Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

ElSoul

Skjønner!

Så "anbefalingen" blir da å bruke medflg. 10A kabel hjemme, og få en type 2 -1 kabel med på kjøpet? Eller er det noen som har link til annen kabel man heller burde gå for?

Lettere forvirret...:)

Kianus

Jeg skal bruke medfølgende kabel, samt at jeg får med type 2 til type 1 som jeg alltid kommer til å ha i bilen.

Planlegger også å gå til innkjøp av jkirkebo sine kit slik at jeg kan ta i bruk 16A i carporten.

EV-Institute

#32
Sitat fra: ElSoul på mandag 15. september 2014, klokken 22:08
Så "anbefalingen" blir da å bruke medflg. 10A kabel hjemme, og få en type 2 -1 kabel med på kjøpet? Eller er det noen som har link til annen kabel man heller burde gå for?

EV-Institute leverer ladekabler med CEE industristøpsel. Slik kan du bruke EVI ladekabelen som permanent 16A-løsning hjemme. KIA Soul EV batteriene begynner å bli såpass store (27 kWh) slik at en 10A hjemme kanskje ikke klarer å lade opp batteriene i løpet av natten. En 16A-løsning vil normalt sett klare det å lade opp batteriene.

Electric Vehicle Institute AS leverer 16A ladekabler som er kompatibel med Kia Soul EV og de fleste andre elbilene. Se på forskjellige løsninger på nettsiden http://www.ev-institute.no/. Prisene starter på kr 3.000,- inkludert MVA. Ladekablene er CE-godkjent og er "klar-til-bruk". Dette er kanskje det billigste du får på markedet.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

ElSoul

Fast eller ikke fast - har dette med kapslingsgrad og isolasjon å gjøre? Den ene kabel har jeg tenkt å ha stående fast i stikk i isolert (ventilert) garasje til enhver tid. Bør man likevel gå for den faste da?

Leser på EVI sidene at den faste 16A kabel kan brukes på mange ladestasjoner. Finnes det noen oversikt på nett over disse? Vil jeg da egentlig være tjent med å kjøpe en slik selv, og heller droppe den type 2-1 kabel? Ønsker den kabel som er mest anvendelig for mitt bruk. Hovedsaklig blir det å ha liggende en kabel fast hjemme (helst 16A), og ha en med i bil (blir nok mest bruk på hytte, og kanskje en stasjon i ny og ne).

jkirkebo

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:37
Leser på EVI sidene at den faste 16A kabel kan brukes på mange ladestasjoner. Finnes det noen oversikt på nett over disse? Vil jeg da egentlig være tjent med å kjøpe en slik selv, og heller droppe den type 2-1 kabel? Ønsker den kabel som er mest anvendelig for mitt bruk. Hovedsaklig blir det å ha liggende en kabel fast hjemme (helst 16A), og ha en med i bil (blir nok mest bruk på hytte, og kanskje en stasjon i ny og ne).

Hvis du vil sikre deg at du faktisk får ladet på tur må du ha meg begge typer. Mange nye ladestasjoner er kun Type 2 mens de fleste eldre er kun schuko. Altså risikerer du å ikke få ladet om du ikke har med begge to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

telecaster

Sitat fra: Kianus på mandag 15. september 2014, klokken 22:59
Jeg skal bruke medfølgende kabel, samt at jeg får med type 2 til type 1 som jeg alltid kommer til å ha i bilen.

Planlegger også å gå til innkjøp av jkirkebo sine kit slik at jeg kan ta i bruk 16A i carporten.


Finnes det en link til jkirkebo sine kabler? :)
____________
Kia Soul EV

kammiz

Her var det mye god informasjon. Slik jeg ser på det, så kan det være smart å ha følgende kabler i bilen:

Type 1 til Type 2 overgang
Original 10A kabel
EV-I justerbar 8A/16A kabel

er dette logisk? Eller vil en EV-I kabel på 8A gjøre samme jobben som den originale?

I tillegg, hvis jeg legger opp 16A kurs hjemme, så er det jo smart å bruke noe bedre enn den originale 10A kabelen?

HVa bør jeg da gå for? Mine to alternativer da er jkirkebo sitt sett:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Eller EV-I 8/16 kabel med industrikontakt:
http://www.ev-institute.no/product.html/kabelservice-2?category_id=5

Er mine tanker logiske? Hva synes dere jeg bør gjøre?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Kianus

På tur skal jeg bare ha med meg den originale kabelen som fulgte bilen, og hjemme i carporten skal jeg sørge for å få montert opp et av jkirkebo sine ladestasjoner.
Får jo også med en Type 2 til type 1 med på kjøpet av soulen, så denne blir også liggende i bilen.

Da har jeg det jeg trenger ute på tur, og en god del kjappere lading i carporten hjemme.

Jeg kommer ikke til å kjøpe ladekabel som er justerbar fra 8-16A da jeg ser for meg at denne blir minimalt brukt iom den originale ladekabelen allerede er 10A. Dessuten gidder jeg ikke dra med meg mer enn nødvendig av ladekabler i bilen.

kammiz

Sitat fra: Kianus på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:17
dekabel som er justerbar fra 8-16A da jeg ser for meg at denne blir minimalt brukt iom den originale ladekabelen allerede er 10A. Dessuten gidder jeg ikke dra med meg mer enn nødvendig av ladekabler i bilen.

Jeg forstår hva du tenker, men på tur kan det jo noen tilfeller være veldig hensiktsmessig å kunne lade 16A fra vanlig stikkontakt også?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

ElSoul

Men blir vel langt billigere med en 16A EV-I ladekabel hjemme (som slik jeg forstår det lader 60 % kjappere enn 10A) VS denne kirkebo løsningen hvor man vel i prinisippet også må ha en elektriker inn?

jkirkebo

Sitat fra: telecaster på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Kianus på mandag 15. september 2014, klokken 22:59
Jeg skal bruke medfølgende kabel, samt at jeg får med type 2 til type 1 som jeg alltid kommer til å ha i bilen.

Planlegger også å gå til innkjøp av jkirkebo sine kit slik at jeg kan ta i bruk 16A i carporten.


Finnes det en link til jkirkebo sine kabler? :)

Jeg skal lage web-sider etterhvert, når jeg får tid ;)

Men foreløpig finnes alt jeg selger i salgs-delen av forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,12.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kammiz på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:01
Her var det mye god informasjon. Slik jeg ser på det, så kan det være smart å ha følgende kabler i bilen:

Type 1 til Type 2 overgang
Original 10A kabel
EV-I justerbar 8A/16A kabel

er dette logisk? Eller vil en EV-I kabel på 8A gjøre samme jobben som den originale?

Den gjør stort sett samme jobben.

Sitat
I tillegg, hvis jeg legger opp 16A kurs hjemme, så er det jo smart å bruke noe bedre enn den originale 10A kabelen?

HVa bør jeg da gå for? Mine to alternativer da er jkirkebo sitt sett:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Hvis du skal legge opp en ny kurs ville jeg vurdert noe større enn 16A. Det er ikke store kostnandsforskjellen opp til f.eks 20A eller 25A. 32A er det ikke alltid man har nok kapasitet til, og en del nettselskaper liker det heller ikke.

32A varianten av ladestasjonen min kan leveres begrenset til 20A eller 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kammiz


Sitat fra: ElSoul på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:01
Men blir vel langt billigere med en 16A EV-I ladekabel hjemme (som slik jeg forstår det lader 60 % kjappere enn 10A) VS denne kirkebo løsningen hvor man vel i prinisippet også må ha en elektriker inn?

det er sant, men jeg liker tanke på å ha noe fastmontert, så jeg slipper å ta kabelen ut og inn fra bilen hele tiden. :)
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:27

Den gjør stort sett samme jobben.

Hvis du skal legge opp en ny kurs ville jeg vurdert noe større enn 16A. Det er ikke store kostnandsforskjellen opp til f.eks 20A eller 25A. 32A er det ikke alltid man har nok kapasitet til, og en del nettselskaper liker det heller ikke.

32A varianten av ladestasjonen min kan leveres begrenset til 20A eller 25A.

Stort sett samme jobben? vil ikke EV-I 8A bruke lenger enn 10t på å lade fra bunnen av enn original 10A ?

Hvis en 16A løsning lader bilen fra bunn av på 6 timer (korrekt?) så er det mer enn bra nok for meg. Det kan tenkes det blir Tesla i framtiden, men ikke der jeg bor nå. (flytter til nytt rekkehus om 1,5 år) så da kan jeg heller få lagt opp 32A eller lignende der.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

ElSoul

Kammiz: Om du, som meg, har/skal ha 16A kurs hjemme i garasje, så er vel en løsning med en type fast 16A EV-I kabel til ca 3' en bra og billig løsning? Så kan man jo bare ha den fast hjemme og ha standard 10A liggende i bil til enhver tid?

Om det er en stor nødvendighet med den ekstra ladekabel i tillegg, som Kia tilbyr i sine lister til ca. 2', kommer vel helt an på hvor/til hva man bruket bilen. Denne får man uansett med  prisen ved litt pruting, men man får nok ikke 2' i ren kronerabatt på bilen ved å la være å ta den?
Men man kan jo kanskje få noe annet utstyr i stedet...

Gnilre

Sitat fra: kammiz på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:28Jeg forstår hva du tenker, men på tur kan det jo noen tilfeller være veldig hensiktsmessig å kunne lade 16A fra vanlig stikkontakt også?
Jeg har forstått det slik at du maksimalt får 10A fra vanlig stikkontakt. Med 16A må du ha noe fastmontert.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA