Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

Ona IX

Sitat fra: Hanzo på fredag 12. september 2014, klokken 12:10
Noen som vet om du kan sette bilen til å stoppe på 80% automatisk?
Tror det er standard lagt inn. Så kan man velge å fjerne sperren. Ligger enkelt inne i innstillingene for lading.

moby666

Hvorfor kan du ikke si prisen?

Jeg sjekket dette selv. Pris via forhandler så kostet dette 10.000 uten mva

Tok kontakt direkte med elektriker og da ble prisen 4800 inkludert mva. Så jeg anbefaler folk å sjekke selv først.

Til info :
Kabelen Kia selger (Type1-Type2) er en Salto kabel. Denne koster 1450 hos Salto



Sitat fra: Svefred2 på fredag 12. september 2014, klokken 11:07
KIA forhandlerne vil tilby ferdig monterte ladestasjoner hjemme med hhv. 16 og 28Ah. Dette inkluderer 10m kabel og sikring i sikringsskapet ditt. Får du det med på kontrakten får du det momsfritt og kan inkludere det i billånet ditt, slik som jeg gjorde ;D (28Ah)
Ps: pris kan jeg ikke oppgi så ta kontakt med din lokale KIA forhandler ;)

Svefred2

Sitat fra: moby666 på lørdag 13. september 2014, klokken 14:55
Hvorfor kan du ikke si prisen?

Jeg sjekket dette selv. Pris via forhandler så kostet dette 10.000 uten mva

Tok kontakt direkte med elektriker og da ble prisen 4800 inkludert mva. Så jeg anbefaler folk å sjekke selv først.

Fordi KIA forhandleren i Moss ba meg om ikke å legge ut prisen da han akkurat hadde fått info om dette og ikke var 100% sikker på prisene.

10', var det for 16Ah eller 28Ah?
Og 4.800 hørtes billig ut, jeg har sjekket med elektriker hva de skal ha for å sette inn 32Ah sikring og strekke ca 6 meter kabel til garasjen, og det kom på 4-5000, uten ladestasjonen...
Så hva eksakt er det du har fått priser på?
Bestilt blå Kia Soul EV med hvitt tak 20 Juni, levering antas september/oktober

jkirkebo

Sitat fra: Svefred2 på lørdag 13. september 2014, klokken 16:07
Sitat fra: moby666 på lørdag 13. september 2014, klokken 14:55
Hvorfor kan du ikke si prisen?

Jeg sjekket dette selv. Pris via forhandler så kostet dette 10.000 uten mva

Tok kontakt direkte med elektriker og da ble prisen 4800 inkludert mva. Så jeg anbefaler folk å sjekke selv først.

Fordi KIA forhandleren i Moss ba meg om ikke å legge ut prisen da han akkurat hadde fått info om dette og ikke var 100% sikker på prisene.

10', var det for 16Ah eller 28Ah?
Og 4.800 hørtes billig ut, jeg har sjekket med elektriker hva de skal ha for å sette inn 32Ah sikring og strekke ca 6 meter kabel til garasjen, og det kom på 4-5000, uten ladestasjonen...
Så hva eksakt er det du har fått priser på?

Riktig betegnelse er A, ikke Ah. Ah er et mål på batterikapasitet, mens A er betegnelsen på strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moby666

Prisen er uten ladestasjon, da jeg ønsker å velge selv hvilken jeg skal ha. Prisen er for 10 meter 16mm pfsp kabel, 3 faset automatsikring på 32 ampere.  setter opp en stikk eller rett inn i en ladeboks.Legger såpass grov kabel tilfelle oppgradering senere.

kammiz

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette idag, men dette med lading er joggu innviklet. Vi har bestilt en Kia Soul EV nå og jeg er i prosessen med å få installert lademulighet i garasjen. Borettslaget antyder at jeg kan få  230v 16A installert. Hadde jeg skulle kjøpe en Tesla Model S måtte jeg jo hatt noe heftigere, men jeg kan fullade fra 0% på 10 timer såvidt jeg har skjønt, med 230v 16A. Veldig veldig sjeldent vil det by på noe problemer for meg.

Men er det noe man kan montere PÅ denne 230v 16A kursen av utstyr som kan gjøre at det lader raskere? Det er jo så mye forskjellige ladebokser og ting og tang man kan kjøpe eller få montert. Eller må man få montert 32A kurs for å gjøre noe slikt?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

pottle

Du kan ikke "trylle fram" mer enn ca 3,6 kW på en 16A-kurs. Vil du ha raskere lading til din Kia Soul EV så må du investere i en kurs i området 20A-32A. Dvs. en større sikring og tykkere ledninger. Hvis du får lov til å legge inn en 32A-kurs så kan du like godt gjøre det, fordi det er ikke så mye dyrere enn å legge inn 32A i steden for f.eks. 20A.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Hanzo

Du må sjekke litt hva du har inn i huset også, her har jeg 230V og 50A hovedsikring, så en 32 ampers kurs til garasjen er neppe en god løsning siden kombinasjonen av matlaging, oppvarming, belysning plus 6kw ladning nok fører til at sikringen går dessverre.

moby666

Har du tre faser inn, går nok det bra. Så sant du fordeler kursene bra

Kianus

Dette kan du jo dele utover forskjellige faser.
Det er nok stor sannsynlighet for at du ikke gjør alt på en gang også.

Her er det litt informasjon om samtidighetsfaktoren: https://www.trainor.no/tools/overbellastningsvern.htm

jkirkebo

Sitat fra: kammiz på mandag 15. september 2014, klokken 15:58
Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette idag, men dette med lading er joggu innviklet. Vi har bestilt en Kia Soul EV nå og jeg er i prosessen med å få installert lademulighet i garasjen. Borettslaget antyder at jeg kan få  230v 16A installert. Hadde jeg skulle kjøpe en Tesla Model S måtte jeg jo hatt noe heftigere, men jeg kan fullade fra 0% på 10 timer såvidt jeg har skjønt, med 230v 16A. Veldig veldig sjeldent vil det by på noe problemer for meg.

Men er det noe man kan montere PÅ denne 230v 16A kursen av utstyr som kan gjøre at det lader raskere? Det er jo så mye forskjellige ladebokser og ting og tang man kan kjøpe eller få montert. Eller må man få montert 32A kurs for å gjøre noe slikt?

Neida. Lader du med standardkabelen som følger med (10A antar jeg) tar det nok fort 10 timer ja. Men du kan koble til en fast ladeboks isteden for et schuko-stikk på denne kursen. Da bør ladingen gå unna på ikke mye over 6 timer. F.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ElSoul

Er det standard 10A kabel som følger med kjøp? Jeg har 16A egen kurs i garasje - treg automat sikring. Den ladekabel som selges som ekstrauts til vel et pr lapper, hvorfor burde jeg også ha med en slik på kjøpet? Hvor kan jeg bruke den? Kan jeg lade opp raskere hjemme i vanlig stikk for raskere 16A oppladning?

Kianus

Den ekstra kabelen er vel en type 2 til type 1 kabel slik at du kan plugge i der det er type 2 stasjoner.
For å utnyttet 16 ampere hjemme må du brukte jkirkebo sitt kit, eller kjøpe en annen ladekabel som støtter 16 ampere.

ElSoul

En slik kabel f.eks:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html;jsessionid=20B20972299171313104FC517EA49E7D?finnkode=49550562&ov=m&usergroup=94

?

Man får gjerne mer nytte for det enn type 2 - 1 kabel?

Fins det noen landsoversikt hvor man finner disse type 2 stasjonene? Må vel etterhvert ha abb for  lade på alle disse snart? Evt 100-150 for hver ladning. Hvis det kun er slik man kan utnytte den kabel så er det jo egentlig waste of money.

Med en slk kabel som nevnt innlednngsvis, hvor mye raskere kan man forvente at ladingen går kontra den standard 10A kabel som følger med kjøp?

jkirkebo

Sitat fra: ElSoul på mandag 15. september 2014, klokken 21:52
En slik kabel f.eks:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html;jsessionid=20B20972299171313104FC517EA49E7D?finnkode=49550562&ov=m&usergroup=94

Den kan du bruke på farten men jeg ville ikke brukt den som permanent løsning hjemme da schuko-kontakten er litt underdimensjonert for 16A kontinuerlig i mange timer. Det går bra med nye kontakter, men er de litt slitne blir det fort varmgang. Nye NEK-regler forbyr å sikre schuko på dedikerte ladeplasser med mer enn 10A pga. dette.

Sitat
Man får gjerne mer nytte for det enn type 2 - 1 kabel?

Nja, Type 2 kommer for fullt nå og er stort sett enerådende på nye ladepunkter pga. schuko 10A problematikken.

Sitat
Fins det noen landsoversikt hvor man finner disse type 2 stasjonene? Må vel etterhvert ha abb for  lade på alle disse snart? Evt 100-150 for hver ladning. Hvis det kun er slik man kan utnytte den kabel så er det jo egentlig waste of money.

Det er bare noen av de kraftigste Type 2 punktene som krever betaling, de aller fleste er gratis å bruke.

Sjekk orange, gule pg sorte punkter på dette kartet for Type 2: http://ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Sitat
Med en slk kabel som nevnt innlednngsvis, hvor mye raskere kan man forvente at ladingen går kontra den standard 10A kabel som følger med kjøp?

60%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA