Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk som ikke støyer?

Startet av Rio, torsdag 03. juli 2014, klokken 10:34

« forrige - neste »

Svg1974

Har en ny ide...  :o

Hva om vi forsøker en pragmatisk tilnærming. De fleste smarte telefonene har mulighet for apper som kan måle lyd/db. Disse er selvsagt ikke kalibrerte, men gir faktisk rimelig greie målinger, og variasjonen er begrenset fra telefon til telefon (med mindre mikrofonen er full av lommerusk).

Vi blir enige om fart, veistrekning og hvor telefonen plasseres i bilen. Ingen radio, alle vinduer igjen,jevn fart osv.

Veistrekningen er kanskje største utfordring, vi finner ingen lik strekning med samme underlag i hele norge, men de av oss som er i folksomme regioner burde enkelt enes om en strekning eller to. Det kunne vært spennende å prøvd ny asfalt og dårlig gammel asfalt, kombinert med forskjellige hastigheter, men da har man også flere feilkilder.

Jeg sokner selv til Stavanger regionen, og når jeg får bilen min i slutten av neste uke kan jeg godt ta en prøvetur for å se hvor jeg ender. Siden støyen øker med hastighet  er sikkert motorveien en bra plass, og om man enes om f.eks 90 på speedometert, på sletta mellom statoil og ikea (rimelig rett strekning uten fall). Nøyaktig hvor jeg plasserer telefonen, og hvilke app jeg bruker må jeg komme tilbake til.

Noen som henger seg på forsøket, eller blir det for mye styr?

shb

Continental er ikke bra på Tesla. Støyer mye, er veldig harde å kjøre på og slites fort ut. Prøvde en lik bil. Den føltes stiv og hard i forhold til min. Blir også fortere utslitt. Har 21" og luftfjæring. Han som byttet reagerte også, var vant til BMW. Mente min var bedre. Har nå kjørt 22 000 med Michelin og har 5mm på bak og 6mm fremme. Siden August, minus vinteren da.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14310.msg233664.html#msg233664
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på søndag 13. juli 2014, klokken 19:27
Er det nødvendigvis slik at stillere dekk bruker mer energi? Man kunne jo tro det var motsatt?

De aller første generasjonene lavfriksjonsdekk overbeviste ikke på vått føre. Derfor er det litt imponerende at Conti.eContact oppnår karakteren "A" både på rullemotstand og våtmarksegenskaper.  Kanskje er støy området man måtte kompromisse for å få best mulig resultater på andre felter?


Sitat fra: Rio på søndag 13. juli 2014, klokken 19:27
jeg tenkte at det kanskje var noen dekk som var bedre på støy enn de som står på (selger sa at det kom biler med flere typer dekk, og man kunne ikke velge (?)), uten å ofre distanse.

Det stemmer at produsentene står fritt til å bytte dekkmerker uten at forhandler har noen innvirkning på dette. Når det gjelder e-Golf tror jeg imidlertid vi kommer til å se Conti.eContact være mye brukt, siden både dekk og bil må sees på som økologiske pilotprosjekter fra hver sin respektive produsent.
Unntaket ville kanskje være hvis eContact ble for dyrt eller produksjonen av e-Golf ble for stor til at Continental klarte å levere nok dekk.

Støymessig kan jeg anbefale Goodyear EfficientGrip som både er et bra dekk og et stille dekk. EU-merkingen sier "B" for rullemotstand,  "A" for våtegenskaper.  Ulempen er at man nok mister noen kilometer rekkevidde sammenlignet med eContacts A/A.
Samtidig må vi huske at Bridgestone Ecopia EP150 som har vært brukt på Leaf er B/B, mens Leaf Tekna ofte kommer med Dunlop EnaSave Ec 300 som er B/C!  I følge EU-merkingen støyer begge mer enn EfficientGrip. 
Det ser ikke ut til å være noe offisielt støy-tall for Continentaldekket ennå, men Leaf Tekna på EnaSave har klart mer dekkstøy enn e-Golf på Conti.eContact.


Gordon Retriever

Sitat fra: Svg1974 på mandag 14. juli 2014, klokken 00:20
Kom over en test, riktignok fra 2012, og da kom dekkene som leveres originalt ut med "lavest på støy", så da er det kanskje forfengeligheten som er hovedargument for dekk/felg? Nå fant jeg ikke eksakt støymerking for dette dekket, men tviler på vi kan hente ut så mange db med andre dekk?

Tror vi blir fornøyde uansett, hele gjengen ;)

http://m.continental.no/tires/summer/contiecocontact-5/contiecocontact-5.html

Conti ecoContact 5 og Conti.eContact er nok to forskjellige dekk. ;)
ecoContact 5 er et vanlig øko-dekk, mens eContact er laget for bruk på el-biler og ladbare hybrider.


Sitat fra: Svg1974 på mandag 14. juli 2014, klokken 04:59
Hva om vi forsøker en pragmatisk tilnærming. De fleste smarte telefonene har mulighet for apper som kan måle lyd/db. Disse er selvsagt ikke kalibrerte, men gir faktisk rimelig greie målinger, og variasjonen er begrenset fra telefon til telefon (med mindre mikrofonen er full av lommerusk).

Vi blir enige om fart, veistrekning og hvor telefonen plasseres i bilen. Ingen radio, alle vinduer igjen,jevn fart osv.

Støymåling gjøres best nærmest mulig førerens øre. F.eks. i skulderhøyde mellom forsetene.

Tester utført med smarttelefoner er jeg litt skeptisk til, siden jeg har sett flere slike og det meldes om alt fra 45db til over 90db i nye personbiler.  Begge er like usannsynlige, selv om bruk av samme app kanskje kunne unngått de verste forskjellene..

Det mest informative - tror jeg - er om den som kjøper e-Golf med ikke-standard dekk og felger hadde tatt se bryet med å låne forhandlerens demobil, kjøre en teststrekning med begge bilene og deretter rapportere resultatet i denne tråden. :)


Gordon Retriever

Som nevnt tidligere i tråden, synes jeg at Fossilgolf med sportsfjæring og 18-tommers hjul støymessig slett ikke er så verst.

Ofte er det jo slik at når man går opp i dekkdimensjon (og ikke minst dekkbredde), merkes forskjellen mellom en godt og dårlig støydempet bil særlig godt: En dårlig dempet bil vil lett få så mye dekkstøy i kupeen at den oppleves som slitsom på lange turer, mens en bedre dempet bil takler økt dekkbredde på en mye mer overbevisende måte.

I denne sammenhengen er altså Fossilgolf blant de bedre i klassen, og det er derfor interessant at klikk.nos test av Golf GTE som ble publisert denne uken, ser ut til å bekrefte resultatene fra testen av e-Golf:  Øko-modellene av Golf er ikke direkte støysvake.  Selv med vinterhjul ble det målt nesten 70 desibel inne i GTE ved 100km/t.  Det er ikke spesielt lite...

Fra den nevnte testen av e-Golf:

SitatI en bil med stille motor høres andre lydkilder desto bedre. Fra 80 km/t og oppover er det en del hjulstøy - da er det ikke stillere i kupeen enn i en bil med forbrenningsmotor. Nesten 70 desibel i 100 km/t er ikke imponerende, men samtidig et prov på noe vi har sett på flere nye biler i det siste: Bilfabrikkene ser ut til å mene at vektslanking er viktigere enn demping av hjulstøy.

Er det noen som har fått utført ekstra rustbeskyttelse av e-Golf, og som synes dette forandrer støybildet inne i bilen? :)

vtk

Er det noen flere enn meg som opplever en slags "summetone" fra orginal sommerdekkene, i tillegg til den klassiske dekkstøy-skurringen ("skurring" likt den på gamle TVer når ingen kanaler var stilt inn, hvis dere forstår hva jeg mener)? Jeg antar denne "summetonen" kommer fra dekkene, og bruker bilen som resonanskasse. Den er igrunn mer fremtredende enn den klassiske dekkstøyen og høres relativt godt mellom 20/30- til 60/70 km/t når vindstøy etc. blir mer dominerende.

Summetonen virker å være avhengig av hvor god/ny asfalten er, og det høres ut som den kommer bakfra.

Råde

Enig i summetone. Tror jeg kommenterte det allerede under 1. prøvekjøring publisert i en tråd et sted.

Får litt av den samme lyden med 225/40-18 goodyear dekk, men ikke på samme nivå. Er nok noe med resonans, kanskje fra det store tomrommet under bagasjerommet.
e-Golf | X75D

vtk

Så dette er noe man må regne med uavhengig av dekk altså, i varierende grad...? Litt overrasket over at det ikke har vært mer snakk om det på forumet da jeg synes "summetonen" er ganske fremtredende. Men det har kanskje noe med asfalttype og -kvalitet i Nord-Norge som kanskje gir mer støy (?), eller at jeg er ekstra kresen/oppmerksom med ny bil, uten andre ting som støyer.

eskigolf

Har også blitt mer oppmerksom på ulyder etterhvert - særlig etter å ha lest her på forumet. Lyden minner meg litt om en lightversjon av ødelagte hjullager. Jeg kjører standard dekk og felg, så der er det vel lite å hente på forbedring av lydbildet.. 

Vi har kanskje for høye forventninger til en bil uten motor og blir ekstra sensitive for lyder.
Vurderer å prøve en leiebil igjen for å høre om det er det samme der. 
e-Golf bestilt 3. juli 2014, Night Blue Metallic, Marrakech, med VP, hentet 6. mars 2015.

Svk

Fikk montert de orginale sommerhjula idag. Støyer noe mer enn vinterdekka ja. Men blir vel en vane. Er mest spent på forbruket.

elektro

Som regel har sommerdekk litt "hissigere" dimensjoner enn vinterdekkene, og når de så støyer mer er det først og fremst det man forklarer det med. Man glemmer kanskje at sommerdekkene har en hardere gummiblanding beregnet for høyere temperaturer. Dette gjelder også originaldekkene på e-golf, selv om de har relativt beskjedne dimensjoner som i seg selv burde gi vinterdekkomfort.

Jeg tror også mange dekk- og bilprodusenter tenker fint lite på norsk asfalt i utviklingen. Asfalten i Sør-Europa er jo rimelig forskjellig fra den norske. Sikkert den japanske også.. Det er i alle fall ikke ørets lyd i 110 km/t. i min 2014 Mazda 6 stv. med 225/44 R19 Bridgestone Turanza! For ordens skyld, jeg har IKKE valgt dekkene selv. Men Skyactiv teknologien, som har gjort den svære stasjonsvogna lettere enn både fossil Golf og Volvo V40, må nok også ta noe av skylden for dette. Gi oss støyisolasjonen tilbake!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

iknutis

Jeg syns støyen i orginaldekkene er til å leve med, selv om de godt kunne vært stillere.
Men jeg syns min bil sporer grusomt og ville byttet dekk bare basert på det.

hottentott33

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 01. mai 2015, klokken 18:17

Er det noen som har fått utført ekstra rustbeskyttelse av e-Golf, og som synes dette forandrer støybildet inne i bilen? :)

Jeg har tectylbehandlet galskapen. Nå har jeg ikke kjørt e-Golf uten ekstra rustbeskyttelse annet enn et par turer med demobil, men mitt inntrykk er at det er rimelig likt støybilde. Mulig bittegrann mindre dekkstøy oppe i fart, men det tror jeg helst bare er innbilning :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hans.ks

Merket mer dekkstøy etter skifte til sommerdekk(orig. dekk fra forhandler), har også bitt meg merke i denne summingen som noen har nevnt. Min bedre halvdel synes jeg må være koko og at jeg aktivt lytter etter støy, på tross av at bilen bortimot er lydløs.  :o

En hører jo tross alt bremseskivene gnisse når det bremses.
E-Golf med ventepumpe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA