Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bytte plastdekselet til takstativet?

Startet av Flyvern, lørdag 05. juli 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

Flyvern

Er det noen som har byttet plastdekselet på takstativet på egen hånd?
Jeg har fått to nye, men klarer ikke montere dem. Det sitter igjen noen rester av det gamle dekselet. De klarte jeg å fjerne etter mye strev. Men å få på de nye etter det igjen, klarte jeg ikke. Det er sikkert en snap-in funksjon, men jeg tør ikke ta så hardt i.
Multi-Rød Model S 85

Tuxedo

Tenker du på plastdekslene over festene for takstativ?  Disse bør du jo få byttet på et Tesla service senter uten kostnad, siden bilen ble levert med en dekselløsning som ikke er særlig solid.  Eller bor du langt unna et servicecenter og har fått dem tilsendt i posten? (Høres nesten komisk ut slik jeg skrev det   :D)

rene

Da mitt ble byttet hos Tesla på Forus brukte mekanikeren en vinklet nebbtang og noe som lignet på pirketingen til tannlegen.

Flyvern

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:57
Tenker du på plastdekslene over festene for takstativ?  Disse bør du jo få byttet på et Tesla service senter uten kostnad, siden bilen ble levert med en dekselløsning som ikke er særlig solid.  Eller bor du langt unna et servicecenter og har fått dem tilsendt i posten? (Høres nesten komisk ut slik jeg skrev det   :D)
Ja, det er de plastdekslene jeg mener. "plastdekslene over festene til takstativ" .. jeg fant ikke riktig ordlyd men du skjønte det.  :)
Jeg hentet dekslene selv hos Tesla, men hadde ikke tid til å vente på at de byttet dem (hvis de hadde hatt tid på sparket da). Trodde det skulle være en enkel sak å gjøre selv. Men mulig jeg bare får vente til første hovedservice som ikke er så langt unna.
Multi-Rød Model S 85

Flyvern

Sitat fra: rene på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:12
Da mitt ble byttet hos Tesla på Forus brukte mekanikeren en vinklet nebbtang og noe som lignet på pirketingen til tannlegen.
Ja, ikke overraskende at det er noe sånt som må til. Brukte en nebbtang selv, men det var rett. Pirketingen er trolig for å holde unna et lite "holdestag" mens man fører inn dekselet.
Multi-Rød Model S 85

satheesh.net

Da jeg måtte bytte mitt lot jeg en servicemedarbeider gjøre det. Han brukte faktisk en god stund da jeg trodde dette i utgangspunktet var en enkel fiks. Ble overrasket da det tok så lang tid...

Alfa Bergen

Jeg byttet et slikt deksel selv i vinter. Brukte et lite flatt skrujern til å fjerne restene etter det gamle dekselet og det samme skrujernet til å dytte det nye på plass inn i "hengslene". Tok meg 2 minutter. Om du lyser nedi med en lommelykt blir det tydelig hvordan du skal klikke hengslene sammen, men jeg tror det er lett å knekke det nye dekselet også om du bare presser det inn i hengslene med fingrene.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Arntiv

Finnes det noen tredjeparts deksel å få kjøpt? Evt noen som med hell har 3D printet nye deksel? Ser for meg at en tynn plastplate som mer eller mindre kan skrues rett ned i skruehullet, og som fjernes helt når takstativet skal monteres må være en bedre løsning enn dagens.
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

sfinxern

Skal ha bilen min på service i morgen og har i tillegg bedt dem om å bytte det ene dekselet som er knekt på min (høyre bak). Ser for meg st det er en enkel jobb å bytte. Og som ikke bør koste så mye heller. Men kan jo hende jeg får meg en overraskelse :o.

Men er helt enig i at patenten er lite gjennomtenkt. En løsning som du skisserer hadde vært betydelig enklere! Er liksom ikke noe poeng i å «gjemme» dekselet mens man har lastebøyler på taket. Kunne like så godt tatt de av. Er alltid redd for å ødelegge disse når jeg tar av/på lastebøyler.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tiff

Fikk et estimat på 4200 kr for å skifte 2 deksel som er knekt. Måtte visst av med ei eller anna list, for å komme til. Er dette garanti?

Alfa Bergen

Sitat fra: tiff på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:45
Fikk et estimat på 4200 kr for å skifte 2 deksel som er knekt. Måtte visst av med ei eller anna list, for å komme til. Er dette garanti?

Høres veldig rart ut. Jeg tror jeg byttet alle fire dekslene på 2013-modellen jeg hadde etter hvert som de knakk. Litt knotete å fjerne restene som sto igjen, men det fungerte med et lite flatt skrujern eller en nebbtang hver gang. Brukte aldri mer enn 5 minutter. Første gang jeg kjøpte dekslene betalte jeg under 50kr for to stk. vet ikke hvor mye de koster nå
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

streken

Den lange lista hvor dekslene er festet er det bare å vippe pent av om man er hendig og har rett verktøy. Den er festet med klips.
Da jeg kom innom for å bytte deksler for femte gang på et halvår (garanti), viste de meg hvordan jeg skulle ordne det selv. Er gjort på 5 minutter.

4200kr må være en ren misforståelse.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA