Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitet på Teslas superladere

Startet av Yagi, lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36

« forrige - neste »

Yagi

Nå er sommertrafikken virkelig i gang. I dag tilbakela jeg strekningen Oslo - Kristiansand og ønsket da å lade på Brokelandsheia.  Jeg har aldri før stått i kø på en superlader, men i dag var det kø både da jeg kom og da jeg reiste videre. På det meste var vi 9 biler om de 6 ladepunktene. Tydeligvis en stor utfartsdag denne lørdagen. Det var kø i kassa på veikroa også :)

Regner med at Tesla fører statistikk over hvor stor last det er på de ulike superladerene. Er dette noe de holder tett til brystet eller er det noen her som har innsikt i dette?

På f.eks Gol er det 8 ladepunkt. Regnet de med mindre trafikk på Brokelandsheia siden de bare har satt opp 6?

Hvordan virker sommertrafikken på de øvrige superladerene? God plass, eller kø der også?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

afitch80

Nå er det ikke lenge til Lier er oppe og går. Det kommer nok til å ta den del av trykket av Brokelandsheia vil jeg tro.
Etter det jeg har lest her på forumet tidligere så var det tendenser til kø på Lillehammer i påsken.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

shb

Kom som 4 på Gol en onsdag i Mai før jeg var koblet til og forlatt bilen var det 6 biler der. Dvs kunn 2 ledige. Om det kom flere vet jeg ikke. Var 4 da jeg kjørte.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Havebigfun

Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.
I Lier-nordgåene er det 8 ladepunkter- det forekommer meg litt lite.
Det sitter sikkert langt inne å sette opp nye ladepunkter ettersom det trengs ombygging i større skala- Vi får håpe at de putter inn de nye 135 kw laderne slik at tidsbruken per lading kortes ned så mye som mulig...

I hvor lang tid ventet du på å komme til lading, Yagi?

sturle

Sitat fra: Yagi på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36
Jeg har aldri før stått i kø på en superlader, men i dag var det kø både da jeg kom og da jeg reiste videre. På det meste var vi 9 biler om de 6 ladepunktene.
Kva gjer det med ladetida?  Kan superladarane servere full pupp til alle 6 samstundes?  Er eit evt tak eit reelt problem, eller skjer det i praksis berre dersom 6 bilar startar lading med nesten tomt batteri samstundes?

Eg reknar med at folk tek omsyn og ikkje ladar meir enn naudsynt når det er kø.  Med 20 minutt ladetid pr bil, skulle det ikkje bli meir enn ti minutt gjennomsnittleg ventetid for bil nummer 9.

OddB

Den første som kobler seg på ett av de to uttakene på laderen (f.eks. 1A) får så mye strøm batteriet klarer å ta unna. Er det ganske tomt, dvs under 100 km rekkevidde igjen, vil du få 100+ kW, etterhvert som det fylles går ladestrømmen ned, til rundt 20 kW ved 95% SOC. Den andre som kobler seg på får det som er til overs. La oss si at den første har stått en stund og ladestrømmen har falt til 80kW, da vil den andre fra 55 kW  (på de nyeste laderne) Etter som batteriet til den første fylles vil den andre få mer og mer strøm. Når den første er ferdig får den andre så mye strøm som han klarer å ta unna og så vil den tredje ta hans plass.
Dette systemet gir full utnyttelse av laderne med minimal ulempe for de som lader.
Det som er veldig viktig når du kommer til en Superlader er å velge en lader som ikke er i bruk. F.eks : Er 1A og 2B opptatt så velg 3A eller 3B.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.

Ja, de følger med.


Denne skal vistnok henge på hovedkvarteret deres i Palo Alto, og er tilgjengelig/synlig for alle som er innom der. Er flere som har hintet om at dette bør legges ut på web :p

Nb: er ikke sikker på når akkurat dette bildet er fra...

På dette bildet er det kanskje ikke så lett å se hva som står i oversikten til venstre der. Tar derfor med ett zoombilde av denne delen (ant. tatt ved en annen ukjent anledning):
Model S 85D

kjølholdt

Ladet på Dombås i går kl 14 . Utfartsdag første lørdag
I fellesferien vi var 3 biler . Ikke noe kø
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på søndag 06. juli 2014, klokken 08:08
Ladet på Dombås i går kl 14 . Utfartsdag første lørdag
I fellesferien vi var 3 biler . Ikke noe kø

Jeg var der på fredag og ankom som bil nr. 6...
Heldigvis dro en annen 10 sek. etter at jeg kom dit og jeg fikk en SC for meg selv :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnehelge

@Amoss
Morsomt å se at Brokelandheia (Sunde bru) faktisk er den 7. mest brukte SC i verden.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

RaBalder

Sitat fra: arnehelge på søndag 06. juli 2014, klokken 09:25
@Amoss
Morsomt å se at Brokelandheia (Sunde bru) faktisk er den 7. mest brukte SC i verden.

Var vel hele 5 av de 6 norske som var synlig på den listen. Er vel et godt signal i forhold til de som avgjør om det bør bygges ut flere.

goggo

Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Ja, de følger med.


Fantastisk. Dette viser igjen at Tesla ligger årevis foran de andre, ikke bare på elbil teknologi men også på lade teknologi. Mens Tesla har realtime informasjon om utnyttelsesgrad og status på alle sine ladere worldwide, så er de norske hurtiglader aktørene på steinalder nivå, og de har tilsynelatende ikke oversikt over noe som helst når det gjelder hurtiglader installasjonene.

Man kan nok finne ut om de har vært i funksjon i det siste (kanskje) ved å scrolle seg gjennom et kart og trykke seg ned et par ganger på hver lader, men å bruke tilgjengelige verktøy for å kunne få et raskt overblikk - det er tilsynelatende utenfor deres kunnskapsområde.

Og med dette mener jeg å kritisere Nobil, Transnova og Fortum (glemte jeg noen??)


Hugo :)
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amoss

Sitat fra: RaBalder på søndag 06. juli 2014, klokken 12:23
Sitat fra: arnehelge på søndag 06. juli 2014, klokken 09:25
@Amoss
Morsomt å se at Brokelandheia (Sunde bru) faktisk er den 7. mest brukte SC i verden.

Var vel hele 5 av de 6 norske som var synlig på den listen. Er vel et godt signal i forhold til de som avgjør om det bør bygges ut flere.

Som sagt, jeg sjekket ikke NÅR disse bildene var i fra. Det første bildet var i alle fall tydeligvis i fra i fjor høst en gang (bare se på kartet over operative SC'er i statene... :p ) Tipper dette bildet også er fra ca den tiden. Så ikke legg for mye vekt på hva som vises her om forholdene .
Model S 85D

Lanber

På Brokelandsheia fikk jeg erfare hva det betyr å stå som #2 i ladekø.
Det er ubeskrivelig kjedelig.

Fikk først 24-25 kwh pr time, så gikk den opp etter ca 25 min i ett hopp til 50 kwh pr time.
Laderene der gir erfaringsmessig 90-95 kwh pr time maksimalt. Dro så fort jeg hadde fått på 15 kwh.

Jeg gidder ikke bruke tid på en superlader bare for å spare noen kroner, så nå lader jeg heller topp før jeg skal til Torp og Tønsberg t/r på rappen i morgen.

christian1986

Alle vet vel at superlading ikke er bra for batteriet. Hvis noen ikke "gidder" fylle opp hjemme for å spare noen kroner blir jeg egentlig litt sjokkert...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA