Blå industrikontakt vs Schuko for lading.

Startet av sn0le, torsdag 03. juli 2014, klokken 19:50

« forrige - neste »

chal

Sitat fra: Havebigfun på fredag 17. april 2015, klokken 22:43
Sitat fra: chal på fredag 17. april 2015, klokken 22:21
Jeg har en Mennekes 13 A kladd som har shucko plugg. Kan jeg skifte denne til blå og dermed få det sikrere? Altså blå plugg i veggen og på ledningen?
Den har en temp- sensor i Schukopluggen- tror ikke den fungerer når du bytter fra Schuko til blå- det beste er å selge denne og kjøpe en med blå kontakt- elle akseptere det slik det er :)

Betyr det at den er trygg å bruke på 13A og at rådene om maks 8A ikke gjelder denne?

Johnny

Jeg gjorde akkurat det du tenker på, og nå er denne kladden min "mode 3" lader til Golfen.

Jeg fikk ut sensoren som satt inni stikket, men det er egentlig greiere å erstatte den med en  motstand på 68kΩ.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18741.0.html
TMS og eGolf.

chal

Sitat fra: Johnny på lørdag 18. april 2015, klokken 10:14
Jeg gjorde akkurat det du tenker på, og nå er denne kladden min "mode 3" lader til Golfen.

Jeg fikk ut sensoren som satt inni stikket, men det er egentlig greiere å erstatte den med en  motstand på 68kΩ.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18741.0.html

Takk for interessant tråd. Men det blir for avansert for meg. Jeg kan bare plugge inn og lade.
Som det fremgår av tidligere innlegg har jeg nå begynt å tro at jeg trygt kan bruke denne på 13 A i schuko uten brannfare nettopp pga tempføleren. Men det hadde vært fint om noen med kompetanse kunne bekrefte det her på forum.
8A blir for sent.

Johnny

Klart du kan lade bekymringsløst slik den er nå. Kladden du har er av det best renomerte merket i bransjen, den begrenser seg til 13A, den har temperaturovervåkning i kontakten, og du har fått den av Tesla.

Jeg byttet mest fordi jeg er glad i å leke med slikt!
TMS og eGolf.

chal

Sitat fra: Johnny på lørdag 18. april 2015, klokken 13:11
Klart du kan lade bekymringsløst slik den er nå. Kladden du har er av det best renomerte merket i bransjen, den begrenser seg til 13A, den har temperaturovervåkning i kontakten, og du har fått den av Tesla.

Jeg byttet mest fordi jeg er glad i å leke med slikt!

Supert - takk.
Da kjører jeg trøstig videre på 13A.

mariowing

På jobben har de nå montert nytt anlegg for lading av elbiler. Egen kurs for hvert uttak med 16 amp/230 volts sikring. Blå CEE kontakt. Så dermed har eieren av garasjeanlegget gjort alt etter nye forskriften antar jeg.

Så det "morsomme".... for å kunne lade på en slik kontakt har jeg måttet koble inn en 230 volt/16 amp -> 400 volt/16 amp overgang som så er koblet i en skjøteledning (400 volt/16 amp plugg i begge ender) (pga kontaktens plassering på veggen er ikke ledningen på UMC'en lang nok) som så er koblet inn i UMC'en. Litt usikker på om dette egentlig blir så mye sikrere enn å bare tillate 13 amp schuko ;-) For ikke å snakke om de overbærende blikkene jeg ser fra de passerende når jeg står og kobler opp alt dette!

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Johnny

CEE er definitivt en blindveg nå. Passer best i semiportable løsninger som den jeg har laget meg.
TMS og eGolf.

sn0le

@mariowing:
Skjønner hva du mener.
Men selv om det var Schuko måtte du vel ha brukt skjøteledning hvis ledning på UMC ikke er lang nok?
Så det høres mere ut som dårlig plassering av kontakten.

Og egentlig burde Tesla levere blått 16A adapter med bilene nå siden 13A via Schuko ikke er lov.
Og da kan man jo kjøpe et slikt adapter for UMC om man trenger det.

Edit: Siden det kan misoppfattes. Jeg skriver her at 13A via Schuko ikke er lov. Det gjelder kun NYE kontakter satt opp etter 1/1-2015 pga nye forskrifter. Mariowing sitt innlegg omhandler nye kontakter som er satt opp, og må følge de nye forskriftene. Derfor er det satt opp blå 16A CEE (industrikontakt) på det nye anlegget han beskriver.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mariowing

Sitat fra: sn0le på mandag 20. april 2015, klokken 12:08

Ja, kombinasjon av dårlig plassert kontakt samt at jeg må kjøre bilen med fronten inn og det er jo en laaang bil som kjent.

Og egentlig burde Tesla levere blått 16A adapter med bilene nå siden 13A via Schuko ikke er lov.

Ja, støtter den! Det praktiske med å bruke overgangen fra blå 16 til rød 16 er jo at man ikke trenger å stille ned ladestyrken i bilen, noe man måtte ha gjort ved overgang fra blå 32 til blå 16. Det beste hadde så klart vært at Tesla solgte orginalt blå 16, hadde det ikke vært for "avstandsproblemet" mitt så hadde det blitt en flott og sikker løsning uten overganger eller skjøteledinger :-)

Meg bekjent er det ingen bil produsenter som pt leverer blå 16 amp til sine orginale ladekladder. Ser at alle andre elbilene i garasjen har en form for overgang eller skjøteledning mellom blå 16 amp og schuko-kladden. Og da blir dessverre store deler av poenget med å ha blå 16 amp kontakter borte i forhold til brannsikkerheten. Synes allikevel garasjeeieren skal ha honør for å ha montert en løsning som er etter nyeste forskrifter samt leverer så mye strøm som mulig. Alternativt kunne de jo satt opp schuko med 10 amp sikring (eller var det 8 amp som var maks nå??) og det hadde jo vært super-kjipt...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på mandag 20. april 2015, klokken 09:57
På jobben har de nå montert nytt anlegg for lading av elbiler. Egen kurs for hvert uttak med 16 amp/230 volts sikring. Blå CEE kontakt. Så dermed har eieren av garasjeanlegget gjort alt etter nye forskriften antar jeg.

Så det "morsomme".... for å kunne lade på en slik kontakt har jeg måttet koble inn en 230 volt/16 amp -> 400 volt/16 amp overgang som så er koblet i en skjøteledning (400 volt/16 amp plugg i begge ender) (pga kontaktens plassering på veggen er ikke ledningen på UMC'en lang nok) som så er koblet inn i UMC'en. Litt usikker på om dette egentlig blir så mye sikrere enn å bare tillate 13 amp schuko ;-) For ikke å snakke om de overbærende blikkene jeg ser fra de passerende når jeg står og kobler opp alt dette!

Hehe. Jeg lager overganger fra 16A blå CEE til 16A rød CEE som passer til rødt adapter. Normal lengde er kun noen få centimeter men du kan få den så lang du vil. Da slipper du ihvertfall flere overganger/adaptere og ledningen er mye tynnere enn den 400V skjøteledningen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sn0le

Sitat fra: mariowing på mandag 20. april 2015, klokken 13:54
Ser at alle andre elbilene i garasjen har en form for overgang eller skjøteledning mellom blå 16 amp og schuko-kladden. Og da blir dessverre store deler av poenget med å ha blå 16 amp kontakter borte i forhold til brannsikkerheten. Synes allikevel garasjeeieren skal ha honør for å ha montert en løsning som er etter nyeste forskrifter samt leverer så mye strøm som mulig. Alternativt kunne de jo satt opp schuko med 10 amp sikring (eller var det 8 amp som var maks nå??) og det hadde jo vært super-kjipt...
Kjøper man seg en sånn så får man ladet med 16A i tillegg til å slippe risikoen med Schuko.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

chal

@mariowing:
Skjønner hva du mener.
Men selv om det var Schuko måtte du vel ha brukt skjøteledning hvis ledning på UMC ikke er lang nok?

Er det ikke lov å lade med 13 A på Schuko? Det selges jo schuko kladder som går til 13 A. Selger de ulovlig utstyr?

jkirkebo

Sitat fra: chal på mandag 20. april 2015, klokken 21:37
@mariowing:
Skjønner hva du mener.

Er det ikke lov å lade med 13 A på Schuko? Det selges jo schuko kladder som går til 13 A. Selger de ulovlig utstyr?

Det er lov å lade med 16A fra schuko.
Det er ikke lov å sikre NYE schuko-kontakter beregnet på elbillading med mer enn 10A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sn0le

Som jkirkebo poengterer, nye kontakter for lading av elbil satt opp etter 1/1-2015 må være ihht nye NEK-forskrifter.
Og der er det ikke lov å lade med mere enn 10A på Schuko.
Tesla burde dermed nå lage en 16A CEE-adapter til sin UMC slik at biler som selges etter 1/1-2015 leveres med ladeutstyr som er avstemt med nye forskrifter.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

aness

Sitat fra: Sven-E på onsdag 22. april 2015, klokken 01:24
Kravet er vel til kontakten på veggen.
Kan man da bruke en slik:

Ja, men da får du bare 13A.

Jeg lader stort sett bare på offentlige ladestolper i Oslo, og der har jeg valget mellom 13A schuko og 16A type 2.

Det vil si at i løpet av 10t får jeg ~130km på schuko og ~160-170km på type 2.
Eller så kan jeg få ~100km på ~8t med schuko eller på ~6t med type 2.

Lader du bare et par timer, eller har uttaket i garasjen, så betyr nok ikke slike forskjeller stort, men i og med at alle stolpene jeg har i nærheten har maks ladelengde så kan dette være forskjellen mellom en nesten fulladet og en fulladet bil over natten.

For ikke å snakke om at jeg selvsagt kan flytte bilen tidligere og overlate plassen til andre som trenger å lade.  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA