Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY: Batteribytte LEAF

Startet av TorC, lørdag 12. juli 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

Dala

Jag har lyckats göra 24/30/40/62kWh batteriuppgraderingar mellan allaa generationer av Leaf. Mera info finns på min webbsida www.dalasevrepair.fi

Här är även en video som förklarar hur Batteri ID checken fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=NoBLoSyhoKQ

signal

Jeg har tatt med min elbil til Tallinn. Jeg skal skifte ut mitt 24KWH batteri med et 30 kwh hos Dala i Waasa i Finland.
Jeg har en amerikansk leaf og har mistet 2 strek og har ca 75% kapasitet. Bilen har gått 45000 km og er fin som ny.
Etter 100% opplading klarer jeg kun 90 km per i dag, mens det står ca 135 km på dashbordet.
Min bil kjører 6,4 km per Kwh noe som omregnet betyr 156 wh per km (?)

I løpet av en måned vil nok dette være utført. Det nye batteriet har gått 10000 km.
Det blir spennende.
Siste batteriskift som Dala har gjort til 30 Kwh batteri fikk 220 Km på displayet. Det blir en klar forskjell.

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

Sitat fra: signal på torsdag 29. oktober 2020, klokken 20:18
Jeg har tatt med min elbil til Tallinn. Jeg skal skifte ut mitt 24KWH batteri med et 30 kwh hos Dala i Waasa i Finland.
Jeg har en amerikansk leaf og har mistet 2 strek og har ca 75% kapasitet. Bilen har gått 45000 km og er fin som ny.
Etter 100% opplading klarer jeg kun 90 km per i dag, mens det står ca 135 km på dashbordet.
Min bil kjører 6,4 km per Kwh noe som omregnet betyr 156 wh per km (?)

I løpet av en måned vil nok dette være utført. Det nye batteriet har gått 10000 km.
Det blir spennende.
Siste batteriskift som Dala har gjort til 30 Kwh batteri fikk 220 Km på displayet. Det blir en klar forskjell.
Sørg for å få med de goodies han har som maks ladeprosent (justeres). Husker ikke i farten, men om maks cellespenning på 30 pakken er som på 24kWh pakken, så få med den option at du kan lade til 4,2. Topplading før avreise på langtur. Og option om å dempe ladeeffekten til 35kW, å kan du unngå overoppheting på batteri om du legger ut på langtur.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Jeg er også i dialog med Dala, jeg ser for meg å kjøpe CAN hardware av han (med tilhørende goodies som leafnor poengterer som jeg tror alle som kjøper CAN hardwaren av Dala får med) og få utført bytte til 40 kWh i Norge, enten selv ved hjelp av en god venn som er en erfaren mekaniker, eller hos EV Services som gjerne ønsket å ta denne jobben.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

signal


  Jeg har en amerikansk leaf og har mistet 2 strek og har ca 75% kapasitet. Bilen har gått 45000 km og er fin som ny.
Etter 100% opplading klarer jeg kun 90 km per i dag, mens det står ca 135 km på dashbordet.
Min bil kjører 6,4 km per Kwh noe som omregnet betyr 156 wh per km (?)

I løpet av en måned vil nok dette være utført. Det nye batteriet har gått 10000 km.
Det blir spennende.
Siste batteriskift som Dala har gjort til 30 Kwh batteri fikk 220 Km på displayet. Det blir en klar forskjell.
[/quote]
Sørg for å få med de goodies han har som maks ladeprosent (justeres). Husker ikke i farten, men om maks cellespenning på 30 pakken er som på 24kWh pakken, så få med den option at du kan lade til 4,2. Topplading før avreise på langtur. Og option om å dempe ladeeffekten til 35kW, å kan du unngå overoppheting på batteri om du legger ut på langtur.
[/quote]
Ja. Det er installert en Can Bridge i bilen. Denne har 3 funksjoner. 1. Ladeprosent kan justeres fra 50 og til 100% i 6 steg. 2. Det kan tas ut flere Ah fra batteriet. Nissan hadde redusert noen Ah. 3. Jeg kan ta bort regenerering i D mode. Det er faktisk fint på flat landevei. Trenger du dette er det enkelt å slå av under fart. Enten velge ECO eller skifte mellom N og D så er det som før.
Veldig bra. SOH=98,56.  Jeg har ladet en gang med 94%.da viste displayet 217 km når jeg startet bilen. Det vet en at dette tallet er relativt men i dag parkerte jeg etter 98,5 km kjørt og diaplayet hadde 99 km. SOC var da 39%. Er fornøyd.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

Hideyowife

Ser fler og fler oppgraderer til større batterier. Jeg har også lest at det ikke er lov i Norge av en eller annen grunn.

Så ett par spm:
1. Hvordan får dere EU godkjent bilene deres om batteriet er skiftet ut?
2. Hva med forsikring av bil som i henhold til norsk lovverk ikke er i forskriftmessig stand når man havner i en ulykke?

Jeg er helt klart 100% for det jeg ser mange gjør, og forstår ikke at Norge er så snevsynt at gjennbruk av batterier slik som dette ikke er lov. Vi har en 2015 US Leaf med 85k på tellern og bilen er god som gull. Nå har den mistet 1 strek på batteriet og jeg leker med tanken på å inn ett 40kw batteri iløpet av 1 til 2 år. Batteriet vi tar ut ønsker jeg å bruke i huset vårt. Har sett på Muxan: https://muxsan.com/English/index.html i Nederland som gjør slike bytter.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

RJK

Hva er det som ikke er lov med bytte til nytt/større batteri? Så lenge det er samme batterikjemi, så er det etter min kjennskap til reglene, uproblematisk.

Batterikassen er den samme på 40 kWh-batteriene, og vekten er tilnærmet uforandret. Går man for 62kWh-batteriet, så er det litt høyere men fremdeles samme fester. Tyngden er bare begrenset større.

Det som har vært problematisk, er altså å endre drivlinjen fra f.eks. ICE til BEV, og å bytte fra f.eks. NIHM til Li-Ion.

BMW har jo tilbudt batteribytte på i3, og flere på forum har gjort tilsvarende bytte på Leaf. Så igjen, lurer jeg på hvor du har det fra at dette er ulovlig.

Når det er sagt, jeg håper virkelig at myndighetene tøyer opp regelverket, for du kan gjøre svært mye med ICE-biler, men å redde eldre BEV-kjøretøy ved å gå fra langt mindre tryggere NIHM-batterier til Li-Ion-batterier, burde jo være en no-brainer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:54

Når det er sagt, jeg håper virkelig at myndighetene tøyer opp regelverket, for du kan gjøre svært mye med ICE-biler, men å redde eldre BEV-kjøretøy ved å gå fra langt mindre tryggere NIHM-batterier til Li-Ion-batterier, burde jo være en no-brainer.

RJK :+1: :+1: Enig. Her bør myndighetene bli bedre slik at slike batteribytter kan godkjennes.

leafnor

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. januar 2021, klokken 07:02
Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:54

Når det er sagt, jeg håper virkelig at myndighetene tøyer opp regelverket, for du kan gjøre svært mye med ICE-biler, men å redde eldre BEV-kjøretøy ved å gå fra langt mindre tryggere NIHM-batterier til Li-Ion-batterier, burde jo være en no-brainer.

RJK :+1: :+1: Enig. Her bør myndighetene bli bedre slik at slike batteribytter kan godkjennes.
Det vil gå så mange år til lovverket gjenspeiler den teknologiske utviklingen at den siste Leaf er begravet den dagen. Frem til da får den som uheldigvis har bidratt til gjenbruk med å sette i et nytt batteri være den som og tar smellen. Skal blir moro å se hva som skjer med den første bruktimporterte Leaf fra f.eks USA som har fått nytt batteri på garanti pga at det originale batteri har mistet 8 barer. Siden Nissan ikke lager de gamle cellene lengre så setter de 40 pakker i bilene. Da er i alle fall vekt, størrelse og kjemi lik 40 pakke som folk setter i DYI. Dog har du aspektet med slik fiks med CAN-bridge. Det går det å kverulere deg helt ut av melkeveien med, så fortsatt er ikke bilen lovlig. Nå har jeg ikke sett i lovverket om det står noe om slikt. Er vell like farlig å sette slik CAN bridge sak på fjernlyset for å få ekstralys til å virke. Kan jo plutselig lekke en bit/byte inn på CAN som kan får bilen til å gå i luften? Nei. Kast både brukbare nye batteri og sliten Leaf :police:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Citroel

Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. november 2020, klokken 13:17
Jeg er også i dialog med Dala, jeg ser for meg å kjøpe CAN hardware av han (med tilhørende goodies som leafnor poengterer som jeg tror alle som kjøper CAN hardwaren av Dala får med) og få utført bytte til 40 kWh i Norge, enten selv ved hjelp av en god venn som er en erfaren mekaniker, eller hos EV Services som gjerne ønsket å ta denne jobben.

Ser du har bosted Buskerud, men når jeg googler EV Services kommer jeg til Bergen. Det hadde passet meg bra med et verksted her i Bergen som kan bytte Leafbatteri når evt trangen til dette måtte komme :)
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Hansi

Det stemmer Citroel, jeg bor i Buskerud og EV Services er i Bergen. EV Services var veldig positivt innstilt på å ta jobben, så jeg vil absolutt anbefale de :)
Jeg sendte en henvendelse til Elbilmek også, som er nærmere meg og egentlig hadde passet meg bedre, men de svarte ikke på henvendelsen min..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA