Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens kjøpeveiledning?

Startet av Birger, lørdag 05. juli 2014, klokken 12:48

« forrige - neste »

Birger

Dere som har mye Leaf kunnskap. Har Leaf i noen sammenheng oppgitt rekkevidde på 225km+ ?

I http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning så ser det ut som maks rekkevidde på Leaf er satt til ca 230km. Det er et tall jeg ikke har hørt før. Den siste oppgraderingen var vel til 199?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

nagela

#1
Skrivefeil/trykkfeil. Skal sikkert være 133km ikke 233km.   :)

Men ser at de på de fleste andre bruker den "optimistiske" EU-norm rekkevidden som maks forventet rekkevidde, og den er jo 199km for Leaf. Har ikke hørt om noen offisielle tall som har vært høyere enn dette.

Er det forresten noen som "forventer" at en av trillingene skal klare 150/160km ?

Synes denne veilederen kan være litt "villedende"  ;D
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

KaiRK

Jeg trur Japan brukte en egen målemetode, hvor Leaf kom ut med godt over 20mils rekkevidde. Den stammer nok fra det vil jeg tro.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Oddmund

Kor lang er ei japansk mil da? Like lang som den engelske?  8)
Kjørte drøyt 13 mil i dag m fire voksne i bilen.
Leaf Tekna, blå, kjøpt mars 2014
Bryne, Rogaland

streken

#4
Om jeg kjører alene i bilen langs vestkysten i Danmark med vinden i ryggen og snitthastighet på 60km/t, uten stans, så skal jeg nok klare over 20 mil med Leafen min.
Men her hvor jeg bor, i bunnen av en bakke i Drøbak (det ligger i navnet; "drøy bakke"), så er det ikke mulig å oppnå slik rekkevidde uten å forsake en hel del fart og komfort.

Lengste jeg har kjørt til nå på én lading er 153km med 10% rest ved ankomst (skulle nok ha klart 17 mil om jeg hadde kjørt den helt ut). Da var det relativt kupert, jeg kjørte meget mykt og lå i 60 når jeg kunne, bikket 90 kun noen få ganger. Hadde komforttemperatur i bilen, brukte D og ikke eco.
Når Fortum har så store problemer med hurtigladerne sine som de har for tiden, så blir det til at jeg kjører pent.

Tviler på at den dagen kommer hvor jeg klarer de oppgitte 199km rekkevidde, men så lenge 170km er oppnåelig, så er jeg egentlig fornøyd.

Edit: når jeg en sjelden gang er på vei til Gardermoen i god motorveifart med tre voksne og smekkfullt bagasjerom er alt over 120km rekkevidde optimistisk. Dessverre. Dette burde nok helt klart komme bedre frem i kjøpeveiledningen.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

emil

Sitat fra: streken på søndag 13. juli 2014, klokken 21:11
Edit: når jeg en sjelden gang er på vei til Gardermoen i god motorveifart med tre voksne og smekkfullt bagasjerom er alt over 120km rekkevidde optimistisk. Dessverre. Dette burde nok helt klart komme bedre frem i kjøpeveiledningen.

Når jeg planlegger turer legger jeg aldri opp til noe lengre enn 120km uten at det er lademulighet, da tar jeg heller fossilbilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA