Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

noen som har kjørt Larvik - Kristiansand med leaf?

Startet av leaf-newbe, søndag 29. juni 2014, klokken 01:22

« forrige - neste »

Electrix

Det finnes en del kiosker/veikroer og bensinstasjoner på dette strekket. Jeg vil tro at samtlige har minst en stikkontakt som kan brukes selv om de ikke aktivt har lagt opp til dette og meldt inn i Nobil. Anbefaler at du tar kontakt og spør om de kan tilby lading I noen timer om du legger stoppet ditt til nettopp deres sted. Om de ser at det finnes et marked kommer det kanskje hurtigere lading også?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Jan-Børre Olsen

Tror jeg legger opp til å kjøpe en god bok og setter meg ned en plass og leser mens bilen lader. Har kjørt strekningen mange ganger før men aldri tenkt tanken elbil mens jeg har kjørt den. Statoil ved innkjøringen til Porsgrunn er det vel sikkert greit å saktelade sikkert noen andre steder også. Er vel verre andre veien kanskje? Da har man ikke noe hurtiglader å sikte seg inn på. Kjøre til bilen stopper og ringe veihjelp? :-p
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 16:46
Har kjørt strekningen mange ganger før men aldri tenkt tanken elbil mens jeg har kjørt den

Har kjørt en del på strekningen Arendal-Oslo (Arendal-Larvik og Arendal-Oslo) siden påske i fossilbilen, og legger man sammen alle elbilene jeg har sett tilsammen på strekningen Tvedestrand og Drammen (fylkesgrensa Dr./Vf) blir det en haug med Tesla og _en_ Leaf som drev med lokalkjøring rundt Porsgrunn. Dette var også typiske utfartsdager i forbindelse med langhelger o.l.

Sitat
Kjøre til bilen stopper og ringe veihjelp? :-p

Ikke en dum ide når det ikke er noen hurtiglader på hjemveien...

Jan-Børre Olsen

Noen som har brukt Nissan sin veihjelp? Du ringer, de bringer?  8)
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

hovik

Det er kommunal 2xElBil plass m/lading på parkeringsplassen ved Statoil i Skjelsvik i Porsgrunn. Kun et par hundre meter omvei fra e18. Plassene er primært for bussterminalen, men det er ingen begrensninger (alltid tomme).
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

X-Trail

Nye rasteplassene ved e18 i larvik har jo ladepunkt, statoil på skjelsvik som nevnt er jo også nær e18. Brokelandsheia har jo litt utvalg i kafeer og butikk. I porsgrunn er det 2 ladepunkt rett ved kinoen, charlie filmsenter. Skal også være ladepunkt på brotorvet shoppingsenter ved breviksbrua. Alle disse plassene er aktuelle begge veier :)
Stolt eier av ELise♡

leaf-newbe

@AkivB de ladeplassene nær e18 er som nevnt de nye rasteplassene med gatekjøkken ved e18 mellom larvik og porsgrunn kan brukes begge veier det er en shuko 16A og en rød 32A på hver side av veien. i tilfelle krise at den er opptatt så er det en tunell under e18 som kan brukes for å få tilgang til den andre siden.
skelsvik er som sakt altid ledig.
problemet begynner når du passerer brevik da er det ørken langs e18 men noen av sørlands byene har ladepunkter. er rimelig bestemt på å  prøve en elbil tur til dyreparken om status på Stoa holder seg positiv.

kjørte ca 100 km idag startet med nesten fulladet batteri holdt fartsgrense hele veien noe 110 sone med regn resten 50-70.
hadde 37km igjen på GOM.

ut fra det burde det ikke være helt umulig å rekke helt til stoa uten lading på veien.
men det er nok fornuftig å ta en stopp på brokelandsheia.

hadde det vært en ide å lagd en egen tråd der en bare skrev inn distanser en har kjørt med kun den esensiele info.

som

fra - till
start batteri
ladesteder med rest batteri før og resultat etter xx min lading
kjørte km og tid
batteristatus ved ankomst
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electrix

Sitat fra: emil på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:38
Har kjørt en del på strekningen Arendal-Oslo (Arendal-Larvik og Arendal-Oslo) siden påske i fossilbilen, og legger man sammen alle elbilene jeg har sett tilsammen på strekningen Tvedestrand og Drammen (fylkesgrensa Dr./Vf) blir det en haug med Tesla og _en_ Leaf som drev med lokalkjøring rundt Porsgrunn. Dette var også typiske utfartsdager i forbindelse med langhelger o.l.
Samtidig er Leaf blitt en av de vanligste bilene på E18 videre fra Arendal til Kristiansand, og der er man hele tiden innen rekkevidde av hurtigladere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Electrix på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:34
Sitat fra: emil på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:38
Har kjørt en del på strekningen Arendal-Oslo (Arendal-Larvik og Arendal-Oslo) siden påske i fossilbilen, og legger man sammen alle elbilene jeg har sett tilsammen på strekningen Tvedestrand og Drammen (fylkesgrensa Dr./Vf) blir det en haug med Tesla og _en_ Leaf som drev med lokalkjøring rundt Porsgrunn. Dette var også typiske utfartsdager i forbindelse med langhelger o.l.
Samtidig er Leaf blitt en av de vanligste bilene på E18 videre fra Arendal til Kristiansand, og der er man hele tiden innen rekkevidde av hurtigladere.

Jepp. For et år siden så jeg kanskje 2-3 Leaf hver vei da jeg kjørte til Kristiansand, nå passerer jeg 5-10 bare mellom Arendal og Grimstad...

Tror Sør Import sin store pushing av Leaf siste året har mye av skylda ( i tillegg til øking i bompengene rundt Kristiansand og mot Grimstad )

Jan-Børre Olsen

Begynner å nærme seg nå hvor det jeg snart setter av gårde på "langtur"(def:>1 ladning fra a-b) med Leafen for første gang. Kjører lørdagsmorgen og kommer enten til å stoppe innom Gravdahl og hurtiglade der og/eller kjøre innom jobben på Borgeskogen og fullade før jeg kjører videre med mål om å rekke Brokelandsheia. Kanskje jeg kjører innom Statoil ved innkjøringen til Porsgrunn for å spise litt is og lade en halvtime. Blir spennende dette gitt. Selv tror jeg dette går veldig greit, tilbake er jeg litt mer tvilende om det går like godt på skinner.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Starter selv på motsatt tur i morgen tidlig, Arendal-Oslo.

Vi peiler oss inn på et lengre ladestopp i Porsgrunn før vi setter snuta mot Tønsberg-laderen. Derifra og innover er det en lek. Returen på fredag via Moss-Horten er jeg litt mer usikker på hvor jeg skal lade etter Tønsberg. Mulig vi tar et stopp allerede på Vassbottenbrua og så et nytt på brokelandsheia. Siste 3km i Arendal er hovedsakelig nedoverbakke så kommer jeg til Harebakken med 1kWh igjen skal alt gå greit.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: hovik på tirsdag 01. juli 2014, klokken 19:35
Det er kommunal 2xElBil plass m/lading på parkeringsplassen ved Statoil i Skjelsvik i Porsgrunn. Kun et par hundre meter omvei fra e18. Plassene er primært for bussterminalen, men det er ingen begrensninger (alltid tomme).
Takk for tipset. Brukte ladeplassen og for første gang en slik offentlig ladepunkt og noe slår meg når jeg nå står her på Statoil ved Brokelandsheia og bruker en "lik" offentlig ladeplass. De har ikke klart å standardisere hvordan stikkontakten står inni søyla. I Skjelsvik sto den 45 grader nedover og det passet meg utmerket med min Ratio electric ladekabel m/adapter fra elbilhjelpen. Leafen ved siden av derimot med original Nissan ladekladd måtte bende kabelen voldsomt rett ved pluggen. Så ikke pent ut. Så kommer jeg til Brokelandsheia og åpner opp søyla men her står kontakten 90 grader rett ut. Nå har jeg et problem fordi jeg får ikke igjen lokket slik at ladingen starter siden adapterkablen har en ganske bøs støpsel. Er det mulig?
Løsningen ble å bruke bungy stoppene og sette den ene kroken mot mikrobryteren som vanligvis blir trigget av låsbeslaget. Har vi så dårlig plass her i landet at vi ikke får til å lage en søyle der alle støpsler har plass?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: hovik på tirsdag 01. juli 2014, klokken 19:35
Det er kommunal 2xElBil plass m/lading på parkeringsplassen ved Statoil i Skjelsvik i Porsgrunn. Kun et par hundre meter omvei fra e18. Plassene er primært for bussterminalen, men det er ingen begrensninger (alltid tomme).

Sitat fra: X-Trail på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:22
Nye rasteplassene ved e18 i larvik har jo ladepunkt, statoil på skjelsvik som nevnt er jo også nær e18. Brokelandsheia har jo litt utvalg i kafeer og butikk. I porsgrunn er det 2 ladepunkt rett ved kinoen, charlie filmsenter. Skal også være ladepunkt på brotorvet shoppingsenter ved breviksbrua. Alle disse plassene er aktuelle begge veier :)

Etter å ha vært oppover (og nedover) har jeg følgende erfaringer:

Statoil Skjelsvik: Ikke alltid tomt. Sto en Leaf der da jeg kom (sansynligvis pendler) og i den timen jeg ladet var det fullt der.

Brokelandsheia Cinderella: Tre stolper med to kontakter i hver. Siste året har to av stolpene vært defekte så det er kun to ladeplasser. (To stolper var defekte denne uken, de samme var defekte i fjor høst. Kan godt være at ting har blitt reparert og ødelagt igjen i mellomtiden). Er ellers noen andre kontakter ved bl.a Statoil og Eurospar.

Porsgrunn: Ladet ved Downtown kjøpesenter. Tre elbilplasser, tre kontakter, men alle på samme 16A kurs så etter en rask sjoppingtur ble det venting i bilen for å være sikker på at ingen andre koblet seg på mens jeg ladet. Møtte faktisk en elektrikker mens jeg ladet som gikk en runde i parkeringsanlegget for å sjekke ut tingenes tilstand.

Vassbottenbrua rasteplass: Stolper på hver side, men kunne vært flere vanlige kontakter. Pluss for 3-fas kontakt for de som kan benytte seg av det. Vei under E18 til motsatt side, men kun for varetransport (men tror ikke det skjer mye hvis du tar den veien for kriselading hvis det er fullt på første stedet). Toaletter med akseptabel standard (i hvert fall rett etter at de har blitt vasket)

Vil ellers ha flere ladeplasser i kort avstand fra E18. Helst hurtigladere, men vil slippe flere km omvei for en 16A lading. Ladekartet sier ingen lademuligheter av noen som helst sort gjennom Bamble og Kragerø før man kommer til Brokelandsheia.

E_S

Hmm, interessant. Jeg bor i Oslo og har blitt "utfordret" av en kamerat i Kristiansand med en sterk forkjærlighet for svære forbrenningsmotorer i biler å komme på besøk med Leaf. Tro hvordan jeg skal legge opp det for å om mulig både slippe å lurke med lastebilene langs motorveien og å stå på en eller annen veikro i 5-6 timer for å lade med 16A.. :D
:)

emil

Sitat fra: E_S på lørdag 12. juli 2014, klokken 17:22
Hmm, interessant. Jeg bor i Oslo og har blitt "utfordret" av en kamerat i Kristiansand med en sterk forkjærlighet for svære forbrenningsmotorer i biler å komme på besøk med Leaf. Tro hvordan jeg skal legge opp det for å om mulig både slippe å lurke med lastebilene langs motorveien og å stå på en eller annen veikro i 5-6 timer for å lade med 16A.. :D

-> Hurtiglading i Tønsberg
-> 2t saktelading mellom Tønsberg og Arendal (tok selv 1t Skjelsvik og 1t Brokelandsheia)
-> Hurtiglading i Arendal

Legg CC på 80 på motorveien og sett på noe rolig musikk du liker så går turen veldig greit. Men du trenger 3t ladestopp pluss at kjøringen tar litt lengre tid enn fosillbil. Tilsvarende ladestopp på returen.

Kommer også litt an på hvor i Oslo du starter og hvor i Kristiansand du ender opp.

Husk at kjøring som gir 5-10 minutter lengre kjøretid fort kan gi en time i spart saktelading.

LeafSpy i betalutgave (har pro-utgaven) gjør at du kan se gjennværende kWh på batteri og hjelper veldig mot rekkeviddeangsten. Kjørte selv ca en mil i dag etter VeryLowBattery varsel, og i går fikk jeg LowBattery varsel før jeg kjørte ut på E18 ved Horten på vei mot hurtigladeren i Tønsberg. Kunne aldri gjort det uten LeafSpy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA