Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY: Batteribytte LEAF

Startet av TorC, lørdag 12. juli 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.


Jeg tror du har rett, men jeg håper du tar feil... Det er mange ting som kan gi en og annen prosent forskjell på dataene som leses ut.

Nå er imidlertid SOH oppe i 91%, Ahr 59,85 og Hx på 89,21 så det stiger fortsatt sakte men sikkert. Temperaturen har jo også sunket sakte men sikkert. Etter en ny Oslo-tur uken denne uken synes jeg det er en tydelig forbedring.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.

Jeg synes Leaf Spy er veldig stabil i måten den viser tilgjengelig kapasitet på bilen min. Den har spart meg for flere hurtigladinger og turer med fossilbil.

Jeg ser kun på tilgjengelig kapasitet i kWh/GID og regner jeg sammen forbruket der med hva bilen selv sier som forbruk pr mil er tallene så identiske som det er mulig å få. LBW og VLBW kommer på samme sted hele tiden, i tillegg er alle ekstra funksjonene og direkte visning av bl.a temperatur, ladespenning o.l. veldig greit å ha.


TorC

Sitat fra: emil på lørdag 23. august 2014, klokken 19:57
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.

Jeg synes Leaf Spy er veldig stabil i måten den viser tilgjengelig kapasitet på bilen min. Den har spart meg for flere hurtigladinger og turer med fossilbil.

Jeg ser kun på tilgjengelig kapasitet i kWh/GID og regner jeg sammen forbruket der med hva bilen selv sier som forbruk pr mil er tallene så identiske som det er mulig å få. LBW og VLBW kommer på samme sted hele tiden, i tillegg er alle ekstra funksjonene og direkte visning av bl.a temperatur, ladespenning o.l. veldig greit å ha.

Ikke se deg helt blind på Leafspy. Jeg hadde den gamle gratisversjonen hvor man kunne se kwt og GID, og selv om jeg hadde stålkontroll på når LBW, VLBW og turtle kom, så har bilen sitt eget liv om turtle. Jeg hadde massevis å gå på en vinterkveld ifjor og hadde ikke engang fått VLBW med 2-3 km igjen til destinasjon, så jeg satte på litt varme. Det skulle jeg ikke ha gjort, for jeg endte opp midt i Oslo sentrum etter bare 2-3 hundre meter med turtle på flatmark i lav hastighet. Jeg skrudde selvsagt av varmen da turtle kom på.  (Og du skulle bare ha sett hvordan folk glodde da en Leaf tauet en Leaf... og i tillegg med et slepetau som ble stadig kortere siden det røyk hver 200 meter).  Så stol ikke helt på Leafspy...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Ettter å ha kjørt et par tusen KM kan jeg ikke si at batteriet i følge LeafSpy gir noe nevneverdig bedre verdier etter batteribyttet. Jeg har riktignok fått ca 1 %-poeng mer på SOH, men Ahr vaker rundt 60Ahr. De gangene jeg kjører 12 mil på en dag stiger verdiene, men alle de andre dagene synker verdiene...

Jeg tror jeg må bite i det sure eplet, og få noen med Consult til å nullstille BMS.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

svingen

Har du forsøkt og skrive på er forum over "dammen" (usa) mulig det er noen luringer der som kan hjelpe med software?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TorC

Fremtidige hobbymekanikere kan ha nytte av denne erfaringen jeg fikk på e-post fra en elbilst fra Litauen etter batteribytte.

Vedkommende byttet hele pakken etter mye problemer med døende enkeltmoduler på en US-import-bil. Han byttet derfor også BMS.

"Now I have DTC "invalid battery". Car doesn't show turtle mode, but motor power is limited - up to 40kW and up to 40km/h. Workshop manual says, that this DTC comes, when battery management system ID differs from car ID."

Mitt svar utenom høflighetsfrasene var:

"I did warn you about the power limitation. The car and the pack`s BMS must have the same ID. To fix this you must have Consult 3+ (or higher) AND the "Nissan battery registration card". Your local Nissan Leaf dealer SHOULD have this, but you should make them confirm.

The aftermarked for Nissan LEAF parts are still to small to get a "pirate" registration card. You can get Consult 3+ online, but without the card you will not be able to fix the problem. "
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

PerBear

I tilfelle noen finner denne gamle men gode tråden:

For dem som ønsker å gjøre det samme som TorC men til større pakke så finnes nå en løsning tilgjengelig i Canada:
https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

erikf

Sitat fra: PerBear på søndag 11. august 2019, klokken 09:04
I tilfelle noen finner denne gamle men gode tråden:

For dem som ønsker å gjøre det samme som TorC men til større pakke så finnes nå en løsning tilgjengelig i Canada:
https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/

Gratulerer, du fant denne gamle tråden akkurat mens jeg laget en ny med dette innholdet:

Når får vi se dette i Norge, landet der det bør være god tilgang på kondemnerte Leafer med 40kWt-batteri?
De klarer altså passe enkelt å sette 40kWt batteri inn i 2012 modell leaf. Og skal snart tilby å sette inn 60 kWt-batteriet.
Forstår det slik at det er noe byråkratisk utfordrende pga ny batterikjemi og godkjenning hos vegvesenet men har noen sjekket nylig om dette faktisk er en showstopper?

https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

leafnor

Med tanke på "byråkratiske utfordringer" så må det til noen pionerer som orker å gå opp løype og skape presedens tenker jeg. Kanskje klarer en pioner-virksomhet å skape seg et næringsgrunnlag på å sette 40-62 pakker fra kondemnerte biler inn i 24 biler. Men det kan være tungt. Markedsverdien på cellene i en pakke kan vell fort vekk være 40-60'. Da spørs det om det er noe marked å snakke om der ute som noen vil sette penge på.
Men det finnes entusiaster som gjør ting for for sak og mindre for penger, og da kan det jo være at noe skjer.

For de er det bare å starte, f.eks lese her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

oddhap

Det finnes også et firma på New Zealand som jobber med et tredjeparts batteri med større kapasitet:
https://bluecars.nz/nissan-leaf-replacement-battery-project/

Jeg kunne godt tenkt meg en oppgradering om et par-tre år.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

leafnor

Den New Zealand pakken med over 30 kWh ville ha gjort vei i vellingen. Det gjør den i lommeboken også. Skjønner jeg valutaen rett så er prisen omtrent 85.000 etter innbytte av det gamle batteriet. Sende det gamle til New -Zealand og få det nye hit vil vell ende med en kostnad på nær 100.000 når alt er gjort opp.
Det sitter langt inne å få noen kost-nytte løsninger til en Leaf er jeg redd.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Slike prosjekter er nok beklageligvis ikke nok til å holde liv i våre gamle Leafer.  Hvem gidder vel å investere 100 000,- i en bil som er verdt 50 000,- som gjør at den er verdt 100 000,-?

Dette har nok bare verdi for dem som er villige til å gjøre en stor jobb selv. Og en annen Kiwi har lagt ut filmer av hvordan han har satt inn en 30 kWh pakke i en 24 kWh bil.

Niall som driver Raglan Electric et-eller-annet har byttet. (og min gamle BMS sitter i hans bil nå). Han har lagt ut hele prosessen på youtube.

Siden 24 kWh pakken er koblet annerledes enn 30 kWh pakken måtte han bygge om hele pakken. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nilsen33

En gammelLeaf med 40 eller 60 batteri ville vært verdt mer enn 100'

TorC

60 kWh ja. 36 kWh nei.

Og det er 36 kWh de tilbyr.

Hadde det vært OEM så hadde det vært en helt annen sak, men dette er ettermontert. Selv jeg som har skrudd litt på LEAF ville vært skeptisk til å kjøpe en slik bil.

Jeg er enormt glad i min LEAF, men det å bruke 100K på den er totalt uaktuelt selv om det dobler rekkevidden. Da er det billigere å kjøpe en ny-LEAF med 40 kWh når man regner inn verdien av at det er en nyere bil med garanti og mye nytt artig utstyr.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

offpist

Jeg har litt tro på dette produktet.
Hvis man relativt enkelt kan sette inn et 40kwh eller 60kwh batteri i en 24KWH leaf og slenhe inn en slik "battery translator" som koster ca 5000 kr så er det noe som kan er gjennomførbart økonomisk.

https://evsenhanced.com/products/battery-translator/
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA