Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zebra eller Lithium

Startet av Waberg, lørdag 05. juli 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

Waberg

Hvis valget sto mellom to nøyaktig like biler, en med Zebra eller en med Lithium. Hvilken hadde du valgt og hvorfor?
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

elektrolux

Litium, fordi batteriet kan repareres, og bilen bruker mye mindre strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Smak og behag. Sånn jeg har forstått det er det like aktuelt(dvs uaktuelt)å reparere Zebra, som Lithium. Elbilmek på Fornebu har også vært på Zebrafabrikken og fått kurs i å fikse disse, iallefall mindre problemer.

Zebra holder like lang rekkevidde i +45 som i -45. Ulempen er at den bruker ca. 8-9% daglig av batteristrømmen, til å holde batteriet varmt. Ergo den står seg tom for strøm, på halvannen uke.

Lithium kan stå i det uendelige, men får kortere rekkevidde på vinteren. Lithium kan vel også evt. hurtiglades en gang i fremtiden, samt at som electrolux nevner, er litt mer "universalt" å fikse/bytte ut.

Jeg har Zebra, angrere ikke et sekund etter snart 60.000km og tre år :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Waberg

Jeg ser at dere to har hatt denne diskusjonen før:)
Rekkevidde, hvor lenge den kan stå uten strøm og evt hurtilading er ikke viktig for meg. Det eneste som er viktig er at jeg kan reparere batteriet hvis uhellet skulle være ute. Slik jeg har forstått er det større muligheter til å reparere lithium batteriet? Er det bygget opp av individuelle celler som kan byttes? Det er ikke så lett å finne info om lithium bilene. Alle treffene jeg får er om ombygde biler.
Digger bilen din Go-carter. Hvis jeg ender opp med en Think vil jeg ha den like lav som din:)
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Go-carter

Hehe, hyggelig å høre :)

Hvis det å reparere selv er ambisjonen, så kan du nok utelukke Zebra med en gang. Nå vet jeg ingenting om det, men sånn jeg har forstått er det for det første forseglet, og i tillegg rimelig komplisert å gjøre noe med uten kompetanse, grunnet at de skal være varme under bruk.

Lithium tipper jeg kun består av enkeltceller, ja.

Slik ser Lithiumbatteriet ut:
http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think:Litiums-batteri_EnerDel

http://gm-volt.com/2008/07/03/exclusive-interview-with-enerdel-chairman-charles-gassenheimer/
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Waberg

Nei jeg skal på ingen måte rote med batteriet selv.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

jahnarne

Var i min tid også veldig i tvil, men magefølelsen min sier at jeg ikke ofte har lest om Lithium-biler som har hatt batteriproblemer kontra Zebra-biler. Jeg ville derfor ha gått for lithium og heller byttet ut varmeapparatet med en dieselvarmer for å beholde rekkevidden om vinteren. Gjorde det selv med min og den gikk glatt 11 mil om vinteren med 80km/t som snittfart.

commiesoft

Har bare erfaring med Li, bilen nermer seg 6000 mil uten noen redusksjon på kapasitet..

Lurer på om ikke Li batterier er bedre enn vi tror, har fem gamle hagelykter som står ute
i ved hagedammen og lyser hver kveld ennå, de kostet 10kr stykk for fire år siden, og virker og virker..
-20c eller ikke.. ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Fornybar

Vår Lithium-Think har kjørt 63 k.  Vi opplever litt forbedret rekkevidde nå enn til å begynne med, tror drivverket m.m. har gått seg til med litt mindre friksjon enn som ny. Snakket nylig med en tidligere ingeniør fra Think.  Han fortalte at de tester en modul fra Enerdel batteriet.  Foreløpig har de kjørt 3500 sykluser (100 - 0 %), og nå er kapasiteten nede på 55 % av full kapasitet.  3500 sykluser tilsvarer en kjørelengde på godt over 400 k. (120 km * 3500 = 420 K). Nå vil selvaldring av batteriet komme i tillegg til denne reduksjonen, men passer en godt på batteriet, vil man kunne ha bilen lenge med god kapasitet. Å passe godt på batteriet betyr å unngå høye temperaturer på batteriet, særlig kombinert med lave SOC-verdier over tid. Dette er viktigere enn mange er klar over. Ikke la bilen stå for mye i sola... Det de fleste vet, er å unngå å tappe batteriet til 0 og at 60 % SOC er riktig verdi ved lengre lagring. Jeg synes dette var oppløftende.  Den samme ingeniøren foretrekker Lithium over Zebra batteriet...

nagela

Min Lithium-Think har nå passert 66000 km, og ingen merkbar endring i rekkevidde.
Føler meg "tryggere" på Li-batteriet, men det er bare min personlige oppfatning.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA