Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk som ikke støyer?

Startet av Rio, torsdag 03. juli 2014, klokken 10:34

« forrige - neste »

Rio

Da har jeg vært og testkjørt, og er meget imponert med e-Golf. Den er mye bedre enn den jeg kjørte i 2012.

Det eneste som trakk ned var dekkene, og da er spørsmålet: hvilke sommerdekk er de mest støysvake?

De må jo også ha lav rullemotstand.

Noen som vet om tester som fokuserer på dekkstøy?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sonus

Alle dekk skal vel merkes i henhold til EU-krav med støyegenskapene?

På dekkonline kan du iallefall sortere etter støy når du har valgt dimensjon du skal ha. Jeg gjorde det da jeg bestilte dekk til dieselbilen vår og ente opp med noen støysvake Dunlop dekk.

Råde

I tillegg kan du se denne sommerdekktesten fra 2013:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2013/tabeller-sommerdekktest-2013/

Imidlertid er feks continental (sportcontact 5) vurdert best sammen med bl.a Dunlop på støy. Jeg har begge men synes ikke de er særlig stille noen av de. I følge merking gir Dunlop (sport bluresponse) 68db mens continental 72db. Goodyear efficientgrip performance, som flere har skrytt hemningsløst av, er oppgitt med 70db, altså midt i mellom. Jeg vil prøve det, da det kom meget godt ut totalt i denne testen.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

#3
Sitat fra: Rio på torsdag 03. juli 2014, klokken 10:34
Det eneste som trakk ned var dekkene,

Takk for det, da vet jeg at jeg ikke er alene om å synes dette.

Støy fra dekk virker ofte å være noe som ikke står i særlig fokus i dekktester.
Som de to andre over har jeg også merket at Dunlop har dekk med lav db-merking, men jeg har ikke prøvd dem selv slik at jeg kan uttale meg.

De beste all-round dekkene jeg har kjørt er Michelin Primacy og Goodyear EfficientGrip. Continentals Premium Contact er også bra, men de to første oppleves som mer støysvake.
Goodyear EfficientGrip har jeg bl.a. kjørt på Fords S-Max, og utstyrt med 225/50-17 målte jeg lavere støy på Forden enn jeg gjorde på e-Golf på Continental Conti.eContact i dimensjon 205/55-16

Det skal understrekes at begge bilene står seg svært bra i sammenligning med andre biler.

Conti.eContact er naturlig nok optimert for lav rullemotstand, og man vil nok tape noen meter ved å bytte, selv om EfficientGrip er bedre enn mange andre på området.

Det jeg ville sett på, var å bytte til en smalere dekkbredde. 195/60-16 passer, men utvalget i dekktyper er mindre. 195/65-15 har bra utvalg dekk til gode priser. Ulempen er at man trenger andre felger. Man får heller ikke Conti.eContact i denne dimensjonen.  (EDIT:  15-tommers felg er jeg faktisk litt i tvil om passer på e-Golf.)

Et annet alternativ er å beholde originaldekkene, men å få utført en antirustbehandling. Vanligvis pleier Møller å gå av hengslene ved tanken på dette, men en begrenset behandling av kun hjulhus med støydemping som formål burde være kurant nok. Både Mercasol og Tectyl tilbyr dette - Tectyl selv sier 25-30% reduksjon av støy, mens et Tectyl-verksted i Trondheim vil være bedre og snakker om en gjennomsnittlig reduksjon på 2-4 desibel, som tilsvarer 30-50%. Det er i så fall ganske mye.



Kjell Leaf

#4
Jeg har lest at de dekkene som er mest stille på fin asfalt ikke alltid er de mest stille på den grove asfalten som oftest brukes i Norge. Det kan være forklaringen på at merkingen på dekkene ikke alltid stemmer med virkeligheten.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ny-dekkmerking-stemmer-daarlig-paa-norske-veier/a/10039815/
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Gordon Retriever

Det ser ut som om Continental har fokusert en del på støyaspektet da de utviklet Conti.eContact. Det har f.eks. et tynt lag polyuretanskum på innsiden av mønsterbanen for å redusere støy. Dette er samme teknologi som Continental benytter i ContiSilent, som leveres til Audi RS6 og RS7. I ContiSilent skal skumlaget redusere dekkstøy med 9db.

Problemet med tradisjonell støydemping med støymatter i biler er at disse tilfører noe elbilprodusentene ikke trenger så veldig mye mer av; nemlig vekt. Et stillere dekk vil derfor være veldig kjærkomment nytt for bilfabrikantene.

Spørsmålet er om e-Golf er blant de første virkelig stille elbilene, og at man derfor lettere legger merke til dekkstøyen når så mange andre støykilder dempes eller er fraværende.


Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 04. juli 2014, klokken 22:38
Det ser ut som om Continental har fokusert en del på støyaspektet da de utviklet Conti.eContact. Det har f.eks. et tynt lag polyuretanskum på innsiden av mønsterbanen for å redusere støy. Dette er samme teknologi som Continental benytter i ContiSilent, som leveres til Audi RS6 og RS7. I ContiSilent skal skumlaget redusere dekkstøy med 9db.

Problemet med tradisjonell støydemping med støymatter i biler er at disse tilfører noe elbilprodusentene ikke trenger så veldig mye mer av; nemlig vekt. Et stillere dekk vil derfor være veldig kjærkomment nytt for bilfabrikantene.

Spørsmålet er om e-Golf er blant de første virkelig stille elbilene, og at man derfor lettere legger merke til dekkstøyen når så mange andre støykilder dempes eller er fraværende.



Det er egentlig ganske rart - det virker som om e-Golf er bedre støyisolert enn Leaf hva angår ekstern støy (f. eks. når man kjører i en tunnel), og også stillere enn Leaf, men dekkstøyen er mer fremtredende i en e-Golf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 04. juli 2014, klokken 22:38
Det ser ut som om Continental har fokusert en del på støyaspektet da de utviklet Conti.eContact. Det har f.eks. et tynt lag polyuretanskum på innsiden av mønsterbanen for å redusere støy. Dette er samme teknologi som Continental benytter i ContiSilent, som leveres til Audi RS6 og RS7. I ContiSilent skal skumlaget redusere dekkstøy med 9db.

Problemet med tradisjonell støydemping med støymatter i biler er at disse tilfører noe elbilprodusentene ikke trenger så veldig mye mer av; nemlig vekt. Et stillere dekk vil derfor være veldig kjærkomment nytt for bilfabrikantene.

Spørsmålet er om e-Golf er blant de første virkelig stille elbilene, og at man derfor lettere legger merke til dekkstøyen når så mange andre støykilder dempes eller er fraværende.



Det er egentlig ganske rart - det virker som om e-Golf er bedre støyisolert enn Leaf hva angår ekstern støy (f. eks. når man kjører i en tunnel), og også stillere enn Leaf, men dekkstøyen er mer fremtredende i en e-Golf.

Enig. Da kan det vel egentlig ikke være så mye annet enn egenskapene til dekket, kan det vel?

Synes altså ikke dekkstøyen var så voldsom, men jeg skal innrømme at jeg synes fossilgolfen jeg hadde fra avis med bensinmotor (som er ganske stille) hadde mindre opplevd dekkstøy. Vet ikke hvilket dekkmerke det var, men jeg er ganske sikker på at det ikke var samme som på e-golf standard.

Det skal bli veldig spennende å høre når folk får erfaring med andre dekk.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på fredag 04. juli 2014, klokken 23:26Synes altså ikke dekkstøyen var så voldsom, men jeg skal innrømme at jeg synes fossilgolfen jeg hadde fra avis med bensinmotor (som er ganske stille) hadde mindre opplevd dekkstøy. Vet ikke hvilket dekkmerke det var, men jeg er ganske sikker på at det ikke var samme som på e-golf standard.

Jeg er enig i at støyen på e-Golf ikke er voldsom, men den er ganske merkbar når resten av bilen er så stille.  Tidligere har jeg kjørt Golf VII med sportsfjæring og 18-tommers hjul, og den var nok noe grovere i dekkstøyen, men overraskende lite.

Dekk i dimensjon 205/55-17 av en kvalitetsmerke på e-Golf tviler jeg på vil støye enn Conti.eContact i 205/55-16 som e-Golfen kommer med som standard.


Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 22:44Det er egentlig ganske rart - det virker som om e-Golf er bedre støyisolert enn Leaf hva angår ekstern støy (f. eks. når man kjører i en tunnel), og også stillere enn Leaf, men dekkstøyen er mer fremtredende i en e-Golf.

Det hadde vært interessant å prøvd Leaf med Continentaldekkene til e-Golf.
På meg virker det som om en del av dekkstøyen i e-Golf kommer bakfra, noe som kan tyde på at litt ekstra støyisolering av bagasjerom og hjulhus ville hjulpet.

Men jeg er enig at det ser ut som originaldekkene er mye av årsaken. En mulighet er at et svært lettrullende dekk i utgangspunktet ikke er særlig stillegående, og at mye av arbeidet Continental har gjort for å gjøre det mer støysvakt, er for å dekke over et bråkete utgangspunkt.

Spørsmålet man sitter igjen med er gjerne hvor mye rekkevidde man eventuelt mister ved å erstatte Conti.eContact med et stille, men mindre lettrullende dekk.  ???

Råde

Tror du det et så mye man mister? Ikke veldig tror jeg, dreier seg kanskje om et par kilometer (ukvalifisert gjett). Leste en temasak om rullemotstand en gang i et bilblad. Det var visst ikke så mye hvis man sammenligner et miljødekk med et vanlig dekk fra et kjent merke. Globalt, derimot, vil jo en liten besparelse pr bil bety mye samlet.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Jeg er redd det er fullt mulig å miste 3-5% hvis man bytter til et mer komfortabelt dekk i samme dimensjon.

Andre faktorer kan spille en ennå større rolle: Større dekkbredde som 225 eller mer vil redusere rekkevidden, mens økt uavfjæret vekt kan få betydning hvis man bytter til felger som veier mer. Større luftmotstand ved en felgtype med større sideåpninger har også innvirkning. Til sammen er jeg redd dette kan bli småstygge tall. :o

Fra prøving av e-Golf ser jeg at den lett kjører 180 km på en lading, noe som gjør at jeg kan nå en del flere destinasjoner uten å måtte lade før hjemturen. Men når rekkevidden er viktig, vurderer jeg å finne andre måter å løse/leve med dekkstøyen, og la originaldekkene bli værende.

Rio

En liten kommentar:

Er det nødvendigvis slik at stillere dekk bruker mer energi? Man kunne jo tro det var motsatt?

Lavmotstandsdekk er en prioritet, men jeg tenkte at det kanskje var noen dekk som var bedre på støy enn de som står på (selger sa at det kom biler med flere typer dekk, og man kunne ikke velge (?)), uten å ofre distanse.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svg1974

Klippet fra artikkel på dinside.no om øknomisk kjøring. Om dette stemmer, så vil jo dette utgjør rundt 10%? På min diesel kjører jeg ca 1000km på full tank, 6 liter fra eller til betyr ca 100 km. Må innrømme at i farten vet jeg ikke hvilke rullemotstand jeg har...

Klipp,klipp
Dekk med lav rullemotstand krever mindre drivstoff. Hvis dekkene du kjører med har fått en A-rating i stedet for G-rating, kan du spare mer enn 6 liter drivstoff pr. 1000 km.

Link til hele artikkelen: http://www.dinside.no/929565/slik-kjorer-du-gjerrig-i-sommer

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. juli 2014, klokken 15:51
Jeg er redd det er fullt mulig å miste 3-5% hvis man bytter til et mer komfortabelt dekk i samme dimensjon.

Andre faktorer kan spille en ennå større rolle: Større dekkbredde som 225 eller mer vil redusere rekkevidden, mens økt uavfjæret vekt kan få betydning hvis man bytter til felger som veier mer. Større luftmotstand ved en felgtype med større sideåpninger har også innvirkning. Til sammen er jeg redd dette kan bli småstygge tall. :o

Det er veldig vanskelig å finne objektive målinger og beregninger av dette, har jeg funnet ut. Jeg er enig med deg at du nok kan miste opp til 5% rekkevidde ved å velge et vanlig (bedre?) dekk. Jeg ser statens vegvesen skriver i et høringsnotat om den nye dekkmerkingen at det kan skille opp til 10% i energiforbruk mellom et godt og et dårlig (mht rullemotstand) dekk.

Jeg tenker at hvis man velger et vanlig, litt bløtere dekk, vil forskjellen kanskje være noen prosent. 3% vil utgjøre 6km under optimale forhold. Dette harmonerer også med hva e-UP folket skriver. De syntes ikke rekkevidden endret seg vesentlig når de sammenligner sommer og vinterdekk.

Er også enig i dette med bredde, og her kommer støy også inn. Så må man gjøre opp med seg selv hva man er villig til å ofre for enten mer komfort eller, hvis man er av den mening, bedre utseende.
e-Golf | X75D

Svg1974

Enig at det ikke er de mange km som skiller, for det er vel få av de aktuelle dekkene som er i andre enden av skalaen. Felgenes design skal jo også bety noen prosent eller promille...

Kom over en test, riktignok fra 2012, og da kom dekkene som leveres originalt ut med "lavest på støy", så da er det kanskje forfengeligheten som er hovedargument for dekk/felg? Nå fant jeg ikke eksakt støymerking for dette dekket, men tviler på vi kan hente ut så mange db med andre dekk?

Tror vi blir fornøyde uansett, hele gjengen ;)

http://m.continental.no/tires/summer/contiecocontact-5/contiecocontact-5.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA