Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som kan byttelåne sin 16A trilling/leaf-ladekabel mot 10A, 9-18 august?

Startet av bruisepristine, tirsdag 22. juli 2014, klokken 05:36

« forrige - neste »

bruisepristine

Jeg vurderer å leie hytte i Nesbyen andre uka i august, jeg bor på Jessheim så ser at denne turen potensielt kan by på noen utfordringer i min trillingbil mtp rekkevidde og lading. I den anledning lurer jeg på om det er noen her på forumet som vil byttelåne sin 16A lader med min 10A lader fra 9. til 18. august?  :)

Evt om noen med en Tesla vil byttelåne denne mot en i-miev i samme periode  ;D
i-MiEV 2013
MG4 2023


Arha

Dersom du kjører via Oslo og hurtiglader fullest mulig i Sandvika, bør det gå greit å komme til neste hurtiglader i Flå.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bruisepristine

Ja, det er planen, i Sandvika er det jo flere hurtigladere i tilfelle én skulle være ute av drift, men på flå er det bare den éne og tenkte 16A ville gjøre ladetiden litt mer overkommelig enn med 10A skulle det være nødvendig med saktelading. Tenkte også å legge inn en mat- og ladestopp på Hønefoss, på sykehuset der skal det være flere ladeplasser og det ligger visst en veikro på andre siden av vegen. :)

Siden jeg ikke har behov for 16A i det daglige blir det litt overmål å innvestere flere tusen i en ny ladeledning for denne anledningen. Håper i det lengste at noen her inne kan byttelåne med meg. :)

i-MiEV 2013
MG4 2023

Leon

Alternativt kan du kjøre via Drammen og Hokksund og hurtiglade der. Er veikro ved hurtigladeren på Hokksund, der to kan lade samtidig. Er en halvtime lenger å kjøre, men det tar du sikkert igjen på kortere ladetid.  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Arha

Dersom du bruker http://www.jurassictest.ch/GR/ for å sjekke forbruk, så vær klar på at den er alt for pessimistisk her fordi programmet ikke får med seg tunellene på den nye veien. Kjørte selv nylig med Leaf fra Stovner til Flå med en times "sikkerhetslading" på Hønefoss (som det viste seg unødvendig). Stovner-Sandvika er 28 km og et forbruk på 19% av batteriet ifølge jurassictest.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

goggo

Jeg har en Type2 til Type1 kabel som du kan få låne hvis det hjelper deg. Denne gir deg også ca 14A, samme som om du har en 16A ladekabel med Schuko.
Type2 kabelen bruker jeg sjelden, men den variable 10/16 kabelen min har jeg alltid liggende i bilen og jeg "vet" at hvis jeg låner den bort en uke så får jeg i allefall bruk for den :)

Men da må du sjekke med ladestasjoner.no at det er Type2 uttak i Hønefoss eller hvor du nå vil ha muligheten til å lade.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

nofuelno

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 22. juli 2014, klokken 05:36
Jeg vurderer å leie hytte i Nesbyen andre uka i august, jeg bor på Jessheim så ser at denne turen potensielt kan by på noen utfordringer i min trillingbil mtp rekkevidde og lading. I den anledning lurer jeg på om det er noen her på forumet som vil byttelåne sin 16A lader med min 10A lader fra 9. til 18. august?  :)
Du kan låne en 16A ladekabel av oss.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

bruisepristine

@Arha jeg kjørte nylig fra jessheim til holmestrand, totalt 122 km uten ladestopp og det gikk fint med en liten slump igjen på batteriet da jeg parkerte i holmestrand.
En stopp på hønefoss blir nok nødvendig for meg denne gangen da det er mer stigning på denne turen. Vil også ta høyde for det verst tenkelige scenario, at hurtigladeren på Flå er nede. Det er jo ikke utenkelig så ustabil driften på disse hurtigladerene har vist seg å være..

@goggo takk for tilbudet :) dessverre er det kun vanlig stikkontakt der jeg skal lade :/
i-MiEV 2013
MG4 2023

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

svingen

@bruisepristine du får være forsiktig er veldig avhengig danene og bruke 16a ;)
supert att noefuel låner du kabel :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kent

Sitat fra: svingen på fredag 25. juli 2014, klokken 20:04
@bruisepristine du får være forsiktig er veldig avhengig danene og bruke 16a ;)
supert att noefuel låner du kabel :)

Ja. Det starter som regel først der. Før man vet order av det driver man å modifisere bilen til å kunne ta 32ampere, og når man først er inne der så er det ikke lang vei til å montere 22kW lader :)

Skumle greier  8)

Uansett, kudos til nofuel
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

bruisepristine

Ok, så i kveld tok jeg en liten testtur med mjauen, hvilket resulterer i at jeg på min tur til Nesbyen om et par uker med ganske stor selvsikkerhet (mest takket være nofuelno sin generøshet med utlån av 16A lader, og den allerede planlagte mat/ladestoppen i Hønefoss) satser på å kjøre over Åsen i stedet for via Sandvika på min veg mot hurtigladeren i Flå, 132 km fra Jessheim.

Jeg startet i kveld fra Jessheim med fullt batteri og 100 km estimert gjenværende rekkevidde (kjørte litt bajas forrige tur ;P ) og endte opp i Roa med 10 streker igjen på batteriet og 40,15 km tilbakelagt. Fra ca, 200 moh til 400 moh til 230 moh, holdt fartsgrense hele veien, maks 80 kmt og med noen få unntak alltid innenfor grønn sone på gass-o-meteret. Kjørte konsekvent i C, og B ved bremsing. Glemte å sjekke estimert gjenværende rekkevidde før jeg reiste fra Roa.

Returen til Jessheim gikk knirkefritt. Fra ca 230 moh til 400 moh til 200 moh, holdt fartsgrense og innenfor grønt på gass-o-meteret. Parkerte i garasjen med 80,3 km på odometeret, 5 streker igjen på batteriet, og 51 km estimert gjenværende rekkevidde.

Lurer litt på her om mjauen hadde klart hele turen fra Jessheim til Flå uten ladestopp, men vet neimen ikke om jeg tør prøve.  :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA