Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Med Tesla til Nordkapp

Startet av jkirkebo, torsdag 03. juli 2014, klokken 23:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Da er det straks på tide med Nordkapp-turen vår, og de som ønsker å følge oss underveis kan sjekke innom bloggen vår: http://jkirkebo.bloggnorge.com/

Til alle som trenger adaptere og adaptersett: Det er nå stopp i utleveringene fram til 28/7 siden jeg er bortreist :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

God tur! Vi legger avgårde til Harstad 11. juli og har tenkt å kjøre raskt opp og så bruke en ukes tid nedover igjen. Bare meg og fruen oppover, barna tar fly med besteforeldre, men nedover er vi alle 4 og da må det gå rolig for seg.

Blir interessant å følge deg og spesielt hvor du får strøm og om det dukker opp noe med skikkelig juice i, utover de få som er offentlig kjente da.

Det virker som det er ganske mange som tar denne turen allerede i år så er litt spent på om vi kommer til å oppleve kø på noen av stedene vi har sett for oss å lade... Vel, det er ferie så...

Heldigvis får jeg oppgradert ladingen i bilen rett før avreise så vi skal få ladet ganske effektivt i Mo f.eks, veldig synd det ikke er 22 kw jevnt oppover, da hadde det ikke gått allverden med tid på transporstrekket...

Leif1

God tur Jens Kristian. Og husk Fluke, avbiter og skrujern.  ;D
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

#3
Sitat fra: Leif1 på fredag 04. juli 2014, klokken 00:03
God tur Jens Kristian. Og husk Fluke, avbiter og skrujern.  ;D

Hehe, har med avbiter, skrujern og gaffatape (!). Ingen Fluke, men et kurant måleinstrument fra Biltema istedenfor ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Takk for at du deler. Kommer til å følge denne nøye. Har ikke vært på Nordkapp landveien siden 1992. Da skjedde turen på en rusten Moto Guzzi. Kanskje på tide med en reprise, muligens til neste sommer. Da bør en del av turen kunne gjøres på superlading også.

eadie

Ahhhh....til Eikesdalen via Sunndalsøra? Min gamle hunting ground.
Har hytte oppe ved Aursjøen. Fint område.
Men der kommer det til å trekke strøm oppover. Husk også at det er grusvei over der, så du bør ikke være redd for steinsprut, etc fra biler...Stigningen fra Sunndalsøra til Osbudammen, videre innover Torbudalen og til Aursjøen, før nedstigningen ned til Eikesdalen må være på rundt 800-850m, vil jeg tro.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Ser at turen går sin gang, og du har jo omtrent kjørt forbi døra mi siden du har kjørt over Atlanterhavsveien. Skal du forbi samme vei ved en senere anledning og mangler lading kan du jo gi meg et hint.

Jeg er ofte i Hitra/Frøya-traktene i jobbsammenheng, og det er ikke så veldig lenge siden jeg benyttet en kveld til å ta en rundtur på Frøya inkludert Titran. Utrolig flott natur og vel verdt turen. Hvis du er interessert i næringsliv kunne Salmar sitt giga lakseslakteri Innovamar være verdt avstikkeren på noen hundre meter, det er vanvittig stort og et symbol på hva havbruksnæringen betyr for øyriket. Hitra har hyggelige mennesker men forholdsvis ensformig natur, men har en rekke rekke små og mellomstore perler på kystlinja som for eksempel Fjellværsøya, Knarrlagsundet og Ulvøya. Dolmsundet Hotell på Hitra har schuko, 16 og 32A blå trefase som de tilbyr sine kunder. Hotell Frøya på Sistranda har schuko og 16A blå trefase. Det er selvfølgelig alt for lite om man skal langt neste dag.

Veldig OK med tilbakemelding på veiene ved Eikesdalen i forhold til 21" felgene. Da tenker jeg at den turen spikres som dagstur :)

Greit at dere styrte unna fjordhotellet i Åfjord, jeg har gjort et forsøk der og det frister ikke til gjentagelse for å si det slik. Samboeren min er for øvrig fra området, og vi drømmer om hytte et sted der.

Angående Namsos er det vel poppet opp en del lademuligheter, blant annet Otto Moe som jeg mener har begynt å ta skikkelig betalt for bruk av type 2 boksen de har på utsiden. Ellers en del røde stikk på baksiden av diverse butikker som man kan spørre om å få låne (Rema og Expert?) Bjørn på forumet bor i traktene og kjenner til dette ganske inngående. Han er vel også registrert på ladekameratene (i likhet med meg). De offentlige stolpene er visstnok ikke mye å skryte av. Rica tilbyr ikke lading i det hele tatt. Men det er visstnok noen schuko på dette "rockemuseet" like ved, usikker på tilgang.

Uansett, kjekt å følge med på turen deres mens jeg selv er "buret inne" for å ferdigstille oppussingsprosjekter i første del av egen ferie. God tur videre :)



jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 07. juli 2014, klokken 10:37
Angående Namsos er det vel poppet opp en del lademuligheter, blant annet Otto Moe som jeg mener har begynt å ta skikkelig betalt for bruk av type 2 boksen de har på utsiden. Ellers en del røde stikk på baksiden av diverse butikker som man kan spørre om å få låne (Rema og Expert?) Bjørn på forumet bor i traktene og kjenner til dette ganske inngående. Han er vel også registrert på ladekameratene (i likhet med meg). De offentlige stolpene er visstnok ikke mye å skryte av. Rica tilbyr ikke lading i det hele tatt. Men det er visstnok noen schuko på dette "rockemuseet" like ved, usikker på tilgang.

Siden bonden som eide campingplassen vi overnattet på i natt klarte å fremskaffet et 25A stikk på låven hadde vi ikke behov for lading på Namsos i dag. Vi stoppet for pizza på Den Gamle Nabo i sentrum der, men å styre med å låne kort for å lade 45 min. på schuko gidder i alle fall ikke jeg. Håpløst system av kommunen der, samme greiene som Halden holder på med.

Venter nå på ferge, vi skal forbi Rørvik og ut til Lauvøya der vi har booket en stor hytte for natten. Det finnes nok komfyrstikk på den, men etter mine beregninger klarer vi å fullade på 16A :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Dere havnet jo i skogbrann på første etappe, og nå brenner det jammen på Hitra også. Tilfeldig eller er det gnister fra Tesla' en  ;D

Car-El

@jkirkebo

Takk for at du deler informasjon om Rv17 - Kystriksveiev. Ser no at vi kanskje har lagt opp litt for stramt tidsskjema. Selv om vi bare skal ta 3 ferger den første dagen nedover, og 3 neste dag.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 11. juli 2014, klokken 08:56
@jkirkebo

Takk for at du deler informasjon om Rv17 - Kystriksveiev. Ser no at vi kanskje har lagt opp litt for stramt tidsskjema. Selv om vi bare skal ta 3 ferger den første dagen nedover, og 3 neste dag.

Bare hyggelig ;)

Spenningen i dag blir om vi kommer med Bodø-Moskenes eller ikke. I fall ikke må vi oppover og via Svolvær i steden tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pompel

Jeg ser det nevnes blå 16A/32A trefase både her i tråden og i blogginnleggene dine @jkirkebo. Var det ikke slik at TMS bare ville ha enfase fra blå plugg?
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Car-El

@pompel
Ingenting e umulig! jkirkebo er "guruen" innenfor triksing.  ;) Æ trur nesten han har svartbelte i det!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Sitat fra: Pompel på fredag 11. juli 2014, klokken 10:14
Jeg ser det nevnes blå 16A/32A trefase både her i tråden og i blogginnleggene dine @jkirkebo. Var det ikke slik at TMS bare ville ha enfase fra blå plugg?

TMS skal ha enfase.

Men det er ikke noe problem å bruke bare to av fasene i en tre-fase-plugg.
Man må dog "ha" en overgang slik at man har et støpsel inn med 3-fase, overgangen bringer bare 2 av fasene videre slik at man får en kontakten som Tesla vil ha i andre enden.

Med en slik overgang, så kan man koble til.

-----3fase-blå ]=   =[ 3-fase-blå--overgang--1-fase-blå]=      =[Tesla-blå-adapter

Pompel

Ah, da er jeg med igjen :)

Har fått med meg overgangene til jkirkebo og kommer nok til å bestille en pakke etter hvert, men trodde her at alle tre fasene ble brukt til lading.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA