Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor finner jeg elsykkelforskriftene?

Startet av tahustvedt, søndag 06. juli 2014, klokken 00:45

« forrige - neste »

tahustvedt

Hvor kan man egentlig lese offisiell forskrift for hva som er kravene til elsykler i Norge? Noen plasser leser jeg maks 250 W motoreffekt mens andre tolker det til 250 W i gjennomsnitt. I tillegg er det mye annet som ikke er klart. Jeg vil ikke ha meninger eller sitater, men dokumentasjon.

Jeg målte uteffekten fra min såkalt 250 W krankmotor med et Powertap-bakhjul, og det ytet over 500 W peakeffekt, og 218 W snitt i løpet av en 8,7 km test jeg gjorde. Dreiemoment målt til 60,4 Nm.

Motoren er en Bafang BBS01 36 V 250 W montert på en Surly Crosscheck.

Gordon Retriever

Sitat fra: tahustvedt på søndag 06. juli 2014, klokken 00:45Jeg vil ikke ha meninger eller sitater, men dokumentasjon.

Kjøretøyforskriften og Forskrift om krav til sykkel skal finnes på lovdata.no - men like greit å vente, siden Samferdselsdepartementet er i ferd med å rydde opp i regelverket rundt elsykkel.

SitatFor at el-sykkelen skal være kategorisert som en sykkel er det foreslått et krav om maksimal motoreffekt på 0,25 kW og at motoren skal kobles av når sykkelen når en fart på 25 km/t. El-sykkelen må være utstyrt med trå- eller veivanordning, men det vil være lov å drive fram sykkelen kun ved hjelp av motor inntil en fart på maks 6 km/t.

Link.

tahustvedt

Interessant. Lovdata har jeg allerede utforsket, men der står det ikke så mye fornuftig.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119?q=sykkel

SitatSom sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Hjelpemotorens effekt skal opphøre når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t.





Får vente og se hva de finner ut.

Carl Anton Stenling

#3
Jeg har bygd om noen elsykler og har forgjeves lett etter mer spesifikke forskrifter.

Det er altså følgende som gjelder formelt i Norge for øyeblikket: "Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå."

I de fleste EU-land er det også tillatt med trillehjelp inntil 6 km/t, dvs. at motoren fungerer uten tråkking. Dette vil nå også bli eksplisitt innført i Norge siden forskriften er uklar på dette punktet.

Utover selve forskriftsreguleringen kan også standardbeskrivelser være relevante. Dette er drøftet nærmere i denne tråden: elbilforum.no/forum/index.php?topic=1715.0
Den aktuelle standarden finner du her: http://www.vae-enov.com/fiches_2010/norme_en_15194.pdf

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

250W gjennomsnittseffekt er det ihvertfall ikke. Det ville falle på sin egen urimelighet. Da kunne spiseffekten vært skyhøy, bare man sørget for at den var null lenge nok imellom. Og hvilke tidsrom skulle man i så fall snakket om? Full effekt i to timer, deretter to dager med null effekt?
Makseffekt på elmotor er et litt ullent begrep. Folk er vant med forbrenningsmotorer der makseffekt er det absolutt maksimale motoren klarer å yte. En bensinmotor på 100 kW klarer aldri mer uansett hvor mye gass du gir. En elmotor klarer masse effekt i korte perioder. Det handler mest om å bli kvitt varmen. I praksis er det elektronikken som må begrense effekten, og det er en ganske triviell oppgave. Ihvertfall med moderne kraftelektronikk og mikrokontrollere.

Og det var min høyst personlige mening, uten snev av dokumentasjon.. 8)

PerBear

#5
Sitat fra: Ferry på søndag 06. juli 2014, klokken 13:07
....Og det var min høyst personlige mening, uten snev av dokumentasjon.. 8)

Tydeligvis ikke! ;-)

Dersom du hadde lest dokumentasjonen, dvs EN 15194, så ville du visst bedre!

I avsnitt 4.2.7 maximum power measurement ser du med en gang at det ikke er spisseffekt men kontinuerlig uteffekt som gjelder.

Kontinuerlig uteffekt er den mekaniske effekten motoren er i stand til å yte når motor har oppnådd jevn driftstemperatur, dvs at temperaturen endrer seg maks 2 grader på en time.

Kontinuerlig uteffekt kalles også S1 og måles i hht. EN 60034-1, Rotating electrical machines – Part 1: Rating and performance

60034-1 S1 er forklart her: http://www.machinebuilding.net/ta/t0379.htm

Du kan lettere forstå dette hvis du tenker på at virkningsgraden på elmotorer er typisk 90-98% mot 20-30% for ICE motorer slik at en ICE motor kan nesten ikke ha noe særlig ekstra ytelse uten at kjøleystsemet blir overbelastet mens en elektromotor kan utnytte den  termiske tregheten i systemet for å har mye høyere spisseffekt.

Sjekk dette ut ved å lese vognkortet på en elbil. Bremsebenkeffekten (spisseffekt) er alltid mye høyere enn effekt oppgitt i vognkortet (kontinuerlig uteffekt). På Tesla model S er vognkorteffekten 69kW mens på bremsebenk måles effekten til over 300 kW:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9103.0

På elsykler er den termiske konstanten mye lavere, det betyr at maksimal spisseffekt kan være mye høyere bare noen få sekunder, men f.eks. 50% større i flere minutter. Det utnyttes bl.a. i Bosch sin krankmotor som er på 250W maksimal kontinuerlig effekt, men med spisseffekt over 350W. Dersom motoren er større, f.eks. i en direktedrevet motor, kan spisseffekten være kanskje 500W i fem minutter eller mer, uten å være ulovlig.

Toppfarten er 27,5 km/t:

4.2.6 Maximum speed for which the electric motor gives assistance
4.2.6.1 Requirements
The maximum speed for which the electric motor gives assistance may differ by ± 5% of the speed indicated on the label described within Clause 5 when determined according to the test method described in 4.2.6.2, from 25 km/h or lower values as specified by the manufacturer. During a production conformity check, the maximum speed may differ by ± 10% from the above-mentioned determined value.


Derfor har gode elsykler bygget av elsykkelprodusenter som kan reglene en toppfart på 27,5 km/t selv om de er oppgitt til 25 km/t. Derfor bør du alltid teste en elsykkel med GPS fartsmåler og sjekke at den har maksimal tillatt fart.   Dette er beskrevet i tidligere tråd her på forumet.

Når det gjelder maksimaleffekt er det mye verre å måle den. Det kan kun gjøres nøyaktig på en rullende landevei og med effektmåling både på hjul og på pedalene, slik Extraenergy.org gjør det når de tester elsykler / pedelec.

 
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ferry

Sitat fra: PerBear på mandag 07. juli 2014, klokken 02:18

Tydeligvis ikke! ;-)

Ehh, jo! Det ER min personlige mening. Og det ER uten noen form for dokumentasjon.

Jeg har prøvd å lese meg opp på linkene dine. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg finner det noe merkelig at det er lov med 500 W spisseffekt eller mer. Jeg spør meg da, hva er bakgrunnen for effektbegrensningen? Hvilket problem er det som skal løses? Jeg har tenkt som så at fartsbegrensningen er der fordi det er potensielt farlig å sykle fortere enn andre sykler. Et sted må ihvertfall grensa gå. Men så tukler noen med fartssperra, og plutselig går sykkelen i 50 km/t. Men ikke hvis effekten er begrenset til 250 W.
Men hvis det er slik at det tillates høyere spisseffekt i opptil flere minutter, da kan jo sykkelen potensielt oppnå meget høy hastighet. Det tar jo ikke mange sekunder å oppnå toppfarten. 5 eller 10 sekunder er sikkert nok. Eksempelet med Tesla viser at det er ihvertfall 4-gangeren i forskjell mellom spisseffekt og kontinuerlig effekt. Om vi bruker den samme faktoren for elsykkel så gir det over 1000 W spisseffekt. Og det i opptil flere minutter?

Eksempelet med Bosch. 250 W / 350 W. Det er forskjellen på style line og performance line, eller hva de nå heter. Jeg har lest at det er akkkurat samme motor, det er kun software som skiller. Kommentar?

Det er mulig vi snakker litt forbi hverandre, men poenget mitt var at en elektromotor yter neste hva det skal være i korte øyeblikk. Og det er ikke nødvendigvis begrenset av termiske egenskaper. Det er bare å pøse på med strøm. Jo høyere strøm, jo høyere kraft. Inntil det oppstår magnetisk metning, og ytterligere strøm bare genererer ekstra varme. Videre er det varmgang i viklinger, som smelter isolasjonen med påfølgende kortslutning. Det er begrenset hvor mye varme magnetene tåler, hvis vi snakker om motorer med permanentmagneter.

Hvis jeg får det til skal jeg måle strømtrekket på Bosch-motoren min. Den bør da trekke betydelig mer enn 250 W fra batteriet.

Carl Anton Stenling

Mitt gjett er at myndighetene ønsket at effektbegrensningen skulle ha noe romslighet, men at man ønsket å regulere dette slik at ikke alt for store motorer blir benyttet.

I praksis fungerer dette omtrent som en ekstra person som trør: I en kort periode kan man yte mye, men over tid begrenses effekten.

Resultatet blir ikke helt ulikt en tandemsykkel med en sterk person bak  :)

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PerBear

Sitat fra: Ferry på mandag 07. juli 2014, klokken 20:16
Men hvis det er slik at det tillates høyere spisseffekt i opptil flere minutter, da kan jo sykkelen potensielt oppnå meget høy hastighet.

Husk at effekten som forsvinner i luftmotstand øker med hastigheten i tredje potens. Øker du farten fra 25 til 50 km/t kreves 8 ganger høyere effekt pga økt luftmotstand, og dobbel så stor effekt til å dekke økt rullemotstand.

Her er en artig kalkulator for å beregne luftmotstand og rullemotstand på en sykkel ved ulike hastigheter. Her kan du se hvor mye ekstra energi dobling av hastighet kreves:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm 
En roadster (bysykkel) med standardverdier klarer i kalkulatoren 28 km/t med 250W og 35 km/t med 500W.

Det er i praksis ikke mulig å sammenligne spisseffekt på elsykkelmotorer. Både batteri, motorstyring, utveksling (som påvirker kjøling), og ikke minst om motor skal testes til maks eller om den skal brukes etterpå avgjør hva det er mulig å ta ut.

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ferry

Pga. luftmotstanden så er kanskje ikke økt effekt noe problem. Som PerBear påpeker kreves det veldig stor effektøkning for å oppnå særlig større fart. Elsykkelen blir aldri noen motorsykkel uansett.
Jeg har googlet litt omkring og igrunnen kommet til at 250W-grensa ikke er en maksimumsgrense, men en minimumsgrense. Den er ikke der for å hindre farlig fart, den er der for å sikre at kjøperen får det han forventer. Altså en motor som tåler å yte 250W kontinuerlig uten å ta skade. Uten denne grensen ville useriøse produsenter satt inn simplere og billigere motorer, og hevdet at den var 250W. Og det kan den jo være, avhengig av hvordan man måler. Å selge elektromotorer i watt, er som å selge strikk i meter.

PerBear

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ferry

Jeg syklet en tur i dag og logget turen med Runkeeper. Jeg vant 200 høydemeter på 10 minutter. Da lå jeg og stanga på fartssperra på 25 km/t. Mann + sykkel veier ca 94 kg. Det skulle gi en økning i potensiell energi på 200 m*94 kg*g = 184.500 J På 10 minutter gir dette en gjennomsnittseffekt 184.500 J/10*60s = 307 W. I tillegg kommer det som er svidd av i luftmotstand + div. Hvor mye kan det være snakk om? Motvind var det også. Og så må det trekkes fra 1 stk halvtrent voksen mann. Er det rundt 200 W man regner? Hele turen var på 25 km, 51 minutter, 481 høydemeter. Så det var ikke slik at jeg "tømte tanken" på disse 10 minuttene. Brukte forøvrig innstillingen "Sport". Ifølge bruksanvisningen legger da motoren til 170% av hva jeg tråkker

tahustvedt

Sitat fra: Ferry på onsdag 09. juli 2014, klokken 00:13
Jeg syklet en tur i dag og logget turen med Runkeeper. Jeg vant 200 høydemeter på 10 minutter. Da lå jeg og stanga på fartssperra på 25 km/t. Mann + sykkel veier ca 94 kg. Det skulle gi en økning i potensiell energi på 200 m*94 kg*g = 184.500 J På 10 minutter gir dette en gjennomsnittseffekt 184.500 J/10*60s = 307 W. I tillegg kommer det som er svidd av i luftmotstand + div. Hvor mye kan det være snakk om? Motvind var det også. Og så må det trekkes fra 1 stk halvtrent voksen mann. Er det rundt 200 W man regner? Hele turen var på 25 km, 51 minutter, 481 høydemeter. Så det var ikke slik at jeg "tømte tanken" på disse 10 minuttene. Brukte forøvrig innstillingen "Sport". Ifølge bruksanvisningen legger da motoren til 170% av hva jeg tråkker

25 km/t i ti minutter med 200 hm betyr ca 4,8% gjennomsnittlig stigning. Enkelt overslag med disse tallene og vekten sier ca 540 W totalt med bysykkelsittestilling, 500 W med terrengsykkelsittestilling og 475 W totalt om man sitter og holder oppe på styret på en racer. http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA