Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota skal vise elbil

Startet av Griffel, torsdag 25. desember 2008, klokken 13:18

« forrige - neste »

Rosstopher

Dersom solcellene på en bil faktisk kan gi en betydelig økning i rekkevidde, altså lade mange hundre watt mens man kjører, og at man dermed kan slippe et ladestopp, så kan det være noe i det.
Dersom man bare får noen få hundre watt under optimale forhold er det helt unødvendig. Solceller er en svært dyr måte å produsere strøm på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. juli 2019, klokken 22:56
Dersom solcellene på en bil faktisk kan gi en betydelig økning i rekkevidde, altså lade mange hundre watt mens man kjører, og at man dermed kan slippe et ladestopp, så kan det være noe i det.
Dersom man bare får noen få hundre watt under optimale forhold er det helt unødvendig. Solceller er en svært dyr måte å produsere strøm på.

Det stod jo i artikkelen at de kunne produsere opp til 860W (som selvfølgelig er under helt optimale forhold). Man bruker nok kjapt 10-20.000W under jevn kjøring i normale hastigheter, så bidraget under kjøring er begrenset.

Men å få fyllt på noen gratis kwh mens bilen står parkert på jobb er vel ikke å forakte?

Og prisen på solceller har jo bare gått nedover.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:18
Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. juli 2019, klokken 22:56
Dersom solcellene på en bil faktisk kan gi en betydelig økning i rekkevidde, altså lade mange hundre watt mens man kjører, og at man dermed kan slippe et ladestopp, så kan det være noe i det.
Dersom man bare får noen få hundre watt under optimale forhold er det helt unødvendig. Solceller er en svært dyr måte å produsere strøm på.

Det stod jo i artikkelen at de kunne produsere opp til 860W (som selvfølgelig er under helt optimale forhold). Man bruker nok kjapt 10-20.000W under jevn kjøring i normale hastigheter, så bidraget under kjøring er begrenset.

Men å få fyllt på noen gratis kwh mens bilen står parkert på jobb er vel ikke å forakte?

Og prisen på solceller har jo bare gått nedover.

Ja, men strømmen er jo ikke gratis. Man må betale for solcellene. Solceller har blitt billigere, men er fortsatt en dyr måte å produsere strøm på.

Kilde:
https://www.lazard.com/media/450784/lazards-levelized-cost-of-energy-version-120-vfinal.pdf
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Burger

Solceller kan være praktisk om man liker å gå tur i fjellet og det er for langt tur/retur parkeringsplass til nærmeste hurtiglader.

Måtte byttelånt leafen mot fossilbil to ganger nå. En for tur til Nedalshytta i fjor og nå nylig for Svukuriset ved Femunden. Så på vei til Røros at det var to hurtigladere under bygging i Tydal, men finner ingen info om det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rosstopher

Sitat fra: Burger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 07:38
Solceller kan være praktisk om man liker å gå tur i fjellet og det er for langt tur/retur parkeringsplass til nærmeste hurtiglader.

Måtte byttelånt leafen mot fossilbil to ganger nå. En for tur til Nedalshytta i fjor og nå nylig for Svukuriset ved Femunden. Så på vei til Røros at det var to hurtigladere under bygging i Tydal, men finner ingen info om det.

Jada, hvis man f.eks. har en hytte uten strøm og man er langt fra nærmeste hurtiglader eller stikkontakt og man skal være der så lenge at man er sikker på at man får ladet nok og man vet at været blir bra nok for å få ladet og man ikke skal bruke bilen mens man er der, så kan det være nyttig med solceller på bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Hvis man ikke har tilgang på lading hjemme, så kan ladelogistikken bli lettere, om daglig kjørelengde ikke er for lang. Spesielt i land med mange soldager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: gr på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:32
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 10:22
860W fra solpanelene. Da monner det jo faktisk litt. Kan fort lade 10kWh i løpet av en dag.
No way. Maks 6kWh, og da skal bilen stå i sola og været må være topp, høy sol etc. Tviler faktisk på 6kWh også, på grunn av plasseringen til solcellene.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 16:19
De skrive topp til 56km rekkevidde. Da må de ha temmelig lavt forbruk.
Optimistenes julenummer.
Det står jo svart på hvitt (sitat):
"Maximum charge to the driving battery while the vehicle is parked (per day) -   BEV-mode cruising range equivalent to 6.1 km"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

automat

#22
Litt mer realisme på varebilfronten. Denne bør kunne selge bra. «Utviklet i samarbeid med PSA», betyr vel rebrandet PSA.

«Den populære varebilen Toyota PROACE blir snart å få som BEV – Battery Electric Vehicle. El-varebilen kommer i salg allerede i 2020, og er utviklet i samarbeid med Groupe PSA. «

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på fredag 19. juli 2019, klokken 17:49
Litt mer realisme på varebilfronten. Denne bør kunne selge bra. «Utviklet i samarbeid med PSA», betyr vel rebrandet PSA.

«Den populære varebilen Toyota PROACE blir snart å få som BEV – Battery Electric Vehicle. El-varebilen kommer i salg allerede i 2020, og er utviklet i samarbeid med Groupe PSA. «

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json

Ja, Opel Vivaro er jo "samme" bilen, og de har også annonsert at den kommer som elbil til neste år. Har ikke hørt noe slikt fra Peugeot eller Citroen ennå. En av de firlingene som personbil kunne ha vært en fin familiebil for de som trenger mye plass.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Måkemannen

Sitat fra: automat på fredag 19. juli 2019, klokken 17:49
Litt mer realisme på varebilfronten. Denne bør kunne selge bra. «Utviklet i samarbeid med PSA», betyr vel rebrandet PSA.

«Den populære varebilen Toyota PROACE blir snart å få som BEV – Battery Electric Vehicle. El-varebilen kommer i salg allerede i 2020, og er utviklet i samarbeid med Groupe PSA. «

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json
Noen som vil tippe størrelsen på batteripakken?

automat

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 20. juli 2019, klokken 12:05

Noen som vil tippe størrelsen på batteripakken?

40 kWh.

Stort nok til lokal kjøring, og til at Toyota kan slå seg på brystet. Men ikke stort nok til at bilen blir så populær at den kan true fossilmarkedet.

Batterier er fortsatt for dyrt, og det er begrenset tilgang. Det taler også mot noe særlig større batteripakke.

Og det er tross alt begrenset hvor høyt opp i pris man kan legge en slik type bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Måkemannen

Sitat fra: automat på lørdag 20. juli 2019, klokken 13:25
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 20. juli 2019, klokken 12:05

Noen som vil tippe størrelsen på batteripakken?

40 kWh.

Stort nok til lokal kjøring, og til at Toyota kan slå seg på brystet. Men ikke stort nok til at bilen blir så populær at den kan true fossilmarkedet.

Batterier er fortsatt for dyrt, og det er begrenset tilgang. Det taler også mot noe særlig større batteripakke.

Og det er tross alt begrenset hvor høyt opp i pris man kan legge en slik type bil.
Enig i argumentene, men Toyota går også ut med at bilen skal bli svært konkurransedyktig på rekkevidde? Så enten har de knekt effektivitetsnøtta, eller så kommer den muligens med et noe større batteri. Nye e-NV200 har vel 40 kWh? Den bør vel satse på å slå denne.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


automat

De kan lage en fin skrytebil, som produseres i så liten serie at den er omtrent umulig å få tak i. Og som de taper stort på per bil.

Eller de kan lage en litt småkjip «billig» versjon, som de prøver å pushe mest mulig av.

Karosseriformen er gitt, utifra en fossibil, så at de klarer underverker på effektivitet har jeg ikke så stor tro på.

Husk også at dette egentlig er PSA, så det vil jo være deres elbilstrategi som ligger i bunn. Ikke Toyota sin.

Og varebiler teller vel med i EU's utslippskvoter. PSA har derfor behov for å selge flest mulig eksemplarer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

#28
Jeg tror dessverre du har rett automat.

Opsjoner hadde vært midt i blinken:
Ca. 45-55 kWh basis
Ca. 65-75 kWh standard
Ca. 85-95 kWh topp

Ellers gjør jo Toyota en del om dagen, blant annet:
Samarbeid med BYD om elbiler i Kina, https://electrek.co/2019/07/19/toyota-byd-china-evs/
Joint Venture med Panasonic om elbilbatterier, https://global.toyota/en/newsroom/corporate/26302587.html
Partnerskap med CATL om elbilbatterier, https://insideevs.com/news/360354/toyota-comprehensive-ev-battery-partnership-catl/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

#29
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 20. juli 2019, klokken 13:34. . . Toyota går også ut med at bilen skal bli svært konkurransedyktig på rekkevidde? Så enten har de knekt effektivitetsnøtta, eller så kommer den muligens med et noe større batteri.
Honda sa også på release party for sin lille elbil at den har "veldig konkurransedyktig rekkevidde . . . . på inntil 200km" :o
Dette viser bare at de ikke har knekt noen som helst nøtt, men er direkte tett i nøtta
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA