Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjør det noe om ladekabelen er kveilet opp?

Startet av bjorn_2390, fredag 27. juni 2014, klokken 22:06

« forrige - neste »

bjorn_2390

Skjøtesneller anbefales jo ofte rullet helt ut, før man bruker dem. I hvert fall 1,5 mm²-kabel.

Er det noe problem å kveile opp ladekabelen under lading, eller bør den ligge utfoldet langs bakken? Jeg parkerer gjerne nær vegg, og da er det så rotete å ha kabel overalt, og dessuten er det godt å unngå for mye "gris" (regnvær, snø, høst osv.) når ladingen er ferdig, og kabelen havner i bagasjerommet.

Edit:
Dessuten: Noen folk har en tendens til å skulle gå mellom vegg og bil. Og må hoppe tau rundt kabelen. Om de bare kunne gå rundt...
Blå Euro-Leaf (2012)

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

knnygar

Problemet er skøytekablar på rull der det ikkje er luft rundt kabelen.
Desse kan bli veldig varme inne i kjernen av rullen.
Di løysing har veldig god lufting og er ikkje noko problem.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

leaf-newbe

regelen sier vel at 5 viklinger er normalt greit med mindre kabelen belastes med max strøm.
da kan løsningen være bretting i stede for vikling av kabel.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

cra

Og når du først kveiler kabelen bør den kveiles "over - under", slik at den ikke blir til ei spiralledning over tid.

http://www.youtube.com/watch?v=0yPcJD7RVuY

Den enkleste måten å teste prinsippet på er å ta et hoppetau, gjerne litt tjukt, og kveile det opp i små løkker med "vanlig" metode. Hld endene på tauet og strekk ut armene. Tauet blir da vridd/flokete. Gjør det samme med små over/under løkker, og kabelen vil henge i en fin bue. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bjorn_2390

OMG. Thombs hit og thombs dit? Thombs up!!
Vitenskapen sin.  8)
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Sitat fra: cra på mandag 30. juni 2014, klokken 11:32
OK. Takk for tips. Har prøvd meg frem, både med slengtau og lengre kabler. Sliter med å oppleve den helt store forskjellen, men ser jo at det er flere YouTube-video's som anbefaler fremgangsmåten. Jeg får ikke til at ting floker seg(?), men er det også noe med at man unngår vikling på denne måten?? For den ser jeg ikke, enda...
Kanskje dette vil funke på den f0rd*m+e hageslangen også? (Unngå floking...) Må testes.
Blå Euro-Leaf (2012)

cra

For å få skikkelig floking må du ha veldig mange løkker. Du får forsåvidt det samme prinsippet hvis du bare vrir endene i motsatte retninger. Gjør du det nok vil ledninga/tauet/whatever tvinne seg dobbelt. Jeg har sett skjøtekabler som har lidd "kveile-døden" ved at de kveiles opp på den klassiske måten rundt albuen og hånda, og når de så bare strekkes ut blir de vridd, og ender opp som en ødelagt spiralkabel. Måten å unngå det på er enten over-under kveileteknikk når du pakker sammen, eller å rulle den ut når du skal bruke den igjen. :)

Edit: Et litt tjukt, stivt tau fungerer best for å teste prinsippet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA