Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Treg hurtiglader?

Startet av Olee, mandag 18. april 2016, klokken 20:09

« forrige - neste »

Olee

Hadde min tregeste hurtigladeopplevelse i helgen...  :-\
Startet turen med nyladet batteri til 98%, og etter 120km parkerte jeg på en hurtiglader fra ABB. Leafen viste vel ca 20% SOC. Det var sol og nesten 10 grader, så batteriet skulle da ihvertfall ikke være kaldt. Plugger i og laderen starter opp. På displayet viser laderen ikke mer enn 60A, husker ikke hva spenningen var. Noen og 20 snaue kW den klarer å dytte inn? Andre ganger har jeg bikket både 110A og 115A på samme ABB-ladere, mest sannsynlig med litt lavere SOC...
Men er ikke dette i underkant lavt?

Laderen fikk en feilmelding etter 8 min, så mulig noe ikke var helt på stell. Startet på nytt igjen, med ca samme hastighet, og orket ikke mer etter 7 min. Fikk altså ladet ca 25% på de 15 minuttene... Litt lite?

tutti

De nyeste Fortum laderne i Oslo klarer å levere ca. 8 kWh på 12-13 min ved 5-10'c.

Electrix

Jeg tipper at en eller flere av likeretterne i laderen var defekte slik at den bare klarte å levere en redusert effekt. Noen av laderne er slik, og det er tross alt bra at de kan levere noe selv ved feil. Men jeg vil anbefale å rapportere til operatør, hvis det er noe feil vil de sikkert ha beskjed, det er ikke alle feil som blir meldt inn automatisk. Jeg har lagt ved et bilde av noen av mine ladinger på en langtur, den horisontale aksen er ikke tid, men SOC, dvs du kan se hvilke ladeeffekter jeg oppnådde ved forskjellige ladenivå. Tempen ute var i snitt 0 grader, og du kan tydelig se forskjell på ladeeffekten etter hvert som batteriet ble varmere. Første ladestopp (Stoa) var batteriet 12 grader ved start, siste ladestopp var batteriet 32 grader ved start.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA