Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regnvær og åpen takluke

Startet av Yagi, torsdag 03. juli 2014, klokken 07:44

« forrige - neste »

Yagi

På mandag gikk jeg forbi denne i en gate i Oslo. Akkurat da begynte en rimelig heftig regnbyge. Dagens gode gjerning ble da å slå opp eieren i telefonkatalogen og ringe ham.  Det tok litt tid før han kom, så jeg lette rundt i hagene etter noe å legge over  ::) - men jeg fant ikke noe...  Ikke hadde jeg paraply selv heller. Tror bilen hadde stått slik en stund - under et stort tre, for det var mye rusk og rask inne i bilen.

Dette er jo selvsagt lett å teste selv - men er det noen som vet om alarmen går dersom man stikker noe ned i en åpen luke? (ved full alarmpakke..)


Moralen må bli: Dersom noen finner MIN bil stående slik i regnvær. Vær så snill å ringe meg!
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

satheesh.net

#1
Jeg personlig skulle ønske regnsensoren var aktiv når bilen er "av". Slik at den da sendte signaler til vinduer og pano om å lukke seg. I hvert fall ha det som en opsjon eller valg i innstillingene en plass. Kan fort by på "problemer" ved husdyr, ventende unger, etc. Men da har man i hvert fall valget.

Ellers har man jo muligheten å lukke pano fra mobilen da. ;)

Muffinman

Regnsensor OG kattesensor a la Ford SportKa kanskje  ;D

Reklamen er nevnt før her inne og ble ikke postet pga sin noe groteske natur, men man finner den på tuben.

Øggen

Hadde vært bra om regnsensoren kunne tatt dette. Men er redd Vampire Drain vil bli høy om sensorer skal passe på alt mulig.

Quintilian

Min Skoda Superb 2011 hadde denne funksjonen. Regnsensoren på frontruta var aktiv når bilen var parkert (i inntil så-og-så mange timer; 18?) og lukket vinduer og takluke automatisk om det begynte å regne. Mener at dette bør være en no-brainer; i hvert fall at det finnes et alternativ i software hvor man kan skru det på...

Kunne også vært en opsjon som skrudde på A/C ved automatisk lukking for å holde innetemperaturen under 25 grader. Da er man sikret at dyr/barn ikke blir for varm samtidig som man unngår hendelser som denne...

RuneW

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:49
Min Skoda Superb 2011 hadde denne funksjonen. Regnsensoren på frontruta var aktiv når bilen var parkert (i inntil så-og-så mange timer; 18?) og lukket vinduer og takluke automatisk om det begynte å regne.

Ja ja, men du må huske på at Skodaen sikker hadde et digert 12V-batteri som kunne håndtere dette enorme strømsluket...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Quintilian

Sitat fra: RuneW på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:49
Min Skoda Superb 2011 hadde denne funksjonen. Regnsensoren på frontruta var aktiv når bilen var parkert (i inntil så-og-så mange timer; 18?) og lukket vinduer og takluke automatisk om det begynte å regne.

Ja ja, men du må huske på at Skodaen sikker hadde et digert 12V-batteri som kunne håndtere dette enorme strømsluket...

Jeg regner med at dette ikke er et enormt strømsluk som du sier. Det er èn enkelt sensor som må være aktiv i tillegg til bilens grunnautomatikk som uansett står og surrer så lenge bilen ikke er i strømsparingsmodus ...

RuneW

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. juli 2014, klokken 11:15
Sitat fra: RuneW på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:49
Min Skoda Superb 2011 hadde denne funksjonen. Regnsensoren på frontruta var aktiv når bilen var parkert (i inntil så-og-så mange timer; 18?) og lukket vinduer og takluke automatisk om det begynte å regne.

Ja ja, men du må huske på at Skodaen sikker hadde et digert 12V-batteri som kunne håndtere dette enorme strømsluket...

Jeg regner med at dette ikke er et enormt strømsluk som du sier. Det er èn enkelt sensor som må være aktiv i tillegg til bilens grunnautomatikk som uansett står og surrer så lenge bilen ikke er i strømsparingsmodus ...

Selvsagt. Det var bekymringen for "vampire drain" over jeg tenkte på når jeg skrev det jeg skrev. Blir litt for dumt om dette ikke kan implementeres pga vamipre drain med et 84kWh-batteri når det er mulig med et vanlig startbatteri...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

dundun

Det er ikke gitt at alle subsystemer har separate power-states, og da er det ikke så greit å legge til sånne funksjoner via software.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Johnny

Selv praktiserer jeg en litt mindre militant form for ventilering. Setter luka i vent-posisjon når bilen står i solsteiken. Regner med at den vil være tett om det kommer et regskyll, men har ikke konkret erfaring så langt. Tar jeg feil?
TMS og eGolf.

Kjell Leaf

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:49
Min Skoda Superb 2011 hadde denne funksjonen. Regnsensoren på frontruta var aktiv når bilen var parkert (i inntil så-og-så mange timer; 18?) og lukket vinduer og takluke automatisk om det begynte å regne. Mener at dette bør være en no-brainer; i hvert fall at det finnes et alternativ i software hvor man kan skru det på...

Kunne også vært en opsjon som skrudde på A/C ved automatisk lukking for å holde innetemperaturen under 25 grader. Da er man sikret at dyr/barn ikke blir for varm samtidig som man unngår hendelser som denne...
Er du gal mann... Hvis systemet svikter finner du barnet ditt eller dyret ditt dødt i bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Quintilian


[/quote]
Er du gal mann... Hvis systemet svikter finner du barnet ditt eller dyret ditt dødt i bilen.
[/quote]

Det blir som å si at det er galskap å bruke bil med airbag (fordi den kan svikte og utløses i fart!) eller noe annet enn gammelt "analogt" håndbrekk når man parkerer (tenk hvis elektronikken feiler og skrur av det "elektroniske håndbrekket!".

"Alle" har ikke barn/dyr sittende i bilen og de bør få muligheten til å bruke en slik funksjon. Så kan de som etterlater seg barn og husdyr (som i utgangspunktet er en dårlig idè) i bilen få lov til å lufte så mye de vil uten inngripen.

Kjell Leaf

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:23

Er du gal mann... Hvis systemet svikter finner du barnet ditt eller dyret ditt dødt i bilen.
[/quote]

Det blir som å si at det er galskap å bruke bil med airbag (fordi den kan svikte og utløses i fart!) eller noe annet enn gammelt "analogt" håndbrekk når man parkerer (tenk hvis elektronikken feiler og skrur av det "elektroniske håndbrekket!".

"Alle" har ikke barn/dyr sittende i bilen og de bør få muligheten til å bruke en slik funksjon. Så kan de som etterlater seg barn og husdyr (som i utgangspunktet er en dårlig idè) i bilen få lov til å lufte så mye de vil uten inngripen.
[/quote]
Barn og dyr skal uansett aldri forlates i bilen i varmen. Det er mer enn en dårlig ide. Noen syns kanskje det er greit hvis motoren går og ac er på, men hva om den stopper ? Hvert år må man knuse ruter for å få ut dyr eller barn som er forlatt i bilen av ubetenksomme voksne. Dumt å sammenligne med airbag, det er ikke det samme.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Car-El

Ja og hvis himmelen rammler i hode på oss....


SLUTT MED PJATT! VÆR VOKSEN!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Spinner

Sitat fra: Johnny på torsdag 03. juli 2014, klokken 16:56Setter luka i vent-posisjon når bilen står i solsteiken. Regner med at den vil være tett om det kommer et regskyll, men har ikke konkret erfaring så langt. Tar jeg feil?
Jeg startet en SW oppgradering i regnværet, og den fikk det for seg at det var en god ide å sette takluka i vent under oppgradering :o Fikk ikke gjort annet enn å vente til den var ferdig, da den lukket luka selv. Annet enn en og annen dråpe som spratt inn, var det rimelig tørt 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA