Dagens hendelse får meg virkelig til å stusse

Bilen ble i dag satt på lading på en 22KW Salto ladeboks der den lades 70% av tiden dag ut, dag inn!
Jeg hørte det vante pipet mens jeg var på vei vekk fra bilen og antok at alt var som vanlig. Det var det ikke for 5 timer senere var det forsatt kun 1 strek på den og de tre blå lampene rullet en og en frem og tilbake.
Gjentatte forsøk ga samme resultat og LeaSpy ble koblet til og viste en haug med feilkoder relatert til ladesystemet og bremsesystemet.
Fra tidligere problemer med hurtiglading der feilkoder hindrer hurtiglading har sletting av koder løst problemet uten unntak. Med dette i bakhodet ble samtlige koder slettet og bilen viste alt ok. Men akk, lading ville fremdeles ikke starte, de blå lampene rullerte jevnt og trutt.
12V batteri ble koblet fra i 20 minutter men fortsatt no joy. LeafSpy leste ingen feilkoder men lading ville fortsatt ikke starte til tross for forsøk på 5 forskjellige ladere og ytterligere 3 forsøk med 12V frakoblet i 15 minutter eller mer hver gang.
Begynte så smått å bli nervøs for at noe realt bedritent var under oppseiling

Har en hurtiglader svært nær meg så prøvde der og lading startet umiddelbart og ga 45 kW input.
Hjemme igjen og fortsatt samme problem.
Så kommer det virkelig pussige i dette, i tråd med TorC sitt forslag om å koble vekk begge poler fra 12V. Jeg skjønner ikke hvordan det kan ha noen effekt da kretsen er brutt men valgte likevel å prøve dette.
20 minutter senere ble batteriet målt i frakoblet modus og ingenting skulle tilsi lav tomganspenning.
Alt ble koblet på plass og ladekabel satt inn. De vante pip ble registrert og bilen lader som om ingenting hadde hendt??
Dette er helt enkelt helt merkelig.
Litt spent på om dette er begynnelsen på noe driiit eller om et eller annet relè eller kondensator eller hva som helst har hengt seg opp....aner ikke.
Men summa sumarum, kjerra virker igjen

.....jeg er både lettet, overasket men også altså litt små nervøs.
En snart 8 år gammel Leaf med 150000 km er jo verdiløs hvis den ikke lader så da er det vel bare å hive den. Litt synd da da den har fått status som traktoren Leif så synd åm den må skrotes