Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk som ikke støyer?

Startet av Rio, torsdag 03. juli 2014, klokken 10:34

« forrige - neste »

gamer73

#30
Jeg ringte i dag til en dekkforhandler for å forhøre meg om Contisilent teknologien som skal redusere dekkstøy med opptil 9 db...han sa dem hadde noen dimensjoner...Tesla kan bruke disse, men dimensjoner er jo 245 etc..og massiv reduksjon i dekkstøy er rapportert..

Han sa følgende: til våren kommer denne Contisilent for fullt i flere dimensjoner så DA skal jeg vente med alle dekkkjøp frem til den tid:)

OG..jeg tror IKKE E-golf komemr med Contisilent teknologi i dekkene som står på standard. DETTE er noe man må fikse selv..dvs kjøpe nye dekk. Jeg er utroolig glad jeg kom over denne teknologien..som gjør at jeg utsetter ALL dekk og felgkjøp til neste vår....i håp om at det da kommer Contisilent i E-golf dimensjoner..

PS: spes tror jeg denne teknologien kan hjelp min mazda 6 som bråker som et uvær!

hcsag

Hei

Jeg kjøpte ny e-golf nå i sommer av VW forhandler i Hønefoss, en 2016 modell. Ved prøvekjøring av demobil la ikke jeg merke til noe unormal hjulstøy. På min nye bil er det normal hjulstøy, men i tillegg denne "summetonen" bakfra som blir beskrevet tidligere i tråden. Lyden kan minne litt om dekk som er slitt ujevnt hvor dekket ligger ujevt mot asfalten. Denne støy lyden varierer i forhold til ny/gammel asfalt og temperatur virker det som, men er ganske så irriterende på en helt ny bil. Jeg klaget til forhandler og hadde bilen på verksted forrige uke. De gikk over hele bilen og fant ikke noe galt. De prøvde med piggfrie vinterhjul og støyen ble helt borte sa de. Så satte de på helt nye original dekk(conti econtact) på bilen som jeg kunne teste med selv for å utelukke at det ikke var produksjonsfeil på dekkene som satt på da bilen var ny. Dessverre var denne summetonen tilbake.

Hva bør jeg gjøre med dette? Er det dekkene som er ubrukelige eller er det noe galt med støyisolering i bilen? Er det flere som har tilsvarende støy i sine biler med original dekk?

gamer73

Vel..dekkstøy er og blir den høyeste formen for støy i alle biler som kjører fortere enn 40km timen. Så en kombinasjon av støyende dekk og dårlig lydisolering av bilen gjør bare ting verre. Nå er ikke E-golfen veldig dårlig, men heller ikke bra. Den har vel standard billig-bil lydisolering. Du kan gå til støysvake dekk...eller du kan gjøre som meg...vente på ContiSilent teknologien som skal komme i flere dimensjoner til våren igjen:)

I tillegg kan du lydisolere bilen, men dette er kanskje overkill på en relativt billig bil som golf.

PokerFjes

Sitat fra: hcsag på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:52
Hei

Jeg kjøpte ny e-golf nå i sommer av VW forhandler i Hønefoss, en 2016 modell. Ved prøvekjøring av demobil la ikke jeg merke til noe unormal hjulstøy. På min nye bil er det normal hjulstøy, men i tillegg denne "summetonen" bakfra som blir beskrevet tidligere i tråden. Lyden kan minne litt om dekk som er slitt ujevnt hvor dekket ligger ujevt mot asfalten. Denne støy lyden varierer i forhold til ny/gammel asfalt og temperatur virker det som, men er ganske så irriterende på en helt ny bil. Jeg klaget til forhandler og hadde bilen på verksted forrige uke. De gikk over hele bilen og fant ikke noe galt. De prøvde med piggfrie vinterhjul og støyen ble helt borte sa de. Så satte de på helt nye original dekk(conti econtact) på bilen som jeg kunne teste med selv for å utelukke at det ikke var produksjonsfeil på dekkene som satt på da bilen var ny. Dessverre var denne summetonen tilbake.

Hva bør jeg gjøre med dette? Er det dekkene som er ubrukelige eller er det noe galt med støyisolering i bilen? Er det flere som har tilsvarende støy i sine biler med original dekk?
Jeg kjørte ikke mer enn 100mil på orginaldekkene, og la vel ikke merke til noe lignende. Synes det er vanskelig med slike lyder - hva er normalt :).
Hva slags trykk kjører du med i hjulene?
Hvis du passerer Åmot en ettermiddag må du gjerne kontakte meg så kan du få prøve min bil med Goodyear EfficientGrip Performance.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

hcsag

Lyder på biler som dette er vanskelig og ikke lett å vite hva som er normalt og ikke:-)
Hvordan opplever du Goodyear EfficientGrip Performance da, stor forskjell fra original dekka? Ang dekktrykk har jeg kun kjørt med det trykket bilen ble levert med, og ikke testet med hverken mer eller mindre. Har du noe erfaring med hvor mye det bør være? Jeg kjører stort sett alene i bilen.

gamer73

jeg kjører også på det som bilen kom med..og husker jeg ikke feil så var det 2.7-2.8 bar

vtk

Sitat fra: hcsag på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:52
Hei

Jeg kjøpte ny e-golf nå i sommer av VW forhandler i Hønefoss, en 2016 modell. Ved prøvekjøring av demobil la ikke jeg merke til noe unormal hjulstøy. På min nye bil er det normal hjulstøy, men i tillegg denne "summetonen" bakfra som blir beskrevet tidligere i tråden. Lyden kan minne litt om dekk som er slitt ujevnt hvor dekket ligger ujevt mot asfalten. Denne støy lyden varierer i forhold til ny/gammel asfalt og temperatur virker det som, men er ganske så irriterende på en helt ny bil. Jeg klaget til forhandler og hadde bilen på verksted forrige uke. De gikk over hele bilen og fant ikke noe galt. De prøvde med piggfrie vinterhjul og støyen ble helt borte sa de. Så satte de på helt nye original dekk(conti econtact) på bilen som jeg kunne teste med selv for å utelukke at det ikke var produksjonsfeil på dekkene som satt på da bilen var ny. Dessverre var denne summetonen tilbake.

Hva bør jeg gjøre med dette? Er det dekkene som er ubrukelige eller er det noe galt med støyisolering i bilen? Er det flere som har tilsvarende støy i sine biler med original dekk?

Dette er en veldig relevant diskusjon for meg da jeg irriterer meg over denne summetonen fra dekkene.
Jeg må si jeg er overrasket over at det ikke er flere som rapporterer om dette irritasjonsmomentet her på forumet, da jeg mener lyden er ganske så fremtredende. Jeg har tenkt at dette kanskje er mer fremtredende for den type asfalt som er i mitt distrikt (Harstad i Nord-Norge), men det forutsetter at det faktisk brukes en mer "grov" asfalt her i nord enn hva som er vanlig lengre sør. Om det faktisk er tilfelle vet jeg ikke. Noe som kan være med på å underbygge dette er at både demobilen hos forhandler og en kollegas e-Golf også har denne summetonen (selv om jeg ikke vet om den er like fremtredende som på min). Eller er det faktisk slik at dette varierer fra hver enkelt bil, av en eller annen grunn, i såfall må det vel ha med hjulstilling eller liknende å gjøre...?

Andre innspill:
- Jeg kjørte litt over 1000 km med originaldekkene før jeg pga. en punktering byttet de to bakre dekkene til Goodyear EfficientGrip Performance (montert på originalfelgene). Kan ikke si at summetonen ble noe særlig svakere etter å ha byttet dekk. Følte kanskje den generelle dekkstøyen ble lavere, men ikke summetonen. Så tror ikke nødvendigvis det har bare med dekktype å gjøre (med mindre summetonen kommer fra forhjulene, noe jeg ikke tror)
- Har eksperimentert endel på forskjellig dekktrykk, mellom 2.8 og 3 bar, uten at dette har merkbart effekt på summetonen.

Jeg lurer på om kanskje originalfelgene bidrar endel til problemet. Når jeg banker på dekkene kommer en tone som minner om summetonen. Denne tonen kommer vel fra vibrasjoner i dekk og felg (?) og blir forsterket i "hjulrommet" (tomrommet rundt hjulene). Felgene er jo lukket, så det bidrar kanskje på resonansen. De fleste som har byttet bort originaldekkene, og som ikke har merkbar summetone, har vel også byttet ut originalfelgene....

Enig i at jeg tror temperatur kan være en faktor, da summetonen ser ut til å variere fra dag til dag, uten at jeg kan se andre ting som er forskjellig. I tillegg lurer jeg på at styrken på tonen varierer alt etter hvordan bilen er lastet. Det om det sitter noen i baksetet f.eks, eller om det ligger noe tungt i bagasjerommet.

Hadde vært utrolig fint å kunne funnet årsaken til dette, slik at man kunne minimert lyden, da dette er det eneste jeg har å utsette på bilen.

Råde

Var den første som rapporterte om dette i sin tid. Det har vært litt spekulasjoner om hvor det kommer fra. Jeg tror ikke nødvendigvis det bare er dekkene/felgene, for frekvensen endrer seg ikke med økende fart. Noe resonans greier er det kanskje. Som Tbg har vært inne på, så er det et stort tomrom rundt bakaksel. Kanskje det hjalp hvis man tettet eller dekket til dette.

Kjører nå andre felger enn kjøleskapsfelgen (astana). Både på sommer og vinter.  Jeg mener bestemt at lyden er svakere, men ikke borte. Synes den høres best på fin asfalt.
e-Golf | X75D

gamer73

hmm dere er kanskje inne på noe....

jeg hører også en lyd..og det kan være noe av det dere beskriver. Jeg tenkte det var generell dekkstøy men vet ikke...for dekkstøyen på mazdaen forandrer seg dramatisk mht veidekke..men golfen har mer konstant lyd...

Men om det er resonans..så vil lydisolasjonsmatter fikse dette...problemet er jo bare å finne riktig sted å klistre disse på metallet;)

vtk

Enig i at resonans fra hulrom her og der nok bidrar endel til å forsterke lyden, men har vanskelig for å tro at det er hovedårsaken til problemet. Da skulle vel samtlige e-Golfer hatt et tilnærmet likt støynivå på summetonen, noe det ikke virker som er tilfelle.

gamer73

men du sier du IKKE byttet fordekkene....det KAN jo være disse lyden kommer fra?....PÅ mazdaen min så tror jeg fremdekkene er hovedsynderen mht dekkstøy...

hcsag

Jeg er ganske så sikker på at original dekkene/felgene er hovedårsaken til problemet, men selvfølgelig ikke helt sikker. De på verkstedet prøvde med piggfrie dekk og andre felger og sa at lyden ble borte. Hadde vært interessant å testet original dekka på andre felger for å se om det er dekka eller felgene som er den største synderen.

Tok en telefon til Erik Arnesen Bryn i går og snakket med en på verkstedet der som også hadde egolf. Han var også overasket over støynivået i egolfen, men han hadde ikke lagt merke til denne summetonen eller hva vi skal kalle denne lyden:-) han sa støyen var værst på slitt asfalt eller der hvor asfalten hadde blitt slipt. 

Jeg er også overrasket over at ikke flere har klaget på dette. Syntes dette er uholdbart på en helt ny bil uansett om det er elbil eller ikke. Dette er også det eneste jeg har å utsette på egolfen, ellers er den super.

Hadde en e-up på lån mens de sjekket min og den hadde ikke noe ulyd fra dekkene som jeg kunne høre, kun den vanlige dekk støyen.

Råde

Lyden er ikke begrenset til original conti econtact. Prøv nokian R2, goodyear ultragrip Ice og efficientgrip. Høres da også, men mindre. Grunnen til at ikke alle klager på det er nok fordi vi reagerer veldig forskjellig på lyd.
e-Golf | X75D

gamer73

Personlig tror jeg at jeg er mer følsom for en slags dyp romling lyd...noe alla lyden fra mazda 6 ;) mens høyfrekvente lyder plager meg mindre..muligens pga jeg er over 40 og sannsynligvis har en smule nedsatt hørsel..er ikke høyfrekvent lyd det først man mister hørselen på?

...men er denne summetonen dyp eller høyfrekvent? Jeg hører også en lyd fra golfen...men den ligger vel i mellomtone frekvensen og kanskje denne plager meg mindre enn den dype rumlingen fra f.eks mazda.

vtk

Sitat fra: gamer73 på onsdag 26. august 2015, klokken 09:00
men du sier du IKKE byttet fordekkene....det KAN jo være disse lyden kommer fra?....PÅ mazdaen min så tror jeg fremdekkene er hovedsynderen mht dekkstøy...

Ja, det kan jo selvfølgelig være tilfelle, men det høres ut som det kommer bakfra. Og så tror jeg det omtalte hulrommet under bilen bak og bagasjerommet bidrar som resonanskasse. Men det kan jo selvfølgelig være at summetonen kommer fra forhjulene. Er vel sannsynlig at de i allefall også bidrar noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA