Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX med adaptive cruise control?

Startet av PK, søndag 20. juli 2014, klokken 19:31

« forrige - neste »

PK

Hei.

Forstår at TMS ikke leveres med adaptive cruise control og andre sikkerhetssystemer som man finner hos de tyske premiumbilene og Volvo, og som nå er blitt "vanlig" i rimelige biler også. 
Men, noen som vet om de vil lansere dette for TMX...? Forstår de jobber med autopilot etc, så synes igrunnen det er rart at de ikke har tatt ibruk kjent teknologi i TMS...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

sigurdi

Er vel ikke noe som er offisielt, men svært sansynlig.
Mye av grunnen til at Model S er litt ribbet for endel slikt, er at Tesla ikke hadde tid til å teste slikt ut godt nok.
De hadde valget å lansere en bil, når de gjorde, slik de gjorde, eller mer utstyr og da mer forsinkelser.

Model S kommer med mer utstyr i høst blandt annet Autobrems og annet utstyr som må være med for å ha mulighet for topp score hos Euro NCAP.

Dette er uttalt tidligere i år, husker ikke hvor eller hva event i farten.
Tar det som en selvfølge at X har dette fra dag 1.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net

Enig. Vi kommer nok til å se en del opsjoner (ekstrautstyr) på TMX som ikke finnes eller vil bli montert på allerede eksisterende TMS'er. De har nok jobbet intensivt med å få dyttet inn mye av elektronikken som finnes i andre "premiumbiler" som (Tesla mener) de konkurrerer mot. ;)

Krysser fingrene for hyperdrive og autopilot! ;D :P

PK

Godt å høre.
Ser Ford har det som opsjon på de fleste modeller, det samme med Volvo. Sikkert mange andre og :)
Med mye køkjøring er det en kjærkommen teknologi.

Da er det bare å vente i spenning på mer info om TMX...  :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

SimenT

Jeg kunne virkelig tenkt meg adaptiv cruise. Irriterer meg fælt over ujevn kjøring når jeg bare vil cruise på fartsgrensa.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Espen Hugaas Andersen

#5
Det går rykter om at når Tesla starter opp produksjonslinjen etter oppgraderingene de holder på med nå skal både Model S og X produseres med ACC, nødbrems, blind-spot detection, mm.

Vi får se om det kommer noen nyheter om 0-8 uker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hma

Sitat fra: SimenT på torsdag 24. juli 2014, klokken 11:58
Jeg kunne virkelig tenkt meg adaptiv cruise. Irriterer meg fælt over ujevn kjøring når jeg bare vil cruise på fartsgrensa.
Dagens CC funker greit nok til å holde fartsgrensa, dvs. konstant fart. På min bil produsert i april 2014 fungerer den tilfredsstillende og jager på langt nær så mye som en del andre her har beskrevet. Cruisen er dog ikke så god at den greier å kjøre mer økonomisk enn jeg selv greier manuelt.

Det er ikke gitt at en addaptiv cruise ("kø-krus") greier å justere pådraget mer jevnt enn "farts-krus", her får man enda flere verdier som inngang til reguleringen. Time vill shåv :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sigurdi

Er vel heller ujevn kjøring på de andre bilene og på veiene generelt i denne sommer trafikken,  slik at en må ligge og justere på cruice kontrollen hele tiden litt opp og litt ned.
Alle bremser ned til 60-65 ved hver fotoboks, så opp igjen til 70-75 osv.

Med ACC holder den konstant avstand til bilen foran selv og en slipper denne mellom justeringen på hendeln et par km opp og et par km ned.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

glemmestad

Model X (og oppdatert Model S) kommer med ACC. Det er bekreftet av Jerome Guillen når han var i Norge. Han er salgssjef for Tesla Worldwide. Det vil ikke være mulighet (eller i alle fall veldig usannsynlig) at man kan "oppgradere" nåværende Model S, da wiring harness (kabeltugge?) i så fall må byttes.

pej

Jeg håper Tesla får orden på , lekkasjer, dab radio, 3G, drivlinja nettradio, ulyder osv FØR de bryr seg med å putte mer utstyr som ikke virker i bilen....
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sigurdi

Fikse eksisterende småfeil og viderutvikle nye fungsjoner er nok skilt ut i to ulike avdelinger. ;-)

Flere av oppgraderingene er og sammarbeid med underleverandører som mobileye.
http://www.siliconbeat.com/2014/07/28/tesla-watchers-eye-mobileyes-500-million-ipo/

Men mange av sakene du nevner under er feil hos 3.parts leverandører noe som Tesla som kunde, kan presse på for å fikse, eller rett og slett velge annen leverandør eller produkt til model X. :-)

3G - problem etter oppgradering av Telenor i telenor sitt nett ikke gikk helt sammen med 3G brikken i Tesla (Ikke tesla sin brikke) - samme problem i endel andre 3G modemer som bruker samme brikke type.
Drivverk - er vel allerede kommet info at nye drivenheter har fått byttet ut komponenter til bedre kvalitet.

Samtidig så kommer X med 4WD og sansynligheten er stor for at det er annet drivverk en S, viderutviklet og da med fiksene som tar seg av problemene på S.
(Eks Model 3 drivverk x 2)

Men en selskap må utvikle seg og komme med nye modeller, samt viderutvikle eksisterende.
Vi er under X tråden og den bør ha mer utstyr for å hevde seg i markedet som er i konstant utvikling.

Bare se på Volvo skjermen som kommer i nye XC90, lurer på hvor de har fått den ideen fra. ;-)
http://www.dinside.no/928893/slik-blir-nye-volvo-xc90-inni

Mye av tingene som kommer, mest sansynlig på både X og S, var allerede i utvikling før S ble levert, men Tesla fikk ikke testet ut produktene lenge og godt nok, til at de ønsket å lansere det på daværende tidspunkt.

At det kan dukke opp småfeil på X også, må en vel regne med men det som er viktig er at Tesla tar seg av det og luker ut feilene etter vert og oppgraderer produksjons linjen slik at nyere biler ikke får feilene.

Skal Tesla være 100% sikkre på at det ikke er noen små minifeil på noen områder, så kan de bare slutte å lage biler.
VW, BMW, Toyota osv forbedrer produksjonen hele tiden, modeller produserers i mange år med ofte bare minimalistiske endringer fra årsmodell til årsmodell.
Erfaringen fra de siste 20-50 årene med bilproduksjon gir frukter på feil og mangler, men alikevel er det mange bulletiner, småfeil på nye biler.

Det som er mer farlig er når de bevist unlater å fikse feil som en vet om, eller å kalle biler tilbake, sparker det bare under teppet og skulder på kunden.

Eks GM  sine problem som ble forsøkt skjult i det lengste.
http://fortune.com/2014/04/22/gm-recall-issues-run-long-deep-and-wide/

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

PK

Sitat fra: sigurdi på søndag 10. august 2014, klokken 17:26

Det som er mer farlig er når de bevist unlater å fikse feil som en vet om, eller å kalle biler tilbake, sparker det bare under teppet og skulder på kunden.

Eks GM  sine problem som ble forsøkt skjult i det lengste.
http://fortune.com/2014/04/22/gm-recall-issues-run-long-deep-and-wide/

sigurdi

Helt enig...
Ble forbauset over Nissan da jeg hentet min nye Leaf januar 2013. Kjente feil som dårlige langlys, knirkende foringer etc var der.
Da jeg nevnte det for de etter jeg fikk overlevert bilen og kjørt noen dager, var det ikke noe problem å få det fikset.  Spurte hvorfor ikke de gjorde dette før jeg fikk utlevert bilen, og da kunne de svare at de fra Nissan sentralt ikke fikk utbedre dette før kunden klaget på det... Må tro det må være for at de da håper de slipper å fikse alle bilene, og kun de hvor eierene klager...

Forstår at Tesla ikke gjør dette, og det lover godt.... :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA