Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota skal vise elbil

Startet av Griffel, torsdag 25. desember 2008, klokken 13:18

« forrige - neste »

Griffel

http://www.dinside.no/motor/bil/nyheter/toyota/toyotaskalviseelbil/art799053.html

Fra din side:
"Toyota skal vise et elbil-konsept på Detroit-utstillingen like over nyttår.

IQ?
To alternativer peker seg ut som de mest sannsynlige. For det første kan det dreie seg om en elektrisk drevet versjon av den nye minibilen iQ. For det andre kan det dreie seg om en plugin-versjon av Prius. Et tredje alternativ kan være at det dreier seg om en helt ny bil, i konseptversjon"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. desember 2008, klokken 13:18
To alternativer peker seg ut som de mest sannsynlige. For det første kan det dreie seg om en elektrisk drevet versjon av den nye minibilen iQ. For det andre kan det dreie seg om en plugin-versjon av Prius. Et tredje alternativ kan være at det dreier seg om en helt ny bil, i konseptversjon"

Mener å ha lest at på nettet tidligere at Prius ved neste oppgradering skulle komme i plugin-versjon og at IQ også skulle komme som ren elbil så ingen stor nyhet det ???.

Håper det er en ny større elbil som er klar for produksjon (men det skjer vel neppe - det tar som regel laang tid fra konseptbiler vises til de er i produksjon).
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Med tanke på at Toyota mener fortsatt Li-ion er for usikkert til bruk i biler så tviler jeg på at det skjer noe med det første nei... Jeg tør påstå at Tesla kommer med sin Model S før Toyota klarer å få ut en familiebil med ren eldrift, da er jeg bort fra Rav4-EV som de nekter å lage flere av. Vel jeg håper i det minste det for Teslas del siden å sloss med Toyota er vanskelig. Jeg er heller ikke veldig spent på hva denne elbilen blir.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

VG skriver at:
"Toyota utvikler hemmelig solbil
Ifølge børsavisen jobber Toyota nå med en elbil som skal hente noe kraft fra solenergi. Planen er at solceller i bilen skal lades av solpaneler montert på hustak.

Bilprodusenten håper senere å utvikle en modell som ene og alene er drevet av solceller i bilen. Solbilprosjektet skal være en del av Toyotas mål om å vokse i krisetider, skriver The Nikkei. Toyota selv har ikke kommentert saken ennå."

Tenk om de kunne vise noe slik på messa :o
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Gammel sak, men nå begynner det i det minste å skje noe - over 10 år etter denne tråden sist ble brukt ;)

https://global.toyota/en/newsroom/corporate/28787347.html
Sitat
NEDO, Sharp, and Toyota to Begin Public Road Trials of Electrified Vehicles Equipped with High-efficiency Solar Batteries
Testing the potential of solar batteries toward CO2 emissions reductions in the transport sector

Model S 85D

turfsurf

860W fra solpanelene. Da monner det jo faktisk litt. Kan fort lade 10kWh i løpet av en dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gigafactory

Dette er vel det nærmeste en kommer en faktisk selvladende hybrid :D

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 10:22
860W fra solpanelene. Da monner det jo faktisk litt. Kan fort lade 10kWh i løpet av en dag.

Rated betyr at de har en teoretisk mulighet, i praksis er det vel snakk om 250-300W hvis jeg husker rett...
Og de har altså dekket alle bilens horisontale flater...

Hvor mye er du villig til å betale for 150-200W solceller uheldig vinklet mot solen?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hansi

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 06. juli 2019, klokken 11:28
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 10:22
860W fra solpanelene. Da monner det jo faktisk litt. Kan fort lade 10kWh i løpet av en dag.

Rated betyr at de har en teoretisk mulighet, i praksis er det vel snakk om 250-300W hvis jeg husker rett...
Og de har altså dekket alle bilens horisontale flater...

Hvor mye er du villig til å betale for 150-200W solceller uheldig vinklet mot solen?

Jeg forstår ikke negativiteten mot solceller på andre flater enn der det er 100% ideelt. Jeg syns det er fantastisk om man ved en liten merkostnad kan få solceller på bil (og båt og fly og tog og tungtransport og........). Jeg tenker det må være bedre å bruke pengene på solceller enn å bruke pengene på annet mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr.

Men det er et interessant spørsmål, hvor stor er merkostnaden?
Sono Motors Sion kommer snart, de har paneler "overalt" på bilen. Hvor mye mindre hadde den kostet uten panelene og hvordan blir regnestykket for den ekstra merkostnaden minus det man sparer på energien fra panelene?
https://sonomotors.com/en/sion/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 10:22
860W fra solpanelene. Da monner det jo faktisk litt. Kan fort lade 10kWh i løpet av en dag.
No way. Maks 6kWh, og da skal bilen stå i sola og været må være topp, høy sol etc. Tviler faktisk på 6kWh også, på grunn av plasseringen til solcellene.

Amoss

Her er mer om samme sak:
https://techcrunch.com/2019/07/05/toyota-testing-improved-solar-roof-for-electric-cars-that-can-charge-while-driving/
Sitat
Toyota is testing a new and improved version of the solar power cells it previously launched on the Japan-exclusive Prius PHV, in a pilot along with partners Sharp and Japanese national research organization NEDO. This demo car's prototype cells can convert solar energy at 34% and up, which is much better than the existing commercial version's 22.5%. And, unlike its predecessor, it also can charge the car's driving battery while the car is actually moving, recouping significant range while the vehicle is in use.

The new system will provide up to 44.5 km (27.7 miles) of additional range per day while parked and soaking up sun, and can add up to 56.3 km (35 miles) of power to both the driving system and the auxiliary power battery on board, which runs the AC, navigation and more.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:32
No way. Maks 6kWh, og da skal bilen stå i sola og været må være topp, høy sol etc. Tviler faktisk på 6kWh også, på grunn av plasseringen til solcellene.
De skrive topp til 56km rekkevidde. Da må de ha temmelig lavt forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Her kommer forsåvidt også samme sak på Norsk:
https://www.tek.no/artikler/toyotas-konsept-prius-gar-44-kilometer-per-dag-pa-solkraft/469411
Sitat
Toyotas konsept-Prius går 44 kilometer per dag på solkraft
Panelene skal nemlig kunne bidra med hele 44,5 kilometers rekkevidde per dag. Du kan allerede kjøpe en Prius med solpaneler på, men panelene på den nye konseptbilen leverer mye mer strøm.

Panelene skal være særlig effektive varianter fra Sharp som leverer inntil 860 watt, mot panelene på dagens sol-Prius som bare leverer 180 watt. En annen nyhet i testbilen er at den kan lade under kjøring, der dagens Prius bare lader når den står parkert.

Foreløpig er det kun en konseptløsning som skal prøves ut, der Toyota og samarbeidspartnerne skal se på hvor store fordeler for CO2-utslipp og energieffektivitet de kan få ut av mer effektive paneler og batterier.
Model S 85D

Elbil fundamentalist

Er ingen konkurransemessig fordel å teipe en haug med solceller til taket. Da kan alle gjøre. Selv tolv tommeltotter kan sette en matte med fleksible solceller på dekket på en seilbåt.
Toyota og elbiler; altså kommersielt globalt tilgjengelig (ikke en konseptbil i Kina) Glem det. Vi kan bumpe denne tråden om 10år altså 2029 og fortsatt se alt Toyota tviholder på Hybrid ett-eller-annet, men da. Men da vil de ikke lenger være en av verdens største bilprodusent. Kanskje like greit, også fra ett business perspektiv. Å forandre Toyota er så dyrt at det er bedre å etablere ett nytt selskap som bare jobber med elbiler. BMW sliter med det samme...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

geear

På Kjerlingland i går, så de må ha kommet lenger enn de gir utrykk for.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA