Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

Go-carter

#225
Sitat fra: hma på tirsdag 24. april 2012, klokken 16:28
Sitat fra: mohpet på tirsdag 24. april 2012, klokken 15:04
Når jeg lader på 16A så går pilen helt til venstre på det grønne feltet på eco-meteret. Når jeg regenererer maks på E så går pilen langt fra så høyt, mulig midt på det grønne feltet. Dette burde vel indikere at full regenerering på E er ok?
Dersom du lader ved 16A (14A i praksis) har man ca 3kW effekt. Når denne effekten tilføres et 371V batteri, blir det ca 8A batteristrøm.

Ved regenerering på Think Classic oppnår man 100A batteristrøm, som betyr ca 11kW effekt.
Om ny-Think regenererer med samme effekt vil batteristrømmen bli på ca 30A.
Zebra-batteriet har nominell kapasitet på 76Ahr (1C = 76A). Vanligvis betyr det at batteriet skal greie 76A kontinuerlig.

Jeg tror oppførselen til eco-meteret du refererer til (maks utslag på grønt) kun indikerer at lading er i gang og at det ikke kan sammenlignes med utslaget under kjøring.
Dette er dog min antagelse og trenger ikke være 100% korrekt.

Hilsen
Håkon

Du har helt rett. ECO-meteret er kun en måler som viser en viss mengde, i forhold til hva den blir bedt om av PCU. Den har ingen sammenheng mht. effektuttak. Så når viseren står på prikk to som regen får batteriet MYE mer strøm, enn prikk to på lading :)

PS: 16A lading på PCU2 er vel 15,4A eller noe i den dur?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sukram

Heisann.
Da har jeg endelig fått surret meg til å fikse vindusviskeren som ikke vil skru seg av til tider. Alltid vrient å finne ut av slike feil som kommer og går, når man prøver å feilsøke så funker jo alt som det skal, murphys lov osv.... :)
La merke til at det samler seg kondens i baklyktene, og fikk bekreftet at det skapte problemene. Har skrudd opp lyktene, tørket dem, slo 10-15 runder gjengetape over pakningen og vips, der funker viskerne på vanlig måte.

Sambo mente det begynte å bli litt vel trafikkfarlig, der jeg tok ut og inn sikringene under fart.... :)

Så for viskerer som ikke slår seg av (går for full fart, hakker/stopper IKKE), sjekk overledning/jordfeil i baklyktene først.
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

davgal

Jeg lurer på om noen av dere også har problemer med at vinduene i dørene piper noe inn i granskauen mye når de blir heist opp/ned? har noen en løsning på dette?
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

Lunde

Gen 0 maks 8,6 gen 1 9,7 og 11,9 grunnet en feilkonstruksjon ble gen 0 begrenset til det den tålte over tid.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Øyna

Hei :)  Har fått meg en City produsert 03.2010  Hentet den hjem fra Holland :-)

Det var ledningsbrudd inn til laderen,har fikset det men nå lyser power fault på laderen og den vil ikke lade... vet at det ikke er garanti når man åpner laderen,men bor i Flekkefjord og det er langt til forhandler ;) noen som vet hvordan man resetter laderen? Zebra batt. På forhånd Takk!!

elektrolux

Feilen løses vistnok med en reprogramering av ladekladden, som har låst seg etter forsøk på lading på et 230V nett i stedet for et 400V nett.

Den må i så fall sendes til Oslo. Siden du har Zebra batteri bør du snarest initiere aktiv nedfrysing av batteriet, eller lade det med en annen kabel.

Kontakt gjerne ACAR.no i Oslo som fant løsningen på dette problemet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

I går var jaggu dagen for småtrøbbel. Først røyk varmtvannskolben. Men på vei hjem så begynte plutselig Power Limit å lyse(lav SOC, rundt 30%) og etterhvert mente den også at bilen var varm og fikk advarsel for det og. Hvordan i svarteste granskauen kan en ELBIL slite med kjøling i 14 minusgrader?!?!?!?!?  >:(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Husk du har 270 grader på batteriet. Er Zebra batteriet bygget opp med 2 halvdeler slik Litium er?

Tenker på om feilene kan ha en sammenheng. Kjører du på en halvdel vil spenningen synke enda mer, og varmekolben trekke ekstra mye strøm....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lunde

ZEBRA er jo bortimot hermetisk lukket for å holde på varmen. Temperatureren inne i batteriet er vel 320 grader når kjølevifta starter. Om det er pluss eller minus 20 grader har fint liten prosentvis betydning for kjølekapasiteten. Det er jo også en kjent sak at energikapasiteten og energitettheten er høy på ZEBRA, minst like høy som på litium og i mange tilfeller bedre. Dog er det stikk motsatt på effekt. Litium har lav indre motstand å kan pøse ut mye effekt uten å bli spesielt varme. Det kan IKKE et zebra batteri som har helst ikke skal tømmes med mindre enn en halv C dvs at du bør bruke to timer på å tømme det.
Årsaken til Powerlimit kan være flere. Opplever at det er lettere å få høy temperatur vinterstid grunnet høyere snittlast enn om sommeren. Dessuten skal det sies at grensen for alarm på temperaturen i ZEBRA er satt langt lavere enn den burde vært satt. Et arbeidsuhell er det blitt hevdet.  ::) 
Om du har original varmekolbe kan du glede deg over at de har fått inn et erstattningsprodukt som er mer driftsikkert og en god del raskere. Lavere volum og annerledes konstruert  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

Nå var det vel varsellampe for PCU/motortemp som lyste, hvis jeg ikke tar feil? Den tok lading med en gang jeg plugget den i, og batterilampa blinket ikke, så er ikke noe galt med batteritemp vil jeg tro.

R&S hadde tid til å kikke på den på fredag, og feilsøke litt. Tatt i betraktning elektroluxs teori, vil jeg tro at sikringen kan ha tatt kvelden. Men det vil vise seg  :) Uansett en pain in the ass å kjøre en så kald bil nå om dagen, så kommer til å kjøre Discoveryen frem til fredag tipper jeg...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Sitat fra: El rayo på mandag 10. desember 2012, klokken 20:57
Sitat fra: elektrolux på søndag 09. desember 2012, klokken 14:35
Er Zebra batteriet bygget opp med 2 halvdeler slik Litium er?
Nei, det er det ikke.

Zebra-batteriet har to strenger med 144 celler i hver. Men alt er lukket i en hermetisk lukket vakumboks.

Og vifta starter på ca 295 grader, setter man på lading starter den hvis tempen er over 290 grader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

OK; bøyer meg i støvet for Lynets inngående kunnskap. Det jeg mente å si er at det er kun litium Th!nk som kan kjøres hvis én av strengene feiler, hvis jeg har tolket info om praktisk bruk om litium Th!nk fra USA riktig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Svesa

Har kjøpt meg en "defekt" Think City, reg første gang 25.03.2009. Fem siste i understellsnr.: 05094

Den har Zebra batteri og er erklært batteridød av Melhus Bil i Trondheim.

Den fikk ny CPU engang i 2010.

Hva kan man gjøre med disse batteriene? Noen som har erfaring med å sjekke slike batterier?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA