Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk som ikke støyer?

Startet av Rio, torsdag 03. juli 2014, klokken 10:34

« forrige - neste »

Rio

Det er nok smart at folk som forteller om dekkstøy, osv. også forteller hvilken type dekk de har! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Langangen

Har orginale dekk og felg. Nå er det jo snart tid for vinterdekk og andre felger enn astana. Da finner man vel ut om det er dekk, felg eller elmotor som uler :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

hcsag

Jeg har i det siste testet flere e-golfer med original dekk og felg, og alle har denne støyen selv om eierne sier de ikke har lagt merke til noe "støy"/"summetone"/"uling". Testet også en splitter ny e-golf hos forhandler for noen uker siden hvor jeg opplevde akkurat samme støynivå, selv om dama som prøvekjørte før meg ikke hadde lagt merke til noe støy:-) Vi opplever nok støynivå forskjellig. Jeg heller mer og mer mot at det er felgene som er hovedårsaken.

stefse

Golf har alltid hatt mye dekkstøy. Mye kommer fra bakdekkene. Den har litt designet mot seg, med svære C stolper som er  laget i ett stykke fra hjulbue og helt opp mot taket.

Hadde Golf 2, deretter en Golf 4 som faktisk støyet MER. Frua hadde en Golf 5 som støyet litt mindre. E-Golfen støyer omtrent som Golf 4 altså værre igjen. Jeg visste om problemet, og jeg vet at bilen, samme hvor highline og premium de prøver å få den til å fremstå, er en billig bil. Opplevelsen av dekkstøy er en helt annen i eksempelvis MB som jeg også har hatt.

Men det er jo interessant dette med støydemping innebygd i dekkene, kanskje det blir nye dekk snart.
En annen ting som sikkert er bare min subjektive oppfattning, er at dyre og brede dekk lager mer behagelig støy, de "synger" på en måte litt penere. Men en støymåler ville sikkert vist at jeg tar feil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

gamer73

ja det er vel sånn at man får det man betaler for. Alle dem dyre bilene er ganske støysbake...etter det jeg selv har hørt..kjørt en del bmw'er og sittet i utallige Mercedes taxier, og ingenting slår Mercedes på behagelig innemiljø etter min mening. MEN...så bruker sikkert Mercedes støyisolerende plater og andre duppeditter som lett hadde kostet oss 50 tusen spenn (dem betaler jo selvsagt ikke så mye)...Men hva koster en slik Mercedes i forhold til en golf?;) 3 ganger mer?;)

elektro

Tror ikke det er prisen på støydempingsmattene som er det store problemet, mer det at alle produsentene gjerne vil ha lavest mulig forbruk, ref. årets store nyhetssak om nettopp VW.. Vekt står høyt på listen over årsaker til høyere forbruk, enten det er snakk om el- eller fossilbil. Uten at jeg er noen fysiker, så tenker jeg vekt har mest å si ved akselerasjon (typisk småkjøring/bykjøring/køkjøring) mens det i høyere hastigheter er luftmotstand som er den store utfordringen.

Så er det jo andre gode grunner til å holde vekten nede, som for eksempel veigrep i svinger.. Du kødder ikke med sentrifugalkraften! Eller, jo.. Tesla gjør det, med sitt lave tyngdepunkt! ;D e-Golf har også en relativt gunstig vektfordeling.

Må ellers si jeg er enig ang. Mercedes. Ikke mitt førstevalg som sjåfør, hater bla. at nyere modeller ikke har girspak! :o Generelt gubbebil for meg.. Men, jeg hadde gleden av å sitte bak i en spell ny e-klasse Taxi fra Værnes til Trondheim forrige uke, koste meg som en pamp!

Vil også rette et spark til grov, norsk asfalt. Eller rettere sagt til bilprodusentene. Mistenker at de ikke bruker alt for lang tid på å teste på norske veier, men holder seg i Tyskland og sørover. Oljeskliene av noen veier i Spania er jo som å kjøre på parkett i forhold til i Norge.

gamer73: Ingen slår vel våre Mazda 6-serie stv. med 19" Brigestone Turanza på høyt lydnivå, men det er i alle fall ganske behagelig frekvens. Ingen uling.. ;D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

j-Golf

Jeg genopliver lige denne tråd. Jeg har netop fået min FL300 egolf, og kan høre den summende tone. Frekvensen er konstant og uafhængig af omdrejningshastighed på hjulene.
Der var snak om i denne tråd, at problemet kunne være en resonans i Astana fælgene. Har nogen prøvet andre fælge som synes lyden forsvinder? Dækkene kan også være problemet.

zementh

Sitat fra: j-Golf på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:44
Jeg genopliver lige denne tråd. Jeg har netop fået min FL300 egolf, og kan høre den summende tone. Frekvensen er konstant og uafhængig af omdrejningshastighed på hjulene.
Der var snak om i denne tråd, at problemet kunne være en resonans i Astana fælgene. Har nogen prøvet andre fælge som synes lyden forsvinder? Dækkene kan også være problemet.
Jeg tror ikke det er pga felgene. På min bil bruker jeg originaldekk, men på Skodafelger på sommerdekk. Og det er også en summende/syngende lyd. Minner litt lyden jeg får på min offroadsykkel i høy fart når dekkene har maksimalt lufttrykk. Jeg har akkurat lagt om til vinterdekk på Astana, og de har ikke den lyden. Men derimot er det mer av annen dekkstøy som oppstår på de, høres mer ut som vibrasjoner fra det grovere mønsteret. De har 2,5 i lufttrykk, sjekket aldri hva sommerdekkene som kom på bilen hadde, regner med det var 2,8. Så jeg tror det er kombinasjonen av dekk og høyt lufttrykk som lager mye av lyden, uten at jeg testet med forskjellig trykk på samme dekk.

j-Golf

Sitat fra: zementh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:56
Sitat fra: j-Golf på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:44
Jeg genopliver lige denne tråd. Jeg har netop fået min FL300 egolf, og kan høre den summende tone. Frekvensen er konstant og uafhængig af omdrejningshastighed på hjulene.
Der var snak om i denne tråd, at problemet kunne være en resonans i Astana fælgene. Har nogen prøvet andre fælge som synes lyden forsvinder? Dækkene kan også være problemet.
Jeg tror ikke det er pga felgene. På min bil bruker jeg originaldekk, men på Skodafelger på sommerdekk. Og det er også en summende/syngende lyd. Minner litt lyden jeg får på min offroadsykkel i høy fart når dekkene har maksimalt lufttrykk. Jeg har akkurat lagt om til vinterdekk på Astana, og de har ikke den lyden. Men derimot er det mer av annen dekkstøy som oppstår på de, høres mer ut som vibrasjoner fra det grovere mønsteret. De har 2,5 i lufttrykk, sjekket aldri hva sommerdekkene som kom på bilen hadde, regner med det var 2,8. Så jeg tror det er kombinasjonen av dekk og høyt lufttrykk som lager mye av lyden, uten at jeg testet med forskjellig trykk på samme dekk.

Tak for svar! Ja "syngende" lyd er et bedre ord for denne lyd. Jeg mener også, at det må være dækket (ikke fælgen). Når man slår på fælgen er den helt "død", ingen lyd, men når man slår på dækket kommer præcis den samme syngende tone.
Godt at høre, at vinterhjul hjælper på dette. Hvilke vinterdæk har du sat på? Jeg har kig på Goodyear UltraGrip 9

zementh

Jeg har ContVikingContact 6. Tror det er bra dekk, men de støyer betraktelig mer enn sommerdekkene, dog uten den "syngende" lyden. Jeg hadde Michelin vinterdekk på min fossil SUV, og da jeg byttet til Goodyear var det som natt og dag. Virker som Goodyear er flinke på å lage dekk med lite støy. Jeg har også Goodyear sommerdekk på den andre bilen, men på den er vinterdekkene mye mer stille enn sommerdekkene.

HEL

Er Dunlop 205/50-17 blu på 7,5» Rio de Janeiro (GTE) felger en kurant kombo mtp støy?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

skshenke

noise also from the pressure of tires. Egolf reqiured 2.8bar whcih is high.

HEL

iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

gigafactory

Noen som har prøvd Michelin CrossClimate?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA