Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norgesferie i gammel leaf

Startet av gaja, mandag 16. juni 2014, klokken 00:54

« forrige - neste »

gaja

Noen som har gode laderåd på strekningen Åndalsnes-Dombås-Lillehammer-Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Molde?

Har bestilt billetter til sabeltann i Kristiansand i midten av juli, og vurderer å kjøre dit med elbilen; en 2011-leaf som har mistet en strek, og som jeg aldri har turt å presse lengre enn 8 mil (med mye bakker).

Ungene er sterkt for ideen, de hater å sitte lenge stille i bilen. Jeg har fem uker ferie, så tiden er ikke egentlig noe problem. Men med alle problemene som har vært med hurtigladere rundt omkring tror jeg vi må ha en plan A, B og C. Er særlig interessert i barnevennlige steder, som leikeplasser eller museer med ladepunkter.

Foreløpig har jeg planer fram til Oslo, etter det er jeg svært usikker. Vurderer å kjøre på østsida av fjorden og ta Moss-Horten-ferga.

Åndalsnes; start
Bjorli; bading og mat, 16A
Lesjaskogvatn; is og kanopadling, 16A
Dombås; ?overnatting? ?lading?
Kvam; hurtiglader og ?
Ringebu; hurtiglader og ?
Lillehammer; overnatting og Hunderfossen
Hamar; hurtiglader og ?
?
Oslo; overnatting og bytur
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

gaja

Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

goggo

Hvis du har god tid som du sier, så synes jeg R4 fra Gjøvik mot Oslo er en mye finere tur enn E6en nedover.  Her har du hurtiglader på Gjøvik, og en god del 16 A for å fylle på litt underveis.
For ungene har du badeland på Raufoss  http://www.totenbadeland.no/ , og min favoritt (selv om jeg er snart pensjonist  og egentlig ikke definert som en unge lengre...)  er tegneseriemuseet på Brandbu http://www.tegneseriemuseet.no/

Riktignok er Brandbu en liten avstikker fra R4, men det er en 16A ladestasjon der.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

svingen

Sitat fra: goggo på tirsdag 17. juni 2014, klokken 08:17
Hvis du har god tid som du sier, så synes jeg R4 fra Gjøvik mot Oslo er en mye finere tur enn E6en nedover.  Her har du hurtiglader på Gjøvik, og en god del 16 A for å fylle på litt underveis.
For ungene har du badeland på Raufoss  http://www.totenbadeland.no/ , og min favoritt (selv om jeg er snart pensjonist  og egentlig ikke definert som en unge lengre...)  er tegneseriemuseet på Brandbu http://www.tegneseriemuseet.no/

Riktignok er Brandbu en liten avstikker fra R4, men det er en 16A ladestasjon der.

HUgo

hvis du skal lade på badeland ville jeg sjekket med dem om det er mulihet til og lade på 16a,var en uheldig tessla som overnatta der og måtte lade på 5a :( håper dem har fått det her i orden,fint og bade der svigeforeldrene mine bor 3 min unna :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electrix

Laderne til grønn kontakt på sørlandet har vært stabile så vidt jeg vet, ihvertfall på chademo.

Dyreparken tilbyr lading til elbiler, og om du er der på en søndag så er det også endel som parkerer på IKEA på andre siden av veien, der er det også ladepunkter som jeg regner med er operative selv om IKEA er stengt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

gaja

Takk for gode råd!

Regner med å ha en god buffer til enhver tid, men det er selvsagt irriterende å lade på 5 hvis man har planlagt 16A.

Kan tenke meg at det kan bli kamp om ladeplassene hos dyreparken, nyttig å vite at det er flere like ved.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Vikingo

Bjorli - Dombås går greit i eit strekk.
Ladd på Dombås, fult. Kvam/Ringebu er no oppe og går så då er det muleg å nå Marcė på Lillehammer.
Ikkje stress med høg fart.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Electrix

En liten korreksjon angående lading på IKEA, det ser ut til at innendørs parkeringshus er stengt på søndager og det er der ladepunktene jeg kjenner til befinner seg. Så det er ikke sikkert det er tilgjengelig lading på søndager der.

Hvis du bor på hotell i byen så kan det uansett være lurt å la bilen stå til lading der og ta buss til Dyreparken, hvis du ikke er tidlig ute så er det ofte veldig fullt på parkeringsplassene midt på sommeren og langt å gå til parken, rute 01 og M1 stopper utenfor Dyreparken.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

gaja

Vi skal bo på Kristiansand Døvesenter, satser på at det går bra å legge ut en skjøteledning der. Det er bare ei mil unna dyreparken, så det er nok bare første dagen at det kan bli stress med lading.

Takk for alle gode råd. Nå spretter det jo opp hurtigladere, både i Gudbrandsdalen og på Sørlandet, så jeg kjenner jeg blir mer og mer overbevist om at dette er mulig. De distansene jeg er bekymra for nå er:
Lesjaskogvatn-Kvam. Har avklart med campingen på Lesjaskogvatn at vi kan lade der, men derifra og til Kvam finner jeg ingen ladepunkter på kartet. 11 mil blir nok i lengste laget for oss. Hurtigladeren på Dombås er vel bare for Tesla?

Tønsberg/Stokke-Arendal. Selv om jeg er totalt ukristelig skulle jeg få strøm hos Smiths venner på Brunstad i Stokke, men 16 mil krever fortsatt en stopp eller to på veien. Er det noen som ønsker å anbefale noen overnattingssteder og/eller aktiviteter på strekningen Stathelle-Arendal? Kan bruke ikke bruke mer enn et døgn på denne distansen.

Flekkefjord til Bryne. Her tar vi gjerne turen om Sokndal og Egersund hvis det er noe hyggelig å gjøre eller se der?

Oppedal-Volda. Men her kan det rett og slett tenkes at vi tar bilen på Hurtigruta helt hjem...
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Gordon Retriever

Sitat fra: gaja på mandag 30. juni 2014, klokken 20:23
Lesjaskogvatn-Kvam. Har avklart med campingen på Lesjaskogvatn at vi kan lade der, men derifra og til Kvam finner jeg ingen ladepunkter på kartet. 11 mil blir nok i lengste laget for oss. Hurtigladeren på Dombås er vel bare for Tesla?

Stemmer, Dombås er kun for Tesla-eiere.
Men det er få høydemetere som skiller Lesjaskogsvatn og Dombås, og derfra er det mange høydemetre nedoverbakke, så det bør være sjanse for å regenerere en del mellom Dombås og Otta. Eventuelt kan du legge denne delen av turen på en tid med lite trafikk, slik at du kan holde en økonomisk (=lav) hastighet uten å skape kø.



Sitat fra: gaja på mandag 30. juni 2014, klokken 20:23
Oppedal-Volda. Men her kan det rett og slett tenkes at vi tar bilen på Hurtigruta helt hjem...

I Leaf-delen av forumet har Mippen en tråd om å kjøre Bergen-Kristiansund. Her har han funnet ut at hurtigladeren på Jølstraholmen etter planen monteres og settes i drift i disse dager. Denne bør du kunne nå fra Oppedal.  (Bevilg deg en pause på fergekaien i Lavik, slik at fergekøen kan kjøre avgårde og du kan bestemme ditt eget tempo.)

Hurtigruten langs kysten er en klar favoritt, men jeg ville ikke gamblet på å få komme med båten fra Bergen i midten av juli uten å ha gjort reservasjoner god tid i forveien. :)

gaja

Om de rekker åpne hurtigladeren på Jølstraholmen, og kanskje på Sandane også, så kan det siste av strekket gå strålende.

Sitat fra: gaja på mandag 30. juni 2014, klokken 20:23
Oppedal-Volda. Men her kan det rett og slett tenkes at vi tar bilen på Hurtigruta helt hjem...
Hurtigruten langs kysten er en klar favoritt, men jeg ville ikke gamblet på å få komme med båten fra Bergen i midten av juli uten å ha gjort reservasjoner god tid i forveien. :)
[/quote]

Har sjekket flere avganger på hurtigruten.no, og det ser ut til at det fortsatt er flere som har ledig plass til bil, og relativt rimelige priser. Tror det er blitt mindre kamp om lasterommet og de billigste kahyttene etter at de satset så hardt på utenlandske turister.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

cra

Sitat fra: gaja på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:32
Om de rekker åpne hurtigladeren på Jølstraholmen, og kanskje på Sandane også, så kan det siste av strekket gå strålende.

Den på sandane er nok i ferd med å bli montert akkurat nå, ser det ut for:

(Kopier http://webcam.datainstituttet.no/jpg/image.jpg i fall det ikke lar seg gjøre å linke bildet direkte). Bildet er "live", og oppdateres hvert sekund (reload nettleser med F5).

Ser ut til at å legge inn bildet gikk greit; bare reload denne sida (forumet) så kommer nyeste versjon opp. Du kan se at folk jobber (evt. ikke gjør det).  ;D  I det jeg poster ser det ut til at de skal til å krane laderen av bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: gaja på mandag 30. juni 2014, klokken 20:23
Tønsberg/Stokke-Arendal. Selv om jeg er totalt ukristelig skulle jeg få strøm hos Smiths venner på Brunstad i Stokke, men 16 mil krever fortsatt en stopp eller to på veien. Er det noen som ønsker å anbefale noen overnattingssteder og/eller aktiviteter på strekningen Stathelle-Arendal? Kan bruke ikke bruke mer enn et døgn på denne distansen.

Er jo en liten dyrehage på Brokelandsheia også, rett bak Cinderella og ladeplasser

gaja

Den lille dyrehage faller nok bra i smak - takk for tipset!
http://denlilledyrehage.no/
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA