens klokke resatt, og trolig da til et tidspunkt bilen 'har lov' å lade.
Sjekk gjerne om ladetimeren er aktivert og hvilke tidspunkt som er satt i denne.

Powerflux

Jeg har aldri brukt ladetimer til annet enn å få ladebegrensning på 80%. Aldri sett lysene rulle frem og tilbake på de snart 8 årene jeg har hatt bilen.
Jeg forsøkte også å trykke på override knappen  uten resultat.

Etter frakobling av 12V måtte timeren settes på ny.
Jeg mistenker nok at for lav spenning på 12V batteriet var den utløsende faktoren.
Gjennom vinteren lader jeg alltid 12V batteriet over natten 1 gang i måneden ca, tenker jeg legger inn dette som ny rutine hele året!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA