Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitet på Teslas superladere

Startet av Yagi, lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36

« forrige - neste »

sigurdi

#30
Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.

Se filmen i denne posten så får en mye informasjon om Litium Ion batterier og hva som gjør at cellene ødelegger seg selv:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Cellespenning over 4.0 til 4.1v (74-80% SOC 85kW) er ødeleggende for Litium ion batteriene og det vesentlige her er tiden cellene har denne spenningen.
Temperatur akselererer denne prosessen, så høy temperatur og cellespenning over 4.1v er svært dårlig kombinasjon.
Tesla har temperatur kontroll, med passiv og aktiv kjøling for å unngå høy temperatur.

Lade sykluser har mindre og faktisk svært lite innvirkning på levetiden, som er ganske motsatt av det en har trodd tidligere.
Hurtiglading har noe innvirkning, men her tar elektronikken til Tesla seg av det meste.
En kan lade cellene svært mye kraftigere (høy strøm) ved lav celespenning uten at det går utover cellene, mens en bør passe seg jo høyere celle spenningen er. (Akuratt slik SC gjør)

En bør unngå lading og spesielt hurtiglading på under 0 grader, men da får en bare oppvarming av batteriene først før SC begynner å levere strøm i større mengder.

Jeg vil personlig unngå over 80% SOC, lenge før jeg er bekymret for å bruke SC.
Flere og flere lapp topp leverandører setter nå 80% til max standard lading også, dette kan gi 5-10 dobling av levetiden til Litium-ion cellene.
At de står på 100% SOC hele tiden, mens lapp toppen er plugget i stikk kontakten er drepen for batteriet, og det har jo vist seg siden svært få laptopper har OK batterier etter 1 eller max 2 år. :-(

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Batteritralla

Sitat fra: sigurdi på mandag 07. juli 2014, klokken 00:02
Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.

Se filmen i denne posten så får en mye informasjon om Litium Ion batterier og hva som gjør at cellene ødelegger seg selv:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Cellespenning over 4.0 til 4.1v (74-80% SOC 85kW) er ødeleggende for Litium ion batteriene og det vesentlige her er tiden cellene har denne spenningen.
Temperatur akselererer denne prosessen, så høy temperatur og cellespenning over 4.1v er svært dårlig kombinasjon.
Tesla har temperatur kontroll, med passiv og aktiv kjøling for å unngå høy temperatur.

Lade sykluser har mindre og faktisk svært lite innvirkning på levetiden, som er ganske motsatt av det en har trodd tidligere.
Hurtiglading har noe innvirkning, men her tar elektronikken til Tesla seg av det meste.
En kan lade cellene svært mye kraftigere (høy strøm) ved lav celespenning uten at det går utover cellene, mens en bør passe seg jo høyere celle spenningen er. (Akuratt slik SC gjør)

En bør unngå lading og spesielt hurtiglading på under 0 grader, men da får en bare oppvarming av batteriene først før SC begynner å levere strøm i større mengder.

Jeg vil personlig unngå over 80% SOC, lenge før jeg er bekymret for å bruke SC.
Flere og flere lapp topp leverandører setter nå 80% til max standard lading også, dette kan gi 5-10 dobling av levetiden til Litium-ion cellene.
At de står på 100% SOC hele tiden, mens lapp toppen er plugget i stikk kontakten er drepen for batteriet, og det har jo vist seg siden svært få laptopper har OK batterier etter 1 eller max 2 år. :-(

sigurdi

+1

En mye bedre begrunnet svar enn "Alle vet at superlading er skadelig"

Tviler på at Tesla hadde gitt 8 år/ubegrenset km på batteripakken uten noen form for begrensninger for bruk av superlading om det var skadelig på noen måte...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Lanber

Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Sitat fra: Rio på søndag 06. juli 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Lanber på søndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

"kwh per time"?

Mener du kW? Det må jo være det korrekte her.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Men han har rett. kWh per time gir ingen mening, kWh/h betyr at det er bare å stryke h (h både over og under brøken) og man sitter igjen med kW. Å snakke om noe annet innbyr bare til forvirring, det er litt viktig at vi bruker korrekte begreper her synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Sitat fra: Rio på søndag 06. juli 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Lanber på søndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

"kwh per time"?

Mener du kW? Det må jo være det korrekte her.

Jeg har sjekket fysikken. :)

Og, siden du snakker om "millimeterpoliti fakter", så skal det være "millimeterpolitifakter" i ett ord. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juli 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Men han har rett. kWh per time gir ingen mening, kWh/h betyr at det er bare å stryke h (h både over og under brøken) og man sitter igjen med kW. Å snakke om noe annet innbyr bare til forvirring, det er litt viktig at vi bruker korrekte begreper her synes jeg.

Takk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lanber

Da melder jeg ned denne kontoen. Møkk lei nå.

Takk for hjelp med det millimetermenn, uten mellomrom

tho

Jeg mener å huske at det var problemer med å få nok strøm til Superladeren på brokelandsheia. Derfor det bare er 3 ladere på 90kW. Infrastrukturen er ikke god nok der.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Rio

Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 17:08
Da melder jeg ned denne kontoen. Møkk lei nå.

Takk for hjelp med det millimetermenn, uten mellomrom

Lanber: Du må tåle, som alle andre, at noen korrigerer ting du skriver. I stedet for å ta det ille opp, så burde du kanskje heller sagt "Takk!"?

Jeg liker å lære av feilene mine, og synes det er fint at folk påpeker dem. Det er jo det jeg lærer av, og slik man slipper å gjøre de samme feilene flere ganger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

@Rio

Det ser ikke slik ut før mæ. Slik som du troller og er ufin.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: Car-El på mandag 07. juli 2014, klokken 17:34
@Rio

Det ser ikke slik ut før mæ. Slik som du troller og er ufin.

Det må du gjerne mene, men det er fremdeles "kW" som er korrekt måleenhet. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Er det ikke like greit at vi får de riktige begrepene på plass først som sist ?
Dette er komplisert nok om man ikke skal gjette seg til hva folk mener...

Det blir som å snakke om hvor mange l/mil en bensintank rommer  :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

#42
Har lekt litt i photoshop.
Her er Top 10 SC bilde fra BMW850.

Skulle vil laget en egen tråd, med bare bilder fra Supercharger Dashboard for å se utviklingen. :-)

Dette bildet skulle en hatt i bilen når en nærmet seg en SC, med ledige ladebåser og restkapasitet på hver. :-)

Da kunne en valgt den ladebåsen med mest rest kapasitet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 08. juli 2014, klokken 00:30
Skulle vil laget en egen tråd, med bare bilder fra Supercharger Dashboard for å se utviklingen. :-)

Dette bildet skulle en hatt i bilen når en nærmet seg en SC, med ledige ladebåser og restkapasitet på hver. :-)

Enig i begge utsagnene. Det hadde jo ikke kostet Tesla en millimeter å gjort dette fritt tilgjengelig. Eller kanskje via API'et? ::)

Nå er (heldigvis) Tesla sine Superchargers litt mer pålitelige enn de som er satt opp av f.eks. Fortum (ref. Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs). Så en statusoversikt over ledige båser hadde vært fint for å planlegge turene bedre, spesielt nå som flere SC dukker opp her og der. :)

En knapp på skjermen i NAV-modus som sier noe sånt som: Nearest Supercharger status, der den listet opp nærmeste SC og presenterte det bilde fra BMW850 (eller en annen supertøff grafisk oversikt 8)) hadde vært knall! ;D

Porsgrunn

Tesla Superchargere har hittil spart kloden for 4 256 850 liter bensin
og 12 782 680 kg co2 + alt som lades andre steder.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA