Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil som eneste bil?

Startet av Lentaro, onsdag 02. juli 2014, klokken 20:58

« forrige - neste »

Lentaro

Hei elbilfolk!

Her i huset går vi mot et bilbytte og vi driver å ser mye på forskjellige typer stasjonsvogner med diesel o.l, men vi lurer også litt på om det kan lønne seg for oss med en elbil, deriblant en Leaf.
Vi får ei jenteunge i huset snart også så vi trenger litt plass til vogn og slikt, hvordan vil dere si at leafen passer til dette?

Vi bor i Trondheim nå og bilen skal brukes daglig til alt av småkjøring hit og dit samt kjøring til skolen som ligger kun 4,7km unna. Vil elbilen lønne seg når det er så kort distanse?

Neste år flytter vi til Grimstad og regner med en del turer til både Arendal og Kristiansand da, noen erfaringer å dele dere som bor i området, samt om det er noen lademuligheter på Universitet i Agder?
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

X-Trail

På så kort etappe er jo elbilen enda bedre enn å starte på den stakkars dieselmotoren :)
Ved universitetet i grimstad er det ladepunkter, last ned LadeNå! appen og se litt selv :)
Til kristiansand er det jo flere bommer og hurtiglader er både i kristiansand og arendal. Tror dere burde sjekke ut elbil ;) kan anbefales :D
Stolt eier av ELise♡

Lentaro

oppfølgingspørsmål som jeg glemte, vil det være lurest å kjøpe en ny Tekna (med tanke på rekkevidde) eller burde vi gå for en brukt 2012/13 modell?
erfaringer?
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

Mippen

Sitat fra: Lentaro på onsdag 02. juli 2014, klokken 20:58
Hei elbilfolk!

Her i huset går vi mot et bilbytte og vi driver å ser mye på forskjellige typer stasjonsvogner med diesel o.l, men vi lurer også litt på om det kan lønne seg for oss med en elbil, deriblant en Leaf.
Vi får ei jenteunge i huset snart også så vi trenger litt plass til vogn og slikt, hvordan vil dere si at leafen passer til dette?

Vi bor i Trondheim nå og bilen skal brukes daglig til alt av småkjøring hit og dit samt kjøring til skolen som ligger kun 4,7km unna. Vil elbilen lønne seg når det er så kort distanse?

Neste år flytter vi til Grimstad og regner med en del turer til både Arendal og Kristiansand da, noen erfaringer å dele dere som bor i området, samt om det er noen lademuligheter på Universitet i Agder?


Jeg kan ikke svare på alt fordi jeg ikke vet hvordan det er med lademuligheter der  eller har barn ennå. Jeg har imidlertid en nissan leaf som eneste bil i øyeblikket og klarer meg egentlig med den. Skal kanskje til og med kjøre på langtur fra Bergen til Nordmøre med den om et par uker. Det skal imidlertid gå fint med en barnevogn. Det er også isofix barnesete feste i bilen.

Elbil er genialt til småkjøring. Diesel og bensin skal helst kjøres et stykke for å unngå slitasje på motor og for å få opp varmen. Elbilen tar ikke skade av småkjøring. Kjør innom en nissan forhandler og spør om dere kan teste med en barnevogn og et sete. Lykke til :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Lentaro på onsdag 02. juli 2014, klokken 22:02
oppfølgingspørsmål som jeg glemte, vil det være lurest å kjøpe en ny Tekna (med tanke på rekkevidde) eller burde vi gå for en brukt 2012/13 modell?
erfaringer?


Kjøp en bil nyere enn 2013 for da er det litt mer plass i bagasjerommet og få litt bedre rekkevidde :)
Fremtiden er elektrisk.

shb

Ja ny Tekna. Varmepumpe og LED lys, tennes raskere når du kommer inn i en mørk tunell og bedre lys en halogen på mellom modellen( Visante). Bedre plass i bagasjerom en Japan modellen. Mer støydempet. Eller en Tesla? Dobbel pris og 3 ganger rekkevidde og plass.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

emil

Sitat fra: Lentaro på onsdag 02. juli 2014, klokken 20:58
Neste år flytter vi til Grimstad og regner med en del turer til både Arendal og Kristiansand da, noen erfaringer å dele dere som bor i området, samt om det er noen lademuligheter på Universitet i Agder?

Strekningen Kr.sand-Arendal er en drøm for elbilister og bedre skal det bli...

UiA har mange ladeplasser (både i Grimstad og Kr.sand), men det er også mange elbilister der så det er ikke sikket du finner ladeplass. Til nå har lading vært gratis men ladestasjonene er i samarbeid med Easypark så det kan være at det blir betaling (det er planen) og da er nok muligheten for ladeplass større.

Hurtigladere i Kristiansand og Arendal og etterhvert i Lillesand. Grimstad-Kr.sand-Grimstad kjøres problemfritt uten ladestopp størstedelen av året.

Electrix

Vi har 3 små barn og får fint plass til alle, også på helgetur med bagasje og barnevogn med bag. Må bare bli litt vant til å stable bagasjen... Tidligere hadde vi også søskenvogn. Vi har fremdeles en dieselbil pga behov for to biler for å få hverdagen til å gå opp, hvis ikke hadde vi nok kvittet oss med dieselbilen og brukt leiebil de 4-5 gangene I året vi kjører gjennom elbil-U-land (Telemark og deler av Vestfold).

Sørlandet funker bra med elbil, problemene oppstår om du vil lenger enn en batterilengde østover fra Arendal, der er det et sort hull I hurtigladenettet. Men jeg vil tro den største utfordringen blir turen fra Trondheim til Grimstad...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lentaro

Takker for alle raske svar. :)

Vi tenkte vi tar med bilstolen og barnevogna imorra og prøvekjører en Leaf. Fant nettopp ut at Kia lanserer en elbil også, en Soul. Denne så også ikke gærn ut, ihvertfall med tanke på at den var i samme prisklasse som en Leaf Tekna.
Sorry hvis det kommer noen dumme spørsmål men er litt grønn på elbil området (no pun intended).
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

svingen

Vi lånte en leaf (i 2012) altså den "eldre" og den passet fint med emmaljunga inne i den,men var ikke plass til så mye mere da ;)
men det finnes jo mange vogner nå som er mye mindre og ikke tar så mye plass.

Vi var på lang tur med en liten ION i helga (25 mil hver vei) og her er det mye mindre plass og vi var 2 voksne og 2 barn på 2 år og 5 år,fikk plass til barne sykkler (14 tommer og balanse sykkel) + alt av bagasje.

Så det blir litt pakking etter som hvor mye plass man har,vi har en stasjonsvogn og skal vi på tur med den (ikke ofte det blir lengre men) så blir jo den fult opp med 300 liter skiboks og fult inne i bilen og sykkler på utsiden.

Men lån bilen som blir sagt her og siden det her blir eneste bil invistere i en 6.6kw lader da kan du full lade bilen på 4 timer og ikke 8 timer (dobbel så rask) det kommer flere og flere lade punkter som støtter det her og i fremtiden tror jeg att man finner det "overalt"
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Daeedor

Modellskille på "ny" og "gammel" modell er juni 2013. Du vil gjenkjenne korrekt modell på at det ikke lenger er "ladeklump" rett bak baksetet , i gulvet blant annet.  Kjøp den nyeste modellen - enten Acenta eller Tekna , og som er solgt ny av Nissans forhandlernett i Norge , da er du sikker mht. utstyrsnivå og garantier.  Lykke til. :)

fws

#11
Jeg har Leaf som eneste bil. Det fungerer bedre enn alt annet så lenge du holder deg innenfor rekkevidden. De gangene jeg trenger å kjøre langt har jeg alltid fått låne bil av familie. Men med tanke på at man i ca. 97% av tiden holder seg innenfor rekkevidden, er det ikke noe stort problem.
Det er ikke noe problem å få plass til barneseter i Leafen. Jeg har fått inn ganske store barneseter, og fortsatt hatt bra plass foran. Når det gjelder barnevogn i bagasjerommet har jeg ikke så mye erfaring, men jeg har fått inn alt så langt. Man får generelt inn ganske mye i bagasjerommet.
Nissan Leaf 2018

Lentaro

#12
Vi var å så på en Acenta istad, som vi skal prøvekjøre imorgen. Hvis vi skal gå for Leaf blir det nok en Acenta for vi trenger ikke det lille ekstra som er med i Tekna versjonen og vi må være litt snill med lommeboka også.  :)
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

Lekebil

Har selv elbil som eneste bil, fungere helt topp! hadde en Ford Fiesta før og selv om jeg da hadde muligheten til å kjøre til Oslo/Stavanger med den byttet jeg alltid med familie i en større bil eller tok toget/buss etter hva som var mest praktisk.

  Flere av P- husene i Kr.sand har lade plass til Elbil (gratis), på universitet er det nå komme opp automater istedenfor vanlig lade stolper som stod der før. har dog ikke vært å sett nærme på disse så kan ikke gi mer info om di.
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

Bekkenes

Jeg gikk fra en 2012 Audi A6 med 1100km på tanken til en Nissan Leaf.
Har 42km hver vei til jobb (lader bare på jobben).

Det går helt greit.
Bare vær OBS på dårlig rekkevidde.
Jeg vil si 100km på vinterstid og maks 150km (sammenhengende, start/stopp liker ikke batteriet) om sommeren.


Ellers en helt kurant billigbil.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA