Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY: Batteribytte LEAF

Startet av TorC, lørdag 12. juli 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Powerflux på søndag 13. juli 2014, klokken 23:25

Helt klart!!
Dette er den drøyeste DIY jobben jeg har sett på lenge, kanskje fordi det å skru på elbil er litt tabu og ukjent teritorium for de aller fleste ;D

Det er ikke mer avansert enn å bytte til sommerdekk og samtidig ta et komplett oljeskift på en nyere bil. Det er "plug and play", men krever jo at man har sjekket hva slags olje og filter som skal inn, og vet hvor pluggen er. Og det krever at man ikke er helt idiot. Hadde jeg hatt skikkelig utstyr (bukk og jekkbar tralle) hadde det tatt omtrendt like lang tid også. Det byttet jeg gjorde krevde ingen roting med cellene, men selv det tror jeg er releativt enkelt. Det krever at man har data på hvilke celler som er dårlige.

Dette er med andre ord noe alle som har skrudd litt på bil kan gjøre siden det ikke er noe modifisering som skal til. Og det var jo heller ingen feil på bilen, så jeg trengte ikke lese ut koder.

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 13. juli 2014, klokken 21:22

Dessuten: Var det kostbart å ta inn en vrak-Leaf, og hvordan kom du over den? Fortell fortell  ;)

Jeg kjøpte en bil som stod ved siden av denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.msg231286.html#msg231286

Jeg hadde 2 kostbare skader (taksert til 90K) på min bil, så jeg hadde egentlig håpet på å få satt den nye i stand. Da jeg så hvor skadet elektronikken var turde jeg ikke gjøre noe med den. Basert på hva jeg faktisk fikk av bil så betalte jeg overpris, jeg kjøpte i blinde og selger løy om standen, men sånn er det av og til i livet. USA-borgere har ofte en annen moralsk standard enn oss nordboere.


Sitat fra: Powerflux på søndag 13. juli 2014, klokken 20:14
@TorC:

Hvor langt gikk bilen din på originalpakken før du skiftet?

29K km. Det var ikke nødvendig å bytte pakken, men når jeg hadde en pakke stående som var 1,5 år nyere og i tillegg hadde 0 km, og i tillegg var jeg nyfiken på hvordan bilen er skrudd sammen...


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

DeadLock

Hei TorC.

Spennende å lese om byttet.

Har du med andre ord en delebil stående?

Er den utstyrt med TPMS?

Lykke til videre med mekkingen på Leaf'en.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

TorC

Sitat fra: DeadLock på mandag 14. juli 2014, klokken 16:08
Hei TorC.

Spennende å lese om byttet.

Har du med andre ord en delebil stående?

Er den utstyrt med TPMS?

Lykke til videre med mekkingen på Leaf'en.

Mvh,
Thomas

Jeg hadde en delebil stående. Nå er den plukket helt ned. Den hadde TPMS, men hjulene har jeg bruk for selv.  Jeg har pakket ned delene som er brukbare. Alt er til salgs! Hvis det er noe du trenger kan du ta kontakt på PM. :-)

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RuneW

Sitat fra: TorC på lørdag 12. juli 2014, klokken 18:43I begynnelsen hadde jeg noen misforståelser om hvordan batteriet skulle behandles, så jeg drev å toppladet det uten at jeg hadde behov for det, og også gikk stadig i turtle. Så jeg var rett og slett ikke noe snill mot batteriet i begynnelsen.

Jeg har selv en pakke som ikke er helt topp (i flg LeafSpy) og har behandlet batteripakka med silkehansker og kjørt 20.000 km. Andre her på forumet har toppladet, turtlet og overhodet ikke tenkt på hvordan de behandler batteripakka. Og likevel har de flotte batteripakker (i flg LeafSpy), selv etter 50-60.000 km.

Så jeg vet sannelig ikke hvor mye "dårlig" behandling har å si jeg... Enten er det en del bingo allerede fra fabrikken, ellers så er det LeafSpy som sier mye rart...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rio

Husk at LeafSpy bare videreformidler det som bilen sier, så det kan være målingen til bilen som er dårlig.

Det er notorisk vanskelig å estimere SOC av batterier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: RuneW på mandag 14. juli 2014, klokken 20:37

Jeg har selv en pakke som ikke er helt topp (i flg LeafSpy) og har behandlet batteripakka med silkehansker og kjørt 20.000 km. Andre her på forumet har toppladet, turtlet og overhodet ikke tenkt på hvordan de behandler batteripakka. Og likevel har de flotte batteripakker (i flg LeafSpy), selv etter 50-60.000 km.

Så jeg vet sannelig ikke hvor mye "dårlig" behandling har å si jeg... Enten er det en del bingo allerede fra fabrikken, ellers så er det LeafSpy som sier mye rart...

Jeg kan svært lite om fysikken og kjemien her, men slik jeg har forstått er "dødaren" for disse batteriene bare to ting: høy temperatur og topplading over tid. ("Rio" kommer sikkert til å komme med noe han har lest i en bok som ikke er relevant, men det får så være.)

Jeg har en søster som har en 2012 Euro leaf, og hun lader konsekvent til 100%  to ganger daglig, men LeafSpy viser langt bedre stand enn min bil. Og hun har merkbart bedre kapasitet. Hun kjører 40K i året.

Nå går "rykter" om at LeafSpy ikke er helt troverdig mtp SOH. Og at Pro versjonen er mer presis. Jeg vet ikke hva som er korrekt. Du har vel kanskje selv en følelse av hva som er korrekt?

Det kan jo også være at pakkene er litt "bingo" og at det etter hvert blir et marked for å bygge "best of" pakker?

Edit: og DER var Rio på plass ja...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Hyggelig at du tenker på meg, TorC! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: TorC på mandag 14. juli 2014, klokken 20:52
Nå går "rykter" om at LeafSpy ikke er helt troverdig mtp SOH. Og at Pro versjonen er mer presis. Jeg vet ikke hva som er korrekt. Du har vel kanskje selv en følelse av hva som er korrekt?

Gjorde en test nå. LeaSpyLite fra september i fjor vs nylig oppdatert LeafSpyPro gar nøyaktig samme verdier på SOC, SOH, Hx og AHr

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 14. juli 2014, klokken 20:54
Hyggelig at du tenker på meg, TorC! :)

Du er alltid i mine tanker vet du.  :-*  Da er det enda godt jeg ikke er en av dem som er redd for trolling. :-)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

pottle

#24
Bilen min har må kjørt 25000 km i løpet av et år. Kjører ca 80-100 km på hverdagene og i snitt noe mindre når jeg ikke skal på jobb. Jeg lader konsekvent til 100 % og jeg setter batteriet på lading med en gang jeg har kommet til ladestedet/hjem. Jeg er nok en av de som ikke tenker noe spesielt over batteriets helsetilstand.

Jeg har ikke målt helsetilstanden på batteriene og jeg ser ikke helt nytten av "daglige" målinger;

Grunnen til at jeg ikke gjør dette er at jeg har en bil som et redskap som skal benyttes når det er mulig. Jeg skal ikke komme ut for den situasjonen hvor jeg må kansellere et spennende kveldsarrangement eller finne alternative transportmåter hvis jeg eller mine må til akuttmottaket. ("Beklager barnet mitt. Jeg vet at den brekte foten gjør litt vondt, men pappa skal bare lade batteriet litt først...")

Noen ganger så kjører jeg ad-hoc-turer etter jobb hvor en 80 %-lading ville vært i det minste laget. Det er også for mye slit å tenke på om jeg skal gjøre noe ekstra dagen etter (for å finne ut om 80 % eller 100 % er mest hensiktsmessig.). Hytteturer blir gjerne ikke planlagt før lørdag morgen og da kan det være sent å lade opp de siste 20 %-ene.

Hva som skjer med batteriene og hvordan de slites raskere enn brukere som er "snillere" kan vi ta status på om ca fire år.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

svingen

Mulig og sette dem "gammle" i min trilling? Ville vært kjekt ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TorC

Her er litt videoer. Jeg skal ikke skryte av verken god redigering eller kameraføring....

https://www.youtube.com/watch?v=2z9HJ9B1pVE

https://www.youtube.com/watch?v=G_nOtsOYdwA

Sitat fra: svingen på tirsdag 15. juli 2014, klokken 17:59
Mulig og sette dem "gammle" i min trilling? Ville vært kjekt ;-)

Tror ikke det er mulig... men en Range Extender basert på LEAF moduler bør kunne lages... Selv håper jeg at noen kan lage en "dings" som gjør at jeg kan bruke batterimoduler til en REX på en enkel og trygg måte. Hvis noen kunne lage en slik "dings" man kunne montere fast i bilen, og bare kople til batterier etter behov ville hatt et marked..
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

En aldri så liten oppdatering:

11/7-14 hadde gammel pakke 58,14 Ahr i LeafSpy. Ved bytte til ny pakke var Ahr samme dag samme Ahr.
Noen dager senere var Ahr oppe i 58,16, og 19/7-14 var den oppe i 58,20 og idag 21/7-14 er den oppe i 58,27.

Hx var opprinnelig 85.86, men er idag 86,12. Men SOH er fortsatt 88%.

Med såpass liten endring kan det selvsagt være tilfeldigheter som gitt litt utslag, men det er forhåpentligvis et tegn på at BMS holder på å lære seg den nye pakken.

Hvis økningen ikke fortsetter må jeg nok se meg nødt til å få noen med Consult til å resette BMS.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Ny helseoppdatering:

Etter siste postering gikk faktisk Ahr ned en god del. Tror det laveste var rundt 57,80 og SOH 88%.
Etter dette begynte den å krype seg sakte men sikkert oppover igjen.  Jeg har bare kjørt ca 400 km siden siste oppdatering. De nye dataene fra LeafSpy gratisversjon:

Ahr: 59.18
SOH 90%
Hx: 87,90.


Siste månedene før batteribyttet stod SOH fast på 88% så noe har åpenbart skjedd. Jeg synes dessuten at jeg merker at jeg har langt bedre rekkevidde. Tidligere kunne jeg sjeldent ligge noe særlig over 80 fra Sandefjord til Oslo, men siste to turer har det ikke vært et problem å ligge i 90 hele veien. (jeg har riktignok en stor skade i hekken som sikkert gir ganske dårlig aerodynamikk siden deler av fangeren står ut som en vinge, men dette skal repareres nå...)



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Marius Engel

For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.

For meg virker resultatene litt som boligmarkedet, bare omvendt. Det svinger opp og ned hele tiden, men på sikt går det sakte nedover. Jeg tror ikke at man ser store forskjellen på batteriet på ett år, og mindre enn det man faktisk tror.

Resultatene forandrer seg etter brukasmønster, temperatur osv. En periode med mye hurtigladig og fullading gir gode tall i LeafSpy og ett batteri som er klart til å ta imot mye strøm. Ligger man mellom 40-80% SOC lenge får man dårligere resultater og ett batteri som tilsynelatende ikke er like mottakelig for mye strøm. På lang sikt holder trolig batteriet best med bruk som ikke innebærer daglig tømming og 100% lading.

100% lading eller ikke, hurtiglading eller ikke: på sikt taper batteriet seg. Klima og alder har mest å si tipper jeg, så vil bruksmønsteret kunne gi en liten forskjell. Min oppfatning er at det er antall km kjørt og alder på batteriet som har mest å si. Bruker du bilen daglig normalt og lader det du trenger, samt at du ikke lagrer bilen med stappfullt batteri lenge tror jeg ikke du trenger å tenke på å bytte til ett nytt batteri i bilens levetid. (Med mindre det kommer en god oppgradering inframtiden som man vil ha)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA