Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arendal - Oslo (og tilbake)

Startet av emil, fredag 11. juli 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

olegregert

Vi som har 18-20 KWh batteri trenger flere DC lademuligheter i Vestfold enten man kommer fra Oslo eller er på vei til Oslo

Håper dette blir løst før sommeren i 2015

Jeg venter spent på når Grelland får ladeløsning?

emil

Sitat fra: olegregert på søndag 08. mars 2015, klokken 16:30
Vi som har 18-20 KWh batteri trenger flere DC lademuligheter i Vestfold enten man kommer fra Oslo eller er på vei til Oslo

Håper dette blir løst før sommeren i 2015

Jeg venter spent på når Grelland får ladeløsning?

Har selv ca 19kWh ved fulladet og prøver å unngå den siste kWh så da er det 18kWh tilgjengelig. Hurtiglading tar meg derimot sjelden opp over 15-16kWh så da blir det maks 14kWh tilgjengelig å bruke til neste stopp når jeg er på lengre turer.

Det har vært litt motstridende meldinger om Grelland (Statoil). Fundament til lader skal ha blitt klargjort i februar, men det ble meldt om at laderen ikke var klar før i august. Den burde helt klart vært på plass før sommerferien.

Det kommer en Kiwi-lader i Sandefjord (Moveien) som ligger greit plassert i forhold til E18. Gatekjøkkenet nord for gamle Sande-bommen burde også være et naturlig sted for hurtiglader i begge retninger.

Tønsberg burde også få noe mer enn bare CHAdeMO ved travbanen og Larvik/Vassbotnbrua burde også hatt noe mer enn bare vanlige kontakter.

Sitat fra: emil på søndag 08. mars 2015, klokken 08:55
Skulle jeg kjørt med min bil ville det nok blitt stopp på Harebakken, Brokelandsheia, Heistad og Holmestrand.

På helgens tur ble det Brokelandsheia (10m), Heistad (20m) og Holmestrand (20m) på vei nordover og Holmestrand (20m) og Rugtvedt (20m) på vei sørover. Tørre fine veier og ingen uforutsette ting langs veien annet enn 30min ladekø i Holmestrand på vei nordover. To personer, bikkje og bagasje i bilen.

Arendal - Oslo har blitt veldig mye enklere nå enn det var i fjor sommer :)

olegregert

jeg har fått informasjon fra Statoil om at grelland er klar i kommende uke, Da er påsken reddet for de som skal sydover fra Oslo

Marecat

Statoilstasjonen på Grelland ligger i nordgående felt - ganske lang omvei å kjøre dit hvis ,man skal sydover. Da er det bedre å satse på Kiwi Holmestrand.

emil

For min del er det nordover ladebehovet i de traktene er størst, sørover går det normalt sett greit til Tønsberg i Leaf. Så da kommer Grelland greit plassert for å avlaste Kiwi.


andre.nordstokke

Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

trondi

Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?

emil

Sitat fra: trondemor på mandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?

Svarte han i annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html

Har det ellers blitt noen Oslo-tur på deg enda?

Skviste selv ut ca 95 mil på E18 gjennom Agder, Telemark og Vestfold i helga i Leafen.

trondi

Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 09:36
Sitat fra: trondemor på mandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?

Svarte han i annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html

Har det ellers blitt noen Oslo-tur på deg enda?

Skviste selv ut ca 95 mil på E18 gjennom Agder, Telemark og Vestfold i helga i Leafen.

Hei igjen emil. Tar litt tid for meg å svare i blant.

Vi planlegger å kjøre til Oslo førstkommende helg . Blir første gangen for oss med ny bil, Har lagt opp kjøre rute og planlagt dette litt. 

Ruten er totalt 320 km. Lader bilen fullt før vi kjører, Forhåpentligvis første stopp på brokelandsheia etter 107 km. Håper dette holder. Neste stopp blir så på Heistad som er 53,2 km unna. Neste stopp er holmestrand som er 84,1km etter heistad. Etter dette kjører vi inn til sentrum (Nordberg) ..

Spørsmål
- Er dette den "billigste" måten med tanke på pris av hurtigladere? Har en fortum og en grønnkontakt ladebrikke.
- er det mulig å kjøre brokelandsheia - holmestrand? Er jo 135 km.
- Trengs det noe brikker for å lade på gateparkering i oslo sentrum?


emil

Det er billigere å kjøre mellom 10% og 60% SOC enn mellom 30% og 80% SOC siden ladingen går mye fortere på lav SOC og det er tiden man betaler for.

Som nevnt tidligere er min godværstur til Oslo unnagjort med lading på Rugtvedt og Holmestrand, men på din første tur ville jeg nok kanskje vurdert et par ekstra ladestopp for å være sikker. Ikke minst for å bli kjent med hvordan bilen er på langtur og hvor ladestasjonene er til den gangen du kommer trillende i skilpaddemodus og da slipper å lete etter ladestasjonen

Kr.sand - Brokelandsheia bør gå greit. Fra Brokelandsheia kommer du deg greit til Sandefjord (Kiwi Moveien) hvis du lader opp nok. I Sandefjord er det doble CHAdeMO ladere og sansynligheten for kø er forhåpentligvis mindre enn på Holmestrands enslige lader. Men ta gjerne 5-minutter på Lasses eller Kiwi Heistad (og kanskje også Arendal).

Fra Sandefjord ville jeg kjørt innom Kiwi-laderen i Holmestrand bare for å se hvor den er og så fortsette (eller ta et 5-minutters stopp her også) videre til Drammen. Lierbakkene kan gi selv en hardbarka elbilist rekkeviddeangst så det kan være greit å ha nok å gå på før man starter på turen oppover. Ladere ved Marienlyst stadion eller Kjellstad (begge sider).


I Oslo er det en blanding av gamle schuko-ladestolper med ladenøkkel, nye ladestolper med både schuko og Type2 som aktiveres med RFID (bruk fortum/grønnkontakt brikke) uten at det koster noe, og nye stolper som kun er Type2 med RFID.


Elles er min erfaring at ABB-ladere (f.eks Lasses) lader litt raskere enn DBT-ladere (Kiwi) når %SOC er lav.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA