Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalling av batteriplate?

Startet av RazAquato, mandag 23. september 2019, klokken 16:25

« forrige - neste »

Burger

I Stjørdal så bytter de på service da jeg spurte, men kunne selvsagt ta det vist jeg ønsket. Noe jeg gjorde for noen måneder siden til 0 kroner

Så med ett serviceintervall på 1 år så er nok det ikke så lenge til alle er skiftet ut. De som gjør service selv må desverre følge med slikt selv. Ser ikke at Nissan opptrer så veldig urimelig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Sjalabais

Merkeforhandlerservice på en, i mitt tilfelle, sju år gammel bil? De tar 1500kr kun for å plugge i OBD-enheten, om jeg ikke tar helt feil nå. Folk gjør ting på forskjellige måter, og å tilskrive eierne er den eneste fornuftige tingen å gjøre med tilbakekallinger. Slik det er nå, får du et salig kaos på bruktmarkedet også - noen har fått, andre ikke.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

For USA-biler er det enkelt å sjekke for tilbakekallinger og servicekampanjer:
https://www.nissanusa.com/recalls-vin/#/#/Home
https://vinrcl.safercar.gov/vin/
Men tilbakekallinger kan jo være fiksa etter at bilen er kommet til Norge, uten at det blir sletta på bilen.

Det er vel ikke tilbakekalling på jordplata, men en servicekampanje som kom 9. juli.

Sjalabais

Er ikke det litt ordkløyveri? Nissan ville jo ikke ha erstattet en del gratis om ikke de var klar over at den kvalifiserer til produksjonsfeil.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Jeg synes det er vesentlige forskjeller på servicekampanjer og tilbakekallinger.

Tilbakekallinger kan være offentlige saker som er registrert hos f.eks føderale myndigheter, og det kan være juridiske forhold som at bruktbilforhandlere ikke har lov å selge bilen, før tilbakekallinga er sletta.
Servicekampanjer er vel punkter som skal utføres når bilen er på service, og det tolker jeg som noe helt annet.

Nå kikka jeg på en tilfeldig bil som er annonsert på Finn. Den har 2 tilbakekallinger, og en servicekampanje, og jordplata er ikke engang nevnt her: https://www.nissanusa.com/recalls-vin/#/#/Results/1N4AZ0CP9DC407084
Sjekker man samme bil hos myndighetene, vil man kun se de 2 tilbakekallingene, og ikke service-kampanjen: https://vinrcl.safercar.gov/vin/vinLookup
VIN: 1N4AZ0CP9DC407084
Year: 2013 Make: NISSAN Model: LEAF SV
Number of Open Recalls: 2

Den ene tilbakekallingen går på bremsekraftforsterkeren som kan svikte i sterk kulde.
Den andre går på bytte av sensor til OCS for at airbagen skal forstå om det sitter voksen passasjer eller ikke.
Servicekampanjen går på at 2G-modulen skal koples ut når bilen er på service, siden det er sårbarheter på 2G-modulen i Leaf.
(Bilen er avslått på bildene på Finn, så man ser ikke om det lyser Airbag Off eller ikke, så det er ikke så enkelt å se om OCS er fiksa eller ikke)

Sjalabais

Du har nok et poeng der, og jeg ser den prinsipielle siden her. Men det er neppe i Nissans interesse å forskjellsbehandle slik - veldig mange bruktbilkjøpere er ikke like kompetente til å orientere seg som deg. Etter hvert vil de se biler med problemer og feil som de knytter til Nissan-produktet fordi kjente problem ikke har blitt utbedret. Og Nissan er jo nettopp kjent som den nest svakeste japanske produsenten på kvalitet. Og deres forhold til må-og-kan innen produksjonsfeil og dens konsekvenser er også tradisjonelt problematisk (f.eks. rustproblematikken på Altimaen).

Derfor synes jeg fortsatt at både kunde og firmaet tjener på å tilskrive eiere og få orden på dette.
2012 Leaf Tekna

plataris

Bilen min skal straks inn på 3. service (Leaf 2017 30 kWh). Når jeg spurte Birger N. Haug om denne feilen fikk jeg beskjed om at det hadde blitt utbedret ved forrige service. Det kan godt hende jeg ble informert om dette sist uten å tenke så mye over det. Poenget er uansett at de altså rettet opp denne feilen uten at jeg aktivt ba om det ved forrige anledning bilen var inne til service.

Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Trekkoppbil

Her er det noen detaljer om jordingsplatene:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163711-9999.pdf
Saken er klassifisert som frivillig servicekampanje, og det står klart at det ikke er sikkerhetstilbakekalling.
Dersom begge jordingsplatene ruster vekk, og du åpner batterikassa uten å følge sikkerhetsreglene, samtidig som bilen er i Ready modus, så kan du få støt i sjeldne tilfeller.
Jeg trudde det skulle være en bryter foran baksetet, hvor du kan bryte strømmen før du jobber på bilen, så jeg regner med at du skal være ganske klønete og uheldig om du står der med åpen batterikasse, samtidig som bilen ready.

Q. What is the possible effect of this condition?
A. In rare cases during vehicle servicing in which both plates fail, the battery cover plate is removed and the vehicle is left in READY mode, a technician could be exposed to electric shock if all Electric Vehicles (EV) servicing safety instructions are not followed.

EliasHasle

Hei! Vi mottok for få dager siden et offisielt brev fra Nissan der vi ble tilbudt kostnadsfri utbedring av denne feilen hos autorisert merkeverksted. Brevet omtalte det som en tilbakekallingskampanje. Brevet var formulert slik at man kunne få inntrykk av at det var snakk om et fåtall av bilene. Jeg ante ikke at saken var så gammel og så omfattende som det kommer frem i tråden her. Selv om Nissan gjerne kunne ha gjort dette før, er det bedre sent enn aldri. (Det spørs om de sender ut til alle samtidig, da. Kanskje de vil fordele kostnaden over noe tid.)

leafnor

Dette er noe som helt hypotetisk minker sannsynligheten for å få et statisk støt for en mekanikker som jobber med bilen. Har ikke noe å si for trafikksikkerhet eller verdi på bilen, men det går å blåse det opp så det skiller på bil som her eller ikke har ekstra sikring på at batterikassen er i kontakt med bilens chassis.
Det er 10 andre mulige kontaktpunkt, så de to som disse jerna står for så det blir 12 punkter gjør ikke store "bølger". Men, de er jo kommet dit for en grunn, så den som finne å bruke tid på å få dette ordnet kan jo gjøre det.
Jeg kommer selv til å skru på noen ordentlig kraftige jern som kan ruste i 30 år, så er saken grei.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

oddhap

Fikk selv samme brevet fra Nissan for 1 uke siden. Hadde håpet det var en feil som gjorde at batteripakken måtte byttes :)
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA