Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AUX Forbruk ?

Startet av KreAture, torsdag 20. mars 2014, klokken 13:10

« forrige - neste »

KreAture

Hva har dere erfart av aux forbruk?
På min egen e-up! har jeg observert veldig høyt aux forbruk (6.8 kW/100km) noen dager/turer uten at jeg har brukt noe varme, lyd eller lys mens andre dager ser jeg knappe 0.2 kW/100km.
Har prøvd å finne ut om dette er temperatur-relatert eller ikke, men bilen står i oppvarmet garsje og temperaturene har ligget runt +2 til +5c.

Synes dette burde være noe klarere...

Louise

Hei. Jeg venter på min E-Up, og har prøvd å finne svar på lading/hjemmelading før den ankommer. Men de fleste bruker så vriene uttrykk, at jeg ikke skjønner så veldig mye.

Kan noen i helt enkle ordlag forklare meg :

1. Hvis det er 16Amp ut i garasjen, og denne kretsen brukes også til utebelysning, vil det da sannsynligvis fungere greit å lade bilen i garasjen ?

2. Jeg er ingen storkjører. Faktisk solgte jeg min bensinbil nylig , og hadde da på 3 år kjørt mindre enn 10 000 km. Så hvis jeg f eks kjører 50 km i uken, hvor ofte må jeg påregne å lade ? Dette er ganske viktig, da jeg bor i borettslag, og må enten lade offentlig (handlesentre osv), eller i garasjen hos mine foreldre.

3. Kan noen evnt anbefale meg en hjemmelader, gjerne noen som har fått gjennomslag for dette i borettslag. Hvordan fungerer dette ? Forstår det slik at det må legges opp ekstra kurser ? Og strøm frem til min parkeringsplass ? Betales det da en estimert sum, eller kan bilen, evnt laderen, "lese" hvor mye det lades fra den enkelte laderen?

4. Som nevnt i pkt 2, er jeg ingen stor forbruker av bil, og kunne nok klart meg uten , men det er jo praktisk med bil. Så derfor elbil, da jeg stadig hadde "angst" for flatt batteri i bensinbilen...... Hvordan er dette med elbil : lader den ut mens den står parkert ? Når den parkeres, hvor mye strøm bør det være på batteriet hvis den skal stå et par uker ? Skader det batteriet at bilen ikke brukes mer enn 6 - 10 ganger i mnd ?

Som dere forstår, jeg har bestilt elbil fordi jeg tror det er mer praktisk for meg, og mer driftssikkert, men som med alt nytt - TUSEN SPØRSMÅL !!!

Så har noen fornuftige, lett forståelige svar, please, svar !!

Gordon Retriever



1. Den medfølgende ladekladden er laget for å kunne brukes på en 10A-kurs, så på en 16A-kurs kan du fortsatt belaste kursen med over 1000w ekstra samtidig som du lader bilen.

2. Med den medfølgende ladekladden tar det opp mot 10 timer å lade fra helt tomt til helt fullt batteri.  Dvs. at du kan kjøre opp mot 15 km pr time du lader. Hvis du bare kjører 50 km pr uke, ville jeg anbefalt at du koblet bilen til strømnettet når du hadde mulighet, f.eks. ved besøk i kjøpesentre eller hos familie.

3. Hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig, så legges egen ladekurs opp fra en måler. Enten helt fra måleren i din egen leilighet, eller hvis dette er for langt, fra en måler for fellesstrøm. Tidligere var det mulig å få montert noe som het minustellere - dvs. en egen teller for ditt ladeuttak. Hvis dette uttaket gikk på fellesmåleren, var det på denne måten mulig for dere å lese av hvor mye av fellesstrømmen som var benyttet av deg til lading, og dere kunne gjøre opp innbyrdes hvor mye av fellesregningen til kraftleverandøren som skulle betales av deg. Om installasjonskostnaden ved dette svarer seg ved beskjeden bruk av bilen, er jeg usikker på.

Hygg deg med den nye bilen. :)

Louise

Takk for svar. Det vriker til at jeg ikke trenger å bekymre meg så veldig for tilstrekkelig lading. Må bare planlegge litt ifh til kjøpesentre. Bor i Bergen, og som kjent er ikke Bergen inne på topplisten over lademuligheter....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA