Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hund i LEAF., hva gjør man med idiotene?

Startet av TorC, tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:52

« forrige - neste »

TorC

For tredje gang på litt over et år har jeg hatt ubehagelige opplevelser med "idioter" som tror min hund er på vei til å dø i bilen. Jeg trenger råd om hvordan jeg skal unngå situasjonene.

Senest idag ble jeg nesten slått ned av en forferdelig sint mann som mente jeg mishandlet hunden min fordi han trodde bikkja holdt på å dø mens jeg var inne på butikken og vinduene på bilen var lukket. (Og bikkja stod å bjeffet fordi den sinte mannen stod "for nær" bilen.). Det at det rant en "foss" vann under bilen fra AC anlegget, hovedlysene og radioen var på, full viftelyd og vinduene var kalde var åpenbart ingen klare hint til vedkommende sinte mann.

Jeg har gjort litt uvitenskapelige målinger, og har kommet til at ved å åpne alle vinduer på "halvt gap" vil temperaturen i bilen om sommeren raskt stige til over 35 grader i solsteiken. Og AC anlegget på 18 grader klarer som regel å holde temperaturen på rundt 20 grader. Så selv om jeg bare er ute borte i 10-15 minutter vil det fort bli ubehagelig for bikkja hvis vinduene er åpne.

I vinter opplevde jeg til og med at Politiet ringte fordi bikkja satt i bilen med varme på og bilen tilkoplet (vedkommende innringer tok ikke notis av at alle rutene var is og duggfrie på tross av at hun mente å ha observert bilen i "flere timer". Nå er riktignok 2 timer teknisk sett "flere timer", og jeg skjønner at bikkja kan kjede seg).

Jeg mener at det er langt bedre for bikkja å sitte inne i bilen med AC på full guffe, enn å sitte med vinduene åpen.

Er det jeg som er idiot og dyremishandler her, eller er det de sinte forbipasserende? Og hva bør jeg evt. gjøre? Skal jeg la bikkja få mer ubehag enn nødvendig i frykt for å bli slått ned å sinte menn? Eller bør jeg lage en lapp og legg i frontruten?

Edit: Og jeg er lite fysen på å ha vinduene så veldig åpne med bilen igang siden man da kan låse opp bilen og stikke av med bikkja, og i tillegg er bikkja mi dum som en stut. Så hvis han ser ei katte eller noe annet spennende tar han ikke fem øre for å løpe avgårde og ta livet av seg.  Så dermed kan jeg ikke ha vinduene så alt langt nede uten at han stikker av, eller at noen stikker av med ham. Da kan det fort bli veldig varmt.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jan-Børre Olsen

En lapp funker jo sikkert men det er jo forståelig og riktig at folk reagerer, at bilen har AC gående har nok ikke alle fått med seg går an. Stadig nye problemstillinger med elbiler gitt :-p
Kanskje kjøpe en "L" skilt som er magnetisk som du klister over at "AC er satt til 20C".
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TorC

Hvorfor magnetisk "L"? Jeg vurderte egentlig bare an lapp i vinduet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Allram

Klistre ett termometer fra f.eks Biltema i bakruta, så kan forbipasserende se tempen i bilen :)
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: TorC på tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:23
Hvorfor magnetisk "L"? Jeg vurderte egentlig bare an lapp i vinduet.
Kan lett fjernes når du kommer til bilen igjen og legges i side lommen.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Powerflux

Herre, for en historie!!!
Allram har et godt poeng :)

Utover det bør de mest åndsvake "varselerene" motta en meget kontant ørefik om sjansen skulle by seg ;)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Gordon Retriever

Tviler faktisk på at vi kan forvente at "idioter" flest skjønner at det kan være komfortable 20 grader inne i en parkert bil uten motorlyd.

Dessuten: Det er et mye større problem om folk slutter å bry seg om barn og dyr som sitter i virkelig varme biler.

Lapp i vinduet støttes. :)

emil

Har selv vært inne på tanken rundt dette problemet da jeg har hatt bikkja i nydelig kald bil på tomgang mens jeg har vært langt unna i varmen.

Har selv hatt planer om å lage en lapp eller tre å legge på dash og henge i vindu. Termometer er heller ingen dum ide. Ellers rekker ikke buret vårt lengre opp enn til toppen av bakseteryggen, og med sotede ruter bak ser man knapt at det er bikkje i bilen. Når hunden ellers trives der inne og veldig sjelden klager er det ikke lett å oppdage.

Men skal banne på at den dagen han faktisk bjeffer litt er det noen som får panikk og slår inn ruta.

TorC

Jeg innrømmer gjerne at jeg er av den litt hysteriske typen, og senest idag ringte jeg ambulanse for en av byens "løse fugler". (som riktignok faktisk trengte tilsyn fordi han hadde blitt frastjålet ekte medisiner).

Jeg ville derfor stoppet og sjekket en bil samme sitasjon som min. Og jeg synes det er prisverdig av "dyrevenner" å være bekymret, men et minstemål av undersøkelser ville jo avdekket at bilen hadde kjøling.

Jeg skjønner fra svarene her at det er jeg som er "idioten" her. (Uten å underkjenne noen). Jeg burde ikke forvente av andre enn elbileiere at de har normal intellektuell kompetanse og evne til resonering. (Det er jo tross alt en grunn til at de fortsatt kjører fossilt.).

Når det gjelder et termometer er dette en god idè, men hvis det skal være synlig fra utsiden må det stå i solsteiken og viser derfor feil. Jeg pleier å ha et pledd jeg henger mellom hodestøttene foran for å være sikker på at bikkja får skygge når vi kjører, men da blir ikke termometeret synlig fra utsiden.

Jeg tror eneste løsning er å lage en stor lapp jeg må legge i frontruta, så får heller folk som går forbi tro at jeg er totalt idiot... Heller det enn sinte menn med for mye testosteron...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

knnygar

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Øyvind.h

Idiotene som du kaller dem er folk som forsøker å være oppmerksomme og passe på. At de gjør gale vurderinger er kjedelig, men jeg synes ikke folk som bryr seg er idioter. Ikke alltid lett å bedømme en situasjon 100% korrekt.

Som andre foreslår: dette løser du lett med en lapp i ruta som beskriver hvorfor alt er OK. Jeg så nylig en venninne på FB som hadde gjort noe av det samme. Hun hadde satt opp et termometer på innsiden av ruten, og en lapp ved siden som fortalte at hun sjekker hunden ofte og ser at alt er OK.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Jeg skjønner godt at folk reagerer når det er hunder i og barn i bilen. Ja, man hører viften godt og ser gjerne vann under bilen men det er ikke alle som vet dette eller får det med seg. Som folk nevner er det ok med en lapp som sier noe om at klimaanlegget er på og gjerne et telefonnummer. De fleste er opplært til at man ikke skal la vinduene være igjen på bilen når det er noen i bilen. Det er ikke så vanlig at folk går fra bilen med viften på og når det er en elbil hører man ikke motoren. Syns det er bra at folk bryr seg, men vi må finne på noe lurt slik at ikke ting tolkes feil.
Fremtiden er elektrisk.

Oddvar

Trodde dette var en forum for El- biler .. Hmm
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Bekkenes

Skjønner ikke hvorfor folk med hund tar den meg seg overalt.
Hvis du skal på butikken, kan den ikke bare være hjemme?

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Jejl

Så heldig du har vært som ikke har fått en knust rute.

Ifølge politiet er folk i sin fulle rett og blir oppfordret til knuse en rute dersom det er misstanke om at et barn eller dyr blir overopphetet i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA