Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum, en reprise av Ishavsveien?

Startet av TorC, onsdag 25. juni 2014, klokken 22:09

« forrige - neste »

TorC

Fortum har vist at de ønsker å være en seriøs aktør på lademarkedet ved en solid utbygging, et betalingssystem som er pålitelig og en betalingsstruktur fremstår som logisk.

Etter å ha jevnlige samtaler med Fortum i nesten ett år begynner jeg å tvile.

Min US-Leaf får feil på ladingen med ujevne mellomrom etter hurtiglading på en bestemt produsents stasjoner på tross av at disse er levert av Nissan.  Jeg får aldri feil ved andre produsenter. Feilen gjør at onboard-laderen ikke vil ta strøm. Dermed kan man ikke lade fra vanlig stikkontakt uten at man får et Nissan verksted nullstiller feilkodene. Feilen kommer umiddelbart etter oppstart fra hurtiglading på disse stasjonene.

Jeg har meldt feilen til Fortum totalt 3 ganger.

Siste gangen ble jeg oppringt av en "høvding" som på høfligste måte forsøkte å fortelle meg at denne feilen var noe jeg måtte regne med, og at jeg ikke var alene om å oppleve disse problemene. Men det var ikke noe han ville gjøre med det. Jeg ba han om å følge det opp med en høyere høvding, men har ikke hørt noe siden ultimo mai.

Jeg reagerer på at Fortum er såpass arrogante at de ikke følger opp saken mot sin leverandør. Jeg forventer at en "dings" med Chademo kan lade min bil uansett. Det spiller for meg ingen rolle om det er en "dings" fra Nissan, BMW, Toyota, eller noen andre. Poenget er at den skal fungere uten at det skal gjøre min bil inmobil. Jeg driter lang vei i hvordan maskinen fungerer så lange den fungerer.

Er det greit at Fortum ignorerer feilene? Er det greit at Fortums ladestasjoner kun kan brukes på enkelte biler? Er det greit at Fortum ikke klarer å sette krav til leverandører? Er det greit at enkelte elbileiere med Chademo ikke kan stole på at alle Fortums ladere fungerer? Er det urimelig å forvente at Fortums ladere ikke ødelegger bilene?

Eller stiller jeg for høye krav?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

knnygar

ChaDemo er ein standard, og du gjer difor rett i å kreve at din bil skal kunne bruke ein slik ladar utan problem.
Og det at fleire har same problemet burde føre til at Fortum la seg i selen for å fikse det.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

RaBalder

#2
Hvis laderne følger standarden, så er det jo ikke noe vits å fikle mer med laderen.

Da ligger feilen i bilen. Og bør rettes der.


Er det klarlagt at Chademo-laderen ikke følger standarden?

Det bør være eier av laderen som bør få klarlagt at standarden følges. Og det er ikke det samme som at det står skrevet Chademo på forsiden og at pluggen ser ut som en chademo-plugg.

offpist

Hva går feilmeldingen ut på?
Det kunne jo være et godt utgangspunkt for videre feilsøking.

Hva med å inngå en dialog rett med produsenten av ladestasjonen?

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

TorC

Jeg har ikke feilkoden, men EV lampen lampen lyser og må nullstilles.

Jeg vet ikke om den følger standarden eller ikke. Det som er påfallende er at disse er levert av Nissan, og at jeg ikke er alene om det.

Jeg synes jo det er en selvfølge at det er operatør som tar dette videre med sin leverandør. Det er de som har den tekniske kompetansen.

Det fremstår som om Fortum er den nye Ishavsveien, og skitner til eget navn og rykte.

Jeg tør iallefall ikke bruke disse laderne med mindre jeg er sikker på å kunne få nullstillt feilkoden samme dag.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Lov om håndverkertjenester

§ 17.Når foreligger mangel.
(1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

Det vil si at du har retten på din side dersom det er noe galt med laderen. Hvis det er noe galt med bilen er det ikke operatøren som har noe ansvar. Så enten må du få bilen din sjekket og smelle papirene på alt er ok med bilen din i bordet, ellers få underskrift av så mange som mulig med samme problem. Men du har ikke opplevd problemet før på andre ladere?
Fremtiden er elektrisk.

Charge and Drive

Hei.
Laderene det her er snakk om er utviklet av Nissan og leveres til det Europeiske markedet. Dette problemet har kun oppstått med Leaf importert fra USA, ikke noen av CHAdeMO elbilene som er levert for det Europeiske markedet.
Så her er det ikke snakk om arroganse fra Fortums side, men en risiko som desverre følger ved import av biler fra andre markeder. Elbiler løper en større risiko pga forskjellige strømsystemer i forskjellige land. Det er her verdt å merke seg at det er kun Norge og Albania som har 230V IT nett, derav er risikoen enda større i Norge pga sært strømnett.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

emil

Sitat fra: Charge and Drive på fredag 27. juni 2014, klokken 18:11
Hei.
Laderene det her er snakk om er utviklet av Nissan og leveres til det Europeiske markedet. Dette problemet har kun oppstått med Leaf importert fra USA, ikke noen av CHAdeMO elbilene som er levert for det Europeiske markedet.
Så her er det ikke snakk om arroganse fra Fortums side, men en risiko som desverre følger ved import av biler fra andre markeder. Elbiler løper en større risiko pga forskjellige strømsystemer i forskjellige land. Det er her verdt å merke seg at det er kun Norge og Albania som har 230V IT nett, derav er risikoen enda større i Norge pga sært strømnett.

Hadde engentlig tenkt å for det meste holde meg unna disse negative diskusjonene om Fortums ladere da vi ikke må skremme selskaper fra å satse på hurtiglading, men dere må ha tunga rett i munn og vite hva dere snakker om hvis dere skal fremstå en seriøs leverandør.

CHAdeMO er DC (likestrøm) lading direkte mot batteriet og i de aller fleste tilfeller vil det være en 400V 3fas TN som går inn i hurtigladeren. Ikke kom og bland sært norsk 230V IT-nett og Albania inn i denne diskusjonen.

Standarder er til for at man ikke skal få problemer når man reiser rundt med hverken mobil, pc eller bil og oppstår det problemer er det enten bilen som ikke følger standarden (kan kanskje løses med en programvare oppdatering) eller laderen.

TorC

Først skal Fortum ha "cred" for at de følger med på forumet og kommer med innspill i debatten. Det er noe ganske annet enn det enkelte andre aktører. Dette vitner om at Fortum i langt større grad er interessert i tjene penger på kundene, og ikke bare subsidier. Og dermed er en seriøs aktør vi må forholde oss til.

Jeg har som nevnt varslet om denne feilen flere ganger. Fortum har vært seriøs nok til å gi meg tilbakemeldinger to av disse gangene. Sist gang hadde jeg en hyggelig samtale med en person jeg oppfattet som en mellomleder som kom med en del ansvarsfraskrivelser jeg ikke satt pris på fra en operatør. Jeg ba om at han meldte feilen videre. Han avslo dette. Jeg advarte ham dernest om at hvis Fortum ikke fulgte dette opp ville jeg måtte ta dette på åpent forum, med den negative omtalen det vil medføre, med mindre jeg fikk en bekreftelse på at Fortum ville melde feilen videre.  Jeg ventet deretter over 14 dager før jeg innså at jeg ikke kom til å få noen tilbakemelding.

Jeg har aldri påstått at Fortum er arrogante, men det er kanskje et ord som er passende. Selv ville jeg valgt mer dekkende ord.

Som forbruker forventer jeg at CHAdeMO pluggen er det samme verden rundt siden dette er en bransjestandard. Når jeg er i USA kan mine "duppeditter" fysisk ikke plugges i veggen, fordi det er en annen bransjestandard. På det mer tekniske planet så kan jeg ikke skjønne at signaler som sendes via CHAdeMO kan korrumperes siden man allerede har klart å få til en løsning for Euro-leaf. Man HAR altså allerede software på laderne som gir korrekte signaler, men klarer ikke dette på alle US LEAF.

Fortum VET altså at det finnes en løsning, men velger å ikke presse Nissan.

Hadde jeg kjøpt en bensindrevet hårføner eller traktor ville jeg forventet at den gikk på bensin uansett om bensinen var kjøpt i Norge, Uruguai, Belgia eller Svalbard. Som forbruker ser jeg ikke forskjellen mellom bensin og CHAdeMo.

Nissan på sin sine har ingen interesse av å fikse dette. Nissan har vist gang på gang i Norge at de er interessert i monopolisere kundene sine. Det at den aktøren som er den fremtidige "Shell/Esso/Statoil" velger å ikke presse sin leverandør minner meg mest om hvordan Standard Oil ble dannet og de andre gikk konkurs, og hvorfor det ble brutt opp.  (og der var nettopp "standard" sentralt. Samme olje uansett når, hvor og hvem du kjøpte det fra. Det ikke uten grunn at Standard Oil ble verdens største firma, og bare en bitteliten del endte opp som Exxon). http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

Fortum har alle forutsetninger for å delta en teknisk revolusjon, men klarer å gå på tryne i egen dritt. Fortum ligger milevis foran konkurrentene, men viser allerede nå at de løper bilprodusentenes ærend. Fortum kan hvis de vil være med på å gjøre elbilisme til normalen, men velger å skape utrygghet.

Jeg synes Fortums forettningsstrategi er annerledes enn det jeg ville valgt hvis jeg ønsket å tjene penger.






2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Øyvind.h

Jeg forstår at det er kjedelig å eie en bil som har problemer med hurtiglading, men er du 100% sikker på at feilen ligger i laderen og ikke i bilen? Ettersom du går så hardt ut mot fortum må man ta utgangspunkt i at du mener feilen ligger i deres utstyr, og ikke i din bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

Jeg regner med at et stort selskap som Fortum kan dokumentere at Albania har 230 volt IT nett?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TorC

#11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. juni 2014, klokken 20:49
Jeg forstår at det er kjedelig å eie en bil som har problemer med hurtiglading, men er du 100% sikker på at feilen ligger i laderen og ikke i bilen? Ettersom du går så hardt ut mot fortum må man ta utgangspunkt i at du mener feilen ligger i deres utstyr, og ikke i din bil.

Nja. Såvidt jeg forstått er dette også et probem i USA, så det kan jo hende feilen ligger i bilen. Jeg vil imidlertid presiere at dette ikke skjer hver gang jeg hurtiglader på disse laderne. Jeg har hurtigladet mye, men det er kun på disse jeg opplever problemer (Frogner og Buskerud Bilsenter). Uansett mener jeg at Fortum i det minste bør melde feilen videre istedenfor å si at det er

"en risiko som desverre følger ved import av biler fra andre markeder"

Slik jeg tolker det er det flere og flere mer eller mindre vellykkede løsninger som skal være adapter for CHAdeMO (eksempelvis til Tesla). Det gir større muligheter for marked for operatører, samtidig som at det stiller større krav til universell protokoll. Det at Fortum stiller seg utenfor dette liker jeg dårlig.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA