Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Elbilen er mye renere" - debatt fra dn.no

Startet av trondhla, fredag 27. juni 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

trondhla

Endelig en som har lest kartet i sin helhet:
http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/06/26/1910/Teknologi/elbilen-er-mye-renere

Dere kan lese innlegget i sin helhet i linken, men jeg nøyer meg med å ta dette frem fra innlegget:

Bensin- og dieselbilene hadde i 2013 et gjennomsnittlig CO²-utslipp på 195 gram per kilometer, ikke 130 gram som Stavseth skriver. De har ­dessuten i produksjonsfasen et utslipp på anslagsvis 5 tonn CO², noe Stavseth unngår å nevne. Legger vi dette til, får vi et livsløpsutslipp på 216 gram CO² per kilometer for biler med forbrenningsmotor. Det er halvannen til tre ganger så høyt som beregnet for elbilen.

Nettopp, det koster CO² å bringe frem råolje til bensinpumpa i form av drivstoff. Dette må legges til "de 95g/km" som alle snakker om nå de sier hvor lite bilen deres slipper ut.
Jeg bare lurer på hva SSB-Bjart sier nå når noen dokumenterer at el. bilen ikke er verdens undergang. Kanskje "at de bråker jo så fælt og sliter på veien....."

Mippen

Faktisk mer enn 5tonn

SitatThe carbon footprint of a new car:
6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec
17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec
35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Noen som vet hvordan denne debatten står nå? Siste var dette svaret på innlegget som er postet øverst her. http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/07/02/2155/Elbil/elbil-og-tallmagi

Er det noen som har svart denne negative mannen? Kan ikke se for har ikke dn.
Fremtiden er elektrisk.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.


Mippen

Jeg får ikke opp den første, bare den siste. Er det mange som har svart han? Hvor sendte dere inn innlegget? Har forsøkt å sende inn selv med å svare under som kommentar.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på fredag 27. juni 2014, klokken 22:44
Faktisk mer enn 5tonn

SitatThe carbon footprint of a new car:
6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec
17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec
35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range

Produksjonsutslippet er ikke noe argument for elbil og mot fossilbil.
En elbil har større produksjonsutslipp enn en tilsvarende fossilbil.
Men i løpet av levetiden tar elbilen dette flere ganger igjen siden den
har lavere utslipp i drift (Hvor mye avhengig av vilken type el den fores med).

Totalhavarerer du en splitter ny eGolf på veien hjem fra forhandleren,
betyr det derfor høyere CO2 utslipp enn om du gjør det samme med en  diesel Golf.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Det er ikke så lett å si at en elbil kreve mer co2 enn fossilbil uten å direkte sammenligne to identiske biler. Elbiler er i alle størrelser og fasonger. Den nye Kia Soul får man både i el utgave og diesel. Den har akkurat fått tuv sertifikat fordi den slipper ut ca 40% mindre co2 gjennom livssyklusen enn den som har diesel.

Teknisk ukeblad regner med ca 15tonn co2 for å lage en elbil i snitt. En vanlig stasjonsvogn som Ford Mondeo krever 17tonn.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:51
Det er ikke så lett å si at en elbil kreve mer co2 enn fossilbil uten å direkte sammenligne to identiske biler. Elbiler er i alle størrelser og fasonger. Den nye Kia Soul får man både i el utgave og diesel. Den har akkurat fått tuv sertifikat fordi den slipper ut ca 40% mindre co2 gjennom livssyklusen enn den som har diesel.

På hvilken strøm?

Skal man først sammenligne rett, så skal det være rett. Ellers kan man nøye seg med tilnærminger...
Model S 85D

Bent

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. juli 2014, klokken 14:24
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:51
Det er ikke så lett å si at en elbil kreve mer co2 enn fossilbil uten å direkte sammenligne to identiske biler. Elbiler er i alle størrelser og fasonger. Den nye Kia Soul får man både i el utgave og diesel. Den har akkurat fått tuv sertifikat fordi den slipper ut ca 40% mindre co2 gjennom livssyklusen enn den som har diesel.

På hvilken strøm?
(...)
Det er egentlig et litt uinteressant spørsmål. I den grad en elbil forårsaker CO2-utslipp ved strømforbruket sitt så er det fordi politikerne ønsker at det skal være CO2-utslipp fra bilparken, og da er det jo neppe så farlig. Dersom de hadde ønsket at det ikke skal være noe CO2-utslipp fra elbiler så ville de sørget for å bygge ut mer CO2-fri kraft.

Den store forskjellen på å ha en bilpark hovedsaklig bestående av fossilbiler, og en bilpark hovedsaklig bestående av elbiler, er at med elbiler så kan faktisk politikerne velge å ta en slik beslutning og med det justere nasjonale CO2-utslipp fra privatbiler. Med en fossilbilpark har man ikke en slik frihet, og må bare anse eksisterende utslippsnivå for å være en upåvirkelig realitet.
Tesla Roadster, 25Mm

Mippen

#10
Sitat fra: Amoss på torsdag 10. juli 2014, klokken 14:24
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:51
Det er ikke så lett å si at en elbil kreve mer co2 enn fossilbil uten å direkte sammenligne to identiske biler. Elbiler er i alle størrelser og fasonger. Den nye Kia Soul får man både i el utgave og diesel. Den har akkurat fått tuv sertifikat fordi den slipper ut ca 40% mindre co2 gjennom livssyklusen enn den som har diesel.

På hvilken strøm?

Skal man først sammenligne rett, så skal det være rett. Ellers kan man nøye seg med tilnærminger...

Vel, Kia Soul er ikke produsert i Norge, så går ut i fra de har brukt mer skitten strøm i regnestykket sitt. Hvis kia soul hadde vært produsert her og gått her så hadde det nok slått ennå bedre ut for elbilen.

Uansett er det to identiske biler (merke + modell) bygget av samme deler. Eneste ulikheten er at den ene er elektrisk og den andre er ikke. Derfor er det en god sammenligning. Nissan leaf for eksempel er ren elektrisk. Det samme med i3. Eventuelt hadde det vært spennende å se sammenligning av e-up og up eller vanlig golf og e-golf.

http://www.motormagazinet.no/artikkel/5263/kia-soul-ev-far-iso-14040-miljosertifisering.html
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Bent på torsdag 10. juli 2014, klokken 15:02
Det er egentlig et litt uinteressant spørsmål. I den grad en elbil forårsaker CO2-utslipp ved strømforbruket sitt så er det fordi politikerne ønsker at det skal være CO2-utslipp fra bilparken, og da er det jo neppe så farlig.
Miljøskadelig adferd ikke farlig dersom/når politikerne ikke bryr seg?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. juli 2014, klokken 16:12
Uansett er det to identiske biler (merke + modell) bygget av samme deler. Eneste ulikheten er at den ene er elektrisk og den andre er ikke. Derfor er det en god sammenligning.

http://www.motormagazinet.no/artikkel/5263/kia-soul-ev-far-iso-14040-miljosertifisering.html
En god sammenligning i utgangspunktet. Men savner:
- CO2 utslipp i produksjonsfasen for de 2 alternativene
- CO2 utslipp i bruksfasen for de 2 alternativene
- Antall km de har regnet med som livssyklus

Med de tallene vil det være mulig å skreddersy sammenligningen
til forholdene i et konkret marked, eksempelvis Norge.

Og til å beregne antall km for å oppnå CO2 break even.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

#13
Finner ikke noen tall på Kia sin bil. Fant en PDF brosjyrer på VW sine elbiler.

Figuren viser at 45% av utslippet til VW sine elbiler kommer fra produksjonen av batteriet. Vet ikke hvor mye co2 som går med på å lage en forbrenningsmotor på en fossilbil, eller tenning og alt elektronisk og mekanisk som er i forbindelse med denne.

VW ligger til grunn 88g co2/km mot elbilforeningen sitt estimat på 70g/co2 km på utslipp fra strøm under bruk.

For å finne et tall på utslipp av co2 ved produksjon kan vi for eksempel ta 150 000km (som VW har brukt i regnestykket) x 74g/co2 (VW sitt tall på utslipp under produksjonen). Det blir 11,1 tonn co2 for å produsere en VW e-golf.

Hvis man legge til grunn en kjørelengde på elbilen på 150.000km på 10år, 15.000km/året - så tilsvarer co2 under produksjon 74g/km og med elbilforeningen sitt estimat på 70g/co2 pr km for norsk strøm blir det totalt 154g co2/km for elbilen inkludert produksjon. Det er mindre enn en bensinbil som bruker 0,65 liter på milen. Den slipper ut 172,9g co2/km. Da er ikke co2 under produksjon regnet med på fossilbilen, bare på elbilen. Man vet heller ikke hvor mye co2 som går med til å hente ut, bearbeide råolje og transportere denne mm.

Man kan naturligvis justere regnestykket hvis elbilen kjører kortere eller mer, eller bensinbilen bruker mindre drivstoff eller kjører lenger/kortere. For elbilen sin del er det størst fordel med renest mulig strøm og lengst mulig kjørelengde. Det er også viktig å få med at en elbil kan gå på 100% fornybar energi mens en fossilbil, ja... Den er en fossilbil.

Ved 88g co2/km strøm tilsvarer co2/km 162g ved 15 000 i året.

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2013/01/The_e-Mission_Electric_Mobility_and_the_Environment.bin.html/binarystorageitem/file/the_e-mission.pdf
Fremtiden er elektrisk.

Bent

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 10. juli 2014, klokken 18:21
Sitat fra: Bent på torsdag 10. juli 2014, klokken 15:02
Det er egentlig et litt uinteressant spørsmål. I den grad en elbil forårsaker CO2-utslipp ved strømforbruket sitt så er det fordi politikerne ønsker at det skal være CO2-utslipp fra bilparken, og da er det jo neppe så farlig.
Miljøskadelig adferd ikke farlig dersom/når politikerne ikke bryr seg?
Hadde det vært farlig så ville de brydd seg. Alternativet er at det er farlig men ingen har forstått det, men i så fall er katastrofen uansett uunngåelig.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA