Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 16. september 2014, klokken 17:31
Sitat fra: kammiz på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:28Jeg forstår hva du tenker, men på tur kan det jo noen tilfeller være veldig hensiktsmessig å kunne lade 16A fra vanlig stikkontakt også?
Jeg har forstått det slik at du maksimalt får 10A fra vanlig stikkontakt. Med 16A må du ha noe fastmontert.

Nei, det går fint å lade med 16A fra nesten alle offentlige ladestolper om man har en ladekabel som støtter dette. Jeg gjør det ganske ofte med Teslaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tekberg

Denne så ganske snedig ut, sammen med ett adapter sett fra kirkebø. Må kanskje bytte plugg først.
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

terjebc

Noen som har fått levert en Kia Soul og har prøvd med CHAdeMO lading? Hvordan gikk det?
Vet jo E-Golf har hatt problemer med kommunikasjon med dagens Combo hurtigladere...
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

emil

Sitat fra: terjebc på onsdag 17. september 2014, klokken 17:20
Noen som har fått levert en Kia Soul og har prøvd med CHAdeMO lading? Hvordan gikk det?
Vet jo E-Golf har hatt problemer med kommunikasjon med dagens Combo hurtigladere...

Combo-problemene er fordi standarden der ikke er/var 100% ferdig. Vil ikke tro det skal være noen problemer med CHAdeMO på Soul, men det har jo være noe problemer med enkelte CHAdeMO ladere og bruktimportert Leaf. Min USA Leaf har derimot fungert greit på alle CHAdeMO jeg har prøvd (bortsett fra Fortum Sandvika som ikke ville starte opp).

kammiz

Sitat fra: terjebc på onsdag 17. september 2014, klokken 17:20
Noen som har fått levert en Kia Soul og har prøvd med CHAdeMO lading? Hvordan gikk det?
Vet jo E-Golf har hatt problemer med kommunikasjon med dagens Combo hurtigladere...

har ikke fått bilen enda, men hadde en demobil en helg og ladet uten noe problemer med chademo på fortum stasjon (bomtur på en stasjon først fordi stolpen var ødelagt)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Alfano

#50
Hei, har 32A inn i garasjen, hva/hvilket ladesystemer er og anbefalle for og lade raskest til en fornuftig pris?
Kommer mest sansynelig til og lade bilen hjemme 80% av tiden, da dette er bil nr. 2.

Er det noen som har kjennskap til Proxl Basic produktet?
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

Kosh

Sitat fra: terjebc på onsdag 17. september 2014, klokken 17:20
Noen som har fått levert en Kia Soul og har prøvd med CHAdeMO lading? Hvordan gikk det?
Vet jo E-Golf har hatt problemer med kommunikasjon med dagens Combo hurtigladere...

Jeg har fått min Kia Soul og prøvd to CHAdeMO hurtigladere (ABB). Begge gav feilmelding om at bilen ikke var av, og at lading derfor ble avbrutt. Jeg hadde slått av bilen, så dette burde ikke være et problem. Har nettopp lest manualen for bilen uten at jeg ble klokere. Skal gi beskjed til forhandler i morgen.

nemiarwen

Heisann!

Jeg har også bestilt meg en Kia Soul Exclusive med levering i Desember. Min første elbil og jeg er litt grønn når det kommer til dette med lading etc.
Jeg har en reisevei til jobb som er på 65 km tur-retur + 2-3 mil av og til på ettermiddagene i forbindelse med barns fritidsaktiviteter etc. Antagelig så er standard ladekabel tilstrekkelig i 90% av tilfellene (lader om natta).

Men har fått tilbud gjennom Kia på ladestasjoner fra Salto, får disse prisene dersom jeg kjøper samtidig med bilen

230V 16A 1-fase, ferdig montert kommer på 9.900,-

230V 28A 1-fase, ferdig montert kommer på 12.900,-

Prisene er omtrentlige da de visstnok ikke har fått på plass en avtale med lokal elektriker. I utgangspunktet skal følgende være inkludert i prisen:
- Ny sikring på dedikert kurs (forutsetter plass til automatsikring i eksisterende sikringsskap)
- Inntil 20m kabel fra sikringsskap til ladestasjon
- Inntil 50Km kjøring

Har sjekket i sikringsskapet mitt og der står det "I skap OV 50A" Det betyr vel at jeg kan utelukke 28A ladestasjonen? Ihvertfall om jeg har tenkt å vaske klær, lage mat +++ ??

Er dette noe godt tilbud i det hele tatt? Jeg tenker da ta den 16A stasjonen til hjemmet er den jeg bør ha, enig? Tåler disse å stå ute, har ikke garasje enda. Eller bør de stå under tak? Har også planer om å sette opp garasje i fremtiden og antar at det er mulig å flytte denne ladestasjonen etterhvert?

Takker for alle svar  :)

pwb

Tilbudet fra Kia på lader er jo uten mva siden det kjøpes sammen med bil. Hva annet kan man kjøpe med for å spare penger?

moby666

OV er "hovedsikringen" din. Er den 3 fas? for eksempel 3x50? Da tipper jeg du har nok (spørs litt hvordan annet utstyr du har)

Hvis prisen inkluderer alt (ladestasjon?), så er ikke prisen så gal. Ville helt klart gått for 28/32 ampere.
Legge opp kursen koster ca 2-4000 og en ladestasjon koster fort fra 7000.


Sitat fra: nemiarwen på torsdag 25. september 2014, klokken 10:12
Heisann!

Jeg har også bestilt meg en Kia Soul Exclusive med levering i Desember. Min første elbil og jeg er litt grønn når det kommer til dette med lading etc.
Jeg har en reisevei til jobb som er på 65 km tur-retur + 2-3 mil av og til på ettermiddagene i forbindelse med barns fritidsaktiviteter etc. Antagelig så er standard ladekabel tilstrekkelig i 90% av tilfellene (lader om natta).

Men har fått tilbud gjennom Kia på ladestasjoner fra Salto, får disse prisene dersom jeg kjøper samtidig med bilen

230V 16A 1-fase, ferdig montert kommer på 9.900,-

230V 28A 1-fase, ferdig montert kommer på 12.900,-

Prisene er omtrentlige da de visstnok ikke har fått på plass en avtale med lokal elektriker. I utgangspunktet skal følgende være inkludert i prisen:
- Ny sikring på dedikert kurs (forutsetter plass til automatsikring i eksisterende sikringsskap)
- Inntil 20m kabel fra sikringsskap til ladestasjon
- Inntil 50Km kjøring

Har sjekket i sikringsskapet mitt og der står det "I skap OV 50A" Det betyr vel at jeg kan utelukke 28A ladestasjonen? Ihvertfall om jeg har tenkt å vaske klær, lage mat +++ ??

Er dette noe godt tilbud i det hele tatt? Jeg tenker da ta den 16A stasjonen til hjemmet er den jeg bør ha, enig? Tåler disse å stå ute, har ikke garasje enda. Eller bør de stå under tak? Har også planer om å sette opp garasje i fremtiden og antar at det er mulig å flytte denne ladestasjonen etterhvert?

Takker for alle svar  :)

nemiarwen

Sitat fra: moby666 på torsdag 25. september 2014, klokken 12:35
OV er "hovedsikringen" din. Er den 3 fas? for eksempel 3x50? Da tipper jeg du har nok (spørs litt hvordan annet utstyr du har)

Hvis prisen inkluderer alt (ladestasjon?), så er ikke prisen så gal. Ville helt klart gått for 28/32 ampere.
Legge opp kursen koster ca 2-4000 og en ladestasjon koster fort fra 7000.


Sitat fra: nemiarwen på torsdag 25. september 2014, klokken 10:12
Heisann!

Jeg har også bestilt meg en Kia Soul Exclusive med levering i Desember. Min første elbil og jeg er litt grønn når det kommer til dette med lading etc.
Jeg har en reisevei til jobb som er på 65 km tur-retur + 2-3 mil av og til på ettermiddagene i forbindelse med barns fritidsaktiviteter etc. Antagelig så er standard ladekabel tilstrekkelig i 90% av tilfellene (lader om natta).

Men har fått tilbud gjennom Kia på ladestasjoner fra Salto, får disse prisene dersom jeg kjøper samtidig med bilen

230V 16A 1-fase, ferdig montert kommer på 9.900,-

230V 28A 1-fase, ferdig montert kommer på 12.900,-

Prisene er omtrentlige da de visstnok ikke har fått på plass en avtale med lokal elektriker. I utgangspunktet skal følgende være inkludert i prisen:
- Ny sikring på dedikert kurs (forutsetter plass til automatsikring i eksisterende sikringsskap)
- Inntil 20m kabel fra sikringsskap til ladestasjon
- Inntil 50Km kjøring

Har sjekket i sikringsskapet mitt og der står det "I skap OV 50A" Det betyr vel at jeg kan utelukke 28A ladestasjonen? Ihvertfall om jeg har tenkt å vaske klær, lage mat +++ ??

Er dette noe godt tilbud i det hele tatt? Jeg tenker da ta den 16A stasjonen til hjemmet er den jeg bør ha, enig? Tåler disse å stå ute, har ikke garasje enda. Eller bør de stå under tak? Har også planer om å sette opp garasje i fremtiden og antar at det er mulig å flytte denne ladestasjonen etterhvert?

Takker for alle svar  :)

I sikringsskapet mitt så står det:

Skap ute 3*63A
I skap OV 50A
Så er det listet opp alle kurser (Bad/komfyr, kjellergang etc)
I bunnen står det:

OV 3*50A
Overspenningsvern

3stk ASD
Ny målarsløyfe

Til info så byttet jeg fra gammelt skap med skrusikringer til helt nytt skap med automatsikringer i våres.


Alfano

Salto har nå gjort en avtale med Kia, se svar fra Salto:

Vi har nettopp inngått en avtale med Kia om levering av to forskjellige ladepakker.

Ladepakke 1:      Ladestasjon type 511 Inntil 16A 1-fase 230V ladning inkl. DC beskyttelse og installasjon

Ladepakke 2:      Ladestasjon type 531 inntil 28A 1-fase 230V ladning inkl. DC beskyttelse og installasjon


Kjøper du ladepakken sammen med bilen får du dette momsfritt. Da må du velge den elektriker som er eller vil bli knyttet til denne avtale.

Ladepakke 2 forutsetter en egen 32A kurs og vil gi deg mest ladning.

Ta kontakt med din KIA forhandler for bestilling.
Se produktene på www.salto.no
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

debrucq

Har en Kia Soul EV i bestilling. Og ønsker og ha lader klar til bilen kommer. Har sjekket det meste av ladere og 7000,- og oppover for en 32 Amp lader synes jeg er alt for drøyt. Her er markedet overpriset?

Sjekket frem og tilbake og fant denne laderen JuiceBox (Opp til 60A / 15kW Level 2 charging). Kan enkelt justeres til 60Amp, 32Amp, 20Amp, 16Amp, 10Amp. Bestilte gjør det selv pakken, kom på 2000,- Nok inkludert frakt. I tillegg kom ca 500,- i kabler som jeg kjøpte i Norge. Forsåvidt kjapp levering.

Fikk elektriker til og sette opp 32Amp 1 fas kontakt. Test ladet på Leaf og det fungerte som en drøm. Så nå er alt klart til ny bil blir levert.

Kan helt klart anbefales.

Kia Soul EV Exclusive, svart&rød - Leveres i Mars

Titanium

Kan du legge ut linken til der du fant laderen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA