Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

corvette

Noen andre enn meg som så den svarte Think'n som sto utenfor Vika Atrium i feil retning med nødblinken på idag?? Håper han bare hadde gått tom for strøm!!

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Studleif

Hei!

Har opplevd at det kommer en ulyd fra bakluka når jeg kjører på ujevnt terreng. Lyden er ganske sjenerende, overdøver faktisk radioen når denne står på passe høyt volum. Vil beskrive lyden som lys/høyfrekvent. Høres nesten ut som delene som utgjør innerveggene i bilen bak er løse.

Noen som opplever noe liknenede???

Mvh

Øivind

El rayo

Sitat fra: Studleif på søndag 22. februar 2009, klokken 14:42
Har opplevd at det kommer en ulyd fra bakluka når jeg kjører på ujevnt terreng. Lyden er ganske sjenerende, overdøver faktisk radioen når denne står på passe høyt volum. Vil beskrive lyden som lys/høyfrekvent. Høres nesten ut som delene som utgjør innerveggene i bilen bak er løse.

Mvh

Øivind
Sjekk snarest om innfestingen av hengselet til glassdøra har løsnet. Det er en metallbrakett på hver side som er limt til glasset.

Er redd for at det er noe kunnskap som er gått tapt om liming siden den forrige modellen var i produksjon. Der fant de løsningen etter å ha forsøkt 3 forskjellige limtyper.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

corvette

Hei! Har ny Think, gått 3700 km

Vanligvis står den konstant til lading når den ikke kjøres, men tilfeldighetene ville det slik at den to helger på rad har stått stille uten lading inne i en garasje fra fredag ca kl 18 til mandag ca kl 08.

I begge tilfellene ble den parkert med ca 70% lading, og i begge tilfellene falt dette til ca 40% over helgen.

Er dette normalt? Noen som vet?

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

GliX

Jeg har ingen bil selv som jeg kan sammenligne med, men ut fra en gammel artikkel jeg leste på på tu.no vil jeg tro dette er normalt:

http://www.tu.no/nyeteknologier/article68732.ece

Den interne temperaturen i battericellene må være mellom 270 og 350 grader celsius. Synker temperaturen under 270 grader må batteriet bruke av sin egen energi for å holde varmen. Et regnestykke i artikkelen viser at det brukes ca. 2kW/t pr. døgn på dette. Hvis vi sier at en helg fra fredag ettermiddag til mandag morgen er 2,5 døgn vil det gi et tap på 5kW/t. 5kW/t utgjør 20% av batteriets totalt energi på ca. 25kW/t. Med litt "godvilje" går dette nesten opp i alle fall.

Kanskje andre har erfaringer og ikke bare synsinger å bidra med?

--
GliX

el nino

Hvis du setter fra deg bilen med "bare" 70% på batteriene, er kanskje ikke temperaturen kommet opp på 350 gr. Og det er fra 270 gr. at det bruker mye egenvarme. Så det er nok best hvis  den skal stå uten lading i flere dager,  å sette den fra seg så full som mulig. Jeg har også erfart at batteriet mister mer strøm enn jeg hadde trodd.
Jeg var en tur til Gran Canaria 14 dager i des. og kjørte med min nye Think fra Oslo til Gardermoen.
Turen gikk kjempefint, med ca. 25% på batteriet når jeg kom fram. Men jeg hadde forsikret meg på forhånd at den kunne stå til lading mens jeg var borte. (Ringte til Europark) Så batteriet var helt fullt når jeg kom hjem. Og parkering og lading var gratis! ;D

corvette

Takk for fine svar! Godt å høre, for da er det ikke min bil det er noe galt med, men derimot mangelfull informasjon da jeg kjøpte den.
De sa den godt kunne stå "en uke eller tre" uten lading, men da er det altså feil.

Spiller ikke så stor rolle for meg som kan lade både på jobb og hjemme, men greit å vite.

Noen som vet hvor langt man må kjøre for å få temperaturen opp til 350 grader? Jeg har ca 20 km hver vei til og fra jobb.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

corvette

Fikk dette svaret fra Think, poster det her så alle kan se og lære:

Dette er helt normalt. Du kan regne med en selvutlading i størrelsesorden 10 prosentenheter pr døgn

Vi anbefaler at bilen alltid settes på lading. Du bør uansett fullade bilen minst en gang pr uke

Vennlig hilsen

THINK



VW e-Up! kjørt 17100 km

el nino

Hei, idag skjedde det noe rart når jeg satte bilen til en "klattlading". Energimåleren sto på ca. 80%, og da jeg satte inn lednigen, begynte den å lade som normalt. Men da jeg skulle bruke den etter en time, var ladingen stoppet opp, og ladelyset på dashbordet blinket. Og den sto stadig på 80%----- ???
Noen som har opplevd det samme eller vet hva som har skjedd? Jeg finner ikke noe om dette i instruksjonsboka.

Arnie

Det er helt normalt at ny-Thinken tar en pause i ladingen på 80 prosent - den tar "sats" før den begynner på de siste 20 prosentene som er litt tyngre å legge inn. Det står beskrevet i instruksjonsboka, der du kan se at at ladekurven stiger slakere fra 80 og oppover.

Dette er en viktig årsak til at vi med våre taxi-Thinker stort sett lader i intervallet 20 - 80 prosent.

Arnie
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

el nino

Takk for svar Arnie! Da er det nok ikke noe galt. Men jeg forsto ikke hva det betyr at ladelyset blinker---Har kanskje oversett dette symptomet i instruksjonsboka. ;)

ilmarw

Polestar i bestilling

Studleif

Har et rent estetisk problem med bilen min. Får den liksom ikke heeelt ren. Noen flekker er temmelig vanskelige å få av... Sikkert tjæreholdige.

Har lest i brukerveiledningen, men der står det egentlig mest om hva man IKKE skal bruke av rengjøringsmidler. Noen som har noen gode erfaringer her?

Øivind

corvette

El Nino: Opplevde følgende nå: På fredag tok jeg bilen etter jobb, den hadde stått til lading mer enn lenge nok til at den burde vært ladet 100%, men var bare 80%. Kjørte hjem og lot den stå til lading i nesten 2 døgn, fortsatt bare 80%.....
Høres ut som det samme du opplevde, hvordan er din nå? Her er det ikke snakk om pause, håper det er forbigående....

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

el nino

Corvette, det har ikke gjentatt seg på min. Men jeg opplevde en gang før nevnte episode at ladelampen slokket, og jeg hørte ikke den vanlige duringen. Men da dro jeg ut ladeledningen av bilen og satte den i på nytt. Og da startet den å lade igjen, til 100%. Du kan jo prøve dette, for det skal jo ikke være slik at ladingen stopper på 80% ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA