Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Go-carter på torsdag 28. juli 2011, klokken 11:31
Noen som har prøvd å hente ut info fra OBDII-kontakten i dashbordet? Fikk akkurat lesern min til å fungere igjen, etter noen år i hylla, og hadde jo vært morsomt om en kunne lest av f.eks. nøyaktig mengde strøm igjen, og beregne forbruk litt bedre... :)

Er det ikke slik nikometer m.fl. funker da? :)

Og apropos de der; jeg har nylig begynt å se litt på arduino (skal lage meg en slik http://mydooropener.com/), og den har bl.a. et GSM-shield. Med noe slikt burde man kunne lage SMS-fjernstyring og varsling av "det meste" på thinken. I enkleste form kanskje styre et rele for timing av lading etc, men også sette opp varsling av batteristatus, melding når lading ferdig/avbrutt etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

#151
aiai, ikke værst! OBD-software'n som fulgte med min er helt baki leksa, så så avansert tviler jeg på at den er. Men kan jo alltids se om jeg får tak på et bedre program.

Får prøve i kveld, når bilen er hjemme igjen.

EDIT: Sånn teoretisk... Burde ikke Nikometet funke på nye Think'en også? Iallefall avlesning av verdiene. Får teste litt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på torsdag 28. juli 2011, klokken 11:53
EDIT: Sånn teoretisk... Burde ikke Nikometet funke på nye Think'en også? Iallefall avlesning av verdiene. Får teste litt.
Nei. Nikometeret kommuniserer kun med det eldgamle SiemensAutomotiveDiagnosticSystem programmet som ble brukt i PIV4, også kjent som Th!nk Classic.

Det er bare kontakten i bilen som er lik.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

#153
Aha. da kan det vel godt tenkes det er brukt et like sært system på A308, slik at vanlige OBD-porgram ikke fungerer?

EDIT: og da var det bekreftet, programmet klarte ikke å snakke med hjernen. Sååå... Da må det like omfattende jobb til, som det ligger bak nikometeret? Om det i det heletatt er mulig? ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

aurba

Sitat fra: El rayo på fredag 29. juli 2011, klokken 05:10
Det er bare kontakten i bilen som er lik.

Ja kontakten er den samme, man bruker bare ulike pinner for de ulike systemene.
Gammeltinkens motorkontroller brukte pinne 7 og 15 (K og L-line)

Pinout for OBDII kontakten er som følger av bildet


Nye Think bruker vel Controller Area Network (CANbus), da brukes pinne 6 og 14 CAN High respektive Low antar jeg.
Think City 2010, Lithium

Go-carter

#155
Er iallefall ikke tilsvarende kommunikasjon som på en bensinbil, så må nok ha et eget program for å kommunisere med hjernen på Thinken virker det som. Kjørte riktignok et eldre program, kan jo prøve et nyere og se om det har de riktige standarene inne.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

aurba

Sitat fra: Go-carter på fredag 29. juli 2011, klokken 14:46
Er iallefall ikke tilsvarende kommunikasjon som på en bensinbil, så må nok ha et eget program for å kommunisere med hjernen på Thinken virker det som. Kjørte riktignok et eldre program, kan jo prøve et nyere og se om det har de riktige standarene inne.
Programmet for å lese beskjedene er nok det samme, men beskjeder som er elbilspesifikke vil ikke være overatt til forståelige beskjeder.

Søkte litt og fant følgende side med diagnoseverktøy hvor de hevder at Ford sine biler er dekket fra 1996:
http://www.auto-diagnostics.info/ford_diagnostics
Man kan jo håpe at Think også er dekket her
Think City 2010, Lithium

Go-carter

Lasta ned en programvare i går som var utvidet for å også ta Ford sine, så får prøve den i dag... :) Men er litt skeptisk, er vel ikke stort mer enn bremselyset bak, og enkelte interiørdeler som er Ford på den nye vel?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Har tenkt litt på noe. Det er en rimelig sprø idé, og sikkert ikke praktisk gjennomførbart, men ville en ikke hatt en "hurtiglader" for Thinken, om man lagde en rulle f.eks. i garasjen, kjørte bilen oppå, satte den i E og kjørte igang rulla slik at den lå på ca. max regen hele tiden?

;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

I alle fall i teorien. Men i praksis ville det sikkert koste mer enn det smaker. Har selv blitt slept ca 4 km, og på de minuttene det tok ble batteriene ladet 5-10% mener jeg å huske. På gamlethinken, vel å merke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 03. august 2011, klokken 11:22
ville en ikke hatt en "hurtiglader" for Thinken, om man lagde en rulle f.eks. i garasjen, kjørte bilen oppå, satte den i E og kjørte igang rulla slik at den lå på ca. max regen hele tiden?
Vil sikkert fungere, regn med ekstra dekkslitasje, slitasje på drivverk, et trinn dyrere forsikring fordi km-telleren går mens man lader osv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. august 2011, klokken 22:21
et trinn dyrere forsikring fordi km-telleren går mens man lader
"Elbilforsikringen" (Codan/White Label) har da fri kilometer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Think skulle vært bygget som en traktor med kraftuttak bak slik at man kunne koble på et møllehjul, vindmølle, agregat eller hvasomhelst der og lade vha regen.  ;D :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Samt at man kunne kople bilen til solcelleanlegget på hytta, slik at batteribanken der ble betyelig utvidet.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Go-carter

Er det flere enn meg som "sliter" med varme under lading, eller er det normalt? I dag kjørte jeg ca to timer i strekk, bykjøring, rundt om kring, og når jeg da tilslutt setter den på 16A lading så begynner den røde temperaturlampa i dash'en å lyse ganske raskt. Slik var det også på ferieturen, den blir fort varm, men gir seg etter 15-20 minutter.

Vanlig, eller er det krøll med kjøleviftene? Ikke et stort problem isf, men er jo kjekt at alt er på stell.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA