Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må jeg ha med egen type 2 ledning for å lade på Hovden?

Startet av Alfa Bergen, mandag 14. juli 2014, klokken 10:33

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Jeg reiser fra Bergen og skal nedover i Setesdalen om en ukes tid. Dessverre (for meg) ble superladestasjonen på E139 plassert på Vinje, noe som gir meg ca 80 km ekstra kjøring. Har sett at det har kommet en 22 kW ladestasjon på Hovdetun i Hovden som jeg kan benytte i steden. Noen som vet om denne har fast type 2 kabel, eller om jeg må kjøpe og ta med en egen?

Hva koster denne kabelen hos Tesla? Ser at den koster 1 300 kr bestilt sammen med bilen, men det er vel ikke samme pris som i butikken.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

tho

Du må ta med egen type 2 kabel til disse du trenger også et rfid kort (Kan lånes hos turist info) eller bruke appen for å starte lading. Det er også en rød 16A kontakt du kan bruke der.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

mrjalle

Sitat fra: tho på mandag 14. juli 2014, klokken 10:34
eller bruke appen for å starte lading.

Jeg fikk ikke til å starte lading med appen på Hovden på grunn av manglende mobildekning i en innestengt betonggarasje. RFID ble redningen for meg...

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Alfa Bergen

Sitat fra: tho på mandag 14. juli 2014, klokken 10:34
Du må ta med egen type 2 kabel til disse du trenger også et rfid kort (Kan lånes hos turist info) eller bruke appen for å starte lading. Det er også en rød 16A kontakt du kan bruke der.

Takk for rask tilbakemelding! Vet du om den røde 16A kontakten er offentlig tilgjengelig for lading, eller om jeg må spørre noen om lov til å bruke den?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

tho

Den er tilgjengelig. Står rett ved siden av Type 2 punktene. Type 2 punktene er også gratis. Du betaler bare for parkering. De 2 første timene er gratis.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

mokle

Fortell gjerne litt om turen frå Bergen til Hovden, Alfa Bergen? Kor mange kilometer hadde du igjen på tanken? Har du prøvd samme tur om vinteren?

Har hytte på Hovden, og TMS i bestilling..
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

Ctran

Dette er mine erfaring og beklager for en hel vegg med tekst samt skrivefeil.

Som en fersk TMS eier tok jeg turen selv til Hovden fra Bergen to helger siden. 100% fra vi kjørte kl 07.00. Hadde ikke adapter for å lade i røldal så angsten ble stor for jeg kunne ikke få toppet av litt. Var ikke mer enn 70 km mellom de stedene men jeg hadde 170 eller noe igjen. Tenkte også på at fra Odda opp til røldal slukte den ekstremt mye i minus 5-9 grader med godt snø på veiene.

Da stigningen begynte opp haukeli traff jeg på en kolonne kjøring. Satt fast der i 2 timer før vi kunne begynne å kjøre ( aldri kjørt kolonne før). Ble mildt sakt ekstremt skjelven og sansene var skjerpet til tusen når det var en snøstorm med 2 meter maks med sikte og kilometeren minket drastisk. I haukeli tunnelen hadde jeg 47 igjen og det var 41 km igjen til Hovden. Så kriseplanen ble å ringe tesla og dem sendte meg til Hovden alpin anlegg.

Personellet var meget hyggelig men ingen av dem hadde snøring om lading der så dem henviste meg til en schuko. Heldigvis var det en annen TMS der jeg fant etter å ha rotet rundt til fots på området der i snøstormen som hadde en rød adapter jeg kunne låne. Pizza og noe drikke gjorde godt før vi kjørte med 100 km igjen på tanken. Merket at kilometeren økte kraftig rett etter jeg kjørte derifra fordi det var bare nedover bakke. Så jeg hadde faktisk nådd Hovden uten å lade!

Det som toppet seg var at hovden fjellet ble stengt 10 min før vi ankom! Fra krysset opp til hytta var det 3 mil. Så måtte kjøre ned til Vinje for å lade så kjøre gjennom dalen fjellet som var vel 150 km. For å si det sånn, været var MYE verre der uten kolonne. Sikten var så dårlig at en av oss måtte gå ut av bilen av til for å sjekke at det gikk an å kjøre der. Store partier ble holdt 10 km/t. Vi kom fram kl 5.30 om morgenen. Dvs vi brukte 21.5 timer kontra 4.5 timer iflg gpsen.

Det negative jeg merket, vindusviskerne ble store is klumper til slutt så måtte ut å fikse dette hver 20 min (brukte til og med varme på dem men hjalp ikke. Snøen la seg godt inn i hjulbuene bak og dem ble til is etter en stund, så måtte ut å slå dem ut. Redd for skader :)

Så det jeg har lært fra denne turen, sjekk været, ha alle adaptere og kabel og lesing av gjenstående km når det gjelder opp og ned fjell ( gleder meg til 6.1).

Kjerringa sa hun aldri ville være med på en slikt tur igjen i TMS men beroliggjorde henne at det var min dårlige planlegging som førte til denne ekstremt lange turen :) turen tilbake klarte vi å bruke hele 8 timer mindre!

Øyvind.h

Husk at du har glatt 10-20km rest når bilen sier 0km igjen. Så når bilen rapporterer 47 har du sikkert 60-65.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#9
Det e nok skisenteret på Vågsli du ladet på? Jeg jobber med dem for å få ett/to ladepunkter støttet at TOCN.

Jeg tipper SC komme i Røldal i 2015/2016 for dette vil før eller senere gå galt, det går ekstremt mye mer strøm enn en tror under spesielt ugunstige forhold og for uerfarne kan en komme i trøbbel og det er ikke spøk å få stopp på fjellet i uvær!

Ctran

Eneste jeg vet er at det heter haukeli skianlegg. Tesla sa det var flere ladestasjoner der noe som ikke stemte. Var bare rød kontak i en garasje. Husker han fra statens vegvesen var sinnsykt skeptisk til meg og lite blid når han spurte om jeg hadde nok strøm før kolonnen og jeg svarte 'håper det' med et forsiktig smil ;)

Alfa Bergen

Sitat fra: mokle på mandag 19. januar 2015, klokken 20:32
Fortell gjerne litt om turen frå Bergen til Hovden, Alfa Bergen? Kor mange kilometer hadde du igjen på tanken? Har du prøvd samme tur om vinteren?

Har hytte på Hovden, og TMS i bestilling..

Vi kjørte om sommeren, så det var en helt annen tur enn den vinter-helvetesturen som er beskrevet over her. Vi passerte Hovden med masse strøm på tanken og dro rett til Hytta på Brokke. Husker ikke helt hvor mye vi hadde igjen da vi kom frem, men mener det var rundt 100km på tanken.

Helt uproblematisk altså, men da vi skulle ta samme tur vinterferien i fjor var det helt forferdelig selv om vi brukte A6-en. Kolonnekjøring både på Haukeli og på Hovden. Snøkjettingene ble flittig brukt hele vinterferien. Siden superladeren ikke ble plassert på Haukeligrend, men på Vinje, håper jeg virkelig at den neste superladeren kommer i Røldal. Blir den plassert nærmere Haugesund, vil vi ikke kunne bruke den.

For øvrig greit med type2 i Røldal og Hovden.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Bjoris

#12
Ser ut på SC kartet st det kommer en på Hovden og en i Røldal. Kan være Etne, men det er jo for dumt mtp de som skal til Bergen så kan ikke tro noe annet enn at det blir i Røldal.

Ellers er det bare å oppfordre alle til å fylle på i Røldal på type 2 uttaket, forstår godt at mannsakpet i kollonne var skeptiske, og jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at noen tar sjansen med lite strøm i en kollonne, sprøtt! Stopper du så er du nesten garantert kollisjon da sikten ofte er så dårlig st en ikke ser noe som helst og er nødt til å anta at bilen foran kjører. Det var flere kollisjoner i fjor der biler kjørte seg fast og ble påkjørt bakfra.
Dersom noen tuller til med å gå tom i kollonne så kommer det til å bli brukt i mot elbiler i årevis...

Haukeli er Vågsli, ja. Håper virkelig de hiver seg på vårt tilbud om ladeboks, mange kjører til Vågsli, vestfra og skal tilbake samme vei...

sturle

Sitat fra: Ctran på mandag 19. januar 2015, klokken 23:53
I haukeli tunnelen hadde jeg 47 igjen og det var 41 km igjen til Hovden. Så kriseplanen ble å ringe tesla og dem sendte meg til Hovden alpin anlegg.
Dette tek du meir med ro etter å ha hatt bilen ei stund.

På juleferien hadde vi 50 km att på toppen av Hemsedalsfjellet med 68km til Gol.  Det held med god margin.  Toppen er 1140 meter over havet, og Gol ca 300.  Dvs ca 850 meter nedover.  Vi kom til superladaren på Gol med 20 km på tanken, om eg hugsar rett.  Det stemmer bra med at 1000 m stigning kostar 50km rekkjevidde, og du får att 80% av det på nedstigninga.

Eg kjenner ikje E134/Rv9, men Google seier meg at Haukelitunnelen er på ca 1000 moh og Hovden på 800 moh.  Dvs at du skulle ha ca 8km meir i praktisk rekkjevidde enn det bilen seier i Haukelitunnelen.

sn0le

Kjørte Mosjøen -> Grong etter endt juleferie.
Sørpeføre førte til skyhøyt forbruk.
Hadde buffer på 5-6 mil om jeg ikke husker feil, og kom frem med 7km på telleren.
Hadde heldigvis kjørt bilen nok til at jeg ikke bekymret meg i det hele tatt. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA