Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

elektrolux

Elbilhjelpen.no gjorde det samme som deg, og valgte til slutt å montere nytt batteri.

Innen det ble selvfølgelig undersøkelser gjort, men svaret var at selv om en kunne sende batteriet til Sveits for reperasjon/sjekk hadde ingen som ble sendt dit kunnet bli reparert.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sveinal

#241
Jeg har måttet bytte varmeapparat. Det skjedde da bilen var et år gammelt og R& S tok dette på sin kappe.

Nå har plutselig vindusviskeren selv tatt kontroll over eget liv. Spruter spylerveske på eget initiativ. Spennende lyder når viskeren hakker seg frem og tilbake. Aner ikke hva feilen kan være. Vet ikke engang om styringen er gammeldags via ledninger eller om canbus er involvert.

Jeg er blitt for gammel til å skru selv. Så jeg får høre hva morsomhetene vil koste hos R&S.  Garantiperioden er ute for noen måneder siden, og femårsregelen er ikke absolutt.
Edit20.12: RS har ikke viskermotor på lager, men i bestilling. Fått verkstedtime i beg av februar.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Elmo

#242
Sitat fra: Svesa på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:45
Hva kan man gjøre med disse batteriene? Noen som har erfaring med å sjekke slike batterier?

www.elbilmek.no på Fornebu har kurset seg opp på Think og Zebrabatteriene, og han har avtale med "Sveits" om vurdering av diagnosedata og innsending av batterier for reparasjon .
Sjekk bilder og info her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Sveinal på torsdag 19. desember 2013, klokken 05:56
Nå har plutselig vindusviskeren selv tatt kontroll over eget liv. Spruter spylerveske på eget initiativ. Spennende lyder når viskeren hakker seg frem og tilbake. Aner ikke hva feilen kan være. Vet ikke engang om styringen er gammeldags via ledninger eller om canbus er involvert.

Hadde det samme på en av mine Think City. Caspar løste det ved å fikse på dårlig kontakt i ene endestopp bryteren i selve motor/gir mekanismen til viskermotoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cpaa

#244
Kupevarme
Jeg har en Think fra desember 2008 hvor varmeapparatet plutselig sluttet å virke.  Jeg har her på forumet lest at det sitter en sikring inn i PCU'en.  Er den mulig å finne og sjekke for legfolk? 
Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering av hvilke alternativer en kar med fem tommeltotter har (ikke helt klovn, men heller ikke vant til å skru bil)?
EL 12369 - Think des 2008, EL 29935 - eUp des 2013

Håvard

Sitat fra: cpaa på mandag 06. januar 2014, klokken 22:29
Kupevarme
Jeg har en Think fra desember 2008 hvor varmeapparatet plutselig sluttet å virke.  Jeg har her på forumet lest at det sitter en sikring inn i PCU'en.  Er den mulig å finne og sjekke for legfolk? 
Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering av hvilke alternativer en kar med fem tommeltotter har (ikke helt klovn, men heller ikke vant til å skru bil)?

Har akkurat samme problem, og har kun «overlevd» pga mild vinter på Vestlandet. Venter med spenning på svar på denne  ;D
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

edybvik

Sitat fra: Sveinal på torsdag 19. desember 2013, klokken 05:56
Jeg har måttet bytte varmeapparat. Det skjedde da bilen var et år gammelt og R& S tok dette på sin kappe.

Nå har plutselig vindusviskeren selv tatt kontroll over eget liv. Spruter spylerveske på eget initiativ. Spennende lyder når viskeren hakker seg frem og tilbake. Aner ikke hva feilen kan være. Vet ikke engang om styringen er gammeldags via ledninger eller om canbus er involvert.

Jeg er blitt for gammel til å skru selv. Så jeg får høre hva morsomhetene vil koste hos R&S.  Garantiperioden er ute for noen måneder siden, og femårsregelen er ikke absolutt.
Edit20.12: RS har ikke viskermotor på lager, men i bestilling. Fått verkstedtime i beg av februar.
Jeg har ny reserve vindusviskermotor og kan være behjelpelig med å bytte :O)

edybvik

Sitat fra: cpaa på mandag 06. januar 2014, klokken 22:29
Kupevarme
Jeg har en Think fra desember 2008 hvor varmeapparatet plutselig sluttet å virke.  Jeg har her på forumet lest at det sitter en sikring inn i PCU'en.  Er den mulig å finne og sjekke for legfolk? 
Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering av hvilke alternativer en kar med fem tommeltotter har (ikke helt klovn, men heller ikke vant til å skru bil)?
PÅ PCU'en - ta ut blindpluggen til aircondition og flytt varmeapparat pluggen til aircondition utgangen og sett blindpluggen fra aircondition til varmeapparat utgangen.

cpaa

Sitat fra: cpaa på mandag 06. januar 2014, klokken 22:29
Kupevarme
Jeg har en Think fra desember 2008 hvor varmeapparatet plutselig sluttet å virke.  Jeg har her på forumet lest at det sitter en sikring inn i PCU'en.  Er den mulig å finne og sjekke for legfolk? 
Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering av hvilke alternativer en kar med fem tommeltotter har (ikke helt klovn, men heller ikke vant til å skru bil)?

Ut fra både svar på forumet og diskusjoner via PM'er kan problemer med kupevarmer forsøksvis oppsummeres på følgende måte:
På biler med generasjon 1 PCU (som min har) er det sjelden at problemet skyldes at sikringen ryker.  Men også den PCU'en har en (ubrukt) A/C kontakt som man kan prøve å bytte til (se innlegg fra ebyvik over, som riktignok viser bilder fra en bil med en gen 2 PCU).  Blindpluggen fra den ubrukte kontakten må flyttes over i den som nå blir ubrukt, ellers går ikke bilen.
Ut fra de kommentarene jeg har fått er det normalt heller ikke problemer med luft i systemet på bilene med gen 1 PCU.  I 95% av tilfellene er det selve fluid heateren som må byttes.  R&S er for tiden (jan 2014) tomme, men er du heldig kan du finne en via forumet eller finn.no.  Alternativet, som noen benytter seg av, er å sette inn en fossil kupevarmer (Webasto e.l.).

På nyere biler er visst sikringen mer utsatt, og å bytte plugg er i mange tilfeller nok.  Ellers gjelder nok mye av det samme som for gen 1 PCU'er.
EL 12369 - Think des 2008, EL 29935 - eUp des 2013

hma

Sitat fra: cpaa på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:30
Ut fra både svar på forumet og diskusjoner via PM'er kan problemer med kupevarmer forsøksvis oppsummeres på følgende måte:
På biler med generasjon 1 PCU (som min har) er det sjelden at problemet skyldes at sikringen ryker.  Men også den PCU'en har en (ubrukt) A/C kontakt som man kan prøve å bytte til (se innlegg fra ebyvik over, som riktignok viser bilder fra en bil med en gen 2 PCU).  Blindpluggen fra den ubrukte kontakten må flyttes over i den som nå blir ubrukt, ellers går ikke bilen.
Ut fra de kommentarene jeg har fått er det normalt heller ikke problemer med luft i systemet på bilene med gen 1 PCU.  I 95% av tilfellene er det selve fluid heateren som må byttes.  R&S er for tiden (jan 2014) tomme, men er du heldig kan du finne en via forumet eller finn.no.  Alternativet, som noen benytter seg av, er å sette inn en fossil kupevarmer (Webasto e.l.).

På nyere biler er visst sikringen mer utsatt, og å bytte plugg er i mange tilfeller nok.  Ellers gjelder nok mye av det samme som for gen 1 PCU'er.
Det er korrekt sammenfattet. Jeg kan i tillegg si følgende om blindplugger og sikringer til PCU:
- PCU gen0 (VIN = J004xxx) og Gen2 (VIN U005001->) er avhengig av blindplugg, da denne inneholder en kontakt for Emergency Power Off (EPO) sikkerhetskretsløpet til bilen.
- PCU gen1 (VIN J005001 -J005198) er ikke avhengig av blindplugg (men har én montert) da den ikke har EPO-kretsløp i kontakten for varme.

- Sikringene for varme / air condition er originalt på 20A på alle generasjoner PCU.
- På gen0- og gen1-PCU sitter sikringen montert med litt større klaring og har dermed noe større toleranse.
- På gen2-PCU er sikringene loddet tettere på kretskortet og har dermed noe mindre toleranse.
- Når sikring byttes til 25A er problemet borte.

- Det finnes to typer vannvarmekolber, original fra MesDea (RM4) og nyutviklet fra Calix.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Go-carter

Jeg til gjengjeld har en gen 2 PCU og der har både sikring og kolbe ryki. Så da har jeg vel et skuddsikkert varmesystem i årene som kommer :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Warlock

@Go-carter: Har ikke du fått installert Calix BEV varmeren da? har den også røket, eller var det i en annen bil?
Dersom vi mmå bytte varmeren på damas bil tenkte jeg at varmeren fra calix var den som var enklest og kjappest, både å få tak i og å bytte...

Sveinal

Det er en feil på festet til det ene hovedlyset som gjør det vanskelig/umulig å justere lyset. Det nærmer seg eu- kontroll, og da blir det vel problemer?

Finnes det deler å få tak i?

Jeg bruker R&S som verksted, så jeg bestiller eu der.

Jeg er fortsatt godt fornøyd med Thinken fra 2010 som brukes daglig av familien. Over 85.000 km nå. Men vil problemet medføre en snarlig slutt på denne Thinkens liv?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sveinal

@lynet. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg har ikke noe bilde. Det er plastdeler i festet som er problemet og jeg strevde lenge for å få lykten riktig og fast montert. Har liten lyst til å løsne igjen for å fotografere, for deretter å plundre med feste igjen. Heller mot å overlate det hele til R S.

Lysene virker altså, men jeg skulle gjerne sjekket at de er riktig høydejustert. Dessuten gruer jeg meg til neste gang jeg skal skifte pære.

Da jeg sjekket lyset i går kveld så jeg at det var feil på venstre side. Kjørelyset (med ledpære) var ok, men fjrenkyd/nærlys var svart. Tror det er kabelkontakten som har løsnet, så jeg tar dette når jeg ikke behøverå stå ute i regnvær.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA