Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Gidder dere sende meg pm på hva slags feiler som har dukket opp og hvordan servicen har vært? Foresten  God jul til alle elbilvenner! Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Studleif

Bilen min er hos Automotive på Økern med en batterifeil. Feilen har så vidt jeg vet blitt fikset, men jeg får ikke bilen tilbake før Think kan betale for seg. Er litt spent på hvordan den økonomiske situasjonen kommer til å utvikle seg på nyåret... Håper ikke jeg har kjøpt "katta i sekken".

I mellomtiden har jeg fått låne en lik bil, men man vil jo helst kjøre sin egen.

Ha en riktig god Jul!

-Øivind
-----
T.o: Batterifeilen gjorde at temperaturen i batteriet falt til 225 grader, så fikk ikke startet bilen siden elektrolytten hadde frøset(?). Selvom ladekabelen sto i, ville temperaturen ikke overstige 225 grader. Fikk nytt batteri fredag forige uke, så bilen er nok fikset og klar til å hentes... Venter bare på tillatelse til å hente den.

froland

Hei alle elbilvenner! Jeg hentet Thinken 26 November, og jeg kjørte vel 4 dager på jobben før varmeapparatet tok kvelden. Så har bilen stått på et lokalt verksted inntil lillejulaften. Da hentet jeg den for å prøve, og den funker sånn ca. Det surkler når jeg starter vifta, så jeg regner med at det er noe luft i systemet enda. Men bilen funker helt topp ellers. La oss håpe at det var det eneste som kunne gå galt. Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

corvette

Ja, varmeapparatet er det noe galt med, definitivt! Fikk min levert uten at det virket, og i dag etter 1500 km sluttet det å virke igjen. Æsj, hater å måtte ha ny bil på verksted, tredje gang etter levering. To for varmen, en gang for å bytte stereoanlegget som ble levert feil. Ikke bilens skyld det med stereoen da, men på verksted måtte den uansett.

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Audun

#4
Vi har hatt varmeapparatproblemer og noen andre feil med våre to nye Think City, som vi bruker i taxitrafikk i Trondheim. Begge bilene er nå kjørt cirka 5200 kilometer hver (i periden 22. november 2008-13.januar 2008). Her er en opplisting av de feilene vi har hatt med bilene så langt, jeg har forsøkt å gi en forklaring på problemet, og hvilke løsninger vi har valgt for å utbedre dem. Feilene har ikke stoppet oss fra å bruke bilene, og de brukes hver dag i taxitrafikk, og kjøres cirka 100 kilometer hver dag.


1) Varmeapparat havarerte

Problem:
Det oppstår en ujevn pumpelyd i varmeapparatpumpa, og noen timer senere er varmeapparatet blitt lunkent, og kort tid etter er det ingen varme i varmeapparatet.

Forklaring:
Det er/oppstår luft i varmeapparatvæskesytemet, og dette fører til at kolben i termosen der kjølevæska varmes opp, blir ødelagt.

Løsning:
Think sendte oss ny termos, og vi byttet denne delen selv. I tillegg monterte vi en ekstra, tynn, gjennomsiktig slange på et t-stykke som vi satte på slangen fra varmeapparatkolben, for å lufte systemet. Vi luftet ved at vi åpner slangen og lar væske strømme gjennom slangen og opp i ekspansjonstanken. Vi lar dette stå og gå i en times tid slik at alle små luftbobler er ute av slangen. Den ekstra, ettermonterte slangen tetter vi etter luftinga, men lar den være i bilen for å kunne lufte varmeapparatsystemet senere. Vi har tenkt å innføre en rutine på å gjøre dette minst en gang i måneden for å minimalisere sjansen for nytt havari, i tilfelle det viser seg at kommer inn luft i systemet igjen.

Vi har hatt akkurat samme type havari på begge bilene. Den ene fikk vi havari på den første dagen vi hadde bilen, den andre havarerte etter cirka tre ukers taxidrift. Begge har fungert fint etter kolbebytte og lufting.


2) Bakluke løsnet

Problem:
Braketten med hengsel som er limt fast øverst til høyre på bakluka, løsnet i liminga. Det var limet mellom braketten og glasset som løsnet. Dette førte til at bakluka ikke var helt lukket, og det ble en suselyd i bilen.

Forklaring:
Braketten løsnet etter at vi hadde kjørt i to dager på svært ujevnt, isete og klumpete føre etter snøfall og dårlig brøyting i Trondheim.

Løsning:
Kjørte til Trondheims Ford-forhandler Kverneland bil (tidligere Think-forhandler, men har ikke forhandlerstatus for Think lenger nå). Jeg fikk karosseriavdelinga der til å lime fast braketten til ruta igjen. De brukte sort, ordinært frontrutelim, etter det jeg forstår. Braketten er nå cirka 3 milimeter fra glassruta, mot cirka en milimeter originalt, så de har nok brukt et tykkere limlag enn den hadde fra fabrikk, og det er jeg er ikke 100% fornøyd med. Kverneland bil sa de ville sende regning for arbeidet til Think, i og med at de har garantiansvaret på bilen.


3) Midlertidig ABS-havari

Problem:
I forbindelse med nedbremsing på glatt føre begynte plutselig varsellampa "ABS" å lyse, sammen med en varsellampe som viser en stor rød fastnøkkel, noe som betyr at man skal kjøre til verksted, i følge instruksjonsboka. ABS-funskjonen sluttet å virke, og hjulene låste seg som på en bil uten ABS. Foruten dette fungerte bremsene normalt.

Forklaring: Ukjent.

Løsning:
Vi kjørte videre med bilen, til tross for at disse lampene lyste, og etter en liten time, og etter at bilen hadde stått parkert med tenninga av en stund, sluknet varsellampene og ABS-en virket igjen uten at vi hadde gjort noe for å reparere problemet. Feilen har oppstått to ganger, og blitt mystisk reparert av seg selv etter en stund hver gang.


4) Midlertidig havari av regenerativ brems

Problem:
Bilens regenerative brems sluttet å virke. Ingen varsellamper lyste, men merket feilen tydelig ved at bilen ikke bremset av seg selv når man slapp opp gassen, hverken i Drive eller Economy-gir. Dessuten så man på strømforbruk-måleren at den sto på null, når man trillet i nedoverbakke, og ikke viste lading, slik den normalt gjør.

Forklaring: Ukjent

Løsning:
Vi kjørte videre med bilen til tross for problemet, og etter et par timer begynte den regenerative bremsen å virke helt som normalt igjen uten at vi foretok oss noe som helst.


5) Gulvteppe løsnet

Problem: Gulvteppet i bilen løsnet fra innsiden av karosseriet på bilen, til venstre for pedalene. Teppet brettet seg ned og kom litt i veien for føttene mine.

Forklaring: Man kommer borti teppet med føttene når man kjører, og det dyttes ut fra gummilista rundt kanten på døra, som klemmer det på plass.

Løsning:
Vi puttet teppet på plass og brettet gummilista over kanten på teppet.


6) Rattdeksel løsnet

Problem:
De to halvkuleformede dekslene rundt rattstammen på bilen løsner fra hverandre og det blit en stor synlig sprekk mellom de to.

Forklaring:
Når man bruker tiltrattet på bilen, dyttes dekslene fra hverandre.

Løsning: Man klemmer dekslene sammen igjen. Det er litt kronglete å få klemt dem sammen på riktig måte, og sørge for at de holder seg sammen. De har løsnet flere ganger.


Til tross for disse problemene, virker motor og drivverk å være like solid og driftssikkert som den gamle Thinken. Presisjonen på karosserisammenføyngingene kunne vært bedre, og vi savner skvettlapper foran, da det spruter en del oppover dørene på bilen, og det blir slitasje nederst, foran på bakskjermene på grunn av sprut fra framhjulene.

Rapporterer mer etter hvert som nye problemer oppstår.

Audun Asphjell
daglig leder, Ecotaxi AS




Laban

Håper dere gir Think tilbakemelding om problemene dere har. På to måneder kjører jo dere nesten like langt som jeg gjør på et helt år, og det må jo være flott for Think å få tilbakemeldinger fra dere for å fikse evt problemer på kommende biler.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

corvette

Takk for fin informasjon! Har selv kjørt 2100 km nå og kjenner igjen endel ting.
Det farligste synes jeg er bortfall av ABS. Jeg har beskrevet i en annen tråd hva som skjedde meg, men kort gjenfortalt så forsvant ABS'n mitt i en panikkoppbremsing med en bulket Toyota som resultat. Ikke bra..... Varmen kommer og går litt, synd at de ikke kunne lage et så enkelt system bedre synes jeg. Ellers bare moro og billig kjøring!

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

el nino

Hei, igår fikk jeg rødt lys i symbolrekka som viser at det er dårlig/ikke lading av 12V batteriet. Jeg kjørte hjem, og som vanlig ladet jeg inatt. Målte 12V med multimeter imorges, 12.77A noe som er fullt, og trodde lyset  var en feilmelding.
Jeg kjørte ca. 20 km og på veien hjem kom et nytt symbol tilsyne-----lav spenning! Men jeg hadde 80% igjen på fremdriftsbatteriet, og tenkte at det måtte bety at 12V batt. var tomt. Bilen gikk bare sakte fremover, men jeg kom meg hjem og fikk målt batteriet------11.30.
Etter div. tlf. til Ford Skøyen, Trond Berger hos Ford Automotive, og Arild Holter hos Think, ble løsningen at bilen blir hentet til Aurskog på mandag, og blir der et par dager for å skifte en vital del som tar seg av DC ladingen. Vel og bra, men jeg blir uten bil i 6-7 dager.
Må kanskje undersøke om jeg har forsikring/garanti som dekker leiebil i den tiden. Med en "vanlig" bil på verksted, ville man fått en lånebil, men det er nok vanskelig hos Think i disse dager. ???
Jeg håper at den nye delen er bedre, og at ikke dette er noe som gjentar seg :-[

Og til taxieierne i Trondheim: Kan dere ta et bilde av løsningen med lufting av kjølevæsken? Det kunne være fint å se det, hvis noe lignende skulle skje med andre biler.

El rayo

Sitat fra: el nino på torsdag 22. januar 2009, klokken 17:23
men jeg blir uten bil i 6-7 dager.
Må kanskje undersøke om jeg har forsikring/garanti som dekker leiebil i den tiden.
Kanskje en idé å leie Buddy en uke hvis ikke forsikringen dekker leiebil? Mye bedre enn "Rent-a-wreck" og ingen utgifter til bensin.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Arnie

#9
Nå har vi fått tatt bilde av modifikasjonen vi har gjort av varmapparatet i våre to taxi-Thinker.



Kort fortalt er det vi har gjort at vi har satt inn et T-ledd i kretsen med varmtvann, og fra dette T-leddet går det en plastslange med en propp i enden (sikret med skruklemme). Luft i systemet vil samle seg i plastslangen, og med jevne mellomrom lufter vi ut disse luftlommene ved å fjerne proppen, legge enden av slangen i reservoartanken, og sette på varmevifta. Dette gjør vi når anlegget er oppvarmet. Da kommer lufta ut og væsken renner tilbake i reservoaret. Vi har funnet det hensiktmessig å strupe slangen med en klesklype, for ikke å tappe ut for mye varmt vann. Vi lar tømmingen stå på ca et kvarter for å få ut også de små luftboblene. Vi burde selvsagt ha en vridbar krane istedet for denne pluggen, og det skal vi fikse.

Den gjennomsiktige plastlangen gjør det lett å sjekke luftansamling i systemet, og vi har gjort det til en vane å lufte minst hver 14. dag.



Hver av eltaxiene er nå kjørt vel 800 mil, og både vi og drosjekundene er fortsatt godt fornøyd. Vi får stadig passasjerer som sier de har tenkt på å anskaffe elbil, og den førstehånds erfaringen de får med oss leder forhåpentligvis til kjøp på lengre sikt.

Arne
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

El rayo

#10
Bra, Arnie!

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ilmarw

Satt som sticky, slik at denne foreløpig alltid vil stå øverst i denne kategorien.

ilmar
Polestar i bestilling

el nino

#12
Kjempebra! Nå forstår jeg bedre ideen. Skal gjøre det samme bare det blir varmere i været. (Håper varmeapp. fungerer så lenge :P) Men kan du opplyse om hvilken dim. det er på T-leddet som er satt inn og evt. hvor man får kjøpt tilsvarende?

Audun

#13
Dette må man kjøpe inn for å gjøre varmeapparatmodifikasjonen som vi har gjort på taxi-thinkene:

1) 1 stk T-stykke. Utvendig diameter på t-stykke-munningene: 21 mm. Gjenget innvendig i alle tre munninger.  Fås kjøpt på Jula (svensk Clas Ohlson-lignende butikk, med filial i de fleste store norske byer). Se i rørlegger-avdelinga.

2) 1 stk overgang fra T-stykke til tynn, gjennomsiktig slange. Denne metalldingsen passer i gjengene på T-stykket, og har en munning som det passer å træ en 6 mm gjennomsiktig gummislange på. Denne fås også kjøpt på rørleggeravdelinga i Jula-butikken.

3) Gjengetape. 2-3 runder av hvit gjengetape på overgangen ovenfor anbefales for å sikre tett skruing mellom de to delene.

4) Gjennomsiktig gummislange, lengde 80 centimeter, innvendig diameter 6 mm. Fås kjøpt på blant annet bildelkjeden Mekonomen. Brukes normalt som vindusspylervæskeslange på bil.

5) 2 stk små slangeklemmer. Innvendig diameter cirka 8-10 mm. Brukes til å feste i begge ender av den gjennomsiktige slangen.

6) 6 mm bor. Brukes som propp i enden av den gjennomsiktige slangen, når man ikke lufter. (Velger å ikke bruke en bolt, fordi den har gjenger, og blir da trolig ikke like tett.) Det kan sikkert med fordel brukes noe annet enn et bor, men om man bruket et bor, bør man snurre sort tape rundt den skarpe bore-delen av boret, får å unngå at det er risiko for at boret kan lage gnisseskader på ting i motorrommet under kjøring. Kommer tilbake til hvordan man fester boret senere.

7) Sort varmeapparatslange, lengde 8 centimeter, innvendig diameter 18 mm. Fås kjøpt på Mekonomen, eller andre bilrekvisitabutikker.

8 ) 2 stk større slangeklemmer, innvendig diameter cirka 30 mm. Brukes til å feste begge ender av den svarte radiatorslangebiten. Fås kjøpt på Mekonomen, eller andre bilrekvisitabutikker. Vi anbefaler den kraftige, gammeldagse typen med blå metallklump rundt den delen man skrur på. De er mer solide enn de man f.eks. får kjøpt på Biltema.


Så er det bare å sette sammen delene slik bildet i innlegget over viser. Merk deg at den delen av T-stykket som den gjennomsiktige slangen er festet på, må peke rett opp i en loddrett stilling for å få ut luftboblene best mulig. Når man kjører, har vi funnet det hensiktsmessig å tre slangen opp mellom varmekolben og låsemekanismen for panseret, og legge den oppå en plate under låsemekanismen, og deretter tre den fram igjen på høyre siden av låsemekanismen, og så feste den til kjølevæskeslangen som går til motoren, med en strips. Stripsen bør ikke festes for stramt, for da kan man bare klemme litt på slangen og dytte den gjennomsiktige slangen under stripsen igjen, slik at den er fri når man skal gjøre luftingen. Luftingen gjør vi ved at vi setter varmeapparatet på varm stilling, og viftehastighet 1, og lar væsken strømme opp i ekspansjonstanken. Etter at vi har latt det strømme fritt i et halvt minutt, setter vi på en klesklype på slangen på en slik måte at det kommer bare en tynn, ca 2 mm bred stråle ut av slangen. Vi lar dette stå og gå i et kvarter. Vi legger da fra oss slangen oppi ekspansjonstanken og forlater bilen og gjør andre ting men s prosessen pågår. I løpet av dette kvarteret kommer det stadig mindre og færre luftbobler ut av slangen, og når vi skrur igjen, ser væska nesten luftboblefri ut (selv om det alltid ser ut til å være noen små luftbobler i den).

Det skal ikke mer enn en dag til med kjøring før vi ser at deet har samlet seg ny luft i den gjennomsiktige slangen, men foreløpig har det gått fint å bare lufte hver 14. dag.

Når alt dette er sagt, må jeg fortelle at denne slangekonstruksjone som vi selv har montert er noe vi betrakter som en hjemmelaget, midlertidig løsning, og at Andreas Bjørnson, forhenværende Think-selger hos forhenværende Think-forhandler Røhne og Selmer på Skøyen i Oslo (som solgte oss bilene), har opplyst oss at han har fått tilsendt et "ofisielt" kran/slangesystem fra Think som er ment å gjøre den samme jobben som vi har beskrevet ovenfor. Etter det jeg har forstått fra kontakt med teknikere på Thinkfabrikken, har Think planer om å ettersende disse delene til alle Think-eiere. Vi har ikke hørt noe mer fra Think om dette, men Andreas Bjørnson sier han har noen slike lufte-ettermonteringssett liggende på lager, og han skal sende oss to stk av dem, en til hver av bilene. Dersom dette viser seg å være en smartere/bedre løsning enn den hjemmelagede vi har i dag, vil vi nok bytte ut vårt hjemmelagede slangesystem med Thinks ofisielle løsning. Det bør jo i teorien være gjevere å ha bilene slik Think-fabrikken ofisielt anbefaler at de skal være. Vi kommer tilbake med bilder og erfaringer, når vi har fått tilsendt disse komponentene.

mvh
Audun Asphjell,
daglig leder Ecotaxi AS
tlf 90984100


Ken

#14
Jeg lurer på om de automatisk utluftingsventiler man finner montert i vann systemer til sentralfyrer kunne gjør jobben. Finnes i Clas Ohlsen også 30-7002. Monteres på punkter hvor det dannes luftlåser.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA