Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av elbil

Startet av GeirN, tirsdag 23. desember 2008, klokken 08:18

« forrige - neste »

GeirN

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en elbil som et lite nyttårsforsett til nyåret. Har prøvd å lese meg til hvilken modell jeg skal velge ved å snuse litt her inne på forumet. Sålangt har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken modell jeg bør gå for og tenkte kansje noen med erfaring kan komme med innspill.
Jeg bor i Sandnes og behovet mitt er tur-retur jobben i Stavanger. Dette er er ca 17km hver vei. Den trenger ikke ta mer enn 2 personer og en hund kansje.. Går den på motorveien i 80km er det en fordel men ikke et must da veien tross alt ike er så lang.
Har vel selv vurdert enten Buddy eller Reva. Den gamle thinken ser ut som den er litt mer praktisk med mer plass, men gamle batterier skremmer meg litt..
Om noen har innspill på fordeler og ulemper med modellene setter jeg pris på det.

HHF

Har du lademulighet i "begge ender"? 17 km på vinteren er langt nok det for enkelte typer elbil ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

GeirN

Vet ikke om det er lademuligheter i Stavanger sentrum..?
Trodde at de fleste elbilene klarte 40km pr lading?
Stort sett trenger jeg bare bilen tur/retur jobb, så om den klarer 40-50 km er det greit nok.

elektrolux

Akkurat nå er brukte Think gunstig priset, og kan av den grund være det beste kjøpet akkurat nå

Da dekker du transportbehovet ditt med god margin. I og med at du bor i nærheten av Stavanger kan jeg også lettere hjelpe om du skulle få problemer, men da må du ha god tolmodighet grunnet altfor mange egne prosjekter.

Dersom du på et senere tidspunkt får valper kan jeg foreslå å vurdere en Partner eller Berlingo ( postman Pat bil) Har en til slags etter nyttår for 99000 NOK med 2005 batterier og inkl 50% batterigaranti i et år. 2 seter, og plass til en liten hest baki.

Med begge de nevnte bilene er tilstanden på batteriene alfa og omega, noe som er grunnen til at jeg gir nevnte garanti.

Kjøper du en Kewet, slipper du batterispøkelset, da nye batterier koster rett over 20000 kr. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GeirN

Thinken er den jeg synes passer best i forhold til størrelse. God plass bak setene til bikkja og et par handleposer. Er bare så skeptisk til å kjøpe den med såpass dyr batteripakke som ingen vet hvor lenge den varer.
Er vel kansje en ny Buddy jeg heller mest mot. Skulle ønske den var litt større bak setene..

Falcon

Revaen har overraskende god plass bak, nok til labrador-størrelse hund. 34 km på en lading vinterstid blir ganske nært grensa for hva batteriene takler... skal sjekke nærmere etter hvert. Det vil hjelpe at batteriene står på batterivarmer hver dag. Sommerstid er den god for 40-45km med normal kjøring (inkludert strekk i 60-70km/t.). 80km/t er kun i nedoverbakke og medvind, og det trekker MYE strøm.
Verdens nordligste Reva :)

GeirN

Det er i grunnen hastigheten som gjør meg litt mer negativ til  Revaen. Har inntrykk av at Buddy er litt mer smidig i trafikken med hensyn til toppfart?
Kan jeg holde 80km 15km på motorveien inn til jobb er det et pluss.
Ser at det mest sansynlig kommer lovende nye modeller fra Mitsubishi og andre i tiden som kommer. Da dette blir en realitet kommer jeg nok til å bytte til noe slikt.
Foreløpig får vi forholde oss til det som er tilgjengelig og gjøre det beste ut av det.
Er Buddy litt for kort i rekkevidde til å dekke mitt behov på 40km pr. dag med lading om natta?

ilmarw

Hei,

Jeg har batterier som har gått 17.000 i Buddy'en. Jeg klarer i dag, med -8 grader, å kjøre de 34 km. til jobb og tilbake på en lading, har da ca. 25% igjen. På sommeren kan jeg kjøre distansen 2 ganger om jeg ønsker (68 km.) med god margin. Dette er motorvei kjøring og tunnel under Oslo sentrum. I fjor vinter holdt batteriene til ca. 50 km. med den typen kjøring jeg har til og fra jobb.

Jeg har forstått at topphastigheten til Buddy er ca. 10 km/t mer enn på Reva.

Plassen bak i Buddy har alltid vært nok for meg. I går fraktet jeg en koffert, en stor sekk, en bag, to skoesker og en squashracket uten problemer (bak i bagasjerommet) ;D

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Er det ikke så at topphastigheten på Reva er forskjellig på modellen med AC motor og den med DC motor? En kollega av meg prøvekjørte Reva og Buddy nylig. Han opplevde Revan som "kvikkere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ravn

Er ca 10 km/t forskjell i toppfart på Reva DC og AC. Nye Reva selges kun med AC men finnes et par brukt med DC.

Ellers så er du velkommen til å prøvekjøre Rangeren min. Litt annen prisklasse enn Reva/buddy, men helt annen bil også og du blir langt fra en sinke på motorveien.

Pendlet selv Klepp->Stavanger (26 km) hver dag, klarte 2x tur/retur på en lading. Med greit med strøm til overs.
Lading i Stavanger er det dårlig med. I P-huset i St.Olav er det bra med reserverte ladeplasser men ikke gratis parkering.
Utenfor gamle posten er det ladeplass (maks 3 timer), men her har det ikke vært strøm i kontakten de 3 månedene jeg har bodd her.



Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Baltor

#10
Har du prøvd de nye ladeplassene under Valbergtårnet? Her er det 3 plasser med gratis parkering i nederste nivå, og en ekstra kontakt på samme kurs som den ene av de 3.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

GeirN

Enpickup som el-bil er veldig interessant. Problemet er at vi allerede har en stor 4x4 i stallen. Har ikke lyst å få enda en på gårdsplassen.. Har også en klassisk Porsche 912 som jeg skal sette inn en bruks motor i til våren. Har lekt med tanken å konvertere denne til el, da dette har blitt gjort allerede. Ville i tilfelle hatt annet enn blybatterier. Så dette er nok litt for tidlig å tenke på..

RoadRunner

Var i samme situasjon som deg for ett par måneder siden. Jeg endte opp med ny Buddy som jeg fikk i "julegave" for 3 uker siden.  Tenkte jeg kunne fortelle min historie:

Kjører 17+17 km til og fra jobb og lader både hjemme og jobb. Jeg bor på en "bakketopp" 157 moh, mens jobb er nede ved Trondheimsfjorden. Jeg triller ned de første 5 km om morgenen, og sliter meg oppover i 45 km/h på vei hjem.

Idag var det 35% rest-kapasitet da jeg kom hjem. Temperatur ca -2C, mye snø og ubrøytede veier (spesielt dårlige forhold selv med en "normal" bil). Kjørte i 80-sona på vei hjem for første gang idag. Var istand til å holde ca 60-65km/h med noe kjøring på rødt på eco-meter (ikke anbefalt) på flata. Pga mye kø var det ikke problem da jeg var nede i 35-40 km/h på toppen av Okstadbakken - en stor lastebil lå langt bak (i 20 km/h) og holdt igjen trafikken :-).


Jeg har 3 tenåringer + frue og hund (lita border collie tispe på 15kg). Buddyen er optimal for 2 voksne og mellomstor hund. Ikke tenk på å ha hunden baki - da må du i så fall løfte den inn. Men det fungerer kjempeflott å bare la henne spasere inn når du åpner fører-døra (hunden altså;-)). God plass til 2 i "sofaen".

Elste sønn på 18 har adoptert buddyen helt og er kjempefornøyd (ingen driftsutgifter på denne, kontra "egenbetaling" på Audi'n). Han kjører ofte rundt på ett par kompiser - trangt, men det går. Har selv kjørt 2 pensjonister + 2 små kofferter noen kilometer, og det går greit.

Du må være spesielt ivrig på vinterkjøring hvis det er mye snø, siden den er lav under og har for smal spor-bredde i forhold til resten av kjøretøyene. Kona har meddelt at det er helt uaktuelt å kjøre "forvokst rullestol" til jobb på vintertid pga. redusert framkommelighet på dårlig brøytede veier, lav topphastighet (hun kjører E6 5km uten andre alternativ) og null sikkerhet.

Jeg monterte ekstra LED bremselys i bakruta og opplever at andre holder god avstand nå etter at de har sett lysene mine. Det er meget gode nærlys - sterkt lys som peker noe høyt - som gjør at du er relativt godt synlig forfra. Sideveis er det imidlertid ingen lys, heller ikke retningslys, noe som gjør Buddyen er dårlig synlig fra siden i sving-situasjoner. Jeg har kompensert dette noe ved å sette på reflekterende figur og refleks-stripe på begge dørene.  Retningslys forover er plassert meget lavt.

Slik jeg kjenner Stavanger-området vil du ikke ha slike snø-problemer som det er i Trondheimsområdet for tiden. Med piggdekk (ingen piggdekk-avgift for 4hjuls motorsykkel i Trd) fungerte den upåklagelig under "istiden" med temperaturer -12 til -5 hos oss før nyttår. Meget godt varmeapparat!


Jeg fant ut at økonomisk sett er Buddy ganske gunstig. Ut fra det jeg kan bedømme, virker det som det som at det er lite feil; dette henger kanskje sammen med at den er spartansk utrustet.... På forumet her skryter folk av ypperlig service hos leverandøren - noe som jeg synes er viktig. Det er lav risiko forbundet med batteri siden det er relativt "billig" å skifte. Glassfiber og plast er evig-varende samt enkelt å reparere hvis man er litt hendt. Ramme i galvanisert rør ruster vel heller ikke så fort.

Med dårlig brøyting rister og skrangler det mye i en slik liten plast-eske med aksel-avstand på 1.5 m. Jeg hadde lave (les ingen) forventninger til komfort og topp-hastighet, og hadde kun økonomiske forventninger - og er meget fornøyd etter 3 uker og 700 km. Jeg har funnet ut at den er prima til småkjøring og optimal der hvor hastigheten er lavere enn 60 km (og lite kupert terreng). Jeg har den stående rett utenfor døra og det er enklere å bruke den til små-kjøring enn å åpne garasjeporten og kjøre ut den store bilen.

Jeg har kjørt stor motorsykkel i 4 sesonger. Med Buddyen kommer jeg på jobb hele året, tørr og varm, men bruker litt lenger tid. Jeg har samme passive kjørestil som på motorsykkelen og forventer ikke at andre overholder vikeplikt eller sjekker dødsoner - Jeg plasserer meg aldri ved siden av andre kjøretøy når det er flere filer. Og hjelper mine med-trafikkanter forbi så ofte jeg kan (ellers kjører de forbi uansett foran sving og bakketopper).

Håper dette var litt informativt. Og lykke til med valget!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

GeirN

Takk for informativt innspill på Buddyen!

Uttrykket "forvokst rullestol" var akkurat som å høre kona mi.. Hun liker seg best i sine store 4x4, og synes det virker skrekkelig farlig å kjøre rundt i en slik doning.

Jeg er ikke redd for å bli avskremt av komforten i hverken Buddy eller Reva. Det er ikke mye komfort i min gamle luftboxer heller.. Men sjarm i massevis.
Har funnet ut at det er mulighet til å få testet ut begge modellene her i Stavanger, så jeg må få tatt meg tid til det en dag.

Så på en Reva som sto parkert en dag. Så ut som det muligens var plass til hunden (Doberman) bak setet, men ikke noe mer.. Nå skal bare hunden være med en liten periode til hun kan være hjemme alene. Hun er bare noen måneder. I fremtiden er sikkert bagasjeplassen ok.

Har inntrykk av at begge modellene får rimelig greie skussmål av dem som har dem. Akkurat nå heller jeg litt mot Reva grunnet følgende innspill fra andre:

+Litt lengre akselavstand gjør komforten noe bedre.
+Bedre ladesystem gjør at batteripakken varer noe lengre.
+Ny litiumpakke som mest sannsynlig blir gunstigere i pris etterhvert.
+Sms system for fjernkontroll av oppvarming etc.

Oppfatningen kan selvsagt raskt endre seg frem og tilbake etter en dag med testing..

Største utfordningen nå er å få litt mer velvilje til prosjektet fra Kona. Hadde vært enda bedre tiltak om hun også ville vært med å kjøre i den :D

cra

Sitat fra: Geenie på onsdag 07. januar 2009, klokken 23:25
Største utfordningen nå er å få litt mer velvilje til prosjektet fra Kona. Hadde vært enda bedre tiltak om hun også ville vært med å kjøre i den :D

En eneste lukeparkering i byen, så er hun solgt. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA