Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaler man plutselig bompenger?

Startet av knutgrr, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:56

« forrige - neste »

knutgrr


Nord-Jæren Bompengeselskap AS
v/ Vegamot AS SASKNO22

L.nr. Brikke nr. Reg.nr. Beskrivelse Kurs Passeringer Til betaling
1 L:14 306645X 6 EL2888X Lokale passeringer 1.00 0 0.00
2 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo AUSTA 1.00 2 30.00
3 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo LISTER 1.00 2 45.00
4 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo KRSA 1.00 2 25.20
5 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo GJESDA 1.00 2 96.00
6 L:14 306645X 6 EL2888X Brikkedepositum 0.00 0 200.00

Har kjørt elbil i 8 måneder, og plutselig deiset følgende faktura inn i innboksen min.
Har aldri hørt om EasyGo før, men jeg har tydeligvis kjørt igjennom en Easy-Go ring i Agder i vår.
Er dette noe man skal belastes for med Elbil?
Merkelig...
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Asarin

Kanskje de ikke klarte å lese bombrikka (om du har en)? Evt at en manuell fakturering gikk litt fort i svingene?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

elektrolux

Var nettopp i forliksrådet med Nordjæren Bompengeselskap angående bompenger på Elbil. Vi kjører uten brikke og de mente at der eksisterte en bompengesats tilsvarende fossilbiler under 3500 kg for Elbiler uten Autopass som passerer i automatiske bomstasjoner. De kunne likevel ikke dokumentere dette på noe som helst måte og endte opp med å innrømme at Elbiler er fritatt for bompenger uansett.

Du trenger ikke betale disse regningene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. juni 2014, klokken 20:35
Du trenger ikke betale disse regningene.

Men det er viktig at du bestrider den (altså gir dem beskjed om at du ikke er enig i kravet, og hvorfor). Ikke bare kas den; da får du inkassokrav etterhvert. Bestrider du fakturaen har de ikke lov til å sende den til inkasso.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Det er vel ikke nødvendig å lage noen konflikt av dette. Elbiler er fritatt og siden du også har brukt brikke så er det antakeligvis bompengeselskapet ditt som har gjort en feil I registreringen.

Jeg fikk regning på passeringer foretatt i bomringen i Kristiansand før jeg fikk tak i brikka, men det var bare å sende en mail til Krs bomselskap så slettet de regningen. vil tro du kan gjøre det same.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Terjer

Sitat fra: Electrix på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:38
Det er vel ikke nødvendig å lage noen konflikt av dette. Elbiler er fritatt og siden du også har brukt brikke så er det antakeligvis bompengeselskapet ditt som har gjort en feil I registreringen...

Jeg kommer aldri til å bruke brikke igjen. Jeg sa opp den jeg hadde på dieselbilen min etter at jeg tok Fjellinjen i juks. Problemet med å bruke brikke er at passeringer ikke blir dokumentert ved hjelp av fotografering, dermed står man maktesløse i en eventuell klage. For å sitere Fjellinjen: "De resterende passeringene har vi ikke bilder av i og med at brikken er avlest og de er korrekte."
VW e-up!
MG4

cra

Ja, det var ikke meninga å oppfordre til å lage noen konflikt. Jeg fikk også regning på ~250kr fra turen hjem fra Trondheim. En kjapp mail til Vegamot så rettet de det med en gang. (Det skule være bare 200kr - depositumet på brikka). Poenget mitt var egentlig at man må si ifra, ikke bare kaste fakturaen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Terjer på onsdag 25. juni 2014, klokken 10:01
Jeg kommer aldri til å bruke brikke igjen. Jeg sa opp den jeg hadde på dieselbilen min etter at jeg tok Fjellinjen i juks. Problemet med å bruke brikke er at passeringer ikke blir dokumentert ved hjelp av fotografering, dermed står man maktesløse i en eventuell klage. For å sitere Fjellinjen: "De resterende passeringene har vi ikke bilder av i og med at brikken er avlest og de er korrekte."

Interresant, og skremmende.

Da jeg skulle hjem fra Bryne etter å hatt stand der med Mercen måtte jeg ta et meget vanskelig valg:

Enten betale 3 x 20 kr for å komme meg hjem, eller montere brikke og betale 18 kr. Altså 70% rabatt med brikke, og langt over maksimal lovlig rabatt på 20% satt av EU. Må få undersøkt om denne timeregelen er lovlig.

Valgte brikke, men den vil kun bli brukt i tilsvarende tilfeller. Den ligger ellers uaktivert i hanskerommet og jeg betaler heller regningene som kommer.

Nå ser jeg at dette kan være uheldig og tror jeg skal sende brikken i retur så jeg ikke blir belastet med passeringer jeg ikke foretar meg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Leon

Synes ikke det er urimelig at man går til anskaffelse av en bombrikke til elbilen for å forenkle behandlingen av bompasseringene. Forutsetningen er selvfølgelig at man ikke blir belastet for bompasseringer man ikke skal betale for.
Kan selvfølgelig være særskilte grunner til at man ikke vil ha brikke, for eksempel at man ikke ønsker at det skal kunne spores hvor du har vært, men synes ikke argumenter som at "jeg skal jo ikke betale, hvorfor skal jeg ha bombrikke da" holder, hvis det medfører store ekstrakostnader for bomselskapene.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

elektrolux

Det trenger ikke koste bomselskapene store beløp å programere inn at skilt som begynner på EL og HY er gratis og så la være å sende faktura.

Er sikker på at dette er rimeligere enn å sende ut en mengde brikker som inneholder skadelige stoffer, og som tilslutt kan havne i et afrikansk land for destruering sammen med PC'er og TV'er.

Det som koster er å sende ut en mengde uriktige faktura, krangle med medborgere som kjører lovlig gjennom bommene og sende usaklige krav til inkasso og forliksråd.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Leon

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. juni 2014, klokken 18:45
Det trenger ikke koste bomselskapene store beløp å programere inn at skilt som begynner på EL og HY er gratis og så la være å sende faktura.

Er sikker på at dette er rimeligere enn å sende ut en mengde brikker som inneholder skadelige stoffer, og som tilslutt kan havne i et afrikansk land for destruering sammen med PC'er og TV'er.


Er vel neppe den store kostnaden sammenlignet med utrangerte elbilbatterier...  ;)

Er for øvrig enig i at det burde være greit å skille ut EL og HY skilter i programvaren.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Electrix

Må uansett sjekkes manuelt, ellers ville nok mange utlendinger som er mye I Norge valgt skilt som begynner på EL eller HY på dieselbilen deres.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leaf-newbe

problemet er vel ikke alle de EL og HY registrerte bilene systemet klarer å lese automatisk.
kostnadene kommer når skiltene er skitne eller lignende slik at paseringene må leses manuelt.
jeg mener helt erlig at.

-elbiler uten brikke bør betale  for passeringen.
-passering uten brikke kan godt være dyrere og større rabatt ved forhåndsbetaling i alle bommer (felles innbetaling for alle anlegg)

disse paseringene du har blitt fakturert for er de i ditt "hjemme" selskap (der brikken hører hjemme? eller er det i andre bommselskap?

om det er i andre selskap kan årsaken være at du ikke har krysset av for at brikken skal kunne brukes i andre anlegg.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

elektrolux

At noen utlendinger med EL skilt skulle slippe gratis gjennom er et elendig argument. Skilt nr sjekkes automatisk opp mot kjøretøyregisteret, og det vil straks komme fram at dette nr ikke er norsk.

Ellers har jeg ingen problemer med å montere brikke om loven skulle bli endret til at Elbiler uten brikk måtte betalt avgift. Problemet er disse forsøkene fra bomselskapet NJB i å skape forvirring rundt og villede en til å betale et usaklig krav. Dette er heldigvis straffbart med inntil 3 års fengsel.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. juni 2014, klokken 06:44
At noen utlendinger med EL skilt skulle slippe gratis gjennom er et elendig argument. Skilt nr sjekkes automatisk opp mot kjøretøyregisteret, og det vil straks komme fram at dette nr ikke er norsk.

Ellers har jeg ingen problemer med å montere brikke om loven skulle bli endret til at Elbiler uten brikk måtte betalt avgift. Problemet er disse forsøkene fra bomselskapet NJB i å skape forvirring rundt og villede en til å betale et usaklig krav. Dette er heldigvis straffbart med inntil 3 års fengsel.
Hvordan sjekkes det at den ikke er norsk? Jeg trodde dette var en manuell jobb og noe av kostnadsproblemet med de som ikke har brikke. I enkelte bommer med lav takst har det jo vært hevdet at disse som kjører uten brikke koster mer enn de betaler.

I Sverige kan man velge skilnummer selv. Jeg kan ikke komme på noen som helst grunn til at en Svenske ikke skulle velge et EL eller HY skilt med påfølgende 5 siffer. Det er mange svensker som jobber I Norge og mye penger å spare, I tillegg gjør man ingenting ulovlig, ikke engang på kanten av loven.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA