Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk som ikke støyer?

Startet av Rio, torsdag 03. juli 2014, klokken 10:34

« forrige - neste »

vtk

Sitat fra: gamer73 på onsdag 26. august 2015, klokken 11:49
...men er denne summetonen dyp eller høyfrekvent? Jeg hører også en lyd fra golfen...men den ligger vel i mellomtone frekvensen og kanskje denne plager meg mindre enn den dype rumlingen fra f.eks mazda.

Den er hverken spesielt dyp eller høyfrekvent. Jeg synes "summetone" er et beskrivende navn på lyden da jeg synes den minner litt om den summetonen som kommer når man ringer i telefonen.

gamer73

jeg hørte spes etter i dag...og det var i 19 tiden..jeg var trøtt som et uvær og da er jeg ekstra sensitiv for støy...Da hørte jeg det du beskriver....en slags summetone ja..men det som var rart..jeg hørte den også i 15-20 km timen,,,,kan det være noe annet enn dekkene eller hjulene?

Råde

Sitat fra: gamer73 på onsdag 26. august 2015, klokken 21:03
jeg hørte spes etter i dag...og det var i 19 tiden..jeg var trøtt som et uvær og da er jeg ekstra sensitiv for støy...Da hørte jeg det du beskriver....en slags summetone ja..men det som var rart..jeg hørte den også i 15-20 km timen,,,,kan det være noe annet enn dekkene eller hjulene?
Nettopp. Den er helt uavhengig av hastighet.
e-Golf | X75D

gamer73

kan det rett og slett være den elektriske motoren?

vtk

Neppe. Hjulene/Dekken har nok helt klart noe med lyden å gjøre siden lyden forsvinner (eller i allefall blir vesentlig lavere) når man kjører på ny asfalt eller ved å bytte til vinterdekk.
Min teori er at enten kommer lyden fra hjulene direkte (og blir forsterket ett eller annet sted i bilen ved resonans) eller så forårsaker hjulene en lett vibrasjon som skaper lyden et annet sted i bilen...

np

Samme summetone, Contisealdekk. Annoying, men lever med det. Heller mot at det er noe resonansgreier ja, istedet for fra selve dekket...
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

hcsag

Jeg tror heller ikke det har noe med el-motoren å gjøre. Lyden virker å være uavhengig av hastighet, fra 15-20 km/t til 80-90 km/t. Jeg sjekket luft trykket i dekkene i går og det var på 2.6 bar(fra fabrikk/leverandør). Testet med å øke trykket til 3 bar og det kunne virke som om lyden ble enda sterkere da så senket trykket igjen til 2.6.

Upster!

Eg har også dette problemet med resonnans frå dekka. Har hatt bilen i tre veker no, og syns faktisk at resonnanslyden (eller "ulinga" som eg vil beskrive den som) er meir sjenerande enn den vanlige dekkstøyen frå køyringa. Og er enig i at lyden er der uansett hastighet, dog syns eg den er mest framtredande i rundt 60 km/t. Forskjellig underlag har også mykje å seie. Eg trudde kanskje det kunne ha noko med dekktrykket å gjere, men etter å ha lest denne tråden så heller eg meir mot at det må ha noko med felgane å gjere... Har kjørt e-up i over et år no før eg fekk golfen, og har ikkje lagt merke til noko liknande støy frå den.

Har tenkt å ta ein prat med Møller om dette til veka, då eg ikkje syns dette er godt nok på ein heilt ny bil...
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

elektro

Er ikke veldig plaget av dette men tror jeg hører lyden. Jeg kjører imidlertid lite på landevei, men enten i byen 0-50 km/t. eller motorvei 80-120 km/t.

Har originalhjulene og det ble nok mer støy da jeg økte trykket fra 2,7 til 3,0 bar. Men litt skal man vel lide for rekkevidden.. Kommer uansett ikke i nærheten av 2014 Mazda 6 stv. med 19" og Bridgstone Turanza, det er virkelig ille i høye hastigheter på norsk asfalt! :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Svk

Hvor mange mm er orginaldekka når de er nye? Jeg har bare 5mm igjen foran.
Har 6mm bak

gamer73

Sitat fra: elektro på søndag 30. august 2015, klokken 07:03
Er ikke veldig plaget av dette men tror jeg hører lyden. Jeg kjører imidlertid lite på landevei, men enten i byen 0-50 km/t. eller motorvei 80-120 km/t.

Har originalhjulene og det ble nok mer støy da jeg økte trykket fra 2,7 til 3,0 bar. Men litt skal man vel lide for rekkevidden.. Kommer uansett ikke i nærheten av 2014 Mazda 6 stv. med 19" og Bridgstone Turanza, det er virkelig ille i høye hastigheter på norsk asfalt! :o

for meg hjalp det KRAFTIG å senke trykket i mazda 6 dekkene;) Samme dekk..men jeg har nå 2.2 bar i stedet for 2.7 som gutta som byttet dekk fyller i dem fleste dekk hehe. Men enig..mazda bråker...og jeg tror det er pga omtrent 0 støyisolering..

Kjører med 2.7 bar i golfen...det var det som møller fylte dem til når dem leverte bilen..

hcsag

Kan virke som dekk trykket har mye å si, stor forskjell på 2,6 og 3 bar på min. Går sikkert å kjøre med mindre også uten at det påvirker rekkevidden vesentlig. Flere her sier de har prøvd andre dekk, og at lyden ikke blir borte men svakere. Er det noen som har testet original dekka på vanlige åpne felger? Kan jo være felgene som Upster skriver.

Rio

Første gang jeg prøvekjørte e-GOLF så kjørte jeg Nissan Leaf til vanlig, og jeg husker jeg reagerte på dekkstøyen.

Samtidig, hørselen vår er logaritmisk og meget adaptiv. Når motorstøyen er borte, så fokuserer hjernen automatisk på "neste støykilde", som er dekkene.

I tillegg har jeg lagt merke til at det er små "bulker" langs hjørnekanten av dekkene, og jeg må si at jeg er meget skuffet over sommerdekkene som stod på bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

perdaniel

Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:59
Samtidig, hørselen vår er logaritmisk og meget adaptiv. Når motorstøyen er borte, så fokuserer hjernen automatisk på "neste støykilde", som er dekkene.

Jeg gjorde en liten test av støynivået i e-Golf vs. 2001 Toyota Avensis Sol sedan på 195/60-15 Continental PremiumContact i går. Jeg ble først irritert over støynivået i Golfen på vei sørover gjennom Olsviktunnelen. Denne tunellen har en fartsgrense på 70 km/t og meget slitt asfalt. På dette tidspunktet hadde jeg kjørt ganske langt denne dagen: Ask - Kleppestø senter - Møller Åsane i Avensisen, deretter Møller Åsane - retning Indre Arna i Golfen (det var mye kø, så jeg svingte av på sideveiene ved avkjørselen mot Festtangen kjørte litt der før jeg snudde)-Ask- bussgarasjen (Ravnangerveien 325 tror jeg) - Ask - Olsviktunnelen (omtrent 13 mil). Jeg stoppet i et busstopp og lastet ned en desibelmålerapp på telefonen (Galaxy S2), slo av musikken og startet å måle. Resultatet var 72-78dB i 80-90 km/t fra Bergen vest til Åsane, hovedsaklig avhengig av asfaltkvaliteten. Jeg målte på vei hjem i Avensisen og fikk akkurat samme resultat. Det var litt skuffende.

tl;dr
e-Golf støyer like mye som en gammel Avensis.




Langangen

Sitat fra: Upster! på lørdag 29. august 2015, klokken 18:05
Eg har også dette problemet med resonnans frå dekka. Har hatt bilen i tre veker no, og syns faktisk at resonnanslyden (eller "ulinga" som eg vil beskrive den som) er meir sjenerande enn den vanlige dekkstøyen frå køyringa. Og er enig i at lyden er der uansett hastighet, dog syns eg den er mest framtredande i rundt 60 km/t. Forskjellig underlag har også mykje å seie. Eg trudde kanskje det kunne ha noko med dekktrykket å gjere, men etter å ha lest denne tråden så heller eg meir mot at det må ha noko med felgane å gjere... Har kjørt e-up i over et år no før eg fekk golfen, og har ikkje lagt merke til noko liknande støy frå den.

Har tenkt å ta ein prat med Møller om dette til veka, då eg ikkje syns dette er godt nok på ein heilt ny bil...

Jeg har det samme ulinga på min bil. Har nå kjørt 10000km. Resonansen hos meg er mest fremtredende mellom 35 og 60km/t. Ved et tillfelle ble resonansen så sterk at det "ristet" i rattet. Du får poste det her hvis de har en løsning :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA