Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny rv7

Startet av Olatho, tirsdag 24. juni 2014, klokken 08:38

« forrige - neste »

Olatho

På fredag åpner ny rv7 fra Sokna til Ørgenvika. Det betyr ca 21 km kortere vei, samtidig som fartsgrensen øker fra i hovedsak 70, med mye 50 og 60 på det gamle strekket, til 80 og 90 på den nye, kortere veien.
At det vil gå vesentlig raskere til både Flå (er vel hurtigladere der?) og Gol (med superladrere) fra Oslo er det liten tvil om, men hvilken effekt vil det ha på forbruket?
17 km i 80-90 vs 38 km i 60-70.
Noen formeninger, eller er det bare å vente og se?

http://www.vegvesen.no/Riksveg/Sokna

Warlock

Sånn grovt teoretisk sett øker jo luftmotstanden (som er den største energislukeren etterhvert som man kommer opp i litt fart) med kvadratet av hastigheten man kjører i. Så regner man litt kjappt på det (i SI-enheter) ser man forbløffende nok at 17km i 90km/t er forbausende nært 38km i 60km/t i energiforbruk. Sånn sett vinner nok den siste faktoren, spart tid... :)

Leon

Ved å holde fartsgrensen kjører man i dag Sokna-Ørgenvika på 30 minutter. Med unntak av et lite stykke ved Hamremoen, og et litt lenger strekke ved og etter Sokna, er det 80 km/t hele veien. Den nye veien tar vel ca 13 min, så det blir ca 17 min spart.

Mitt inntrykk, etter å ha kjørt mye Oslo-Minnesund t/r, er at det først er ved 90-100 km/t og oppover forbruket virkelig øker. For min Leaf vil jeg anta forbruket vil synke fra i underkant av 30% på den gamle veien, til ca 15% på den nye.

Konklusjon: nær 50% redusert strømforbruk (13-14% av total batterikapasitet for Leaf'en), og 17 minutter spart i tid  :D
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

KjellG

En sparer jo litt energi ved at hastigheten reduseres fra 50 til 40 gjennom Sokna.

(Rv 7 er lagt utenom i Sandvika, Hønefoss, Nesbyen, Gol, Torpo, Ål og Geilo, men i Sokna blir det gangfart.)

Leon

Helt ufattelig at den nye veien ikke er forlenget med noen hundre meter utenom Sokna. Mener å ha lest at det var i den opprinnelige planen, og at sterke næringsinteresser fikk snudd det, men dette er rett og slett for dumt...  :o
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Olatho

Delvis enig, men nå er jo Sokna såpass lite at selv i gangfart rekker man knapt å blunke før man er forbi.  Men det blir interessant å se hvordan det blir med det nye senteret og nå som folk ikke lenger stopper i Noresund.  Kan fort bli litt kaos inn og ut på veien av handlende.

Burde jo være et veldig naturlig sted å plassere noen hurtigladere om de ikke finnes allerede.
Har også tenkt på at Quicky oppi der burde vært smart nok til å sette opp noen kontakter.  Er jo ikke mange andre grunner til å stoppe der, men én og annen elbilist vil vel da velge burger der mot litt gratis strøm.

Skal forbi der i dag (med fossilbil, siden Teslaen ikke kommer før om et par måneder).

Hansi

Jeg tenkte kanskje det hadde vært et bra sted for Kiwi å sette opp en hurtiglader på Sokna. Noen som har hørt mer om hurtigstasjonene til Kiwi?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

KjellG

Sitat fra: Olatho på fredag 27. juni 2014, klokken 14:05
Delvis enig, men nå er jo Sokna såpass lite at selv i gangfart rekker man knapt å blunke før man er forbi.

Problemet melder seg når påtrykket av biler fra Bergen, Geilo, Hemsedal, Nesbyen, Høgevarde blir stort og 40km/h-køen strekker seg tilbake til Ørgenvika. Har stått i 50 km/h Nordesundkø langt oppover langs Krøderen.

Jorgensen

Sitat fra: Hansi på fredag 27. juni 2014, klokken 16:59
Jeg tenkte kanskje det hadde vært et bra sted for Kiwi å sette opp en hurtiglader på Sokna. Noen som har hørt mer om hurtigstasjonene til Kiwi?
Jeg vet at Ringeriks-Kraft har søkt Transnova om å sette opp hurtiglader på Sokna, og hvis de får klarsignal så går det ganske raskt, ref, Hurtigladeren på Nes i Ådal :-)
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Olatho

Det gikk i alle fall raskere enn tidligere.
Blir spennende når bilen kommer også, å se om jeg nå kommer t/r hytta uten å måtte lade.
Fin vei, men litt få forbikjøringsmuligheter. Uansett en klar forbedring.

Ferry

Vi får håpe Rustad Kafe http://www.matverten.no/index.php?id=rustadkafe legger tilrette for elbiler, slik som Aladdin Oil på Nes i Ådal. Svjv hadde de en finger med i spillet for å få veien gjennom sentrum. Nå har de sjangsen til å "fange" elbiler, gi dem strøm og selge dem god mat mens de venter.

Arha

Når jeg prøver jurassictest viser den mye større forbruk på den nye veien enn den gamle pga en stigning til ca 700 meter.  Er det noen som vet om dette stemmer eller om jurassic ikke kjenner til tuneller? Fra Stovner til Flå på nyveien i 75 km/t viser -45%, mens tilsvarende på gammelveien viser -2% selv om nyveien er kortere.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

TB

Sitat fra: Arha på tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:31
Når jeg prøver jurassictest viser den mye større forbruk på den nye veien enn den gamle pga en stigning til ca 700 meter.  Er det noen som vet om dette stemmer eller om jurassic ikke kjenner til tuneller? Fra Stovner til Flå på nyveien i 75 km/t viser -45%, mens tilsvarende på gammelveien viser -2% selv om nyveien er kortere.

Kjørte denne vegen idag (med fosilbil) - det er stigning på vegen, men det er ikkje 700 meter. Det er to tunellar på strekninga som gjer at det ikkje er nødvendig og "klatre" over. JurassicTest tek ikkje omsyn til tunellar. Det gjeld og tunellar under sjøen.

I følge Statens Vegvesen er stigning på strekninga Sokna - Ørgenvika frå ca 135 moh til top på 250 moh, og ned til 135 moh.

Ref: 
http://www.vegvesen.no/_attachment/224149/binary/423892?fast_title=Illustrasjonshefte+-+C-tegninger+%28veggeometri+rv.+7%29.pdf

Her er liste over dokument for prosjektet:
http://www.vegvesen.no/Riksveg/Sokna/Dokumenter
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

knnygar

Ingen kart-/planleggingstenester tek hensyn til tunellar, verken over- eller undersjøiske.
Her på Vestlandet er det difor store feil ein må ta hensyn til når ein planlegg turar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA