Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bafang BBS01 250W på Surly Cross Check

Startet av tahustvedt, tirsdag 08. juli 2014, klokken 18:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Citroel på onsdag 10. september 2014, klokken 12:00
Og så blir det spennende hvor holdbar motoren er. Ser på nettet at det finnes nylon-tannhjul som reservedel til denne motoren, og slike tannhjul har begrenset levetid. På min gamle elsykkel med nav-motor har nylon-tannhjulene begynt å lage lyd. Sykkelen har kjørt ca 3000 km - det gjenstår å se når tannhulene skiftes.

Jeg har en 5 år gammel elsykkel gått omkring 10.000km med nylon tannhjul. Motoren belastes opp mot en kilowatt til tider, og det er ingen ulyder fra tannhjulene. Så de kan nok holde ganske lenge, avhengig av dimensjoneringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tahustvedt

De som ødelegger nylontannhjulet på Bafang BBS er nok de som har den kraftigste utgaven. Den dytter nok ut en kilowatt på det meste, og så vidt jeg vet er tannhjulene samme som min.

Girskift tror jeg ikke er noe problem med denne lille motoren, men om den drar 60 Nm hver gang man girer så kan det nok slites fortere. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal bry meg om det, og girer ubekymret uansett.

leafster

Sykkelen jeg prøvde med boschmotor var en Flyer T. Denne koster 22000, og det er den ikke verdt i mine øyne. Hadde nesten fulladet batteri og max guffe i displayet. Men så misliker jeg å sykle på bysykler og det hjalp vel heller ikke.

Det blir nok en Bafang BBS med tid og stunder på meg, men kjøper egen sykkel for ombyggingen tenker jeg. Først ute er også et par andre prosjekter på hjemmefronten :)

Ferry

Jeg har ikke prøvd andre Bosch-sykler enn min egen Cannondale Kinneto Rigid. Men den imponerte meg såpass at jeg kjøpte den etter prøveturen. Om den så er verdt 20k kan sikkert diskuteres. Det er langt fra alle som som kunne tenke seg å bruke 20k på en sykkel. Jeg var uansett ute etter en bra sykkel i området 12-15k før jeg vurderte elsykkel, og da var ikke tanken helt fremmed.
Men nå har så smått begynt å montere Bafangen. Har fått av pedaler, kranker, spindel og lagere. Det stoppet opp når lagerholderen på høyre side skulle ut. Det måtte til litt googling og bestilling av verktøy. Jeg har liten erfaring med å skru sykkel, så det blir mye å sette seg inn i. Lurer på om jeg trenger kjedekutter? Jeg hadde planer om å foreta en del målinger, men etter å ha sett det tahustvedt har målt så dropper jeg det. Det var veldig interessante tall!

tahustvedt

#19
Nå har jeg flytta motoren over på fatbiken min. Det blir vintertransportsykkel. Har skjermer og bagasjebrett til den.

Jeg freste ned hver side av krankhuset slik at det er ca 80-90 mm, og freste bort litt av motorhuset. Så monterte jeg en terrengsykkelkrankarm på venstre side for å få mer offset. Nå passer det bra, med pedalene bedre sentrert enn om den var montert på en standard sykkel. Jeg fikk ikke plass til støttebraketten til motorhuset eller låsemutteren, men det er ikke så farlig. Jeg har ikke tenkt å dunbke motorhuset nedi en stein med motoren montert.

Jeg må CNC-frese en ny klinge, for det er tullete med 46 tenner på en fatbike. Ellers funker det bra.

tahustvedt

Vekten på fatbiken er like under 22 kg md 12 Ah batteri.

tahustvedt

Freste nytt krankdrev i dag. Etterpå testet jeg rekkevidde med en 28,6 km tur. Brukte 199,5 Wh / 5.311 Ah. Spisseffekt var 569,9 W. 5.3 Ah av 12 tilgjengelig betyr at jeg har mye rekkevidde.

Behovet er på 20 km om dagen maks, så det er sikkert mer enn nok selv om vinteren.

svingen

prøvde og sykkle på en sykkel med "krank" motor dvs kalkhoff sykkel
sykkelen gikk jo fort opp til 25 men syns det var ikke videre lett og få den opp i høyere hastighet.
virket og som sykkelen "lugget" når man tråkka det fløyt liksom ikke,var akuratt som når jeg sykklet så gikk ikke kjedet rundt som det skulle men ble "bremset" av motoren.
Prøvde og en e-motion sykkel og den her syns jeg var en helt annen opplevelse her virket det som sykkelen var som den skulle være,dvs når man sykklet så sykklet man som på en vanlig sykkel.

Er det noen som skjønner hva jeg mener? eller har jeg opplevde noe rart med "krank" motor?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tahustvedt

Slik er det ikke med BBS01. Det er to frihjul i den slik at den både kan gå på kun mtor uten at kranken blir med, og i tillegg kan sykles med kun pedalkraft uten at motoren dras med rundt. Motstanden med pedalkraft er minimal etter innkjøring. Liten nok til at jeg ikke merker det når jeg sykler med pedalassistanse helt av.

Når man sykler over 25 km/t med pedalassistanse på så går motoren sakte rundt i tillegg. Den snurrer på et lavere turtall enn kranken slik at den ikke bidrar til å dra sykkelen bortover, men eliminerer den lille motstanden det måtte være i frihjulet.

Ferry

Ha, ha! Den sykkelen der er helt rå, tahustvedt! Jeg holder på å montere BBS01 på en "bysykkel". Har etter litt slit fått på plass motoren, men mangler foreløpig en hakenøkkel så jeg får dratt til mutteren på venstre side. Og jeg trenger et-eller-annet spesialverktøy for å dra til kontramutteren. Kan noen si meg hva jeg trenger? Den har ganske mange små fordypninger i ytterkant. Neste problem er at kjedet blir altfor kort. Hva trenger jeg, og hvor kjøper jeg det? Kjede og verktøy. Sykkelen har 7-steg Nexus bak, om det har noe å si. Og bakoverbrems. Er det noe poeng å bytte bremsehåndtaket til frambremsen til det med ledning på? Er det ikke bare å la være å trå mens man bremser? Flott det drevet du har laget. Jeg må nok trene litt mer med Dremel-en før jeg kan matche det der ;) Hva slags materiale er det? Er det laget på hobbyutstyr eller er du "faglig belastet"? Kan du lage på ordre? Foreløpig aner jeg ikke hvordan 7x Nexus vil fungere med drevet som følger med Bafangen. Det ser stort ut, og derfor tungtrådd?

tahustvedt

Dette verktøyet har både hakenøkkel og kranklagernøkkel som passer. Jeg kjøpte en sånn selv for å prøve, selv om jeg hadde annet verktøy fra før: http://www.ebay.com/itm/Bike-Whip-Bottom-Bracket-Freewheel-Repair-Remover-Convenient-Chain-Wrench-Tool-/371120405435

Ellers har Biltema hakenøkkel: http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Hakenokkel-54013/

Og alle gode sykkelbutikker skal ha en slik. Det må være den nøkkeltypen, og ikke den som ser ut som en kopp, for de passer ikke: http://bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Verkt%C3%B8y11/Kranklager/Shimano/Shimano-TL-FC32-Kranklagerverkt%C3%B8y-Hollowtech-2-Y13009210-p0000019219

Kjede får du også på alle gode sykkelbutikker. Det koster 60 kr fra Bikeshop. Da trenger du sikkert en kjedekutter også: http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kjeder/Navgir/Singlespeed/Shimano/Shimano--Nexus--Kjede-Gr%C3%A5--Navgir--114-lenker-SHCNNX10-p0000000213

Hvis det blir for tungt å tråkke med det medfølgende tannhjulet så kan du kanskje sette på et større tannhjul bak på navet slik at utvekslingen blir den samme som før? Vet ikke hva som er mulig på Nexus. Det kan  hende du syns det er problemfritt når du får motorhjelpen i tillegg. Bakoverbremsen får du ikke brukt fordi det er frihjul i krankmotoren, slik at kjedet vil ikke snurre bakover når du tråkker bakover.

Hvis du har vanlig wirebrems fremme så burde det gå fint å bytte ut bremsehåndtaket med det som følger med. Det går an å sykle uten bremsebryter, men det er litt skummelt fordi motoren fortsetter å dra i 250 millisekunder etter at du slutter å tråkke, og det er mye krefter å holde igjen. JEg har ikke bremsesensor på fatbiken enda, men tror jeg skal lage det før vinteren.

Jeg lager desverre ikke tannhjul på bestilling da jeg ikke har tid eller materialer til det. Jeg har hjemmelaget CNC-fres som jeg bruker til å lage mye rart. Tannhjulet mitt er laget i 7075-T6 aluminium, som er omtrent den sterkeste aluminiumslegeringen som finnes.

Ferry

Ingen bakoverbrems?! Det var som fanden. Det hadde jeg ikke tenkt på, men det må vel nesten være sånn pga. frihjul ja. Da håper jeg det er opplegg for felgbrems bak, hvis ikke må jeg finne en annen donorsykkel. Takk for gode råd om verktøy m.m! Hakenøkkelen fra Biltema har jeg allerede kjøpt, ødelagt og kastet. Jeg var litt uvøren, men neimen om den tålte mye heller. Den må være laget av omsmeltet skrapmetall. Jeg får bestille diverse fra Bikeshop.

tahustvedt



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA