Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter (16A, 230V, 3-FAS)

Startet av 50%NoFuel, lørdag 12. juli 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

50%NoFuel

Jeg har en 16A 3-fas kurs strukket til garasjen. Anlegget er et 230V IT Nett. Hvilke muligheter har jeg for å utnytte kapasiteten i kursen ved lading av Tesla?

Jeg har ikke behov for superhastighet, men i prinsippet utnytte det som kan trekkes av strøm (i overkant av 6KWH).
Fremtiden er elektrisk

jkirkebo

Sitat fra: 50%NoFuel på lørdag 12. juli 2014, klokken 19:45
Jeg har en 16A 3-fas kurs strukket til garasjen. Anlegget er et 230V IT Nett. Hvilke muligheter har jeg for å utnytte kapasiteten i kursen ved lading av Tesla?

Jeg har ikke behov for superhastighet, men i prinsippet utnytte det som kan trekkes av strøm (i overkant av 6KWH).

1. Vanlig trafo til 400V, du kan da trekke 3x9A, til sammen 6,2kW. Veier en god del og tar mye plass.
2. Vente på ZapCharger. Samme effekt ut, men veier lite og tar liten plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

3. Søk og les i forumet der det er spurt og diskutert inn, opp, ned og i mente hvordan man kan utnytte og missbruke en stakkars stikkontakt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

50%NoFuel

Nå er det litt bedre enn en vanlig stikkontakt siden jeg har 3-fas. Har søkt opp og ned, men ikke funnet noen gode svar. Zapcharger er et godt alternativ når det kommer. Løsninger pt. er kun trafo?
Fremtiden er elektrisk

Car-El

He He He, siden du har en "uvanelig" stikk  :P så er den billigste løsningen å splitte de 3 fasene til at du for ladet VW på en fase og Teslaen på en fase. Ellers så kan jeg bare anbefale å smøre deg med solkrem og tolmodighet mens du venter på at Zaptech kommer med denne geniale laderen sin.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

nortrahof

Normalt øker effekten med en faktor på 1,73 ved overgang fra enfase til 3-fase.
Dette betinger at alle 3 fasene belastes likt.

Om man er på tanken om å bruke 2 faseledninger (en fase) til hver sin lader, så vil det alltid være en av ledningene (fasene) som blir overbelastet, forutsatt at alle ledninger er samme tverrsnitt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

OddB

Tror det billigste vil være å trekke ny ledning og lade med 32A enfase.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

Sitat fra: OddB på mandag 11. august 2014, klokken 21:38
Tror det billigste vil være å trekke ny ledning og lade med 32A enfase.

Men legg opp til 32A trefas samtidig, er ikke mye differanse på en og trefase automat og kabelen.
Få elektriker til å legge opp en trefase og en en fas kontakt. (Bare loop kabel mellom)
Så er det bare å vente på ZapCharger så kan den plugges inn i trefas kontakten og du går opp fra 7.4 til 11kW. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA